Meille ei kerrottu kuka meistä ilmoituksen teki!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Itse sosiaalialalla ja minulla itsellä hieman ylipainoinen lapsi. Ja johtuu harvinaislaatuisesta aineenvaihduntasairaudesta. Täällä äidit taas puhuvat ilman, että mistään mitään tietävät.

Ylipaino on lisääntynyt, ja siihen saa mm. terveydenhoitajalta neuvoja. Lastensuojeluilmoituksen paikka se ei ole.

Sen sijaan työssäni kohtaan pieniä lapsia, jotka ovat hälyyttävän alipainoisia ja aliravittuja, koska lapset eivät ole saaneet ruokaa kotona. Tästä vaan ei ole koskaan puhetta, koska laihuutta ihannoidaan niin valtavasti.

:attn: ja ketjun ensimmäinen aineenvaihduntasairaus-kortti käytetty :laugh:

Todella asiatonta. Meidän lapsella tosiaan on se, ja ihan lastenlääkärillä todettu ja tutkittu. Millaisia ihmisiä täällä palstalla oikein käy?

Näissä vastaavissa ketjuissa on aina väkeä joiden lapsella on ylipainoa siksi että niillä on aineenvahdunta sairaus, joka toisen lapsella on diabetes ja siksi saa syödä jäätelöä kaupassa ennen maksamista, joka toisella on adhd ja siksi käyttäytyy huonosti. Se ei vaan oikeesti ole mahdollista et niitä on niin paljon. Ja aineenvaihdunta sairaudet ovat todella harvinaisia. Suurin syy lasten ylipainoon on vanhempien harjoittama pahoinpitely ruualla ja vähällä liikunnalla. Satun tuntemaan henk. koht. tytön joka otettiin lastensuojelullisin perustein huostaan ja osastolle sairaalaan laihtumaan ja vanhemmat salakuljetti hänelle namuja ja ruokaa ettei raukka näänny.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Itse sosiaalialalla ja minulla itsellä hieman ylipainoinen lapsi. Ja johtuu harvinaislaatuisesta aineenvaihduntasairaudesta. Täällä äidit taas puhuvat ilman, että mistään mitään tietävät.

Ylipaino on lisääntynyt, ja siihen saa mm. terveydenhoitajalta neuvoja. Lastensuojeluilmoituksen paikka se ei ole.

Sen sijaan työssäni kohtaan pieniä lapsia, jotka ovat hälyyttävän alipainoisia ja aliravittuja, koska lapset eivät ole saaneet ruokaa kotona. Tästä vaan ei ole koskaan puhetta, koska laihuutta ihannoidaan niin valtavasti.

Vielä jatkan, että lihavuuden syy on se useimmiten, kun ei liikuta. Ennen oltiin ulkona ja liikuttiin. Meillä lapsi liikkuu tosi paljon ja hänellä on paljon ystäviä ja kuntokin on hyvä. Lapsen lihavuudessa ei päästä eteenpäin, jos asiassa syyllistetään ja haukutaan. Enkä koskaan puhuisi pahoinpitelystä, se on täysin asiatonta, eikä palvele asiaa mitenkään. Ja vielä, kun itse on nähnyt niitä oikeita pahoinpitelyn uhreja, niin lapsen liikakilot sitä taustaa vasten tuntuvat kyllä hyvin pieniltä. Toki asiaan pitää kiinnittää huomiota ja asiaan sitoutua! Paljon hedelmiä ja se liikunta. Ehkäpä joku mieluinen harrastus tms.

Puhuin muuten tuttavani kanssa, joka on töissä lastensuojelulaitoksessa, ja hän myös sanoi, että 99% heillä sijoitetuista on ollut aliravittuja tullessaan. Mikä kertoo edelleen sitä surusanomaa, että meillä Suomessa hädässä olevat lapset näkevät nälkää! Mutta se jää tämän lihavuushysterian jalkoihin. Meillä muuten th kehui lastamme, kuinka tasapainoinen ja iloinen hän on, niinkuin onkin, pienestä ylipainosta huolimatta(jolle hän ei voi mitään)

Ihan totta muuten, mutta alipaino ja aliravitsemus ovat eri asioita. Tosi ylipainoisista melkein kaikki ovat myös aliravittuja.

Aliravittu tarkoittaa alipainoista, kansankielellä. Ylipainoiset harvoin ovat aliravittuja. Kun puhutaan mm. Afrikan nälkäänäkevistä, puhutaan aliravituista.

Ylipainoiset saavat yleensä tosi vähän suojaravintoaineita ravinnostaan.

Ilmoituksen tekijän henkilöllisyyttä ei tarvitse paljastaa,jos siinä syinä mm. oletus että henkilöllisyyden paljastettua hänelle aiheutuu siitä haittaavia ongelmia.Yleinen sääntä on se, etti ilmoituksen tekijää paljasteta, ellei se ole toinen viranomainen esim juuri terveydenhoitaja. Asian hoidon kannaltahan ei ole oleellista tietääkö asianomainen,kuka ilmoituksen on tehnyt. Mutta meille viranomaisille tulee ilmoituksen yhteydessä jättää henkilötiedot ym kuka asian laittaa vireille,ihan siitä syystä ettei tulisi perättömia ilmiantoja.Resurssit kun ei tahdo riittää .

Alkuperäinen kirjoittaja nää on just näitä:

Todella asiatonta. Meidän lapsella tosiaan on se, ja ihan lastenlääkärillä todettu ja tutkittu. Millaisia ihmisiä täällä palstalla oikein käy?

Näissä vastaavissa ketjuissa on aina väkeä joiden lapsella on ylipainoa siksi että niillä on aineenvahdunta sairaus, joka toisen lapsella on diabetes ja siksi saa syödä jäätelöä kaupassa ennen maksamista, joka toisella on adhd ja siksi käyttäytyy huonosti. Se ei vaan oikeesti ole mahdollista et niitä on niin paljon. Ja aineenvaihdunta sairaudet ovat todella harvinaisia. Suurin syy lasten ylipainoon on vanhempien harjoittama pahoinpitely ruualla ja vähällä liikunnalla. Satun tuntemaan henk. koht. tytön joka otettiin lastensuojelullisin perustein huostaan ja osastolle sairaalaan laihtumaan ja vanhemmat salakuljetti hänelle namuja ja ruokaa ettei raukka näänny.

Edelleen, jos olisit työssäsi nähnyt oikeasti pahoinpideltyjä lapsia, et puhuisi noin. Muutenkin tuollainen nimittely on uskomatonta. Meillä Suomessa ei ole niin järkyttävän lihavia lapsia, mitä USA:ssa.

Muuten, Ruotsissa oli ennakkopäätös oikeudessa. Erittäin lihava lapsi otettiin huostaan, se meni oikeuteen ja perhe sai lapsen takaisin. EN HYVÄKSY LAPSEN LIHAVUUTTA, mutta Suomessa lapsen paino ei ole huostaanoton peruste ollut vielä koskaan, ja tuskin tuleekaan, koska Ruotsista on tuo ennakkopäätös.

Sen sijaan se on peruste huostaanotolle, jos lapsi näkee nälkää, koska se uhkaa hänen henkeään.

Edelleen, jos olisit työssäsi nähnyt oikeasti pahoinpideltyjä lapsia, et puhuisi noin. Muutenkin tuollainen nimittely on uskomatonta. Meillä Suomessa ei ole niin järkyttävän lihavia lapsia, mitä USA:ssa.

Muuten, Ruotsissa oli ennakkopäätös oikeudessa. Erittäin lihava lapsi otettiin huostaan, se meni oikeuteen ja perhe sai lapsen takaisin. EN HYVÄKSY LAPSEN LIHAVUUTTA, mutta Suomessa lapsen paino ei ole huostaanoton peruste ollut vielä koskaan, ja tuskin tuleekaan, koska Ruotsista on tuo ennakkopäätös.

Sen sijaan se on peruste huostaanotolle, jos lapsi näkee nälkää, koska se uhkaa hänen henkeään.

Ei ole peruste huostaanotolle siis, jos lapsi on ylipainoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja vai:
Alkuperäinen kirjoittaja hohohohohooo:
Alkuperäinen kirjoittaja ääliö:
Alkuperäinen kirjoittaja :
ilmoituksen tekijä on pyytänyt että ei paljasteta. meillä teki kouluterveydenhoitaja koska lapsi ylipainoinen (n.15kg) sossu kertoi kuka on tehnyt ja ihmetteli vähän asiaa.. ei ollut ihan perusteita ilmoitukseen tuolla syyllä..

Jos sinä pahoinpitelet lastasi ruokkimalla tämän sairaaksi siis tuollaiseen ylipainoon niin onhan se lastensuojelullinen asia.

Joo, näin mustakin, 15 kiloa lapsella on äärimmäisen paljon, ja tällaisiin asioihin nykyaikana on puututtava. Toiset vaan eivät ymmärrä millaista lapsen pahoinpitelyä lapsen lihottaminen on..=/

Samaa mieltä!
Äidit vaan "lellivät" lastansa ja tuovat rasvasia ruokia ja herkkuja eteen!
Inhottaa!

Lellimisestä tuskin täysin voidaan puhua, tai mulle ainakin tulee lellimisestä mieleen lapsen hemmottelu. Omaa selkärangattomuutta se on, ja vastuuttomuutta vanhemmuudessa. Annetaan pikku villelle jäätelö, niin sitten villeä hymyilyttää, ja äiti on maaaaailman paras äiti. Ei haittaa, vaikka äiti ei saa muualta minkäälaista hyväksyntää tai arvostusta, koska aina voi lahjoa omat lapset ihannoimaan ja palvomaan!

Minä olin ylipainonen, koska päivisin vanhempien ollessa töissä kävin viikkorahoillani ostamassa herkkuja kaupasta. Ei minua kukaan lellinyt. Viikkorahat tienasin tekemällä pieniä kotitöitä ja ne rahat tuhlasin karkkiin, pullaan yms... Olin silloin 10 vuotias. Oliko siis syy vanhempieni, että herkuttelin heidän tietämättään?!

Oli vanhempiesi vika jättää sinut yksin kotiin. Suruusi söit ja itseäsi lohduttaaksesi?

Joo, jos eivät olisi olleet töissä, olisimme olleet sossun elättejä, yhteiskunnan vastuulla sekö parempi?! Nyt olen korkeasti koulutettu, oma perhe, oma omistusasunto, hyvä työpaikka arvostetussa yhtiössä, joten mikä olikaan se perimmäinen ongelma?! Se että olin 10 vuotiaana ylipainoinen, minulla koulu meni hyvin ja oli kavereita. Mutta ehdottomasti pitää tehdä ilmoitus lapsesta tuollaisessakin tapauksessa... Voi jeesus, mitä elämee te oikein elätte?!

Äidin nauraminen lasten sairauksille ja läskifasismin harjoittaminen tuskin sekään tekee hyvää lapsen psyykelle, voi jopa laukaista anoreksian.

Asiat pitää hoitaa yhteishengessä ja toisen mielipiteet huomioon ottaen. Me olemme kaikki arvokkaita ihmisiä. Toisia pilkkaamalla ja arvostelemalla ei mitään hyvää ole saatu koskaan aikaan.

Äidin nauraminen lasten sairauksille ja läskifasismin harjoittaminen tuskin sekään tekee hyvää lapsen psyykelle, voi jopa laukaista anoreksian.

Asiat pitää hoitaa yhteishengessä ja toisen mielipiteet huomioon ottaen. Me olemme kaikki arvokkaita ihmisiä. Toisia pilkkaamalla ja arvostelemalla ei mitään hyvää ole saatu koskaan aikaan.

Tiedänpä erään tytön, jonka isoäiti oli kopeaa ja fiiniä, että arvosteli nuorta tyttöä, että ompas tytöllä pulleat ja lihavat posket. Tyttö oli muuten normaalimitoissa. Näinpä tämä tyttö alkoi laihduttamisen ja sairastui anoreksiaan. Sitäpä sitten elettiin koko nuoruusikä sairaalassa/kotona/sairaalassa/kotona yms.kivaa. Kaverit matkustivat ja pitivät kivaa, niin tyttö sitten kärsi sairaalassa kun ei syönyt ja joutui tiputukseen yms. kivaa. Joten hienosti toimi isoäiti :) Loistava famu suorastaan =D

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ei herrajumaa,oletteko oikeasti sitä mieltä että perättömiä ilmoituksia ei tehdä!!?
Kyllä vaan tehdään,ihan vain kostonakin!¨
En kerro mitä luki,se kenen LUULEN tehneen ilmoituksen palstailee täällä myös. Eli katkera ex ystävä. En vaan tajua mikä syy hänellä olisi että ei voisi kertoa ilmoittajan nimeä. Siksi vähän epäröin että olisiko hän.
Ammattini puolesta minulla on paljon vihamiehiä ; )
Ja tämä ilmoitus on periaatteessa jo vanha juttu,lakimies otettiin vähän jälkikäteen vaikka asia selvitettiin jo aikoja sitten.

Jos asia jo käsitelty niin mitäs sitä enää esiin tuomaan? Jos perheelläsi kaikki hyvin niin eihän sen sitten väljä vaikka olisikin perätön/ katkera ilmoittaja.

Anoreksiaan ja laihuuteen voi kuolla, lihavuuteen harvemmin, vaikka sekin on haitallista.
Normaalipaino tietysti paras. Mutta miettikää kukin kohdallanne, että hyvällä saa hyvää aikaan ja huonolla ja arvostelevalla ja pilkkaavalla sävyllä huonoa aikaan.

Pitäkää lapsistanne huolta ja arvostakaa myös kanssaihmisiänne. Hyvä sana saa aikaan hyvää mieltä ja paha sana vain pahentaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ei herrajumaa,oletteko oikeasti sitä mieltä että perättömiä ilmoituksia ei tehdä!!?
Kyllä vaan tehdään,ihan vain kostonakin!¨
En kerro mitä luki,se kenen LUULEN tehneen ilmoituksen palstailee täällä myös. Eli katkera ex ystävä. En vaan tajua mikä syy hänellä olisi että ei voisi kertoa ilmoittajan nimeä. Siksi vähän epäröin että olisiko hän.
Ammattini puolesta minulla on paljon vihamiehiä ; )
Ja tämä ilmoitus on periaatteessa jo vanha juttu,lakimies otettiin vähän jälkikäteen vaikka asia selvitettiin jo aikoja sitten.

Jos asia jo käsitelty niin mitäs sitä enää esiin tuomaan? Jos perheelläsi kaikki hyvin niin eihän sen sitten väljä vaikka olisikin perätön/ katkera ilmoittaja.

Jos ap koki kunniaansa loukatun?

Jos lapsi huostaanotettaisi lihavuuden takia, taustalla tulisi olla pyyntö terveydenhuoltohenkilökunnalta. Näissä tapauksissa yleensä kyse on siitä että lihavuus on aiemmin katsottu terveydelle haitaksi, terv.huollon alan ihmiset ovat varmasti tehneet hoitosuositukset-ja suunnitelmat ja jostain syystä näitä ohjeita ei noudateta. Useinhan lapsi saattaa viettää jopa laitoshoidossa intervalli-ajan,jonka jlkeen pääsee kotihoitoon tarkoin ohjein.

Joskus perhe/vanhemmat eivät kykene auttamaan parhaaseen mahdolliseen tulokseen tai hoitamaan ohjeiden mukaan lasta ja tällöin terv,huollon (yleensä lääkäri) henkilöstö katsoo että lapsen oman turvallisuuden/terveyden kannalta olisi hyvä saada lapsi kentisen esim.muualle hoitoon. Tällöin he voivat olla yhteydessä sosiaalihuoltoon. Kriisitilanteissa sossu voi huostaanottaa lapsen,mutta minun uralla ei tälläistä järjestelyä ole kyllä tullut vastaan lihavuuden takia. Muutoin asia menee oikeusteitse niin että oikeudesta saadaan huostaanotto päätös. Tosin väliaikainen huostaanotto voidaan aloittaa jo käsittelyn aikana.Mutta kuten sanoin, ei ole eteeni tullut,tuolla perusteella.

Ja en nyt kommentoi ap;n tapausta,vaan ihan yleisesti.Virka ihmisenä on hankala ottaa kantaa, koska kokonaiskuva ei tule selväksi. Tässähän on vain omaisen näkemys edustettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
Jos lapsi huostaanotettaisi lihavuuden takia, taustalla tulisi olla pyyntö terveydenhuoltohenkilökunnalta. Näissä tapauksissa yleensä kyse on siitä että lihavuus on aiemmin katsottu terveydelle haitaksi, terv.huollon alan ihmiset ovat varmasti tehneet hoitosuositukset-ja suunnitelmat ja jostain syystä näitä ohjeita ei noudateta. Useinhan lapsi saattaa viettää jopa laitoshoidossa intervalli-ajan,jonka jlkeen pääsee kotihoitoon tarkoin ohjein.

Joskus perhe/vanhemmat eivät kykene auttamaan parhaaseen mahdolliseen tulokseen tai hoitamaan ohjeiden mukaan lasta ja tällöin terv,huollon (yleensä lääkäri) henkilöstö katsoo että lapsen oman turvallisuuden/terveyden kannalta olisi hyvä saada lapsi kentisen esim.muualle hoitoon. Tällöin he voivat olla yhteydessä sosiaalihuoltoon. Kriisitilanteissa sossu voi huostaanottaa lapsen,mutta minun uralla ei tälläistä järjestelyä ole kyllä tullut vastaan lihavuuden takia. Muutoin asia menee oikeusteitse niin että oikeudesta saadaan huostaanotto päätös. Tosin väliaikainen huostaanotto voidaan aloittaa jo käsittelyn aikana.Mutta kuten sanoin, ei ole eteeni tullut,tuolla perusteella.

Ja en nyt kommentoi ap;n tapausta,vaan ihan yleisesti.Virka ihmisenä on hankala ottaa kantaa, koska kokonaiskuva ei tule selväksi. Tässähän on vain omaisen näkemys edustettuna.

Juuri näin. (Olen kollegasi :) )

siis jos ls ilmoituksia tehdään jo siitä jos lapsella on reikäiset hampaat niin eikö se ala mennä jo VÄHÄN yli?? :attn: eikö sitte voi alkaa tehdä ilmoituksia jos lapselle ei tarjota aamupuuroa tai jos sille ei pueta reimateccia päälle?? :kieh: järjetöntä...

mulle opetettiin koulussa että huostaanotto on viimesijainen toimenpide.Eli jos muksulla on reikiä hampaissa tai se on lihava niin eikai sitä totta vie heti huostaanoteta,eikö nyt eka yritetä tukea vanhempia kasvatustehtävässään niin että kyseisiin ongelmiin johtaneet syyt poistuu??

Mulla on yks kaveri jonka lapset syö joka päivä karkkia,pitäiskö tehdä ilmoitus? :laugh:
niin,ja toinen ei anna ku yhden lämpimän aterian päivässä,toinen lämmin ateria korvataan voileivillä. :laugh:
Kolmas antaa lastensa hillua puolille öin ja nukkua puolille päivin eikä perheen elämässä oo mitää ns päivärytmiä,eletää boheemisti (lapset toki kyllä saa kaiken tarpeellisen silti). :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
mulle opetettiin koulussa että huostaanotto on viimesijainen toimenpide.Eli jos muksulla on reikiä hampaissa tai se on lihava niin eikai sitä totta vie heti huostaanoteta,eikö nyt eka yritetä tukea vanhempia kasvatustehtävässään niin että kyseisiin ongelmiin johtaneet syyt poistuu??

Mulla on yks kaveri jonka lapset syö joka päivä karkkia,pitäiskö tehdä ilmoitus? :laugh:

Hampaiden reiät ja lapsen lihavuus eivät ole aihe lastensuojeluilmoitukselle, jos vanhemmat muutoin ovat kunnollisia ja ottavat ohjeita sitten hammaslääkäriltä ja terveydenhoitajalta. Ja yhtäkään lasta ei kyllä sijoiteta(huostaanoteta) tuon perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
siis jos ls ilmoituksia tehdään jo siitä jos lapsella on reikäiset hampaat niin eikö se ala mennä jo VÄHÄN yli?? :attn: eikö sitte voi alkaa tehdä ilmoituksia jos lapselle ei tarjota aamupuuroa tai jos sille ei pueta reimateccia päälle?? :kieh: järjetöntä...

Ihmisethän tekevät "oman järjen juoksun" mukaan lastensuojeluilmoituksia.Se on sitten virkailijan ammattitaidosta kiinni, mihin lähtee mukaan. Itselleni ei kyllä ole koskaan tullut mainitsemasi kaltaisia ilmoituksia, enkä ole kollegoiltakaan kuullut. Oman kokemuksen mukaan ihmiset ovat aika arkoja tekemään lastensuojelu ilmoitusta, koska kokevat "ettei ole minun asia". Toisinaan toivon, että olisipa joku ilmoittanut asian meille aikaisemmin,koska joskus tiedän että lapsen kuntoutuminen normaaliin elämään tulee olemaan "rankka tie" ja silti en tiedä onnistuuko se----silloin mietin ,että kun joku naapuri tai lähiomainen olisi ollut aktiivinen ja ajatellut lasta ja ilmoittanut asiasta ,olisimme voineet taata lapselle paremman elämän aiemmin.Usein näin päin.

Yhteistyössä