Meneekö meidän euroviisuedustaja liian pitkälle?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Suomen euroviisuesitys otsikoihin Briteissä - rikkoo sääntöjä?
Sunnuntai 5.5.2013 klo 17.08


Euroviisuissa kielletään poliittiset viestit, mutta Krista Siegfrids on läpäissyt seulan.



Suudelmaa naisen kanssa voidaan pitää kannanottona sukupuolineutraalin avioliiton puolesta. Krista pysyy arvoituksellisena esityksensä kulusta. (MATTI MATIKAINEN)TAUSTA
Krista yllätti lavalla: Suuteli naista!
Eurovision laulukilpailussa poliittiset tai poliittisiksi luonnehdittavat sanoitukset, puheet sekä eleet ovat tiukasti kiellettyjä. Independent-lehti huomauttaa artikkelissaan, että tästä huolimatta Krista Siegfridsin Marry Me on päässyt livahtamaan mukaan.

- Suomalaisen laulajan lavarutiiniin kuuluu kiihkeä suudelma naispuolisen tanssijan kanssa. Kumouksellinen vetoomus samaa sukupuolta olevien avioliiton puolesta voi hyvinkin johtaa kilpailun voittoon, Independent kirjoittaa.

Krista Siegfrids itse toivoo, että laululle sataa ääniä Iso-Britannian homoyhteisöstä. Hän sanoo Independentille, että laulu on protesti Suomen eduskunnalle, joka äänesti sukupuolineutraalia avioliittoa vastaan. Silti Marry Me ei Kristan mielestä ole poliittinen.

- Laulu kertoo rakkaudesta ja suvaitsevaisuudesta. Homoliittoja ei voi solmia Suomessa ja se on väärin. Halusin ilmaista oman mielipiteeni asiasta.

Euroopan yleisradiounioni EBU voi kieltää esittämästä Suomen viisunumeron kohtauksen, jossa Krista suutelee tanssijatarta. Näin se Independentin mukaan rauhoittaisi kilpailun esittäviä kanavia Itä-Euroopassa, jossa homofobia on yhä tavallista.

- Homofobiset ihmiset ovat vihaisia minulle. Mitä tulee esitykseeni, suunnittelen siihen yllätyksellistä loppua. Lähetys tulee suorana, joten kukaan ei voi pysäyttää minua, Krista lupailee.

Vuonna 2009 Georgia jättäytyi pois euroviisuista, kun EBU katsoi kappaleen tölvivän Vladimir Putinia.

Suomen lisäksi tämän vuoden viisujen muina kuriositeetteina Independent nostaa esiin Ranskan tummanpuhuvan kappaleen, jossa ylistetään S&M-seksiä, Armenian voimaballadin, josta vastaa Black Sabbath -kitaristi Tony Iommi, sekä Kreikan kappaleen Alcohol Is Free.

Krista kilpailee finaaliin pääsystä toisessa semifinaalilähetyksessä 16. toukokuuta. Euroviisuvoittaja valitaan 18. toukokuuta Malmössä, Ruotsissa.

Lähde: Independent

IL
 
Mun mielestä ei mene. Saa sitten nähdä, meneekö EBU:n mielestä. Jos niitten mielestä menee, kai sitten kieltävät suuteloinnin ;) Mutta luulen, että Krista jollain lailla joka tapauksessa räväyttää. Toivottavasti ei liikaa, ettei diskata.
 
ais
Itse olen valmis hyväksymään lakialoitteen läpimenon, mutta jos kerran laulukilpailun käyttö politiikan välikappaleena on kielletty niin kyllä silloin pitäisi sen verran ymmärrystä olla että poliittisia viestejä ei esitykseen oteta.
 
säpäle harmaana
No siinä menee kyllä liian pitkälle, että kommentoi tuota lakiasiaa tässä yhteydessä. Esitys on sitten ihan eri juttu. Ainahan euroviisuissa on laulettu politiikkaa sivuavista asioista, mutta eihän kukaan käytännössä mahda mitään, jos laulat sympaattisen laulun maailmanrauhasta tai vaikka homorakkaudesta.
 

Yhteistyössä