Melkein kolmevuotias poikani ei ole koskaan maistanut kurkkua, tomaattia, porkkanaa, herneitä, omenaa, päärynää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
..eikä oikeastaan mitään muitakaan vihanneksia tai hedelmiä muuta kuin mehuna, smoothiena tai soseena. Juo myös Hevi-shotteja ja syö kasvissosekeittoja yms.

Vauvana söi kaikkea soseena, mutta heti kun aloimme antaa karkeampaa ruokaa, tämä hyljeksiminen alkoi. Oksensi heti jos tuli syöneeksi jotain vihannesta paloina, ja vieläkin jos on suostuttelun ansiosta tullut maistaneeksi, saattaa oksentaa.

Syö kyllä muuta pureskeltavaa ruokaa, kuten hapankorppua, pehmeitä leipiä, riisikakkuja, näkkäriä ja useimpia lihaa ja perunaa sisältäviä ruokia. Mutta jos niissä on vihanneksia, nyppii ne pois. Jos vahingossa ruuan seassa menee suuhun vaikka pieni herne, joko oksentaa tai meinaa oksentaa.

Vitamiineja saa noista joita mainitsin alussa, lisäksi monivitamiinitableteista.

Mistä ihmeestä tuollainen voi johtua, ja onko jonkun muun lapsella tuota samaa?

[QUOTE="AnGeL";25841164]meillä sama..en oo nähnyt kyllä siinä mitään ongelmaa..[/QUOTE]

En minäkään näe siinä varsinaista ongelmaa, koska eihän kokonaisia hedelmiä ja vihanneksia ole pakko syödä, tai paloiteltujakaan, hyvin ne voi syödä mehuina, soseina ja kiisseleinäkin.

Mutta silti vana pohdiskelen mistähän tuo voisi johtua, ja onko se miten yleistäkin, kun en ole muilla kuullut tuollaista olevan.

joillain lapsilla on vain "herkempi" suu ja kurkku, kököt ruoassa aiheuttaa pitkään yökkäysfiiliksen. ja tietty voi olla kyseessä jokin muukin juttu - esim. mun lähipiirissä on yksi aspi-lapsi, jolla oli/on edelleen hyvin rajoittunut ruokavalio juuri tuon suun aistiherkkyyden takia... omani syö päiväkodissa melkein mitä vaan - minun kanssani on ronkelimpi:( (taidan antaa liian herkästi periksi - toisaalta en halua tehdä ruoasta/ruokailusta numeroa ettei sitten kehittyisi väärää suhdetta ruokaan...) ja vielä tarkennuksena: syö normaalisti kotiruokaa ja kiiretilanteissa "retkieväänä" kaupan purkkeja, kaikki "perinteiset lasten herkut" (ranskalaiset, hampurilaiset, pizza jne) jää syömättä...

Nuo kolme peräkkäistä komenttia nimimerkillä eivät ole minun eli ketjun aloittajan kirjoittamia. Enkä oikein ymmärrä miksi joku tekeytyy aloittajaksi kun ei sitä oikeasti ole? :-O Mutta kiitos sulle kuitenkin ketjun nostamisesta. :-D

Oletko katsonut niitä dokkareita joissa kerrotaan aikuisista, jotka syövät vain jotain tiettyä ruokaa (yksi sipsejä, toinen vain mustaksi käristettyä makkaraa)? Niitäkin vihannekset ym. Yököttivät juuri noin. Kai se jotenkin henkistä on, tai sitten allergiaa tms. Joka estää syömästö isompia paloja.

Kyllä minä kokisin sen ongelmaksi... Ainakin myöhemmällä iällä.

meillä sama ongelma.. tosin lapsi on kyllä maistanut moneen otteeseen, mutta sylkee sitten pois. Vihannekset menee melkein kaikki vain kypsennettyinä :/ marjat menee jos sekottaa hyvin vaikka maustamattoman jugurtin kanssa mut ei saa olla kokonaisia. Banaania sentään syö.

[QUOTE="vieras";25841372]meillä sama ongelma.. tosin lapsi on kyllä maistanut moneen otteeseen, mutta sylkee sitten pois. Vihannekset menee melkein kaikki vain kypsennettyinä :/ marjat menee jos sekottaa hyvin vaikka maustamattoman jugurtin kanssa mut ei saa olla kokonaisia. Banaania sentään syö.[/QUOTE]

Meillä poika nyppii kypsennetytkin vihannekset pois ruuasta, pienet palatkin. Ja myös kaikki "heinät" kuten ruohosipulin, tillin ja persiljan pienetkin palat.

Marjat ei mene jugurtin seassa, ei edes pienenpienet palat. Jos jotain lisuketta haluaa laittaa maustamattomaan jugurttiin, piltti-marja-ja hedelmäsoseet ainoastaan käyvät, eli täysin sileät.

Miten syö siellä, soseuttavatko? Ihan mielenkiinnosta kyselen, ei ole pakko vastata =)

Eivät soseuta mitään, poika syö ruuasta vain ne ainekset jotka haluaa. Eli lusikalla tai haarukalla koukkii vaikka lihakeitosta pelkät lihat, nakkikeitosta nakit tms. Tänään kun tarjosin kotona pätkittyä spagettia ja jauhelihakastiketta, söi vain jauhelihan palat, ei muuta. :-D

Päiväkodissa suhtautuvat aivan ihanasti, tulevat oikein kehumaan jos poika on joskus maistanut jotain mitä ennen ei ole suostunut maistamaan. Ja muutenkin ovat tosi positiivisia.

[QUOTE="vieras";25841461]oletko puhunut asiasta neuvolassa? entä miten päiväkodissa asian näkevät - onko sieltä tullut palautetta?[/QUOTE]

Päiväkodin suhtautumisesta tuossa jo juuri ennen viestiäsi kerroinkin.

Neuvola oli viimeksi 2-vuotiaana, silloin nirsoilu oli vielä pahempaa. Th antoi neuvoksi että kannattaa tarjota päivittäin monipuolista ruokaa, vihanneksia ja hedelmiäkin, niin ehkä poika aina joskus innostuu maistamaan jotain uutta, kuten on käynytkin. (2-vuotiaana suostui syömään 9 eri ruoka-ainetta, nyt sentään jo paljon enemmän)

Sanoi myös että tuputtaa tai pakottaa ei saa missään nimessä, ettei ruokailusta tule vastenmielistä tilannetta. Ja poika onkin onneksi ihan normaalipainoinen, ei liian laiha, eli syö tarpeeksi. Ja nykyään kun hedelmät ja vihannekset menevät soseina tai nesteinä, niin vitamiinejakin onneksi saa muualtakin kuin tableteista.

No niin, menee siis kysymykset/vastaukset ristiin;-) mutta hieno juttu että kokeilee uusia makuja! Ja nyt vaan "vauvasekoitin" soimaan kun (jos?) teet kotona vaikkapa lihapullia tms - tärkeää on olla tuputtamatta/pakottamatta - kyllä ne uudet maut jossain vaiheessa alkaa kiinnostamaan. Loistavalta kuulostaa tuo päiväkodin henkilökunnan asenne, eli tsemppiä vaan!!!

[QUOTE="vieras";25841588]No niin, menee siis kysymykset/vastaukset ristiin;-) mutta hieno juttu että kokeilee uusia makuja! Ja nyt vaan "vauvasekoitin" soimaan kun (jos?) teet kotona vaikkapa lihapullia tms - tärkeää on olla tuputtamatta/pakottamatta - kyllä ne uudet maut jossain vaiheessa alkaa kiinnostamaan. Loistavalta kuulostaa tuo päiväkodin henkilökunnan asenne, eli tsemppiä vaan!!![/QUOTE]

On kyllä ihan mielettömän ihanat "tädit" tuossa ryhmässä, täytyy vaan toivoa että kun poika siirtyy pois pienten ryhmästä, asenne olisi yhtä ihanan kannustava.

Muutenkin ihan huippupositiivinen tiimi. <3

Ja muuten vasta muutama vk sitten poika söi ekaa kertaa pehmeää leipää, siis aiemmin oli syönyt vain hapankorppuja, näkkäriä ja riisikakkuja. Pk:ssa alkoi leipää syömään, ja olivat taputtaneet pojalle kun hän oli syönyt ekaa kertaa kokonaisen leipäpalan. <3

Musta on jotenkin kiehtovalla tavalla outoja noi lasten nirsoilut. Oma 4v. on aina (siis vauvasta saakka) ollu tosi tarkka, mitä suuhunsa laittaa, nykyään nyppii kans kastikkeestakin esim. pikkuriikkiset (purkki)herkkusienen palat, paprikat, suolakurkut jne. Hyvin harvat ruoat syö mielellään, loput (jotka nekin jo äidin "sensuroimia") suostuttelemalla ja pienellä lahjonnalla, kun ei vaan jaksa joka jumalan päivä laittaa sitä spagettia ja jauhelihakastiketta. Useimmiten suostuu maistamaan uusia juttuja, kun meillä on tuo maistamisen periaate, mut ei vaan tykkää. Eikä toisella, kolmannella tai viidennelläkään maistamiskerralla edelleenkään tykkää.

MUTTA, pikkusiskonsa, 2v. syö mitä vaan. Menee tomaatit, menee kaalit, paprikat, sipulit, fetajuusto, jopa oliivia suostui maistelemaan ihan oma-alotteisesti. Ja ihan täsmälleen samalla tavalla on molempia ruokittu vauvasta saakka; On imetetty, alotettu soseet samaan aikaan, samanlaisia soseita. Samoin kiinteät; Samat maistelut, sormiruoat, totuttelut, maistelut jne.

Jos mulla on kaksi mandariinia, joista toinen kirpeä ja toinen makea, isosisko tykkää siitä makeasta, pienempi siitä kirpeästä. Mutta sitte toisaalta, isompi ei tykkää kiisseleistä, vanukkaista, rahka-tai kermavaahtojälkkäreistä tms., joita taas pienempi söis elääkseen, jos sais.

Aikasemmin ajattelin, että noi on vaan lapsen temppuiluita, mut nyt olen alkanu uskoa, että me ihmiset vaan koetaan makuja eri tavalla -toiset miellyttää, toiset ei. Mä itse olen suht kaikkiruokanen, lapsenakaan en muista inhonneeni kun säilöttyä kurpitsaa, mutta mun mies taas on välillä rasittavankin nirso, ja joskus ihan hävettää, kun mun äiti kutsuu meitä syömään ja kyselee, että "mitäs ruokia se XX taas ei voinukaan syödä?".

Mutta tosiaan, kun olen noiden kahden pienen makumaailman karttaa koittanu tulkita, ni on tullu mieleen semmonenkin, että entäs jos toi ukko ei sitte kummiskaan diivaile, vaan ihan oikeasti ei "voi" syödä jotain ruokia tai ruoka-aineita...??

Yhteistyössä