Menkat ja parisuhde

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja N25
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

N25

Vieras
Tuolla edellä oli juttua raskauden aikaisista hormonimuutoksista ja sen vaikutuksista suhteeseen. Mutta mitenkäs sitten ihan tämä joka kuukausi toistuva hormoni-hirvitys nimeltä kuukautiset?

Miehiltä olisi mukava kuulla miten suhtaudutte, jos avokillanne, puolisollanne on kuukautiset ja on herkkänä. Naisilta taas kaipaisin kokemuksia ja vinkkejä miten mielialan heilahtelut voisi jotenkin itsekseen käsitellä ilman, että tarvii räjähdellä toiselle.

Minä olen 25-vuotias nainen ja avokkini 30-vuotias mies. Meidän suhteemme menee kyllä nykyään aika vahvasti näemmä minun kierron mukaan. Minulla on pahoja/todella pahoja pms oireita. Olen itkuinen ja loukkaannun herkästi, nukun huonosti ja olen kiukkuinen. Joka kuukausi ennen minun kuukautisten aikaa olemme eroamassa ja kumpikin on kiukkuinen ja vihainen toiselle. Sitten taas kun tulee ovulaatio vaihe niin johan läheisyyttä, lämpöä ja ymmärrystä riittää.

Pms ja kuukautisten aikana minua loukkaa kun tuntuu, että avokki välttelee läheisyyttäni ja haluaa olla omissa oloissaan ja minä taas olen herkkänä, kaipaan läheisyyttä ja tunnen itseni hylätyksi, vaikka omien sanojensa mukaan toinen ei välttele. Minun seurani kai ei kuulemma vain ole niin kiinnostavaa silloin kun olen herkkänä ja seksi varsinkaan ei kiinnosta veren takia. Ymmärrän sen kyllä, mutta harmittaa minua kun joskus haluttaa niin perhanasti. Vaikka kuulemma toistakin harmittaa. :/ Onko tämä sellainen asia, joka molempien vain pitäisi hyväksyä vai voisiko sille tehdä jotain?

Tämä on esimmäinen vakava suhteeni ja kun muutenkin stressaava elämäntilanne molemmilla niin tämä ilmiö todella rasittaa ja väsyttää. kaikessa ennalta-arvattavuudessaankin...

helppiä miten tätä heilahtelua saisi tasattua? ja kokemuksia muilla pareilla vastaavasta?

...joten minkäs sille mahtaa, sen kanssa on vain tultava toimeen.

Ihan hygieenisistä ja terveydellisistä syistä sinun pitäisi kyllä hillitä halujasi mensuin aikaan. Ei se todellakaan miehenkään haluja lisää, joillakuilla veri saa aikaiseksi inhon tunteen ja sillekään ei mitään voi. Olethan kuullut, että jotkut suuretkin korstot jopa pyörtyvät verta nähdessään? - Oikeastaan on hyvä, että miehesi ei innostu, kun sinulla on kuukautiset.

PMS-oireita voidaan lievittää, puhuhan gynekologille. Poikani vaimolla on hitonmoinen känkkäränkkä joka kuukausi, on siinä kestämistä puolisolla!!! - Paksukorvaisia meidän muidenkin täytyy tuolloin olla, jotta emme loukkaannu hänen pärskähdyksistään.

ei haittaa, suuseksiä en mielellään anna mutta muuten ei haittaa ollenkaan. PMS oireiden uhriksi olen joskus joutunut ja se ottaa päähän mutta muuten menkat ei haittaa elämää laisinkaan.

* seksi varsinkaan ei kiinnosta veren takia. *
no ei ihme. on niitä miehiä ihan tarpeeksi joita ällöttää paneskella jyssää tuollaista veristä reikää menkkojen aikana!
kuin kiväärillä ammuttu verinen reikä! yok!

Minua taas ärsyttää tuo yleistys että kaikki naiset muka muuttuvat hirviöiksi kuukautisten aikaan, kun siis puhutaan että "onko se aika kuukaudesta" jne. jos joku nainen kimpaantuu. Itselleni ei kuukautiset aiheuta mitään erityistä, hieman voi olla jomotusta vatsassa, alaselässä ja jaloissa, mutta sekin lieventyy harrastamalla liikuntaa. Sen takia tykkäänkin kuntoilla erityisesti menkkojen aikaan. Mutta mielenlaadultani olen ihan oma rauhallinen ja iloinen itseni, ja olen hyvällä tuulella vaikka vuodankin verta. (Ja mieheltäni voi asiaa kysyä, hän on samaa mieltä).

Itselläkin on lähes aina kiukkuinen olo tiettyyn aikaan kuukaudesta, eikä se miehellekkään helppoa taida olla. Ollaan molemmat 25-vuotiaita ja useamman seurusteluvuoden jälkeen kiukkuaminen ehkä vähän tasoittunut... se on auttanut, kun tietää jo etukäteen mitä on luvassa; vihainen ja itkuinenkin olo helposti, mutta usein huomaa, että onkin oikeasti itselle vihainen tai muuten vain ilman syytä... välillä kerron miehelle, että nyt vaan oon vihainen..! eipä se osaa muuta kuin vältellä mua silloin.

Ja ei kyllä meilläkään miestä seksi juuri kiinnosta kuukautisten aikaan, ja itse ei malttaisi odotella sitä muutamaa päivää... välillä saan onneksi houkuteltua saunassa niihin hommiin =)

Alkuperäinen kirjoittaja yx ukkomies:
Enpä ole huomannut eukon mielialoissa muutoksia, olipa kuukautiset ta ei. Sillä on tasainen luonne: Aina vittumaisella ja pahalla päällä!

Leiki Napoleonia laita käsi rintasi päälle, katso peiliin ask you self, why the fuck i am still whit this women??? ;-D

Alkuperäinen kirjoittaja afraid to be home alone???:
Alkuperäinen kirjoittaja yx ukkomies:
Enpä ole huomannut eukon mielialoissa muutoksia, olipa kuukautiset ta ei. Sillä on tasainen luonne: Aina vittumaisella ja pahalla päällä!

Leiki Napoleonia laita käsi rintasi päälle, katso peiliin ask you self, why the fuck i am still whit this women??? ;-D

Olen aika huono englannissa, mutta enpä näytä olevan ainoa...

Alkuperäinen kirjoittaja Xindra:
Minua taas ärsyttää tuo yleistys että kaikki naiset muka muuttuvat hirviöiksi kuukautisten aikaan, kun siis puhutaan että "onko se aika kuukaudesta" jne. jos joku nainen kimpaantuu. Itselleni ei kuukautiset aiheuta mitään erityistä, hieman voi olla jomotusta vatsassa, alaselässä ja jaloissa, mutta sekin lieventyy harrastamalla liikuntaa. Sen takia tykkäänkin kuntoilla erityisesti menkkojen aikaan. Mutta mielenlaadultani olen ihan oma rauhallinen ja iloinen itseni, ja olen hyvällä tuulella vaikka vuodankin verta. (Ja mieheltäni voi asiaa kysyä, hän on samaa mieltä).

Sama juttu mulla ja ihan yhtä paljon ellei enemmänkin haluttaa menkkojen aikana ja onneks on mies, jota ei se veren näkeminen haittaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Xindra:
Minua taas ärsyttää tuo yleistys että kaikki naiset muka muuttuvat hirviöiksi kuukautisten aikaan, kun siis puhutaan että "onko se aika kuukaudesta" jne. jos joku nainen kimpaantuu. Itselleni ei kuukautiset aiheuta mitään erityistä, hieman voi olla jomotusta vatsassa, alaselässä ja jaloissa, mutta sekin lieventyy harrastamalla liikuntaa.

Samoin. Joskus tuntuu, että "se aika kuukaudesta" on naisille vain hyvä tekosyy käyttäytyä narttumaisesti... Jos kerran halutaan tasa-arvoa, niin ei silloin voi vedota myöskään sukupuoleen ( =kuukautisiin) jos ei käytöstapoja osaa noudattaa.

nimittäin se PMS-kiukkuaminen. Hormonitoiminta jollakulla aiheuttaa sen ja se suoraan sanoen v----aa itseäkin suunnattomasti. Se että ei pysty hillitsemään itseään ja on koko ajan pahalla tuulella, känkkäränkkä ja ällö.

Onnellinen se, jolla ei oireita ole. Mulla oli helvetillinen migreeni 2-3 pv joka ikinen kierto!

Te joilla ei ongelmia ole niin olkaa onnellisia, mutta ei tämä kyllä mikään tasa-arvo kysymys ole. Naisen ja miehen kehot ovat erilaisia ja toimivat eri tavalla ja naisella on oikeus olla naisellinen siinä kehossa, jonka luoja on luonut. Kyllä minäkin olen rauhallisempi sitten kun kuukautiset alkavat ja lähinnä vain vatsa ja selkä on kipeämpi välillä ei ja itken aika helposti, mutta siis olen ihan oma itseni. Niin ja vain odottelen, että loppuisivat jo... ;)

Kun PMS on se ongelma. Onnellisia te, jotka ette huomaa mitään, mutta joillakin kuten itselläni muutos on ihan valtava. Joillakin tilanne on varmaan vielä pahempi kuin minulla ja ei silloin kyllä ihan huvikseen ole "narttumainen".

Mä taas ajattelen, että tasa-arvoa on se, että nainen saa olla hieman äreämpi pms aikaan, jos siihen on taipumusta ja mies voisi yrittää olla paksukorvaisempi ja kärsivällisempi, mutta miehen taas ei ole pakko silloin olla naisen lähellä tai harrastaa seksiä kuukautisten aikaan, jos veri ällöttää. Ihan ok. Silloin kummankaan oikeuksia tai tunteita ei loukata ja kumpikin saa olla sellainen kuin on.

Onneksi täältä löytyi niitäkin miehiä, joita veri ei häiritse. :) Suuseksiä ei kyllä olekaan hyvä harrastaa kuukautisten aikaan. Siinä tulee hygienia ja terveys kysymykset vastaan, mutta tuo sauna kuulosti hyvältä. ;)

Onko kukaan kokeillut mitään homeopaattista valmistetta pms oireisiin?

Kummallista tuo miesten ja naisten erilaisuus. Kun naisen sukusolu tykötarvikkeineen vuotaa kehosta, seuraa itkuraivareita ja kärttyisyyttä.
Vastaavasti kun miehen sukusolut vuotavat pois kehosta, on olo mitä auvoisin!

Mihin se järki naiselta katoaa kuukautisten aikana, vai laittaako ne aivot narikkaan. Todella ärsyttäävää kun naiset syyttää hormoneja kun he ovat pahalla tuulella ja käyttäytyvät huonosti. Eikö voi rehellisesti myöntää, että on hankala luonne ja v---mainen luonnostaan, eikä syyttäisi hormoneja. Ei hormonit saa ihmistä käyttäytymään törkeästi eikä hormonit estä ajattelemista ja aivojen käyttöä.

jatkan

Vai onko niin, että kuukautisia ja hormonitoimintoja käytetään tekosyynä huonoon käytökseen. Voihan nainen olla pahalla tuulella ihan omasta vapaasta halustaan, miksi pitää aina nimetä jokin pahan tuulen aiheuttaja. "Enhän minä, mutta kun ne hormonit saavat minut tekemään näin ja näin". Ällöä teeskentelyä, käyttäkää niitä aivoja mitä naisillakin on (toivottavasti on). Monista kirjoituksista päätellen naiset ovat heittäytyneet ihan hormonien ohjattaviksi, aivottomiksi olioiksi. Ihan naisena hävettää...

Eikös se yleensä mene niin päin, että jos nainen suuttuu asiasta, on väsynyt ja siksi kiukkuinen jne. näitä normaaleja ihmiselämän mielialoja, on miehet heti kysymässä, että "jaa, sulla taitaa olla kuukautiset?".

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:
Mihin se järki naiselta katoaa kuukautisten aikana, vai laittaako ne aivot narikkaan. Todella ärsyttäävää kun naiset syyttää hormoneja kun he ovat pahalla tuulella ja käyttäytyvät huonosti. Eikö voi rehellisesti myöntää, että on hankala luonne ja v---mainen luonnostaan, eikä syyttäisi hormoneja. Ei hormonit saa ihmistä käyttäytymään törkeästi eikä hormonit estä ajattelemista ja aivojen käyttöä.

Tässä taas yksi, joka ei näköjään kärsi hormooneista. Onnea sulle. Mutta ei näköjään osaa asettua toisen ihmisen asemaankaan. "Kun minulla ei ole mitään ongelmaa, ei voi olla kenelläkään muullakaan..." Tällaisten ihmisten olisi hyvä joskus kokea ihan vaikka vaan kerran kaikki se "ilo ja riemu" mikä voi naiseen iskeä koko volyymilla ennen kuukautisia ja vielä kaikkine pahimpine oireineen kuukautisten aikanakin. Luulenpa, että ääni kellossa muuttuisi. Kunnon PMS oireet ärtyneisyyden, masentuneisuuden, turvotuksen ja esim. migreenin muodossa 5 päivää ennen kuukautisia. Sitten kun menkat alkaa, iskisi todella runsas vuoto, joka kestää vähintään 5-6- päivää, helvetilliset kuukautiskivut ja vielä se migreenikin olisi seuralaisena edelleen. Katsotaan sitten hymyilyttääkö vielä.

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että kyllä ihmisten tulisi osata käyttyäytyä. Ja luulen että nämä "v-mäisen luonteenkin" omaavat PMS:n kourissa käyttyäytyä yrittävät. Mutta kun se hormoonien voima vaikuttaa joissakin ihmisissä todella voimakas. Ihan oikeasti.

Ap, ootko kokeillut pillereitä? Multa e-pillerit poisti kaikki pms-oireet. Söin vielä monta liuskaa putkeen niin, että menkkojakaan ei tullut kuin kolmet-neljät vuosittain. Sillä tavalla kun elää monta vuotta, niin väkisinkin muuten ymmärtää, kuinka järjettömän luonnotonta on, että naisen elimistö vuotaa verta joka kuukausi - siis tuhlaa valtavan määrän energiaa, joka oikeastaan tarvittaisiin naisen oman elinvoiman ylläpitoon! Suosittelen siis lämpimästi ...ekat 6 kuukautta voi olla jotain sivuvaikutuksia, ja ekat 3 kuukautta oikeastikin vaikeita. Mut ne tasottuu, ja kyllä ne kestää siinä missä jokakuiset itkut ja raivaritkin, kun tietää että ne loppuu joskus.

On oikeasti iso juttu, kun huomaa hallitsevansa oman kehonsa ja mielensä, vaikka sitten pillereiden avulla. Ei turvotuksia, painonvaihteluita, anemiaa, aknea, itkuisuutta - vain hyvä ja tasapainoinen olo. Pillerit toi mun luonteeseen pientä terävyyttä, mutta se oli kiltille ihmiselle ihan tervetullutta. Pillereiden mukana multa hävisi myös iso liuta kolotuksia selästä ja nivelistä, jotka oli oikeasti aiheutuneet progesteronitason vaihteluista kierron eri vaiheissa - tätä en ollut osannut menkkohin yhdistää.

Pillereitten jälkeen tulinkin sitten melkein heti raskaaksi (3.kierto) kun lapsi haluttiin, ja lapsen jälkeen siirryn heti takaisin pillereihin, kun se on mahdollista. Elämä on niin paljon helpompaa, parempaa ja vaivattomampaa niiden kanssa. Melkein yhtä helppoa kuin miehillä on aina.:D

Aijaa, mulla ainakin pillerit pahensivat pms-oireita ja muutakin mielialojen heittelyä potenssiin kymmenen. Käytännössä olin muutaman päivän ennen kuukautisten alkamista ihan toimintakyvyttömän sekaisin, itkukohtauksia tietysti sain muutenkin. Tietty yksilöllistähän tämä...

Mulle syy pahoihin pms-oireisiin löytyi kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Olen vasta 26-vuotias. Sairastin sitä tietämättäni varmaan jo vuosia. Eli tarkistakaa ihmeessä sekin, vars. jos kierto on epäsäännöllinen tai outo. Mun oireet siis paheni vuosien mittaan ja kierto myös muuttui. Nyt alkoi lääkitys, ekaa kertaa ei vatsa turvonnut palloksi ja rinnat kipeytyneet viikoksi! No on joskus olleet pienemmätkin oireet, mutta ei usein. Olen myös tosi depiksessä ja liikuttunut ennen menkkoja ja just niiden alussa. Seksi maittaa joskus kyllä menkkojen aikaan ja onneks miestä ei haittaa. No suuseksiä ei kyllä helposti harrasta - ja sen ymmärrän täysin!