meille on tulossa 107 neliön omakotitalo ja kaikki tuntuu naljailevan sen koosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
meitä on 4 ja nykyiseen verrattuna neliöt kasvaa 37. enempää ei tule ja meille riittää tuo talo hyvin + että budjetti on hyvin rajallinen, yllätyksiinkin on varauduttava. "ei kannata rakentaa noin pientä, odottakaa että on varaa isompaan (ollaan nyt jo säästetty moooonta vuotta ) meillä oli sen ja sen kokoinen" lisäksi vuokratontti ei kuulemma kannata ikinä. no joo mutta jos tontti maksaa 50000 eurosta > ja kokokin on kuulemma liian pieni (1100 neliötä) huoh.

Ymmärrän kyllä että vuokratontti ainoa vaihtoehto jos siellä tontit noin törkeän hintaisia.
Itse en ikinä rakentaisi noin pientä taloa meille, tiedän ettei se riittäisi vaikka lapsia meillä nyt yksi ja toinen haaveissa.

Silti se ei oikeuta ilkeään naljailuun, sanot vaan niille että meille se on juuri sopiva ja jos ette mahdu sinne kyläilemään niin pakko ei ole tulla.

Mun mielestä ei ole mitään järkeä rakentaa isoa tönöä vain sen vuoksi että naapurillakin on, omat tarpeet ja taloudellinen tilanne pitäisi olla se, joka asunnon koon määrittää. 1100 neliön tontti omakotitaloalueella on kohtuullisen suuri, täällä päin ne usein on siinä 800-1000 neliön hujakoilla. Minunkin mielestä 50 000 on paljon tontista ja jos ei ole varaa sitä ostaa niin eihän sitä silloin voi ostaa. Mie en jaksa välittää koskaan muiden mielipiteistä.

Onhan tuo aika pieni talo, mutta jos pohjapiirrustus on tosi hyvä, niin ei ole myöskään hukkaneliöitä. Säästätte lämmityskustannuksissa. Tonttinne koollakaan ei paljon juhlita, mutta on se isompi kuin ne 800 neliön tontit joita jaetaan paljon suuremmissa kaupungeissa.

no mä olen henk. koht sitä mieltä, että juuri sopiva. En ymmärrä miksi pitää olla monta sataa neliötä, mua se ainakin vaan ahdistaa. En halua kotiini ylimääräisiä huoneita enkä ylimääräistä hukkatilaa muutenkaan.

TOISAALTA, olen kyllä myös sitä mieltä, että on typerää rakentaa omakotitalo jos sen rakentamisessa pitää sitten pihistellä kaikesta. Että uusi omakotitalo on saatava, vaikka siihen ei oikeastaan varaa olisikaan.

Mutta joo, pointti siis se, että mielestäni talonne on neljälle hengelle juuri sopiva.

Ai että 107 neliötä on pieni? :D Meitä on neljä henkeä ja koiraakin ollaan meinattu, neliöitä on joku 70. Ollaan tosin ajateltu että laajennetaan ajan kanssa lapsille ullakolle makuutilat ja yksi huone saadaan lisään tollasesta varastohuoneesta.

Monikaan ei tuppaa uskomaan että tämä me haluttiin ehdottomasti. Mua kauhistuttaa jos ajan kanssa laajennuksen lähtee käsistä. Mä en ainakaan halua siivota mitään 200 neliötä :D

me rakennettiin yli 200 neliöö ja nyt meitä 4. toivoisin että olisin ollut järkevä ja rakentanut aikoinaan hieman pienemmän. tilaa on ihan liikaa ja lainaa kans. mm lämmitys kulut on isot. tehkää vain niin iso kuin tarvitte ja on varaa asua. helpompi myydäkkin tarpeen vaatiessa kuin kartanoa.

• Tykkää
Reactions: hopeasade
muutettiin juuri 60,5neliö kaksiosta 75neliön kolmioon ja hitto että tää tuntuu linnalta ! et yritän para aikaa kuvitella asuvani 107neliö kodissa niin kyllä olis jo kissanpäiviä viettämässä ! en ymmärrä isoja, kolkkoja koteja, tai siis ei niitä voi kodeiks kutsua ! sinnehän hukkuuki :D hahah. älä kuuntele muiden naputuksia, ihan turhia. ja meitä tosiaan asuu 3 ihmistä täällä vielä elokuuhun asti kunnes tulee perheen lisäys..

Ei tarvii tuon isompaa. Meillä 110m2, neljä henkeä ja liiankin hyvin mahdutaan.
Miettis ihmiset niitä aikoja kun muksut lentää pesästä ja talossa on vain kaks aikuista. Kyllä riittää pölyjen pyyhkimistä, niissä turhissa, ylimääräisissä huoneissa.
Mitä järkeä velkaannuttaa itseään hulluna vain siks että voi sanoa että talossa on 200 neliöö? Mieluummin ne loput rahat laittaa vaikka autoon tai lomamatkoihin. Me rakennettiin sillä rahalla erillinen rantasauna ja vierasmaja, pääsee "mökille" omaan rantaan.

Anna niiden ihmetellä. Me ostettiin talo ku meitä oli neljä, neliöitä 104 ja ihan passeli on. Nyt tulossa viides (ylläri) perheenjäsen ja olishan se yks lisähuone ihan kiva, mut näinkin pärjätään kyllä. Mun mielestä yli-iso talo on hulluutta :)

Meillä on vähän reilut 50neliön pinta-alalla oleva talo. Tilaa on kahdessa kerroksessa, mutta yläkerran tilat on hyvin rajalliset ja siellä pystyy seisomaan täysin pystyssä vain keskellä tilaa. :D

Meitä on talossa 4 ihmistä ja lemmikit. Tilaa on mielestämme liian vähän, kun sitä on todellisuudessa vain n. 10 neliöö/hlö(+lemmikit)

Me ollaan asuttu uudessa talossamme nyt 2 vuotta. Nelihenkinen perhe ja neliöitä 110. Alunperin meidän oli tarkoitus rakentaa paljon isompi talo. Piirustukset oli valmiina, pankilta myönteinen päätös lainaan ja talotoimittajat kilpailutettu. Talossa olisi ollut 2 kerrosta ja neliöitä muistaakseni reilusti yli 150.

Mulla tilanne ahdisti aivan älyttömästi. Hirvitti tuleva suuri asuntolaina ja tuntui tosiaan koko juttu hirmu pahalta. Mies kuitenkin totesi ettei enää voida perua ja että mennään nyt sillä alkuperäisellä suunnitelmalla.

Kunnes sitten edellisenä iltana, kun seuraavana päivänä oltais lyöty talontoimittaja lukkoon, mies myönsi että häntäkin ahdistaa valtavasti. Siltä istumalta ryntäsin hakemaan Kastellin katalogin ja näytin hänelle nykyisen kotimme pohjakuvaa. Ystävälläni oli suunnilleen sama pohja omassa kodissaan, joten tiedettiin pohja toimivaksi. Mies ilmoitti että jos mä kehtaan perua alkuperäisen hankkeen, niin hän suostuu uuteen, paaaaljon pienempään ja vaatimattomampaan pohjaan.

Seuraavana päivänä marssin Kastellille ja ilmoitin että laittaa heti meille hyvän hinnan uudesta pohjasta ja me hyväksytään tarjous. Kaupat tehtiin ja voi että se helpotti meitä molempia :).

Neliöt on riittäneet erinomaisesti. Oikeastaan ainoa mitä välillä kaipaan, on vierashuone. Sellainen on todennäköisesti tulossa autotallin yhteyteen...sitten joskus kun maltetaan ottaa lisää velkaa ja rakentaa sellainen :). Muuten tosiaan tämä on aivan passeli kooltaan ja mikä tärkeintä: velan osuus talosta on suht pieni (noin puolet). Tiedetään että päästään takuulla aina omillemme jos joudutaan myymään ja pystytään nukkumaan yömme rauhassa :).

Omasta kokemuksestani siis voin ehdottomasti suositella turhien neliöiden poisjättämistä. Pieneenkin mahtuu erinomaisesti :).

Kallliiksi tulee ylimääräisten neliöiden lämmittäminen. Joten jos neliöille ei ole oikeaa tarvetta, niin miksi niitä pitäisi hankkia.

Vaikka välillä olisikin tilanteita, joissa kaipaisi lisää tilaa, niin iso talo ei ole optimaalisin ratkaisu. Sama se on autonkin kanssa. Vaikka väliilä olisi tarvetta useammalle istumapaikalle, niin harva hankkii minibussia, vaan tyytyy henkilöautoon.

Meidän asuin alueella isommat omakotitalot jää aika helposti myymättä tai myyntiajasta tulee todella pitkä, näyttäis parhaiten tekevän kauppansa 3mh omakotitalot.

[QUOTE="vieras";25857694]

TOISAALTA, olen kyllä myös sitä mieltä, että on typerää rakentaa omakotitalo jos sen rakentamisessa pitää sitten pihistellä kaikesta. Että uusi omakotitalo on saatava, vaikka siihen ei oikeastaan varaa olisikaan.

[/QUOTE]

meille tulee lisäksi autotalli joka tulee lämpimäksi ja pinnat on vähän tavallista parempaa. toki olis voitu tehdä niin että talli pois, talo isommaksi ja keittiö + kaikki pinnat jne kaikista halvinta mahdollista muttei haluttu..

Meitä on 6 ja asutaan nyt 107 neliön kerrostaloasunnossa. Hyvin on tilaa. Toki, jos/kun tästä omaan joskus taas päästään niin toiveena olisi n 150 neliön koti. Kyllä neljälle 107 neliötä on ihan riittävä

Tuohan on mahtava lukaali! Minusta juuri hyvän kokoinen. Miettikääs mikä siivoominen on 200 neliössä.

Meillä tämmönen 72 neliön kerrostalokolmio. Minulle kelpaisi erittäin hyvin tuollainen iso 107 neliön omakotitalo. Ah jos vaan ois varaa siihen :)

[QUOTE="a p";25857884]turkilmas, mikä kastellin pohja teillä on? :) käykö teillä usein yövieraita?[/QUOTE]

No nyt mä en muista :D. Olisko ollut joku Hovilinna tai vastaava. Se oli alunperin 1,5- kerroksinen, mutta me otettiin siitä pelkästään alakerta. Ylhäällä on nyt korotettu käyttöullakko, jonne tarpeen vaatiessa saataisiin lisäneliöitä.

Ei käy erityisen usein yövieraita ja silloin kun on ollut, niin kyllä me ollaan saatu heidät meille mahtumaan. Olis tietysti mukava kun ei tarvitsisi erikseen järjestellä nukkumatilaa, mutta käy se näinkin.

katsos,kun talossa pitää olla halleja ja isoja huoneita :) me asutaan pienessä omakotitalossa, yhtä makuuhuonetta kaipaisin lisää. en mä tiedä, mitä me tehtäisiin valtavilla huoneilla. meillä liikutaan sitten ulkona, sisällä ollaan paljon paikallaan (istutaan lukemassa tai katsomassa telkkaria jne. ) muutenkin ollaan päivästä suurin osa ulkona etenkin kesällä. tykkään että meillä on iso tontti, se on mulle tärkeämpi asia. ja kun lapset lähtee, niin eipä ole turhia huoneita lämmitettävänä. sekin aika koittaa yllättävän nopeasti.

Mun sisko perheineen rakentaa tällä hetkellä taloa, joka on huoneistoalaltaan 132 neliötä. Niitä on viisi henkeä + koira, todennäköisesti ottavat jossain kohtaa toisenkin koiran. Sisko on sanonut, että on saanut koko rakentamisajan kuunnella muitten päivittelyjä siitä, että heidän tuleva kotinsa on niiiin pieni. Että ois pitänyt rakentaa huoneistoalaltaan vähintään 170 neliöinen talo. Noh, ne asuvat tällä hetkellä 90-neliöisessä rivitaloasunnossa ja pärjäävät hyvin, uuteen kotiin tulee siis noin 40 neliötä lisää tilaa. Mutta monien mielestä ei riitä. Itelleenhän sitä taloa tehdään, joten antaa muitten päivitellä. Sisko on tosi tyytyväinen siihen, että niitten okt:n ylläpito- ja asumiskulut tulevat olemaan todella kohtuulliset. Eikä lainaakaan oo tarvinnut ottaa älyttömiä määriä.

No nyt mä en muista :D. Olisko ollut joku Hovilinna tai vastaava. Se oli alunperin 1,5- kerroksinen, mutta me otettiin siitä pelkästään alakerta. Ylhäällä on nyt korotettu käyttöullakko, jonne tarpeen vaatiessa saataisiin lisäneliöitä.

Ei käy erityisen usein yövieraita ja silloin kun on ollut, niin kyllä me ollaan saatu heidät meille mahtumaan. Olis tietysti mukava kun ei tarvitsisi erikseen järjestellä nukkumatilaa, mutta käy se näinkin.

mutta loppujen lopuksihan teillä on takaportti olemassa laajentamiseen :)
tuntuu ettei oikein edes löydä perheitä jotka rakentaa oikeasti (siis ilman yläkertavarauksia) näin "pienen" talon ja siitä kyllä kuulee...kaikki tuntuu myös ajattelevan että kun meillä tämän kokoinen talo niin budjettikin on tosi pieni ja oishan se sitten sama ottaa vähän isompi ja kasvattaa budjettia. huoh.

Yhteistyössä