Menisitkö sossun vetämään vauvaryhmään jos itsellä lastensuoj.tausta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lastiksen kasvatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lastiksen kasvatti

Vieras
Sain neuvolasta tollasen lappusen jossa mainostetaan suljettua vauvaryhmää. Kokoontuu kerran viikossa 4 tuntia kerrallaan. Kysyin neuvolantädiltä, että onko tämä suunnattu jollekin erityisryhmälle, kun yleensä noi suljetut piirit tuntuu olevan sellaisia. Siis esim. nuorten äitien ryhmät, mielenterveyskuntoutujien ryhmät, yh-piirit jne. Täti kakisteli et joo, tää on sellaisille joilla on tosi pieni vauva mut kyl sä voit esikoisenkin ottaa mukaan (1,5-vuotias). Mulla siis vauva 6 vkoa ja itse olen 23.

Mä olen lastenkotilapsi ja käyny nuorena terapiassa kurjan menneisyyden takia. En ole biovanhempiini ollenkaan yhteydessä, eivätkä mun lapsetkaan ole heitä koskaan tavanneet. Biologiset vanhemmat tietää mun lapsenlapsistaan mutta eivät itsekään ole ottaneet yhteyttä. Kasvatusvanhemmat ovat eronneet ja asuin isossa perhekodissa sijotuksen loppuajan, suhde näihin sijaishoitajiin jäi olemattomaksi, eli mulla ei käytännössä ole vanhempia.

Mun pää ja asiat on kuitenkin kunnossa nykyään enkä oo neuvolassa kertonu menneisyydestäni, koska se todella on mennyttä. Oon naimisissa ja suhde ja lapset voi hyvin.

Olen siinä mielessä vainoharhainen että kierrän mielelläni sossujutut kaukaa. Mitä olen kuullut, niin herkästi joutuu sossun tarkkailuun jos itse on ollut huostaanotettu ja paskalla lapsuudella varustettu. Mitään kyttäystä en meille halua eikä sellaista tarvita. Tollanen vauvaryhmä olis ihana, mutta tuleeko siellä ennemmin tai myöhemmin puheeks joku isovanhemmuus tai äidin oma lapsuus... En halua osallistua tuollaisiin keskusteluihin. Kiinnostuuko sossu sellaisesta? Ryhmässä on kuulemma asiantuntijoita puhumassa lastenhoidosta mut ei kerrota tarkemmin. Osaanhan mä lapsia hoitaa eli sinällään toi on turha, mutta olis kiva tavata muita vauvojen äitejä.

Menisitkö sinä näillä pohjatiedoilla?

Sori ajatusvirheet, esikko roikkuu lahkeessa. Googletin siis tän ryhmänvetäjän nimen ja selvisi että hän on sosiaalityöntekijä ammatiltaan ja tehny opiskeluaikanaan tutkimuksia perhetyöstä, huostaanotoista ja sijaisperheistä. Jotenkin toi vaan ahdistaa, oon niin epäluuloinen tän asian suhteen vaikka muuten olen kyllä avoin ihminen.

Ei kai siitä vainoharhaisuudesta pääse eroon kun kulkemalla pelkojaan päin.

Ei sinua kukaan sinne pakota ja jos tuntuu kovin väkinäiseltä, niin eihän sinne voi mennä, mutta missään nimessä ryhmästä ei olisi haittaakaan.

Sieltä voisi myös löytää niitä kavereita ja ystäviä perheelleen tukiverkoksi, joka tänä päivänä tuntuu olevan niin kortilla. Jos lähtisit heitä sieltä etsimään?

Menisin. Se on todennäköisesti vaan ihan kiva juttu, ei mikään kruununkiillotuskerho :) Ja onpahan ainakin joku kiintopiste viikolla. Minullakin on kaksi lasta pienellä ikäerolla ja taatusti olisin mennyt jos olisi tuollaista tarjottu.

Sairastuin esikoisen syntymän jälkeen (tai oikeastaan jo ennen sitä ) masennukseen ja silloin minut ohjattiin jutteluavun lisäksi pieneen vertaistukiryhmään. Vaikka puhuttiin aroistakin aiheista niin oli aina hyvä mieli kun sieltä lähti. Eikä taatusti tullut mitään sossujuttuja!

mene eka kerralla kattomaan ja päätä sitte miltä tuntuu. ei sun tarvi tarkasti kelleen mitään kertoa, jos tulee isovanhemmista puhetta ni sanot että ne on eronnu tai mitä nyt sit haluutkaan sanoa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja lastiksen kasvatti:
Sori ajatusvirheet, esikko roikkuu lahkeessa. Googletin siis tän ryhmänvetäjän nimen ja selvisi että hän on sosiaalityöntekijä ammatiltaan ja tehny opiskeluaikanaan tutkimuksia perhetyöstä, huostaanotoista ja sijaisperheistä. Jotenkin toi vaan ahdistaa, oon niin epäluuloinen tän asian suhteen vaikka muuten olen kyllä avoin ihminen.

En menisi, jos asia enemmän ahdistaa kuin kiinnostaa...

Itse menin johonkin ryhmään neuvolantädin vinkistä, ja kun olin siellä, totesin, että aika hakuammunnallahan ne ryhmät varmaan täyttyy. (Tämä mihin menin oli joku arjen hallinta -ryhmä.)

Sinänsä hupaisaa, mullehan ei asiassa liittynyt mitään aiempia traumoja, joten otin sen koko ryhmän vähän hassuna kokemuksena josta loppujen lopuksi oli vähän hyötyäkin. Ja jäi siitä muutama moikkaustuttu.

Musta kyl tuntuu, että se neuvolatäti tietää sun taustas, kun tuollaista ryhmää tarjos. Itse en menis, koska en edes haluais mihinkään ryhmäistuntoihin. Ennemmin menisin vaikka seurakunnan tarjoamiin äiti-lapsi-kahviloihin, jos seuraa kaipaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta kyl tuntuu, että se neuvolatäti tietää sun taustas, kun tuollaista ryhmää tarjos. Itse en menis, koska en edes haluais mihinkään ryhmäistuntoihin. Ennemmin menisin vaikka seurakunnan tarjoamiin äiti-lapsi-kahviloihin, jos seuraa kaipaisin.

No, minulla on taas niihin srk:n ryhmiin hirvittävän korkea kynnys, sen ryhmän alun ja lopun jeesus-sessioiden takia, ja sitten ne ohjaajat alkaisivat jakaa joitakin jumalanpalvelustarroja ja kutsua kirkkoon, jonne se kynnys vasta korkea onkin. Onneksi monenlaisia ryhmiä on tarjolla.

Tän ei pitäny olla millekään tietylle ryhmälle suunnattu, piti vaan olla pienen vauvan äiti. Terkka oli kesäsijainen joten tuskin tiesi mun menneisyydestä hölkäsen pöläystä. Lisäksi asun toisella puolella Suomea nykyään, se menneisyys jäi 600 kilsan päähän. En usko että tieto olis sieltä kulkeutunu.

Meidän neuvolantäti keräsi kaikki kevään vauvojen äidit yhteen perustamalla juuri tuollaisen "suljetun" ryhmän, kaksi kertaa oli neuvolan täti "vetämässä" ryhmää ja sen jälkeen kokoonnuimme pelkästään äidit ja lapset. Minusta siitä ryhmästä oli hyötyä, kun tutustua uusiin samassa tilanteessa oleviin ihmisiin ja sai jakaa kokemuksia ja kaikkea muiden äitien kanssa. Itsellä kun ei silloin ollut vielä äiti-kavereita, vaan kaverit bailasivat ja opiskelivat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tän ei pitäny olla millekään tietylle ryhmälle suunnattu, piti vaan olla pienen vauvan äiti. Terkka oli kesäsijainen joten tuskin tiesi mun menneisyydestä hölkäsen pöläystä. Lisäksi asun toisella puolella Suomea nykyään, se menneisyys jäi 600 kilsan päähän. En usko että tieto olis sieltä kulkeutunu.

Kuule mikään tieto ei Suomenmaassa jää minnekään matkojen taakse. Ihmisen koko rekisteröity historia löytyy jokaisen ammattihenkilön tietokoneelta.

Seurakunnan ryhmiin en osallistu, en kuulu kirkkoon enkä ole millään tavalla uskovainen. Jos jumala olis olemassa niin se ei olis antanu vanhempieni hakata mua sairaalakuntoon.

Mene ihmeessä! Ei nuo ole mitään tarkkailupiirejä, jossa haetan mahdollisia sossun asiakkaita :) Mun kaveri on saanut niistä kivan kaveripiirin, kun kaikilla on saman ikäiset vauvat. isovanhemmuusasiat ym. voi sivuuttaa sanomalla, että isovanhempia ei valitettavasti ole tms. (onko miehesi vanhemmat kuitenkin olemassa). Sun ei tartte puhua mitään menneisyydestäsi, mutta toisaalta ei sun tartte sitä hävetäkään! usein ihmiset, jotka ovat täysin sinut menneisyytensä kanssa, puhuvat sitä avoimesti vaikka siellä olsii kipeitäksin asioita, jos asia tulee puheeksi. Ehkäpä sinäkin vielä joskus...

Kuule mikään tieto ei Suomenmaassa jää minnekään matkojen taakse. Ihmisen koko rekisteröity historia löytyy jokaisen ammattihenkilön tietokoneelta.

Noh, tämä nyt ei ihan pidä paikkansa... neuvolan terkkari ei näe terveystiedoista lapsuuden sosiaaliasioita (jotka muuten ovat varmaan paperiversioina jossakin, eivätkä edes missään sähköisinä)

Jos tädit näkis koneeltaan mun historian, niin aivan varmasti jo äitiysneuvolan terkka olis ottanu asian puheeks...

Käyn varmaan tsekkaamassa ton ryhmän enkä jatka jos se ei tunnu hyvältä.

näen tuosta ap n ekasta postauksesta, että sua kiinnostaa kovin mennä, mutta...sitten on nämä pelkotilat ja esteet tiellä.
eli ainoa mitä sanoisin tällä elämänkokemuksella (runsaanpuoleinen), on että menet ilman muuta. Ja kuten monen muunkin ryhmän kanssa, käy tosiaan muutaman kerran ja siinä jo alkaa selviämään itselle mikä on ryhmän tunnelma.
Missään ryhmissä ei pidä lähteäkään puhumaan aiheista joista ei halua, se on ihan oikein että muistaa tuon ajatella jo etukäteen, ettei sitten harmita tai tule huono olo...
ja näytä kenelle hyvänsä tuo eka postauksesi, niin tulee kyllä sellainen olotila, että on fiksun, mukavan ja täyspäisen ihmisen kirjoittama. :heart:

eli älä riistä itseltäsi mitään kivaa ja hyödyllistä, pelkästään etukäteispelkojen takia. onnea matkaan !!

Miten tämä sulle tarjottu ryhmä on "sossuryhmä" koska sossuhan on ihan eri instanssi kuin neuvola, vaikka yhteistyötä tekevätkin. Onko tuolla joku sosiaalitoimen työntekijä vetämässä ko ryhmää? Todennäköisesti ei, vaan sitä ryhmää vetää neuvolan th (joko om th:si tai joku toinen neuvolasta).

Ja eihän siellä ryhmässä tarvitse kertoa itsestään mitään sellaista mitä et halua. Esim vanhemmistasi. Mene avoimin mielin mukaan jos sua kiinnostaa!

Juu, mutta siihen on oltava sitten asiakkaan lupa, jos siityy toiseen sairaan/sosiaalihoidon piiriin.

Yhteistyössä