Meneekö lapsen eskari nyt "pilalle", kun osaa tehdä ekaluokkalaisen tasoisia tehtäviä...?

  • Viestiketjun aloittaja Miten teillä?
  • Ensimmäinen viesti
Miten teillä?
Pohdiskellaan tällaista näin maanantain ratoksi. Muiden kokemukset kiinnostavat.

Kun syksyllä eskariin menevä lapsi osaa lukea ja laskea ekaluokkalaisen tasoisesti yhteen- ja vähennyslaskuja, niin mitä mahtaa käydä eskarissa. Turhautuuko lapsi siellä?
Eskarista oli kuulemma tullut päiväkotiin palautetta että pk:sta lähetetään "liian osaavia" lapsia eskariin eli ei pitäisi antaa tehdä kirjain- ja muita tehtäviä. Minusta tuossa mallissa mättää jokin eli pitäisikö lapsen luontainen kiinnostus sitten tukahduttaa että olisi "ikäluokan tasoinen"?

Miten teillä, joiden lapset ovat osanneet lukea ja laskea eskariin menessä, ovat eskari ja ekaluokka sujuneet? Onko lapselle annettu vaativampia tehtäviä vai onko lapsi kyllästynyt haasteiden puutteessa?
 
"Äiti"
Meidän eskarilainen oppi lukemaan marraskuussa ja sitä ennen jo laski laskutehtäviä. Edelleen on silti lapsi: leikki kiinnostaa ym. Edelleen silti tykkää tehdä ne tehtävät, piirtää aat ja iit. Eskari on hyvä paikka muulle toiminnalle, opitaan miten käyttäydytään ryhmässä, odotetaan vuoroa jne. Eskari loppujen lopuksi on niiiin paljon muuta ku niitä kirjaimia. Enemmän siellä on muuta kuin opiskelua pulpetissa. Esim. tietokoneella piirtävät, askartelujuttuja ja niissä eri taitoja, luistelua, hiihtoa, uintia... Enemmän haittaa on laittaa liian nuorena kouluun, kun ne hankalammatkin tehtävät sieltä tulee, onko sitten jo tarpeeksi vanha niitä ymmärtämään. Ja sit ysillä ku miettii muutenkin mihin sitä hakis kouluun, niin ei kannata ainakaan aikaistaa koulun alotusta. Puhumattakaan siitä, kuinka 1. luokkalaisetki on pieniä liikenteeseen, niin saatikka eskari-ikänen jos sinne laitetaan kouluun menemään. Eli hyvillä mielin eskariin!
 
"Maalaismamma"
Alkuperäinen kirjoittaja Miten teillä?;23136846:
Pohdiskellaan tällaista näin maanantain ratoksi. Muiden kokemukset kiinnostavat.

Kun syksyllä eskariin menevä lapsi osaa lukea ja laskea ekaluokkalaisen tasoisesti yhteen- ja vähennyslaskuja, niin mitä mahtaa käydä eskarissa. Turhautuuko lapsi siellä?
Eskarista oli kuulemma tullut päiväkotiin palautetta että pk:sta lähetetään "liian osaavia" lapsia eskariin eli ei pitäisi antaa tehdä kirjain- ja muita tehtäviä. Minusta tuossa mallissa mättää jokin eli pitäisikö lapsen luontainen kiinnostus sitten tukahduttaa että olisi "ikäluokan tasoinen"?

Miten teillä, joiden lapset ovat osanneet lukea ja laskea eskariin menessä, ovat eskari ja ekaluokka sujuneet? Onko lapselle annettu vaativampia tehtäviä vai onko lapsi kyllästynyt haasteiden puutteessa?
..oppineet lukemaan varhain eskarin syksyllä. Laskupää ollut myös aina hyvä kummallakin. Hyvin kuitenkin viihtyneet eskarissa ja ekaluokalla (toinen nyt 6v. toinen 8v.). Koulussa sai poika lisätehtäviä matikantunneilla ja äidinkielen tunneista osa jaettu niin, että lukevat oppilaat erissä ryhmässä.. Eskarissa viihtyivät tosi hyvin. Meillä ainakin melko vähän tehtäväharjoituksia siellä. Enempi vielä leikitään, askarrellaan, lauletaan, ulkoillaan ja opetellaan koulua varten yleisiä juttuja- ruokailutapoja, reipasta pukemista, toisten huomioon ottamista, ryhmässä toimimista jne.. Iloinen on ollut kouulainenkin, kun läksyt saa nopeasti tehtyä.. ;) Ollaankin puhuttu, että saa nyt nauttia- ehtii ne tehtävät vielä hänellekin vaikeutua.. ;)
 
Meillä ainakin poika on saanut vaativampia tehtäviä lisätehtäviksi, aina kun on halunnut. Usein tulee myös lukuläksyjä kotiin.
Opettaja itse kertoi ensin pelänneensä, että ei osaa antaa tarpeeksi haastavia tehtäviä, mutta hienosti on sujunut.
 
eskarin äiti
Lapseni oppi lukemaan 5-vuotiaana, lukee ja kirjoittaa siis sujuvasti. Laskee jonkin verran pluslaskuja. Nyt eskarissa eikä ole mitään ongelmia. On ihan itse oppinut lukemaan, en ole opettanut. Ensi syksynä kouluun. Moni on kysynyt, että mitäs se koulussa tekee kun osaa jo lukea ja kirjoittaa. Minusta on hyvä, että osaa, koulun aloitus ei sitten tunnu niin haastavalta. Enkä nyt todellakaan tarkoita tällä sitä, että kaikkien pitäisi osata ko. taidot koulun alkuun mennessä. Haluan vain sanoa, että ei siitä oppimisesta haittaakaan ole. Luontaista kiinnostusta ei saa tukahduttaa!
 
Khimaira
Mun poika osasi lukea ja kirjoittaa eskariin mennessä eikä eskarin kanssa ollut mitään ongelmia. Nyt poika on 3.lk ja musta tuntuu ettei hänelle tule ikinä läksyä eikä lue kokeisiin. Open kanssa juteltuani selvisi että läksyä tulee aina ja aika reilustikin, mutta poika tekee ne aina koulussa tehtyään tuntitehtävät nopsasti. Kokeista on tullut 9- 10. Kai hän sitten koulussa tekee mitä pitää koska kotona ollessa ei juurikaan kirjoihin koske.
 
"noh"
Meitä kiellettiin antamasta lapselle vaikeampia tehtäviä. Se johti sitten siihen, että eskari ei toiminut ollenkaan. Tehtävät oli liian helppoja ja suoriutui niistä hetkessä, teki lisätehtävätkin nopeasti mutta vaikeampia tehtäviä hänelle ei suostuttu antamaan. Alkoi pyöriä paikallaan ja oli äänessä yms.
Koulussa sai aina vaikeampia tehtäviä ja homma toimii, ei siis aloita levotonta käytöstä.
Ehkä eskarissa ei ole noista tehtävistä mitään vaikeampia versioita kun taas koulussa on.
 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23137005:
tottakai menee piloille:headwall:. eskari on kyllä niin paljon muun kuin sen lukemisen ja kirjoittamisen opiskelua. että se on ihan hyvä käydä vaikka osais mitä.
Ja tähän vielä lisään että mielestäni ei kannata laittaa aiemmin kouluun vaikka sellainen mahdollisuus olisikin.
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23137005:
tottakai menee piloille:headwall:. eskari on kyllä niin paljon muun kuin sen lukemisen ja kirjoittamisen opiskelua. että se on ihan hyvä käydä vaikka osais mitä.
Onko sinulla ongelmia sisälukutaidon kanssa? Ehkä se "pilalle" oli juuri siksi lainausmerkeissä että en aidosti usko niin käyvän enkä ole sitä mieltä että lapsi ei mene eskariin. Koulua hän ei missään nimessä aloita ennen aikojaan, sosiaaliset taidot jne ovat ihan ikätasoiset.
 
Khimaira
[QUOTE="noh";23137025]Meitä kiellettiin antamasta lapselle vaikeampia tehtäviä. Se johti sitten siihen, että eskari ei toiminut ollenkaan. Tehtävät oli liian helppoja ja suoriutui niistä hetkessä, teki lisätehtävätkin nopeasti mutta vaikeampia tehtäviä hänelle ei suostuttu antamaan. Alkoi pyöriä paikallaan ja oli äänessä yms.
Koulussa sai aina vaikeampia tehtäviä ja homma toimii, ei siis aloita levotonta käytöstä.
Ehkä eskarissa ei ole noista tehtävistä mitään vaikeampia versioita kun taas koulussa on.[/QUOTE]

Riippuu aika paljon opestakin miten suhtautuu tilanteeseen. Mun tyttö sai koulussa lisätehtävävihkoja ja sai olla apuopena.
 
"aloittaja"
[QUOTE="noh";23137025]Meitä kiellettiin antamasta lapselle vaikeampia tehtäviä. Se johti sitten siihen, että eskari ei toiminut ollenkaan. Tehtävät oli liian helppoja ja suoriutui niistä hetkessä, teki lisätehtävätkin nopeasti mutta vaikeampia tehtäviä hänelle ei suostuttu antamaan. Alkoi pyöriä paikallaan ja oli äänessä yms.
Koulussa sai aina vaikeampia tehtäviä ja homma toimii, ei siis aloita levotonta käytöstä.
Ehkä eskarissa ei ole noista tehtävistä mitään vaikeampia versioita kun taas koulussa on.[/QUOTE]

Tätä mietin minäkin kun tosiaan oli tullut eskarista palautetta että jotkut lapset osaavat "liian hyvin". Kun tunnen oman lapseni ja tiedän, että jos ei ole haastetta, ei viitsi tehdä ollenkaan ja menee helposti ns. läskiksi.
 
Itse aikoinaan jätin eskarin väliin ja menin suoraan ekalle luokalle. Ihan ok, mutta yläaste- ja lukioaikoina harmitti olla toisia vuoden nuorempi.

Esikoinen luki ennen eskari-ikää, kuopus laski ja oppi nyt eskariaikana lukemaan. Onhan se kiva, että ekoilla luokilla on sitten vähän helpompaa läksyjen kanssa. Toisaalta pitää pitää huoli, että lapsi sitten jossain vaiheessa oppii keskittymään läksyjen tekoon eikä menetä hermojaan kun ne ennen on voinut tehdä tuosta vaan. Meillä on nyt
joissain aineissa tuo vaihe....
Kuopus taas pääsi eskarissa toiseen ryhmään, missä on muitakin lukijoita ja laskijoita. Koulussa ei varmaan onnistu saman lailla, ainakaan esikoinen on harvoin saanut lisätehtäviä muuten kuin joskus matikan tunnilla.
Itse en koskaan oikein oppinut opiskelemaan : /
 
Viimeksi muokattu:
Ja tähän vielä lisään että mielestäni ei kannata laittaa aiemmin kouluun vaikka sellainen mahdollisuus olisikin.
Mä olen ihan samaa mieltä. Omasta lapsestani ainakin huomaan sen, että vaikka tuo osaa ikätasoaan paremmin matematiikkaa ja suullinen ilmaisu on sellaista pikkuvanhaa, (viisaita sanoja pienen ihmisen suusta) ja tavujen lukeminenkin sujuu, muut kouluvalmiuteen vaikuttavat tekijät laahaa perässä. Hankaluuksia löytyy motoriikassa, keskittymisessä (paitsi että osaa keskittyä tosi hienosti itse eskaritunneilla), pitkäjänteisyydessä.

Kyllä tuo kouluja saa siltikin käydä varmastikin ihan tarpeeksi, vaikka onkin matemaattisesti ja kielellisesti fiksu pakkaus.
 
"vieras"
Meillä eskarin tavoitteeksi ilmoitettiin ryhmässä toimiminen, oman vuoron odottaminen ja sosiaaliset taidot. Niille kirjataidoille ei niinkään laitettu painoa.

Ja yksi meidän eskarilaisista osasi lukea jo aivan sujuvasti eskariin mennessä, kirjoittelikin jonkin verran jne. Sen suhteen ei eskarissa ollut mitään ongelmia. Koulussakin on riittänyt ihan oman tasoisia juttuja, siellä varsinaisesti oppi tavuttamisen muiden mukana, sitä ei ollut opetellut missään ennen. Nyky kirjoissa on paljon erilaisia tehtäviä, niin osaavammalle kuin vasta-aloittelelijalle ja opettajalta löytyy aina lisämateriaalia, jos ne eivät riitä. Lukutunneilla sai lukea esim. jotain kunnon kirjaa itsekseen välillä. Tosin kaikki lukivat välillä kirjoja, toisilla ne pulpettikirjat olivat ohuita kuvakirjoja, joissa oli jokunen sana tekstiä, meidän lapsella yleensä muutama satasivuinen kirja.
 
eskarin äiti
Ja tähän vielä lisään että mielestäni ei kannata laittaa aiemmin kouluun vaikka sellainen mahdollisuus olisikin.
Meiltä kysyttiin ennen eskaria, ollaanko ajateltu laittaa lasta vuotta aiemmin kouluun. Eskari olisi siis jäänyt kokonaan välistä. En halunnut, koska lapsuus on niin lyhyt, eikä sitä saa takaisin. Antaa lapsen leikkiä ja kouluun sitten kun sen aika on.
 

Yhteistyössä