Meillä on vanhin lapsista todella nirso ruuan suhteen. Taustalla on kyllä edelleenkin iso määrä ruoka-aineallergioita ja refluksi. Ikää nyt 13-v. Vihannesten kanssa ollaan saatu tehdä todella paljon töitä, että suostuu edes jotain suuhunsa laittamaan ja maistamaan. Me käytiin huippu allergologin luona hänen kanssaan ja hän vaan totesi, että noilla ruuilla ihan varmasti kasvaa. Ja määrä ei silloin ollut mikään suuren suuri... Vanhin lapsista oksentaa tai yökkää tosi helposti, mutta niin tuntuu olevan mulla itellänikin vieläkin. Vanhimmalla tuli esim. maidosta suu tosi kipeeksi, oksenteli siitä, ihottumaa, vatsavaivoja ym. Ja kun sitä ei aluksi tajuttu, niin lapselle on jäänyt alitajuntaisesti sellainen fiilis, että kun laitan maitoa hänen ruokaansa, niin oksentaa siitä. Ne ruoka-aineet, mitkä hänelle ei käy, niin ne ei vaan mene kurkusta alas. Oma kroppa hylkii sitä ihan luonnostaan. Enkä todellakaan väitä, että kaikilla olis näin! Mä en itsekään saa alas tavallista maitoa, se vaan rupee tökkimään tosi pahasti. Ja se maito ei mullekaan sovi. Sellaiset ruuat, mitkä mulle sopii, niin menee alas. Vanhin edelleenkin itse tekee ruuastaan ihan hienoa, esim. perunat ja jauhelihakastike on sellaisena mössönä lautasella, koska se on niin mukavampi syödä. Onhan tässä ollut hiukan totuttelemista, mutta kun ei tee asiasta sen suurempaa numeroa, niin kaiken kanssa oppii elämään! Tokihan ne ruokailu tilanteet ei aina ole olleet kauheen kivoja, mutta nykyään jo jollain tavalla sujuu. Meillä ei ruokapöydässä ole mitään yskimistä ollut, mutta oksenneltu siellä kyllä ollaan ja paljon... Juurikin kaikki pienetkin "kököt" on sen tehnyt aina. Ihanaa, kun teillä ap päiväkodin henkilökunta suhtautuu asiaan noin hienosti!

Edetkää pikkuhiljaa, niin ihan varmasti se siitä vielä paremmaksi muuttuu.