Menisitkö pimeisiin töihin?

  • Viestiketjun aloittaja Nyt harmaana, ettei tunnisteta
  • Ensimmäinen viesti
Hmmm. En mä ehkä enää menisi. Mutta nuorempana olin kyllä pimeässä työssä yhden kesän ajan, silloin en saanut mitään tukia Kelasta tai muualtakaan.
Ja Turkissahan mä tein pimeitä töitä vuosikaudet, ilman työ- ja oleskelulupaa kaiken lisäksi, mutta niin teki kaikki muutkin eurooppalaiset tai ainakin suurin osa. Työluvan hankkiminen kun oli hiton pitkä, vaikea ja kallis prosessi.
 
kyllä mä voisin tehdä satunnaista pimeätä työtä, josta saisi vähän ylimääräistä rahaa, mutta jos tienaisin yli tonnin, niin se ois varmaan se raja että en enää pitäisi sitä moraalisesti hyväksyttävänä..
 
JONSERED Karhunkantaja
Ei ole harmaata aluetta, on vain mustaa ja valkoista... Lainsäätäjän silmissä.

Pakko sanoa, että on tilanteita, jolloin ymmärrän pimeään työhön johtaneita syitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jos:
- Jos loukkaannut tai vammaudut töissä, et ole vakuutettu
- Jos olet pimeästi töissä, tuskinpa saat työtodistusta
- Jos olet pimeästi työssä, eläke ei kerry
- Jos ole pimeästi töissä, et kerrytä lomia

- Jos olet pimeästi töissä, et kuulu työsuojelun tai työterveydenhuollon piiriin
- Ja jos jäät kiinni, kun joku vakituinen työntekijä herpaantuu vuorojen antamsisesta kuutamomiehille...
Noiden mustattujen takia ei mun mielestä kannata köyhänä elää, jos toinen vaihtoehto olisi mennä valoisiin töihin mikä ei kannata rahallisesti ap:n tilanteessa.
Jos sulta tapaturmavakuutus löytyy niin senkin piikkiin saa jotain mahdollisia vammoja laitettua, riippuu vähän..

Olen ollut pimeissä töissä ja menisin uudestaankin. :saint:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Mitäs jos työnantajaa ei huvitakkaan sulle liksaa maksaa,minnes sitten valitat?
Samaan minne muutoinkin. On helppo väittää, että sopimus oli suullinen. Todistajia varmasti riittää siitä, että paikalla on ollut.
 
En mä ehkä menisi noin paljon kuitenkaan... Minä tein aikoinani 'oikean' työn ohella tarjoilukeikkoja joista sain rahat käteen, mutta niitä oli max. kerran pari kuussa. Eläkettä menettää kuitenkin paljon, lomat, yms ja, jos olisi 'oikeissa' töissä ja lapsi hoidossa menettäisitkö todella niin paljon, ettei se kannattaisi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Alkuperäinen kirjoittaja Jos:
- Jos loukkaannut tai vammaudut töissä, et ole vakuutettu
- Jos olet pimeästi töissä, tuskinpa saat työtodistusta
- Jos olet pimeästi työssä, eläke ei kerry
- Jos ole pimeästi töissä, et kerrytä lomia

- Jos olet pimeästi töissä, et kuulu työsuojelun tai työterveydenhuollon piiriin
- Ja jos jäät kiinni, kun joku vakituinen työntekijä herpaantuu vuorojen antamsisesta kuutamomiehille...
Noiden mustattujen takia ei mun mielestä kannata köyhänä elää, jos toinen vaihtoehto olisi mennä valoisiin töihin mikä ei kannata rahallisesti ap:n tilanteessa.
Jos sulta tapaturmavakuutus löytyy niin senkin piikkiin saa jotain mahdollisia vammoja laitettua, riippuu vähän..

Olen ollut pimeissä töissä ja menisin uudestaankin. :saint:
Kyllä se kuule anoppikin nyt eläkkeellä pärryyttää miksi on tehnyt lähes puolet työvuosistaan pimeää työtä. Nyt sen sitten huomaa, eläkkeen määrässä. Vaikkei se ehkä tällä hetkellä tunnu ajankohtaiselta niin...
 
Mä menisin väliaikasesti sinne ja ne jotka noitten tukien väärinkäytöstä sanovat, nii enemmän mua ärsyttää ainki nää mukamas yh:t joilla on uus mies joka ei ole kirjoilla vaan sen takii et saa kaikki mahdolliset tuet ja niitähän riittää. Nämä yh:t mitä mä tiedän et tota harrastaa nii tehny sitä jo muutaman vuoden ei se mun mielestä oo niin paha asia jos silloin tällöin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Menisin ja olen tehnytkin pimeää työtä. Työn tosiaan kannattaa olla sellanen, missä ei ole kovin suurta riskiä työtapaturmalle. Tai no, eiköhän kaikissa töissä ole riski, mutta itse en menisi sellaiseen paikkaan, missä on vakavan työtapaturman riski.
Jotain tän suuntaista itsekkin ajattelen. Olen ollut ja menisin nytkin, mutta tosiaan sellaiseen paikkaan, missä ei tarvi leikkiä koneiden tms kanssa. Tuo työtapaturmariski huomioon ottaen...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hanna08:
Mä menisin väliaikasesti sinne ja ne jotka noitten tukien väärinkäytöstä sanovat, nii enemmän mua ärsyttää ainki nää mukamas yh:t joilla on uus mies joka ei ole kirjoilla vaan sen takii et saa kaikki mahdolliset tuet ja niitähän riittää. Nämä yh:t mitä mä tiedän et tota harrastaa nii tehny sitä jo muutaman vuoden ei se mun mielestä oo niin paha asia jos silloin tällöin.
Tosin ap:n rikos on verorikos & tukien väärinkäyttö.
 

Yhteistyössä