Meinasiko vauvani kätkyt kuolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikä muuten on tämän päivän nukutussuositus ja mitkä asennot ovat ehdottomasti kiellettyjä? Muistan, kun äitini kertoi, että meitä 70-luvun lapsia piti nimenomaan kätkytkuoleman välttämiseksi nukuttaa mahallaan, koska silloin keuhkot joutuvat tekemään voimakkaammin työtä (?). Kun sain oman esikoiseni vuonna 1999, sain ehdottomat ohjeet olla nukuttamatta mahallaan -vain kylkiasennon kerrottiin olevan turvallinen. Olinkin sitten esikoisen kanssa ihan paniikissa, kun se käännähti aina selälleen... Sitten tuin peitoilla ja tyynyillä sitä kyljelleen. Huokaus.

Nuorimman kanssa (2004) muistan, että annettiin ohjeeksi nukuttaa selällään, mutta mitään ehdottomia kieltoja tai ohjeita ei enää annettu kuten edelleisen kohdalla. Neuvot olivat vähän tyyliin "kokeile nyt eri asentoja, selinmakuu on ihan hyvä nykytiedon mukaan".

[QUOTE="terttu";28511086]...mutta ihan siitä virallisesta kätkytkuolemasta.. Niin joskus luin, että vaikka sairaalassakin valvontaolosuhteissa huomataan lapsen elottomuus kätkytkuoleman vuoksi, niin siitä ei lasta käsittääkseni saada elvytettyä. Se tapahtuu jos on tapahtuakseen.[/QUOTE]
Minäkin olen lukenut/kuullut tästä ja kätkytkuolevan hoitovaste on nolla. Jokin vaan lakkaa toimimasta eikä edes tiedetä mikä. Kaiken mailman hälyyttimet ja muut apuvälineet auttavat vain vanhempien mielenrauhaa mutta lasta ne eivät kätkytkuolemalta pelasta.

Hengityskatkokset ovat ihan tavallisia ja jo muutaman sekunnin katkos tuntuu aikuisesta ikuisuudelta.

Yhtään väheksymättä ap:n kauhunhetkiä, kyse on ollut ihan normaalista tapahtumasta. On sitä itsekin tullut joskus pelästyttyä pahanpäiväisesti.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28511155:
Minäkin olen lukenut/kuullut tästä ja kätkytkuolevan hoitovaste on nolla. Jokin vaan lakkaa toimimasta eikä edes tiedetä mikä. Kaiken mailman hälyyttimet ja muut apuvälineet auttavat vain vanhempien mielenrauhaa mutta lasta ne eivät kätkytkuolemalta pelasta.

Hengityskatkokset ovat ihan tavallisia ja jo muutaman sekunnin katkos tuntuu aikuisesta ikuisuudelta.

Yhtään väheksymättä ap:n kauhunhetkiä, kyse on ollut ihan normaalista tapahtumasta. On sitä itsekin tullut joskus pelästyttyä pahanpäiväisesti.

Ei pidä paikkaansa, että kätkytkuoleman hoitovaste olisi 0.
Ystävälläni on lapsi, joka oli kätkytkuolleena niin pitkään, että ehti saada aivovaurion. Mutta hänet saatiin elvytettyä. Ja kuntoutuskin on edennyt hienosti.

mun esikoinen kärsi hengitys katkoksista 3vuoden ikään asti.. aina heräsin ja herättelin.

kerran sit ajattelin että mä kuvittelen että jään odottaa kyllä se vetää hengeä,no ei vetänyt.herättelin ja sit veti henkee tosi syvää..

kun kasvoi meni ohi.

joskus sit 6vuoden iässä korva kurkku nenä lääkäri huomas että hänellä on epätavallisen suuret Nielurisat... kysyi onko kuorsannut.. sanoin että sinne n.3vuoden ikään asti on..sittemmin vain kipeänä.

enpä itse ole tajunnut katsoa silloin suuhun kun oli niit hengityskatkoksia.. eikä koskaan kukaan lääkärikään ennen tota ole huomannut liian suuria risoja...tai lähinnä se on toispuoleinen.

kiva juttu

No jos tulee kätkytkuolema, sellaista vauvaa on tutkimusten mukaan mahdotonta enään pelastaa, vaikka ammattilainen ryhtyisi elvytystoimiin välittömästi. Kätkytkuolema on kuulemma hyvin nopea ja hiljainen, eikä vauva edes siis ehdi kärsimään kuollessaan.

Todennäköisesti vauvallasi oli hengityskatko (täysin normaaleja pikkuvauvoilla), tai hän oli syvässä unessa ja hengitti hyvin rauhallisesti (+ yhdistettynä sun unenpöpperöön ja huonoon arviointikykyyn, kerta yöllä kesken kaiken heräät tarkistamaan hämärässä/pimeässä).

Minäkin olen joskus pelästynyt ja tempassut vauvan ylös kesken unien, ja raukka onkin sit ollut ihan ihmeissään että mitä hittoa siinä riehut mutsi..

Meidän lapsella on yli 20s hengityskatkoksia, jotka todettu mm. uniapnea tutkimuksessa. Hälytin aina käytössä kun lapsi nukkuu. Jos en herätä vauvaa/anna ärsykettä hengityksen jatkamiseen, hengitys ei käynnisty itsekseen! Lapsellamme on todennäköisesti hermoston kehittymättömyydestä johtuva ongelma joka ajan kanssa häviää. Ja koska tämä on ongelma, lääkärit ovat sitä mieltä että kun ajoissa reagoidaan, lapsi herää AINA! Kun kys. ongelma saattaa olla kätkyt kuolemien syy (syytähän ei varmasti tiedetä) enkö pelasta joka kerta lapseni kuolemalta (kätkyt?!). Jos ongelmaa ei ole etukäteen todettu niin eiväthän vanhemmat voi tehdä mitään. Ja yleensä vanhemmat löytävät lapsensa jo sinisinä, jolloin reagointi voi olla liian myöhäistä. Tottakai heille sanotaan, että mitään ei ollut tehtävissä, koska lapsi OLI JO KUOLLUT! Tiedän, että kätkyt kuolemat voivat tapahtua myös ilman ennakko ilmoituksia, mutta siitähän tässä ketjussa ei ollut kyse.

Pointti oli: Ottakaa lastenne oireet tosissaan. Vanhemmat tietävät parhaiten kun joku poikkeaa normaalista! Luottakaa itseenne! Asioihin voi vaikuttaa! Jos on oireita, on yleensä hoitoa!

Meilläkin katkokset alkoivat lyhyinä alle 10s ja yhtäkkiä 3kk ikäisenä pidentyivät yli 20s. Onneksi tuolloin oli jo hälytin ja olin asiaan heti niiden ilmetessä reagoinut!

joo nuo hengityskatkokset on pelottavia mut aika tavallisia..monta kertaa heräsin omia aikojani yöllä ja kattelin vauvaa makas vaan "elottomana" unessa sit herättelin ni piitkä henkäisy ja "hengitys" jatkui... mist noista tietää jatkaako muuten hengittämistä? ilma herättelyä...hmmm

Mulla vauva tekee hengityskatkoksia useinkin, mutta jatkaa hetken päästä. Herään niihin ja myös mieheni hengityskatkoksiin. Tarkistan vähän väliä hengittääkö vauva.

Jos lapsi on kuolemassa kätkytkuolemaan niin se siihen myös kuolee , sitä ei voi pelastaa. Kyse oli jostain uusta hengistykatkoksesta mitä vauvoilla voi tulla. Vie lääkäriin, sydän on hyvä tutkituttaa.

joo nuo hengityskatkokset on pelottavia mut aika tavallisia..monta kertaa heräsin omia aikojani yöllä ja kattelin vauvaa makas vaan "elottomana" unessa sit herättelin ni piitkä henkäisy ja "hengitys" jatkui... mist noista tietää jatkaako muuten hengittämistä? ilma herättelyä...hmmm

Jos lapsi on toistuvasti hengittämättä yli 20s niin asiaa tutkitaan syyn löytymiseksi. Meilä hengityskeskus ei anna viestiä näissä tilanteissa hengityksen jakamiseen ja olemme mieheni kanssa siitä vastuussa hälyttimen soidessa. Lyhyet katkoksethan ovat erittäin tavalisia ja vaarattomia kun lapsi ne itse korjaa.
Lisäksi vielä: jos on alttius aivoista johtuviin katkoksiin esim. äidin allergialääkkeiden käyttö, jotka yleisesti sallittuja, saattaa aiheuttaa katkosten pitenemisen. Näin meillä.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä