Meistä nuorista...

Kun täällä tuntuu tuota vanhempaakin porukkaa käyvän, ja aika usein tarkoituksenaan pitää moraalisaarna tms, niin haluaisin muutaman sanan sanoa ennenkuin ensi kerran kauhistelette.

Missä laissa lukee että nuori on automaattisesti narkkari, alkoholisti, huligaani ja epäkelpo yhteiskunnalle kaikin puolin? Sen minä, 19 vuotias kohta kahden lapsen äiti, haluaisin tietää. Missä laissa lukee että meillä nuorilla on mielessä vain kaverit ja hauskanpito?
Olen kyllästynyt ikärasismiin, omalta kohdaltani olen kaatanut jo paljon ennekkoluuloja, saanut "aikuiset" kuuntelemaan, mitä minulla on sanottavana. Paljon se maksaa sinulle, että kuuntelet nuorta, oli hän sitten vanhempi tai ei, otat selvää hänen ajatuksistaan ja tavoistaan.
Kun moralisoit nuorta, moralisoit stereotypiaa, mikäli et ole vaivautunut tutustumaan. Haukut sitä mielikuvaa, jonka te aikuiset olette omassa päässänne luoneet. Luulet, että nuori vanhempi hylkää lapsensa perjantai-illoin, luulet että hän suunnistaa baariin, ja on seuraavana aamuna kauheassa krapulassa. Luulet, että nuorella ei ole haluja katsoa oman lapsensa perään, eikä välitä mitä lapselle tapahtuu. Mutta mitä sinä tiedät? Tiesitkö, että suurin osa meistä nuorista vanhemmista tekee lapsensa eteen kaiken, lykkää koulujaan jotta lapsi saisi olla kotona, luopuu omista kulutustottumuksistaan, koska lapsi tarvitsee ruokaa...ja tiedätkö, että me teemme sen mielellämme, samasta syystä kuin sinäkin tekisit: Koska me rakastamme lapsiamme.
Tiedät varmasti, että aikuisen maailmassa sinun pitää osata perustella kantasi, jos käyt keskustelua esimerkiksi siitä, miten vanhustenhoito pitäisi nykyään järjestää, tai siitä, miksi boikotoit jotakin tuotemerkkiä. Se on tärkeää, jotta sinut otettaisiin vakavasti, asiassa kuin asiassa. Mutta sinä et koskaan perustele uskottavasti mielipidettäsi nuorista vanhemmista; Vetoat stereotypiaan, juttuihin jonka siskonkumminkaima on kuullut, tai kaikkein pahimpana: "Kyllähän sen kaikki tietää" tai "lapset tekee lapsia". Tajuatko, kuinka epävarmalta ja typerältä kuulostat kun vetoat tuollaisiin seikkoihin. Et ole vaivautunut tutkimaan asiaa, josta pidät meteliä.
Ja uskokaa pois, me nuoret haluaisimme kovasti tulla teidän aikuisten kanssa toimeen. Emme me halua elää teidän kanssanne epäsovussa. Olemme kaikki äidiksi juuri tultuamme samalla lähtöviivalla: Edessä tuntematon, ihana matka lapsen kanssa. Siihen mahtuu surua, siihen mahtuu iloa, siihen mahtuu onnistumisia ja epäonnistumisia. Et tiedä siitä yhtään sen enempää kuin mekään, vaikka olisit lukenut kymmenen kirjaa kasvatuksesta ja selannut internet-sivuja tuntitolkulla, sillä meidän jokaisen lapsi on yksilö, eikä yksikään matka ole samanlainen.

Jokaiselle aikuiselle ja nuorelle oikein ihania hetkiä lastenne kanssa, ja hyvää syksyä! :D :flower:
 
siis mun mielestä on typerää arvostella iän perusteella äitejä!valitettavasti täälä te nuoret äidit joudutte osallisiksi siihen :'( ja mitä tohon ikään tulee,en mä ainakaan pidä itseäni mitenkään vanhana äitinä,jos alle 2kymppinen on nuori äiti....no oli miten oli,mutta minusta voitte olla huoletta ja nauttia äitiydestä!itse tiedätte,että olette hyviä äitejä ja se on parasta. tota äitirasismia tuntuu olevan vähän oli ikä mikä oli :'(
 
Ihankiva kun jaksoit kirjottaa tuommoisen vettomuksen meistä nuorista äideistä :hug:

Mut sanonpa vaan sen verran et ne"vanhemmat"äidit jotka valittaa ja arvostelee nuorempia äitejä kaikesta niin niiltä varmaan puuttuu se mistä ne valittaa...
 
Pakko kommentoida, että samaa mieltä olen. Olen saanut kuulla ties mitä, kun nuorella iällä olen äidiksi tullut, (aloin odottaan esikoista ollessani 17 vuotias ja olin 18 kun esikoinen syntyi). Ja nyt meille tulee neljäs vauva, vähän ennenkuin täytän 24v. Lapset on monen mielestä vahinkoja, eri miehen, tms. Olemme automaattisesti "lestoja", kun haluamme ison perheen. Ja heti on jäänyt nuoruus elämättä, kun on saanut lapsen nuorena. Ja vielä kun naimisiin menin 18 vuotiaana...
Mutta onneksi jokainen itse parhaiten tietää omat asiansa. :) Ja nauttikaa te nuoret äidit lapsistanne täysillä typeristä ennakkoluuloista huolimatta! :)
 
kirjoitit tosi koskettavasti, melkeen tuli kyynel :) :'(

toi on totta, on väärin että kaikki nuoret äidit luokitellaan huonoiksi. Ei kukaan voi olla seppä syntyessään ja täällähän me ollaan kysymässä ja lukemassa lisää tietoa :) ihan niinkuin vanhemmatkin äidit!
 
hennna
Tosi asiallisesti kirjoitettu ap :) ja kaikki tärkeät jutut hyvin kiteytetty! voi kumpa kaikki ne "viisaat ja tietävät" sekä "parhaat" ottavat nyt tästä opikseen, kaikki me ollaan tasavertaisia, oli ikä mikä tahansa! Miksei äidit voisi vain tukea toisiaan, samat asiat kun kerta käydään läpi, ainakin suurinpiirtein!
Voimia kaikille nuorille äideille, sekä tietysti myös vanhemmille äipille!
:flower:
 
hennna
ja lisäämpä vielä sen, että itse olen vasta äitiydestä haaveileva 18v naisen alku.. vauvakuumeen kanssa olen elänyt jo noin 16-vuotiaasta lähtien.. pientä yritystäkin on jo ollut, mutta ei ainakaan vielä vauvaa kuulu.
Toivon hartaasti saavani pian oman kullannuppu-käärön :heart:
 
Olen samaa mieltä. Minä olen jo vanhempi, 35v, mutta sain ensimmäisen lapseni 19 vuotiaana. En ollut enää mikään teini, vaan täysi ikäinen, mutta silti sain kuulla aika rankkaa tekstiä vanhemmilta ihmisiltä. Toki olen aina ollut sitä mieltä ettei lapsia pidä lähteä tekemään heken mielijohteesta. Uskon kuitenkin että hyvin harva näin tekee. Kyllä teini äitikin osaa vastuun lapsestaan kantaa, jos vaan haluaa. Minä olen edelleen saman miehen kanssa, olemme olleet yhdessä nyt 18v! Avioliittomme voi hyvin, lapset voi hyvin. Opinnot eivät jääneet kesken vaikka lapsia sain siinä samalla. Olen insinööri ja hyvin tyytyväinen siihen että kuuntelin sydämeni ääntä silloin aikanaan ja hankin ne lapset nuorella iällä. Nyt minulla näet on kohtu jouduttu poistamaan. Jos olisin lapsentekoa lykännyt vanhemmalle iälle, olisin jäänyt lapsettomaksi. Olkaa teini äidit ylpeitä itsestänne! Ihminen ei voi olla onnellinen ellei saa elää sellaista elämää kuin itse haluaa.
 

Yhteistyössä