Menetänkö elatustuen yhteenmuutossa?

Kysyn teiltä jotka olette asian käyneet läpi ja tedätte,vastailkaa ja kertokaa minulle asiasta tietämättömälle.

Saan lapsista (3kpl) kaupungin kautta elatustukea,minimimäärän. Elämääni on astunut reipas 7kk. sitten ihana mies,minä ja lapset olemme hänen elämää ja hän meidän.

Mietin kuinka kiva olisi muuttaa asumaan saman katon alle ihan virallisesti,posti samaan osoitteeseen jne. jakaa arki yhdessä.

Mietin kuitenkin että menetänkö elatustuen jos muutan eron jälkeen uuden miehen kanssa asumaan yhteen?,loppuuko lasten isältä näin vastuu "maksaa" elatustukea?.

Olen osatnut oman talon ja paljon olen pannut lainanmaksussa juuri tämän elatustuen varaan ja tiedän ettemme pärjää uuden miehen kanssa yhdessä jos minulta menee elatustuki yhteen muuton yhteydessä.

Eli,olemme pakotettuja asumaan eri osoitteissa virallisesti niin kauan kun saan lapsistani elatustukea jos se otetaan pois tuossa yhteydessä. Emme ole kihloissa tmv. emmekä ole suunnitelleet menevämmekään. Olemme onnellisia aikuisia ihmisiä yhdessä näinkin,haluaisimme vain virallistaa suhteemme muuttamalla yhteen.

Menetänkö silloin elatustuen lapsistani?

Vastailkaa jos tiedätte asiasta varmasti miten se oikein menee,kiitti etukäteen kaikille vastanneille! :attn:

 
Alkuperäinen kirjoittaja syys-sade:
BLUE RUSH kiitos vastauksesta,ihana oli aamulla tuo kuiskata kumppanin korvaan :heart:

Miten muut asiat?
- lapsilisän yksinhuoltajakorotus?
-asumistuki?
-mahdollinen toimeentulotuki? (välilä saanut)

Tuleeko tuommoisiin asioihin muutosta avoliiton myötä?

Tietysti aina on mahdollista hakea toimeentulotukea mutta uusi kumppani on yksityisyrittäjä ja tulot on niin vaikea pystyä näyttämään kun eihän niitä itsekkään realiajassa näe.
Oikeastaan aina vasta valmistuvan veroilmoituksen myötä miten oikeasti on mennyt ja onko jäänyt palkoille.

Kertoilkaa ihan kaikki miten tämmöiset asiat teidän kohdallanne on mennyt virkateitse ja onko eksä pistänyt kapulaa rattaisiin,ollut hankala valintojesi edessä??. :attn:

:heart: =)

Yh-korotus lähtee pois, koska et ole enää virallisesti yksinhuoltaja.
Toimeentulotuessahan katsovat puolison (joka miehestä siis tulee ;) ) tulot huomioon.Yrittäjällekin sen jotenkin laskevat varmaan.

kuten myös asumistukeen vaikuttaa tulot ja sekin,että asukkaita on yksi lisää.Se kannattaa tarkistuttaa Kelassa
 
ail
Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
Et menetä niin kauan kun tämä mies ei ole lasten virallinen huoltaja.
Eli yhdessä voitte asua aivan huoletta
=) :heart:

Minulle tulee elatus kunnalta ja asumme avoliitossa.
Uusi mieheni on lasteni virallinen huoltaja ja silti elatusvelvoite säilyi lasten isällä
 
Nyt pitää erottaa kaksi asiaa:
- uudesta kumppanista tulee lasten virallinen huoltaja
- uusi kumppani on "vain" kumppani, ei lasten virallinen huoltaja.

Jos uusi kumppani on lasten virallinen huoltaja yhdessä biologisen äidin kanssa, niin miksi biologisen isän pitäisi osallistua lasten elatukseen ? Katsotaanko, että se on vähintä mitä hän voi tehdä ? Jos biologisella isällä ei ole edes lasten huoltajuutta saati edes joissakin tapauksissa tapaamisoikeutta, niin miksi sitten raha kelpaa ? En ymmärrä ajattelutapaa, että on vain velvoitteita muttei oikeuksia.

Huoltajan tehtävähän on turvata lapsen kehitys ja hyvinvointi. Lapsen huoltajalla on oikeus päättää lapsen hoidosta, kasvatuksesta, asuinpaikasta ja muista henk.kohtaisista asioista. Mielestäni kun puhutaan lapsen hyvinvoinnin turvaamisesta siihen kuuluu myös taloudellinen huolenpito.
 
ail
Lasten isä ei ole menettänyt mitään oikeuksiaan uuden miehen huoltajaksi tulon jälkeen.Itse antoi suostumuksen huoltajuudelle.Itse ei ole ikinä maksanut elatustukea vaan aina on kunta maksanut sen.Isä voi itse hakea elatustuen maksamisesta vapautusta vaan eipä ole tehnyt näin.Tietää kyllä oikeutensa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja syys-sade:
Mietin vain monesti,lapset kasvavat ja etäisyys vahvistuu isään. Entäs sitten jonain kauniina päivänä isä herää ja haluaakin lasten aikaa,lapset ehkä ovat kasvaneet erilleen ja siteet kadonneet,isää ei koeta enään tärkeäksi.
Olet oikeassa, liian monet isät ns. vierottuvat lapsistaan avioeron jälkeen ja se on surullista.
 

Yhteistyössä