Menisitkö töihin kokopäiväisen opiskelun ja arkiyh:n ohella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tt

Vieras
Syksyllä jatkan opintojani ja olen siis koulussa päivät. Lapsi on tarhassa 8-17. Isä on paikalla vain viikonloppuisin. Nyt mietin että pitäiskö sitä tehdä jotain keikkaa vielä koulun ja lapsenhoidon ohella..

Mitenkäs teiltä onnistuu tämmönen yhtälö, onko rankkaa?

Joskus olin samankaltaisessa tilanteessa. Opiskelin viikot, illalla kotona 1,5v ja 3v lapset. Viikonloput olin töissä. Sen seurauksena sairastuin paniikkihäiriöön, liian monta rautaa tulessa. Kyl sitä jonkun aikaa jaksoi, mutta ihminen ei oo kone.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Missä vaiheessa sä olisit lapsen kanssa? :/

Kurja tilanne kaikenkaikkiaan.

No sepä se. Lapsi oireilee jo nyt kun olen töissä ja mies on viikot ja osan viikonlopuistakin pois. Ja ei sitä jaksa rankan työpäivän jälkeen olla niin 100 pros läsnäoleva äiti. Ja kotityötkin pitää tehä.

Mies ei vaan taaskaan ilmeisesti tajua mitä tuo oikeasti tarkoittais.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja itseasiassa jos rehellinen olen, niin mies mulle tätä on ehdottanut. Kukapa muukaan. :(

Mies tienaa nettona jotain 1500-2500e väliin.

Ei. Korkeintaan viikonloppuna kun isä hoitaa lapsia, mutta silloinkin se tulisi rasittamaan parisuhdetta. Millaisista opinnoista on kyse? Joissakin saa varautua tekemään viikonloppuisin töitä ja tällöin en suosittele töitä lisäksi. Toisaalta yliopisto-opinnoissa voi opiskelutahtia säätää itse töiden ja perheen mukaan, joten siihen pitää tehdä omat päätökset toivottu valmistumisaika huomioonottaen.

Miehelle tietysti voi ola kova paikka, kun hänelle ei jääkään tuhlausrahaa niin paljoa. Mutta itse nostaisin ennemmin opintolainan ja käyttäisin säästyneen ajan perheeseen. Niin teinkin opiskellessani yliopistossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Kuinkas tuo opiskelu? Pystyykö sitä jättämään tauolle?

No se on ollut tauolla jo 1,5 vuotta. Nyt olis pakko jatkaa että tutkinnon sais :)

Ja joo, on meillä jokseenkin eri rahat. Eri tilit.

Entä tälläinen sopimus? Laitatte kaikki rahat yhteen ja maksatte niistä asumiskulut, hoitomaksut ja sähkön. Sitten otatte 1000 euroa erilleen sinulle, josta kustannat koko perheen normaalin elämisen (ruuat, taloustavarat, itsesi ja lapsen vaatteet). Lopun mies saa käyttää itseensä.

Näin tilanne vastaisi sitä, että saisitte soskusta täysimääräiset rahat elämiseen. Parempi tietysti olisi, että sinun ei tarvitsisi nostaa opintolainaa. Tuo on mielestäni minimi mihin suostuisin, mutta mielestäni miehen tulisi osallistua enemmän lapsen kuluihin kuin tuossa mallissa.

No mä oon nyt kaks vuotta ollu päätoiminen kotiäiti ja opiskelija (laps on siis ollu mulla mukana koulussa). Siinä sivussa oon pyörittänyt omaa ompelubisnestä ja rehellisesti sanottuna tää on ihan hullun hommaa varsinkin nyt kun oon vielä tämän talven ollu raskaana. Ajattelin et nyt saa riittää tää päteminen, otan tänä keväänä ne Kandin paprut ulos yliopistosta ja pidän sit ihan rehellistä äitiyslomaa ens lukuvuoden niin että mulla ei siis oo kun lastenhoito ja toi ompelubisnes. Mies on kans opiskelija mutta hän ei ole pahemmin osallistunut lapsenhoitoon sillä olen pitänyt tärkeänä että mies saa rauhassa opiskella itselleen ammatin.

En todellakaan, mä voin huonosti jos en näe tarpeeksi lapsia. He ovat vain kerran pieniä, mulla on aikaa tehdä töitä, opiskella tms. myöhemminkin, mutta tätä' aikaa lasten kanssa ei voi siirtää myöhemmäksi,

Alkuperäinen kirjoittaja Neppi:
No mä oon nyt kaks vuotta ollu päätoiminen kotiäiti ja opiskelija (laps on siis ollu mulla mukana koulussa). Siinä sivussa oon pyörittänyt omaa ompelubisnestä ja rehellisesti sanottuna tää on ihan hullun hommaa varsinkin nyt kun oon vielä tämän talven ollu raskaana. Ajattelin et nyt saa riittää tää päteminen, otan tänä keväänä ne Kandin paprut ulos yliopistosta ja pidän sit ihan rehellistä äitiyslomaa ens lukuvuoden niin että mulla ei siis oo kun lastenhoito ja toi ompelubisnes. Mies on kans opiskelija mutta hän ei ole pahemmin osallistunut lapsenhoitoon sillä olen pitänyt tärkeänä että mies saa rauhassa opiskella itselleen ammatin.

Just, eihän ne lapsen ekan vuodet tärkeitä ole, kaikki muu vaan menee edelle. Mieskin varmaan tyytyväine kun ja jos joskus herää siihen mitä menetti. Huoh :-(

En menisi, yleensä opiskeluun liittyy myös läksyt, tentit... eli ei se koulupäivä niihin päivätunteihin lopu. Lisäksi lapselle tulee ihan liian pitkä päivä hoidossa.

Mulla oli tossa sellanen hetki, että tein Trainers' House Growth Academya, samalla täysiaikaiset AMK-opinnot sekä perusopinnot meneillään avoimessa yliopistossa. Tein kotoa käsin assistentin töitä sekä kävin viikonloppuisin töissä logistiikkafirmassa. Yksinhuoltaja olen. Lasten hoitopäivät olivat keskimäärin 7 tunnin mittaisia. AMK:sta valmistuin miltei vuoden etuajassa neljän ja puolen keskiarvolla. Kaikki on mahdollista. Riippuu niin kovasti omasta ajanhallinnasta, oppimistyylistä, alasta jne.

Minä olen ollut puolipäivätöissä ja opiskellut iltaisin amk:ssa nyt kolmen vuoden ajan, loppu häämöttää, viimeiset kouluillat ovat ensi viikolla, pari averkon kurssia ovat juuri alkaneet ja opinnäytetyötä pitäisi työstää. Sen pitää olla valmis marraskuussa.

Kotona asuvat lapset ovat nyt 8 ja 12 v.

Yhtä stressiä tämä on ollut, hullun hommaa suorastaan. En suosittele kellekään. Kun hain tuohon koulutukseen, esitteissä luki että tutkinto on helppo suorittaa töiden ohella, ja paskat! Tentit, kotitehtävät ym. vievät niin paljon aikaa että elämiselle ei jää paljon sijaa.

Samalla moitin tätä koulutusohjelmaa; kun vanhalle ihmiselle laitetaan tehtäväksi tehdä urasuunnitelmaa, kirjoittaa siitä esseitä, niin se on jo päätöntä. Pakollisia kieliä meillä oli vaikka kuinka, ihan turhaan, koska esille tuli samat jutut kuin peruskoulussa, lukiossa ja kauppaopistossa. Kielet eivät ole minulle ongelma muuten, kaikista on arvosana 5, mutta niin turhaan. Ne opintopisteet olisin voinut ottaa jostain mitä todella tarvitsen ammatillisessa mielessä.
Tärkeät aineet, kuten kirjanpito tms, jäivät sitten pintaraapaisuksi, koska turhat vievät niiltä ajan.
Peräänkuulutan valinnanvapautta aineissa, mieluummin olisin opiskellut 210 op:n edestä sitä mitä todella tarvitsen.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Minä olen ollut puolipäivätöissä ja opiskellut iltaisin amk:ssa nyt kolmen vuoden ajan, loppu häämöttää, viimeiset kouluillat ovat ensi viikolla, pari averkon kurssia ovat juuri alkaneet ja opinnäytetyötä pitäisi työstää. Sen pitää olla valmis marraskuussa.

Kotona asuvat lapset ovat nyt 8 ja 12 v.

Yhtä stressiä tämä on ollut, hullun hommaa suorastaan. En suosittele kellekään. Kun hain tuohon koulutukseen, esitteissä luki että tutkinto on helppo suorittaa töiden ohella, ja paskat! Tentit, kotitehtävät ym. vievät niin paljon aikaa että elämiselle ei jää paljon sijaa.

Samalla moitin tätä koulutusohjelmaa; kun vanhalle ihmiselle laitetaan tehtäväksi tehdä urasuunnitelmaa, kirjoittaa siitä esseitä, niin se on jo päätöntä. Pakollisia kieliä meillä oli vaikka kuinka, ihan turhaan, koska esille tuli samat jutut kuin peruskoulussa, lukiossa ja kauppaopistossa. Kielet eivät ole minulle ongelma muuten, kaikista on arvosana 5, mutta niin turhaan. Ne opintopisteet olisin voinut ottaa jostain mitä todella tarvitsen ammatillisessa mielessä.
Tärkeät aineet, kuten kirjanpito tms, jäivät sitten pintaraapaisuksi, koska turhat vievät niiltä ajan.
Peräänkuulutan valinnanvapautta aineissa, mieluummin olisin opiskellut 210 op:n edestä sitä mitä todella tarvitsen.

Opiskelitko Malmilla? ;)

Minä ole 2 lapsen yh, opiskelen ja käyn töissä. Lapset hoidossa 8-16, koulupäivä ajan

Mun naapurissa asuu mummo, joka on meillä yötä kun mä teen yövuoroo. Aamulla nukun kotona tunnin, vien lapset, menen kouluun, tulen koulusta ja haen lapset, yöllä taas yövuoroon.

Mulla on aina 3 yövuoroo ja kolme vapaata. Helvetin raskasta tää on, mutta ilman mun tuloja ei pärjättäis.

Yhteistyössä