menkat ja kuukautiskuppi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sitruunainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sitruunainen

Vieras
Eli. Diva-kuukupilla on 2 kokoa, ei-synnyttäneille ja synnyttäneille. Vertailin kaupassa näitä joskus muinoin, ja ei niissä kovin eroja ollut, synnyttäneiden kuppi ehkä ihan aavistuksen isompi, ja se reuna paksumpi. Mulla oli siis se ei-synnyttäneiden kuppi. Nyt haluaisin KOKEMUKSIA, että oletteko voineet käyttää tuota pienempää kuppia vielä synnytyksen jälkeenkin? Venyykö se värkki tosiaan niin paljon, että pitäis ostaa isompi? Siis tottakai venyy, mutta palautuuhan se takaisin. Ainakin itellä tuntuu että on ihan samalainen kuin ennen synnytystä.

Sitten taustatiedot. Synnytin alle 2kk sitten ison esikoisen, n.4,5kg. Ei epparia eikä repeämiä, ei mitään haavaa siis. Muutama tikki tuli yksittäisiin pieniin pintanaarmuihin. Jälkivuotoa kesti sen pari kolme viikkoa. Ja nyt alkoi sitten menkat. Onko se ensinnäkään normaalia, että viikkoa vaille 2kk synnytyksestä ja menkat alkaa? Imetän, lisäksi saa iltaisin pullosta korviketta, mutta imee silloinkin kummatkin rinnat. Yössä herää kerran pari syömään.

Eli sen kanssa ei ole ongelmaa, ettenkö voisi ostaa isompaa kuppia, tottakai voin. Mutta en nyt tähän hätään. Täällä lähellä ei ole kauppaa mistä saisi näitä, ostin omani helsingistä joskus muinoin, silloin niitä ei edes taidettu myydä muualla suomessa, netistä kai sai tilattua. Kyllä nykyään varmaan jo muualtakin saa. Eli siis en osannut aavistaa että menkat alkaa näin äkkiä, ja en ollut siksi varautunut. Joitain kuukuppeja myydään vissiin nykyään jopa apteekissa?? Olen näin kuullut onko kellään tietoa? Entä luneten kupeista onko kokemuksia? Itse mieluummin haluaisin juuri tuon diva kupin, kun niissä on lyhempi se tappi kuin lunetella.

Kai se pitää vaan kokeilla nyt pysyykö vanha kuppi sisässä. ;) Sittepä sen näkee.

Eli, nyt ihan kokemuksia tai muuta tietoa. Niin ja jos et tiedä mikä on kuukuppi niin google tietää.

Minulla kuukautiset alkoivat vähän alle 3kk synnytyksen jälkeen. Osittaisimetys oli vähän ennen sitä loppunut.

Ensimmäisissä en uskaltanut (?) käyttää kuppia, vaikka ihan hyvin olisin voinut, kun ei repeämiä minullakaan synnytyksessä tullut. Toisista kuukautisista eteenpäin olen käyttänyt samaa ei-synnyttäneiden kuppia kuin ennen raskauttakin. Kuukautiset ovat vähän runsastuneet joten kuppia täytyy tyhjentää useammin. Muuta eroa en ole havainnut.

Heippa, kuukautiskupista mulla ei ole kokemusta ja vastausta antaa...

Mutta siihen toiseen kysymykseen voin antaa oman kokemukseni =)
Mulla on 3 lasta, jokaista olen täysimettänyt 4-6kk (esikoista 4kk, toista 4kk tätä kolmatta 6kk) Imetystä kiinteiden kanssa n.vuoden ikään saakka.

Esikoisella menkat alkoi 6vkoa synnytyksestä, toisella 4vkoa synnytyksestä ja tällä kolmosella 3 vkoa synnytyksestä. Kylä ne menkat toisilla lkaa imetyksestä huolimatta

Menkat alkoi mullakin heti jälkivuodon loputtua, ja olleet siitä lähtien säännölliset (nyt jo yli vuoden).

Oon aina ihmetellyt tuota kupin toimivuutta, sitä sen enempää tuntematta....Että toimiiko se tosiaan silloinkin kun vuodon seassa on klimppejä ja kaikenlaista limaa?

Itse olen huomannut että nyt synnytyksen jälkeen tamppooni luiskahtaa helpommin pois paikoiltaan...joten kaipa hitusen väljemmät paikat.

Toimii ihan minkälaisen vuodon kanssa vaan. Klimppisten, runsaiden, niukkojen, limaisten jne....
Tänään oon nyt ollut tuolla kupilla päivän, ihan hyvin toimii.. Se tappi vaan vähän nipistää välillä, ennen ei näin ollut..? Senhän voi kyllä leikata pois jos haluaa. Tilasin kuitenkin netistä sen Divan isomman kupin, että saa sen sitten käyttöön kuhan tulee. Ja kun ei olla suunniteltu et jäis tää lapsiluku tähän, vaan että mahdollisesti lisääkin halutaan, niin hyvähän se on sitte olla olemassa.

Kiinnostuneille www.kuukuppikunta.fi