Minä olen ollut puolipäivätöissä ja opiskellut iltaisin amk:ssa nyt kolmen vuoden ajan, loppu häämöttää, viimeiset kouluillat ovat ensi viikolla, pari averkon kurssia ovat juuri alkaneet ja opinnäytetyötä pitäisi työstää. Sen pitää olla valmis marraskuussa.
Kotona asuvat lapset ovat nyt 8 ja 12 v.
Yhtä stressiä tämä on ollut, hullun hommaa suorastaan. En suosittele kellekään. Kun hain tuohon koulutukseen, esitteissä luki että tutkinto on helppo suorittaa töiden ohella, ja paskat! Tentit, kotitehtävät ym. vievät niin paljon aikaa että elämiselle ei jää paljon sijaa.
Samalla moitin tätä koulutusohjelmaa; kun vanhalle ihmiselle laitetaan tehtäväksi tehdä urasuunnitelmaa, kirjoittaa siitä esseitä, niin se on jo päätöntä. Pakollisia kieliä meillä oli vaikka kuinka, ihan turhaan, koska esille tuli samat jutut kuin peruskoulussa, lukiossa ja kauppaopistossa. Kielet eivät ole minulle ongelma muuten, kaikista on arvosana 5, mutta niin turhaan. Ne opintopisteet olisin voinut ottaa jostain mitä todella tarvitsen ammatillisessa mielessä.
Tärkeät aineet, kuten kirjanpito tms, jäivät sitten pintaraapaisuksi, koska turhat vievät niiltä ajan.
Peräänkuulutan valinnanvapautta aineissa, mieluummin olisin opiskellut 210 op:n edestä sitä mitä todella tarvitsen.