Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
En menisi.
Jos riski on 1/400 se tarkoittaa 0,25 %:n riskiä eli yhtä lasta 400 lapsesta.
Keskenmenon riski taas on 1/200 eli 0,50 % eli yksi lapsi 200 lapsesta.
Ihmiset eivät tunnu tajuavan, että tuossa on suurempi riski tapattaa TERVE lapsi kuin saada DOWN-LAPSI. :O
Kiitos tästä. Siis mietin, että olinko ymmärtänyt kuvion oikein, mutta kai se on uskottava, että 0,25% mahdollisuudesta down lapseen suositellaan 0,5% riskillä keskenmenon aiheuttavaa testiä.
Noinhan ne prosentit menee. Mutta siis suositeltiinko sinulle tuota testiä noilla todennäköisyyksillä? Olen ymmärtänyt että riskirajaksi lasketaan joku 1:250 tms ja siis sellaisella ja sitä suuremmalla riskillä tarjotaan puntioa.
Vai voiko olla että sinulle on tarjottu sitä jollain muulla perusteella kuten iän vuoksi?
Kyllä suositeltiin. Riski ilmeni verikokeesta. Np ultra oli normaali. Ja siis testi nimenomaan downin sydroomaa varten.
Minä puolestani muistelen lukeneeni, että lapsivesipunkion aiheuttaman keskenmenon riski kansainvälisesti olisi n. 1%, mutta Suomessa se on se mainittu 0,5%. Muistelen myös, että vielä tuossa vaiheessa raskautta on olemassa "perusriski" keskenmenoon ja se riski olisi juuri samaa luokkaa kuin lapsivesinpunktion riski.
Tietääkö/tunteeko kukaan ketään, jolle olisi tullut keskenmeno lapsivesipunktiosta? (ja oliko lapsi terve vai sairas?)
Mä kävin aikoinaan punktiossa kohonneen luvun ja np takia. Testin tulos oli kromosomeiltaan normaali poika. Sain keskenmenon viikolla 16, testi tehtiin muistaakseni viikoilla 10 tai 12. Sikiö oli syntyessään pieni eli oli olllut kuolleena jo pidempään kohdussani. Syytän tuota punktiota, vaikka lääkärit minulle sanoivat ettei se ollut keskenmenon syy. Kukaan ei voi oikeastaan tietää syytä, mutta..
Pakko laittaa vielä päivityksenä, että sain juuri kirjallisesti testin tulokset. tarkka riski downsyndroomalle 1/477. Kirjeessä vielä kehotettiin varaamaan aika tuohon jatkotutkimukseen. Varasin nyt puhelinajan suomeen yksityiselle lääkärille. Mieheni haluaa, että käymme testin tulokset omalla äidinkielellä suomalaisen lääkärin kanssa läpi, jotta a. ei jää epäselvyyttä ja b. voidaan sulkea pois jatkotutkimuksen "sveitsikerroin" (sveitsissä ainakin legendan mukaan lääkärit teettävät kaikenlaista, koska täällä ihmiset käyvät suurelta osin yksityisellä ja kyseessä iso business)