Menittekö synnärille ambulanssilla kun vedet meni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TooQT2BSTR8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, en mä kyllä ala millään lanssilla mennä jos ei muuten oo mikään hätä. Ton pään tilanteen kysyn sit neukasta et mistä sen tietää onko kiinnittynyt ja sitä myöten mietin sit sen kyydin jos tarve tulee.
Täällä kyllä siis todellakin saa sen auton pelkän veden menon takia. Mä en vaan ite halua mennä sairaalaan liian aikaisin.

Mä olen menny joka kerta omalla autolla ilman kiireen hitustakaan. Ekalla kerralla vielä kävelin käymään tk:ssa kysymässä olikohan se lapsivettä ja mitähän mä nyt teen. Yöllä kun vettä lirahti, soitin ä-polille ja ne sanoi, jotta käy aamulla neuvolassa tarkastamassa onko lapsivettä. Neuvolassa sitten sanoivat, että pitää mennä polilletarkastamaan. Tai siis mies on vieny. Ja sit sairaalassa muo onkin juoksutettu urakalla, jotta synnytykset lähtis käyntiin, mutta käynnistetty 2/3 silti lopulta on.

Täällä pitkät välimatkat ja senkin takia suosittelevat ambulanssia. Mulla ei tulisi mieleenkään lähteä omalla autolla, kun mukavampi kuitenkin ajatella synnyttävänsä sairaalassa (ehkä jopa ambulanssissa), kuin oman fiatin takapenkillä.

Mä sain synnytysvalmennuksessa samanlaisen ohjeen vaijaa pari vuotta sitten. Ihan tarkaan en kyllä muista miten se meni, mutta oli just tosta napanuoran luiskahtamisesta juttua. Niin, sairaalana PHKS

Alkuperäinen kirjoittaja Nemu:
Mä ainakin menin omalla autolla ja kävelin synnärillä supistuksia lieventämässä ym...

Näinpä justiinsa. :/ Vasta täällä oon kuullut käytännöstä, että lanssilla pitäis mennä. Ja suihkuunkin mut sairaalassa passitettiin, koko pitkä päivä odoteltiin kohdunsuun avautumista.

Mun olisi pitänyt mennä lanssilla kun molemmat vauvelit olivat tulossa jalat edellä mut omalla autolla mentiin kun oltiin nopempaa siellä kuin jos oisin sitä lanssia odotellut. Kysyin sitten siellä että kuinka olisi pitänyt tulla niin lanssi oli vastaus! No sitten leikkurissa lääkäri sanoikin että a-vauva oli tulossa sittenkin pää edellä eli ei hätiä vaikka omalla mentiinkin.

Meillä oli kans samanlainen ohjeistus tuossa vuonna 2006 loppuvuodesta. Että jos lapsivesi menee, niin ambulanssilla synnärille. Toki meillä matkaa tulee noin 150 kilometriä, että vaikuttaako tuo sitten asiaan. Kuopuksen kohdalla menin lanssilla synnärille, tosin syy oli eri kui vesien meno :)

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Anteeksi nyt tyhmä kysymys, onko niin että lähes kaikille on kynnyskysymys soittaa lanssi jos lapsivedet menee? Onko se jotenkin noloa? Häpeättekö sitä?

Mulla se on kynnyskysymys, et jos mene vaan vedet mut ei supistele niin ei huvittais mennä kiireellä sinne sairaalaan vaan odottamaan kun sen saman vois tehdä kotonakin ja mennä sinne synnärille vasta sit kun alkaa muutenkin tapahtua.

Alkuperäinen kirjoittaja TooQT2BSTR8:
Anteeksi nyt tyhmä kysymys, onko niin että lähes kaikille on kynnyskysymys soittaa lanssi jos lapsivedet menee? Onko se jotenkin noloa? Häpeättekö sitä?

Mulla se on kynnyskysymys, et jos mene vaan vedet mut ei supistele niin ei huvittais mennä kiireellä sinne sairaalaan vaan odottamaan kun sen saman vois tehdä kotonakin ja mennä sinne synnärille vasta sit kun alkaa muutenkin tapahtua.

Varotan kuitenkin, että tapahtumat VOI edetä aika nopeastikin. Jos minä olisin odotellut supistuksia niin olisin todennäköisesti saanut synnyttää ambulanssimiehille kylpyhuoneessa.

Ei se lanssi sinne sairaalaan pillit päällä tai edes vilkut päällä mene, vaan yleensä se on kiireetön kuljetus, tietysti poikkeuksiakin on.

Ja molemmilla kerroilla on ohje ollut että lanssilla jos vedet menee. Mulla tilanne että olen tästä läänin rajan toiselta puolen ja kaks nyt sattuu olemaan se lähin sairaala. Ambulanssi tulee kuitenkin omasta tksta ja sen tulo voi kestää yli puoli tuntia. Joten päätettiin kyllä miehen kans että jos vedet menis niin kiiruusti omalla autolla, siinä ambulanssin odotus ajassa kuitenkin ehtii jo aika likelle Kajaania.
No kummallakaan kertaa ei vedet menny kun vasta kalvojen puhkaisussa.

Ei se lanssi sinne sairaalaan pillit päällä tai edes vilkut päällä mene, vaan yleensä se on kiireetön kuljetus, tietysti poikkeuksiakin on.

Siinä samassa ajassa mä pääsen kyllä miehenkin kyydissä sinne sairaalaan.
miksi mun pitäisi ambulanssi tilata jos ei oo mitään hätää. Sitä mä en tajua. Eri asia tietty jos on jotain muutakin tai pää ei oo kiinnittynyt, mut jos se on niin en tajua mitä se lanssikyyti siinä auttais. Enköhän mä sinne synnärille ehdi omallakin autolla.

Niin ja ambulanssi on tarkoitettu hätätilanteisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Viekku:

Niin ja ambulanssi on tarkoitettu hätätilanteisiin.

Täällä ambulanssimiehistökin on sitä mieltä, että heidän kyydillään. Sillä itse ajaminen synnyttämään voi olla riskaapeliä. Supistukset/jännitys/miehen hermostuminen voivat aiheuttaa liikennevahingon. Nämä sanat ambulanssimies minulle sanoi.