Meinasiko vauvani kätkyt kuolla?

  • Viestiketjun aloittaja "huh"
  • Ensimmäinen viesti
"huh"
Nukuimme vauvan kanssa vatsat vatsakkain. Heräsin aamuyöllä ja tuntui kuin vauva ei hengittäisi. Vatsa ei liikkunut. Laitoin sormen hänen nenän eteen mutta hengitystä ei tuntunut. Koskin sitten päähän ja hän alkoi taas hengittää. Muuton aina hengitys tuntuu vatsassakin ja jopa kuuluu jo kauas mutta nyt en edes ihan vieressä tuntenut hengitystä. No onneksi heräsin juuri silloin ja sain hänet "virkoamaan".
 
"huh"
on siis ihan normaali nyt ja sen jälkeen ollut. Jatkettiin vaan unia. Se hetki oli kyllä kamala, vauva ei kyllä hengittänyt mutta eihän tuo tilanne varmaan kauaa kestänyt. Mieletön tuuri vaan että heräsin juuri silloin, olisko vauva muuten enää herännyt?
 
"huh"
[QUOTE="silakka";28510965]Miten kauan oli hengittämättä?[/QUOTE]

Se hetki ei kauaa kestänyt (vaikka pitkältä tuntuikin) kun itse olin hereillä, sitä en tiedä kauanko oli ollut hengittämättä. Vauva oli viileä mutta niin kai öisin ollaankin.
 
åpou
Itse koin 3viikkoisen kanssa saman. Nukuttiin vierekkäin, heräsin yhtäkkiä kun jokin on vinossa. VAuva makasi selällään , kalpeana ja huulut minusta jos sinersi. Ei hengittänyt . Säikähdin ja herättelin pientä. Hän haukkoi happea ihan silmin nähden ja väri palautui kasvoille.
Hän olisi luultavasti kuollut jos olisi nukkunut yksin sängyssä. Äidinvaisto pelasti vauvani. KÄytin seuraavana päivänä lääkärissä ja lisätutkimksia tehtiin mutta mitään ei onneksi löytynyt.
 
"huh"
Alkuperäinen kirjoittaja åpou;28510990:
Itse koin 3viikkoisen kanssa saman. Nukuttiin vierekkäin, heräsin yhtäkkiä kun jokin on vinossa. VAuva makasi selällään , kalpeana ja huulut minusta jos sinersi. Ei hengittänyt . Säikähdin ja herättelin pientä. Hän haukkoi happea ihan silmin nähden ja väri palautui kasvoille.
Hän olisi luultavasti kuollut jos olisi nukkunut yksin sängyssä. Äidinvaisto pelasti vauvani. KÄytin seuraavana päivänä lääkärissä ja lisätutkimksia tehtiin mutta mitään ei onneksi löytynyt.
onneksi olimme hereillä oikeaan aikaan.
 
"silakka"
Meillä ainakin lapset olleet hengittämättä muutamia sekunteja nukkuissaan. Joskus vieläkin niin tapahtuu vaikka ovat jo isompia. En oo pitänyt vaarallisena. Monella aikuisella oon myös havainnut samaa, ilman apneaa.
 
[QUOTE="huh";28510988]Anteeksi kirjoitusvirheeni, ehkä vähän vielä stressaantunut vielä tilanteesta eikä tullut tarkkaan mietittyä oikeinkirjoitusta. Sanana jo niin kamala ettei sitä halua ajatella.[/QUOTE]

Joo, oli multa asiatonta. Onneksi selvisitte säikähdyksellä.
 
"terttu"
.......Tiedän tunteesi.
Ja sori omanapaisuus, mutta että pistää vihaksi... Meillä on vauva ollu ihan ekoista viikoista asti sellanen, että yöllä hengitys hidastuu hidastuu hidastuu ja hidastuu.. kunnes tulee hetki kun ei hengitä ja syke on tosi tosi matala.. Sit tökkään tai vauva itse "säikähtää" hereille. Ja neuvolan ohje: on meillä talossa se psykologikin, onko sulla yhteyttä sinne. Herran haltuun sitten varmaan tämäkin asia, kun väkisin itsekin nukahdan...
?!?!?!??!?!?!??!?!????????????
 
"terttu"
Ja että pistää vihaksi tollaset "Tai sitten ei":n tyyppiset kommentit!!
jos olet korva kiinni vauvan nenässä niin kyllähän sen kuulee hengittääkö vauva vai ei.
itselläni on vielä synttärilahjaks saadut stetoskoopit joilla olen yön tunteina "varmistellut itselleni" etten kuvittele asiaa, ja Tai Sitten Ei mutta noin minä asian kuulen stetoskoopeillakin, tai siis en kuule, yhtään mitään
 
"terttu"
...mutta ihan siitä virallisesta kätkytkuolemasta.. Niin joskus luin, että vaikka sairaalassakin valvontaolosuhteissa huomataan lapsen elottomuus kätkytkuoleman vuoksi, niin siitä ei lasta käsittääkseni saada elvytettyä. Se tapahtuu jos on tapahtuakseen.
 
jhgj
Vauvoillahan ihan tavallisestikin 10-15 jopa 20 sekunnin hengityskatkoksia.
Suurin osa vauvoista herää niihin ja rupeaa itsekseen hengittämään normaalisti.

Onkin arveltu, että kätkytkuoleman uhreilla joko hengityksen automaattinen säätelyjärjestelmä on synnynnäisesti häiriintynyt tai he eivät jostain syystä herkästi herää hengityskatkokseen.
 
"vieras"
Meillä vauvalla oli apneaa, hengityskatkoja ja ihan sairaalasta lainassa laitteet joilla unen aikaan seurattiin. Mutta hankittiin oman meilenrauhan vuoksi vielä tuollainen:
respisense breathing monitor
Ruotsista sai tilattua ja itse uskalsin nukkua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åpou;28510990:
Itse koin 3viikkoisen kanssa saman. Nukuttiin vierekkäin, heräsin yhtäkkiä kun jokin on vinossa. VAuva makasi selällään , kalpeana ja huulut minusta jos sinersi. Ei hengittänyt . Säikähdin ja herättelin pientä. Hän haukkoi happea ihan silmin nähden ja väri palautui kasvoille.
Hän olisi luultavasti kuollut jos olisi nukkunut yksin sängyssä. Äidinvaisto pelasti vauvani. KÄytin seuraavana päivänä lääkärissä ja lisätutkimksia tehtiin mutta mitään ei onneksi löytynyt.
Meillä kuopuksen kanssa sama tilanne. En ees halua ajatella miten ois käyny jos ois nukkunu eri huoneessa.
 
"mami"
Muistan meidänkin vauvamme olleen hengittämättä muutamia sekunteja monesti nukkuessaan. En huolestunut, koska mieheni tekee samaa ja itsekin joskus hereillä ollessani. Tosin sitten olisin totta kai säikähtänyt jos olisi mennyt siniseksi.
 
"Vieras"
Meillä kuukauden ikäisellä vauvalla on muutaman sekunnin mittaisia katkoksia hengityksessä (nukkuessa) ja mielestäni kaikilla vauvoilla ja aikuisillakin on?

Olen itse jäänyt muutaman kerran odottamaan, että jatkaako se itse hengittämistä vai pitääkö alkaa tökkimään hereille tms. Aina on jatkanut itsekseen :) En ole erityisemmin koskaan säikähtänyt, koska mielestäni se on ihan normaalia ja olen ihan rauhassa odottanut, että jatkaa hengittämistä.
 

Yhteistyössä