meille on tulossa 107 neliön omakotitalo ja kaikki tuntuu naljailevan sen koosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei te olette oikeasti tosi viisaita! Tää nykyinen jättihallien rakentaminen on ihan vaan trrendi, ja uskon, että talokoot tulee pienenmään, sillä oikeesti, mihin 4 henkinen perhe tarvitsee 300 neliön taloa???? Olkaa ylpeitä, ootte tulevaisuuden trendsettereitä, edelläkäivjöitä!

Meidän talo on 108 neliöinen. Meillä asuu kaksi aikuista ja kaksi lasta. Lapsilla on omat huoneet. Meillä vanhemmilla on oma makuuhuone, johon kuuluu ihanan suuri vaatehuone. On olohuone, keittiö, khh, kaksi vessaa, ja pieni huone työhuoneena. Khh yhteydessä on pieni vaatehuone.

Kaikki mahtuu 108 neliöön. Mihin tarvitsisimme siis vielä neliöitä??

[QUOTE="a p";25858026]mutta loppujen lopuksihan teillä on takaportti olemassa laajentamiseen :)
tuntuu ettei oikein edes löydä perheitä jotka rakentaa oikeasti (siis ilman yläkertavarauksia) näin "pienen" talon ja siitä kyllä kuulee...kaikki tuntuu myös ajattelevan että kun meillä tämän kokoinen talo niin budjettikin on tosi pieni ja oishan se sitten sama ottaa vähän isompi ja kasvattaa budjettia. huoh.[/QUOTE]

Periaatteessa joo takaportti, mutta eihän vinttiä ole oikeasti tarkoitettu laajennukseen. Voittehan tekin valita paketin, jossa on käyttöullakko. Lämmintä asuintilaa me ei omaamme lähdetä tekemään, mutta haaveissa on semmoinen "kesätila" sinne :). Mutta siis nämä olemassaolevat neliöt riittää kyllä mainiosti. Yläkertavarausta meillä ei siis ole, se on eri asia.

Appivanhemmilla (jotka ovat hyvätuloisia) on tasan sadan neliön talo. Ja heillä on siellä ollut 3 poikaa jakamassa neliöitä. Hyvin ovat hekin mahtuneet :).

Mutta edelleen: älä välitä siitä mitä muut ajattelee. Meilläkin olisi ihan aikuisten oikeasti ollut mahdollisuus rakentaa paljonkin suurempi talo. Oltaisiin saatu riittävästi lainaa ja oltaisiin pystytty se maksamaan takaisin. Vaan kun ei haluttu. Ja aivan saletisti monetkin luulee että meillä uupui varallisuudesta. Me vielä vahvistetaan mielikuvaa ajamalla vanhoilla autoilla :D. Tämä on kuitenkin meidän tapa elää ja ollaan oikein tyytyväisiä näin. Olkaa tekin ja tehkää tyytyväisinä juurikin teille sopivan kokoinen talo. Onpahan vähemmän siivottavaakin :).

P.S. muistin ihan väärin. Meillä on Uuskartano ilman yläkertavarausta

Uuskartano 110 (162) - Kastelli

eikö toi oo iso? Ja tonttihan on todella reilun kokoinen... No, mä olen pääkaupunkiseudulta ja harvalla tommosia tontteja on. Joutuuhan tonttia hoitamaankin. Onnea uuteen taloon!

Musta tuntuu, että kun alkaa rakentamaan, niin aina on muiden mielestä: väärä paikkakunta, liian pieni/iso tontti, väärä aika muuttaa lasten takia, väärä talotoimittaja jne...Sitä jeesustelujen ja siunailujen määrää, mitä tässä on saanut kuulla. Useimmiten asiaan puuttuvat juuri ne, jotka eivät itse ole rakentaneet/asu omakotitalossa. Talomme koosta (150 neliöö) ei ole kukaan vielä kehdannut valittaa. Oltaisiin rakennettu kyllä pienempi ja yksikerroksinen, mutta asemakaava ei sitä sallinut.

Meidän ok-talossa on 105 neliötä. Kolme makuuhuonetta, olohuone, keittiö, wc, pieni kodinhoitohuone, kylppäri saunalla, vaatehuoneita 2kpl.
Esikoisemme on jo 18-vuotias ja lukiossa (rakensimme tämän talon -09) ja varmaan lentää pian pesästä. Sitten meitä jää tänne asumaan kolme, joten mihin ihmeeseen me lisätilaa tarvitaan.

Kateelliset naljailevat. Totta on, ettei tilaa tunnu koskaan olevan tarpeeksi, mutta elämä on sopeutettava mittojen mukaan.

Meillä on asuinpintaalaa 105 neliötä ja se on ihan passeli 4-henkiselle perheelle. Saisi toki olla vielä yksi ylimääräinen huone vieraita varten, mutta ilman sitäkin tullaan toimeen mainiosti. Vuokratontti ei ole mikään ongelma. Siinä säästää sievoisun summan kiinteistöverossa verrattuna omaan.

kiitos teille ihanaisille! :) käyttöullakkoa ei voi tehdä, pohja on lyöty lukkoon, piirrustukset tehty ja näin. meilläkin on vanhat autot ja sisustuskin viedään suureksi osin vanhasta kotiin. jotkut kun on sitä mieltä että kyllähän se sisustuskin pitää uusia uuteen kotiin..kyllä vaatii oikeasti tietynlaista itsetuntoa tässä rakentamisviidakossa ettei lähde liikoja katsomaan mitä muut tekee. pieneltä tämä itsestäkin tuntuu kun vertaa muihin vaikka sitä ei toki pitäisi tehdä.

En lukenu ketjua, mutta tontti ainakin on hyvänkokoinen, isosta tontista ei oo kun riesaa :). Siivous- ja ikkunanpesupäivinä voit sitten kuittailla noille kavereillesi joilla on kahdessa tasossa saman verran kun teillä yhdessä :D.

[QUOTE="a p";25858131]kiitos teille ihanaisille! :) käyttöullakkoa ei voi tehdä, pohja on lyöty lukkoon, piirrustukset tehty ja näin. meilläkin on vanhat autot ja sisustuskin viedään suureksi osin vanhasta kotiin. jotkut kun on sitä mieltä että kyllähän se sisustuskin pitää uusia uuteen kotiin..kyllä vaatii oikeasti tietynlaista itsetuntoa tässä rakentamisviidakossa ettei lähde liikoja katsomaan mitä muut tekee. pieneltä tämä itsestäkin tuntuu kun vertaa muihin vaikka sitä ei toki pitäisi tehdä.[/QUOTE]

No mutta sitten teillä ei ole käyttöullakkoa ja ihan takuulla pärjäätte ilmankin :). Ja mitä tuohon sisustamiseen tulee: meille ostettiin uuteen kotiin uusi televisio ja pesukone :D. Kaikki muu siirtyi vanhasta kodista ja lapsille ostettiin "uudet" sängyt (pienemmällä oli ennestään pinnasänky ja isompi tarvi koulupöydän, joten päädyttiin parvisänkyyn) osto-ja myyntiliikkeestä.

Pää pystyssä rakentamaan teille juuri sopivan kokoista kotia ja ihan teidän näköistä. Ja miksi ihmeessä heittäisitte rahaa hukkaan turhiin neliöihin tai uusiin kalusteisiin jos kerran vanhatkin toimii? Mun mielestä SE on älytöntä kuluttamista :).

[QUOTE="vieras";25858144]Kiva pohja. MUTTA riittääkö tuo olemattomalta näyttävä säilytystila teille?!

Ja muistelen sinun joskus pohtineen olkkarin kalustamisen ongelmia. Johtuuko jotenkin huonejaosta/huoneen mallista vai ihan vain kalusteistanne?[/QUOTE]

Meillä on siis vaan tuo huonejako kuin kuvassakin. Keittiö, kodari jne. on itse suunniteltu ja kalustettu. Niinpä meillä on sangen tarpeeksi säilytystilaa, kahdessa makuuhuoneessa on paljon vaatekaappeja, yhdessä makkarissa kuvassa näkyvä vaatehuone. Lisäksi keittiössä ja kodinhoitohuoneessa on paljon kaappeja ja laatikoita. Riittää siis säilytystilaa vähän turhankin hyvin, juuri olen tyhjäämässä turhaa rojua kaapeista :D.

Olohuoneen kalustusongelmat johtuu lähinnä huonosta suunnittelusta. Olis kannattanut siirtää takkaa lähemmäs keittiötä ja toisaalta meidän kalusteetkaan ei kai ole ihan soveltuvat. Tosin nyt olen saanut soviteltua kalusteet mieleisellä tavalla :).

Tuohan on juuri hyvän kokoinen! Tuollaisesta minäkin haaveilen! Ei siinä kauan mene kuin lapset kasvaa, on turhaa ostaa lukaalia jos sille oikeasti ei ole tarvetta. Minä haluan n. 100 neliön talon juuri siksi, että meillä on pieni perhe, en halua maksaa turhista neliöistä tai ylisuuren talon lämmityksestä, en tykkää siivoamisesta ;) ja haluan että talo on sopiva meille myös sitten kun lapset muuttaa pois.

Haluan vieläpä yksikerroksisen talon siksi että ikinä ei tiedä miten se terveys pettää.. Haluan että talo on toimiva esim. pyörätuolissa tai jos muuten ei rappusia pääse ylös.

Ja meillä tämä on vielä vain haaveiluasteella, ei ehkä koskaan ole varaa omakotitaloon. Olen ihan kateellinen kun te sentään pääsette taloprojektia toteuttamaan :D

Minusta tuo neliömäärä on sopiva, mikäli koette sen teille riittäväksi. Miksi tehdä isoa linnaa, jos pienemmässäkin pärjää. Itse asun mieluummin vähän tiiviimmin kuin valtavassa lukaalissa. En edes ymmärrä nykyistä vimmaa rakentaa 200+ neliöisiä asuntoja.

Mua kuvottaa se että nykyään kaikki haluavat rakentaa uusia taloja ja pitää olla valtavan isoja, vaikka olisi ihan normaalikokoinen perhe. En jaksa ymmärtää, jotenkin hirveää haaskausta.

Jos haluaa asua tuollaisesa perslävessä niin mikä jottei ja jos haluaa että naapurit kuikkii ikkunoista niin mikä ettei tuo tonttikin mene. Itse en koskaan ikinä tuon kokoista taloa tekisi ja en todellakaan hommaisi vuokratonttia. Ihan naurettavat neliöt molemmissa.

Meillä on 250 neliöö omakotitalo ja 3400 neliöö tontti, kaikki on omia. Ei tarvitse naljailla kun on millä ostaa. Penniäkään ei ole lainaa ja olemme 25 vuotiaita :)

Jos haluaa asua tuollaisesa perslävessä niin mikä jottei ja jos haluaa että naapurit kuikkii ikkunoista niin mikä ettei tuo tonttikin mene. Itse en koskaan ikinä tuon kokoista taloa tekisi ja en todellakaan hommaisi vuokratonttia. Ihan naurettavat neliöt molemmissa.

Meillä on 250 neliöö omakotitalo ja 3400 neliöö tontti, kaikki on omia. Ei tarvitse naljailla kun on millä ostaa. Penniäkään ei ole lainaa ja olemme 25 vuotiaita :)

no tämä ei mene läpi mutta tuota luokkaa on kyllä jotkut kommentit olleet :D tosin lainattomuudella ei ole kukaan kehuskellut mutta perustellut sillä että kyllähän pankista lainaa saa ja kerralla ainakin 150 neliötä.

Meillä on reilu 110 neliötä kahdessa kerroksessa, yläkerrassa osa alle 160cm tilaa. Asutaan nyt lapsen kanssa kaksin mutta kyllä tähän kepeesti mahtuisi neljäkin. Jos sama neliömäärä olisi yhdessä kerroksessa tuntuisi vieläkin isommalta. Mutta tosi on, että monet talot ovat paljon isompia, niiden autotallitkin ovat hienompia kuin meidän talo. Ja todennäköiseti ylläpitokulut korkeampia.

Meidän rivarissa on 110m2 ja tämä on kahdessa tasossa. Jos saman neliömäärään muuntaisi yhteen tasoon ilman vielä toista kylppäriä, niin minusta tilaa olisi juuri sopivasti.

Ette ole tyhmiä minusta vaan fiksuja.

Tai toisinpäin.

Meitä on minä ja mies ja rakennetaan taloa 5 h + k + khh +s eli n. 123 m2.

Kommentit: "no onhan siinä sitten makuuhuoneita..." :D.

No, enpä ole asiasta ajatellut mitään. Kai me jotenkin levittäydytään sitten. Ja jos sitten joskus myydään voi muuttaa joku suurempikin perhe.

[QUOTE="vieras";25857694]no mä olen henk. koht sitä mieltä, että juuri sopiva. En ymmärrä miksi pitää olla monta sataa neliötä, mua se ainakin vaan ahdistaa. En halua kotiini ylimääräisiä huoneita enkä ylimääräistä hukkatilaa muutenkaan.

TOISAALTA, olen kyllä myös sitä mieltä, että on typerää rakentaa omakotitalo jos sen rakentamisessa pitää sitten pihistellä kaikesta. Että uusi omakotitalo on saatava, vaikka siihen ei oikeastaan varaa olisikaan.

Mutta joo, pointti siis se, että mielestäni talonne on neljälle hengelle juuri sopiva.[/QUOTE]

Mun mielestä on järkeä rakentaa omakotitaloa vaikka ei oliskaan rahaa mihinkään luksislinnaan. Me rakennettiin omakotitalo siksi, että haluttiin iso piha ja enemmän neliöitä vähemmällä kustannuksella. Samankokoinen rivari-/kerrostaloasunto olis tullut huomattavasti kalliimaksi ja oltais vielä jouduttu vaihtamaan asuinaluetta.

Ap meidänkin talon pienuutta on ihmneteltu ja meillä on 120 neliöö. Monet sanoivat, että alle 170 neliöistä ei kannata rakentaa. Meillä vaan ei olis ollut rahaa niin isoon taloon enkä jaksais edes siivota sen kokoista. Näin mahdutaan oikein hyvin vaikka meitä on 5 henkinen perhe.

Meitä on 5 henkeä vähän alle 90 neliöisessä rivarissa ja olemme vallan tyytyväisiä tähän. Kuitenkin jos oikein omaa rakentamaan lähtisin, niin kyllä silloin neliöitä tulisi reilusti lisää. Lasten kasvaessa myös tilantarve kasvaa, meillä ainakin alkaa lasten urheiluvälineitä sun muita pursuta joka paikasta. Olisi myös ihana olla esim. erillinen askartelu/vieras huone, vähän sellaista luksusta jota tällä hetkellä meidän kodissa ei ole.

Mä ymmärrän. =)
Me ollaan suunniteltu talon ostoa vuoden päivät tosissaan. Lainatakaus on, mielestäni huikean isolle summalle, jonka voimme kumminkin maksaa kevyest takaisin, joten rahasta ei jää kiinni.. Mutta haluamme neliöiksi noin 80-100 neliötä. Sata ehdoton maksimi. (Meitä on kolme ja neljättä yritetään.)
Ei paljoa parane huudella talon kokotoiveista kenellekään kun saa silmät ja korvat täyteen kaikkea kummallista... Kuulemma talon PITÄÄ olla talon kokoinen?

Yhteistyössä