Meneeköhän tämä nyt ihan oikein? Raha-asioita...

  • Viestiketjun aloittaja vierasvierasN
  • Ensimmäinen viesti
"vieraampi"
Meillä asunto miehen nimissä, ja niin on muuten kaikki muukin. Meillä maksaa se kellä on rahaa. Pyrimme siihen, että molemmilla jää palkasta saman verran käteen. Jos ero tulee, vieköön kaikki, siinä vaiheessa ei varmasti omaisuus kiinnosta.
 
mieti nyt
Joutuisihan mieskin yksin asuessaan maksamaan enemmän eli yhtiövastikkeen kokonaisuudessaan. Miksi ihmeessä sinun siis se pitää kokonaan maksaa. Reiluinta on, että kaikki pakolliset juoksevat kulut jaetaan puoliksi. Äläkä missään nimessä ala remonteista maksamaan, ellet ole varma, että saat rahasi takaisin.
 
nnnn
Olen samaa mieltä, että kirjallisena kaikki. Perustele miehelle se tolla kuolemalla. Muuten et saisi miehen perinnönjaosta omiasi takaisin.
Toisaalta, miehen halua vaatia sinua osallistumaan kustannuksiin voi myös hieman laimentua, kun (jos) sinun kuollessa mies joutuukin maksamaan sinun maksamat remonttirahat vanhemmillesi :)
 
"maija"
kannattaa tosiaan tehdä selkeä paperi, jos aiot remonttikuluihin osallistua.

puolisolla voi olla omasta näkökulmasta katsottuna hyvin erikoisia tulkintoja. esim. paljonko remontin arvo on laskenut parin vuoden päästä.

itse olen samassa tilanteessa kuin sinä. meillä on lapsia ja olemme avioliitossa. asumme mieheni omistamassa talossa. yhteisiin nimiin taloa ei ole otettu, koska kumpikaan meistä ei halua, että olisi yhteinen, kysymyksessä on talo, jonka mies on perinyt suvultaan.

alunperin mieheni halusi minulta vuokraa. en suostunut, ja löysin jonkun lakipykälänkin, että puolisolta ei saa periä vuokraa (sitä paitsi vuokratuloista pitää maksaa veroja, ja tuskin puoliso ylimääräisiä veroja haluaa maksaa).

kyselin asiaa netistäkin, ja kummallakin kannalla on kannattajansa. a) ei saa asua 'ilmaiseksi', loisia toisen talossa b) ei ole oikein jos talonomistaja maksattaa talonsa arvonnousua puolisolla, jonka nimissä talo ei ole.

luulisi olevan mahdollista sompailla tilanne niin, että sekä vaihtoehdot a) ja b) ei kumpikaan toteudu, vaan tilanne on tasapuolinen kummallekin. Ja siihen meillä on kait pyrkimys ja jos ei liian tarkkaan pennejä laske, voi tilanne olla jossain määrin ok kummallekin osapuolelle.

ne, jotka on sitä mieltä, että pitäisi osallistua myös remontteihin, on sitä mieltä, että talon on x vuoden päästä maan tasalla, jollein siihen tasaisesti tee ylläpitoremontteja. mut nämä on vaikeita asioita. käytännössä kattoremontti, ulkovuorausremontti, kylppäriremontti, keittiön lattian uusiminen, käyttövesiputkien uusiminen, kaikki ne nostaa talon arvoa. ja ne on tehty tähän taloon 15 v aikana. osaan remonttikuluista olen osallistunut. ja varmaan jatkossakin tulen osallistumaan. jos meille tulee eläkeiässä ero, mies myy talon hyvällä rahalla. minä saan nolla euroa.

periaatteessa minulle olisi pitänyt jäädä jotain säästöön asumiskuluista, mut käytännössä tällä hetkellä ei jää.
 

Yhteistyössä