Meilläkin tilit nollilla!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sippi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, sanotaan nyt vaikka näin: ymmärrän, että pienituloiset saattavat elää kädestä suuhun. Ja ymmärrän, että kellä tahansa saattaa tilapäisesti tulla tollanen tilanne.

Mutta jos molemmat ovat töissä niin rahaa kuuluisi jäädä myös säästöön pahan päivän varalle. Tai tuloja muuten kohtalaisesti, kuten ap sanoi. Mikä sun mielestä muuten on kohtalaisesti? Jos rahaa ei meinaa jäädä, kannattaa tarkastella menoja. Usein on niin, että pienituloiset tykkäävät hankkia esim. kallista elektroniikkaa eräänlaiseksi statussymboliksi. Meillä on molemmilla kännykät perusmallia. Hyvin ajavat asiansa. Ei lainoille ja vipeille ja osamaksukaupalle.

käyttötili nollilla...ja noin kuukausi sitten avatulla säästötilillä n.200 ekee (johon en halua koskea, jos ei pakko)...mutta ruokaa on pakastin ihan täynnä ja kuivaruokaa TOSIII paljon...näillä "eväillä" elettäs (1 aik+1 lapsi)..vaikka kuinka kauan....Hamstraan pakastimeen ja kuivaruokia AINA rahapäivinä ruokaa...ja useimmiten sitä -50 %...Joten ihan hyvin täällä :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja pitää :
ottaa varakas mies niin ei tarvi senttejä laskea. köyhät kyykkyyn.

Mistä niitä varakkaita miehiä OTETAAN? :o

Varakkaat miehetkin voi muuttua vähemmän varakkaiksi ja vielä ilman omaa syytä...

Joten kannattaa varmistaa aina oma selusta menemällä esim töihin :whistle:

On ollut tilit nollilla. Nykyään enää harvemmin. Ainakin olen saanut puhtia niistä nollatileistä tehdä asialle jotain. Vaikka monen silmissä pysyn luuseri-yh:na, niin ainakin voin arvostaa itse itseäni, sillä olen kouluttautunut ja töitä tehnyt pienen ikäni, vaikka olen liikuntavammainenkin.

Kyllä, nyt kun jäin kotihoidontuelle, niin jemmatili on ollut pelastus, muuten olis nähty nälkää.
Mies maksaa asumiskulut ja vakuutukset, joten mää vaan mietin, miten sais tehtyä halvalla ruokaa, josta syö pari kertaa. Tää on nyt tää vaihe, toivotaan, että tilanne paranee, kun saa töitä.

On niitä päiviä ollut kun ennen tilipäivää on saattanut olla vaan 1? tilillä mutta tyytyväisenä silti että taas selvittiin.Varmaan se aika yleistä on että tiukilla monet perheet on mutta harva sitä tietenkään kertoo,en itsekkään kelleen ole myöntänyt jos tiukilla,lapsille tietenkin joutunut sanomaan jos jotain halusivat että täytyy odottaa tilipäivään ja onneksi sen ikäisiä että ymmärsivät ja odottivat mukisematta.

Musta taas tuntuu että me ei osata käyttää rahaa järkevästi. Kun ajattelen niin ehkä muutaman kuukauden 10 vuoden sisällä on ollut rahaa vielä kun seuraava tili tulee. Aina vaan on tiukkaa, mutta on lainojakin. Ehkä jos niitä ei olisi niin ei tarvis tiukkailla (eli auto ja talo myyntiin). Tosin ollaan opeteltu olemaan tiukoilla. Eipä tule törsäiltyä ja ostettua mitä tahansa.

Suosittelen kaikille, joilla tilit ennen lapsilisien tuloa nollilla: perustakaa ns. säästötili johon pistätette joka kuukausi palkan/tukien tullessa parikyteuroa, tai sen verran kun nyt pystyttekään pihistämään. Ja tehkää niin että tililtä saa rahaa vain kun käy pankissa henkilökohtaisesti sitä nostamassa. 5 euroakin hätävararahaa kun tili on täysin nollilla auttaa ihan kivasti. Ja aika helposti saa säästettyä pikkuhiljaa enemmänkin!

Nää on mun mielestä sellaisia asioita mihin voi ihan omilla valinnoilla vaikuttaa. Eli ensinnäkin omalta kohdalta hoitaa itselleen sellaisen opiskelupaikan, joka takaa hyväpalkkaisen työn. Tai sitten etsii suoraan sen hyväpalkkaisen työn. Ottaa itselleen miehen, josta näkee että tyyppi on peruskunnollinen kaveri, kunnianhimoa löytyy eli tulee menestymään elämässä. Molemmilla siis oltava kunnon duunit, joista maksetaan tarpeeksi hyvää palkkaa.

Sitten hommataan asunto maksukyvyn mukaan. Jos on huonot tulot niin asunto on halpa, samaten auto. Paremmilla tuloilla parempi asunto ja parempi auto. Ei kulutusluottoja, ei pikavippejä ja muutenkin raha-asiat hoidetaan niin että laskut maksetaan ajoissa jotta saadaan pidettyä ne luottotiedot puhtaana.

Jotenkin tuntuu että liikaa on niitä perheitä, missä perusasioita ei ensin hoideta kuntoon ja sitten ihmetellään kun rahat ei riitä ja elämästä tulee helvettiä. Ihan varmasti on tiukempia aikoja kun lapset on pieniä ja vain toinen käy töissä. Mutta eikö näihinkin aikoihin voi etukäteen varautua? Koko raskausaika on aikaa laittaa vähän rahaa säästöön äippälomaa varten ja äippäloman aikana kulut vaan yksinkertaisesti minimiin. Näin on ainakin meillä toimittu ja rahat on aina riittäneet.

No meillä ainakin on niin et rahaa ei hirmusesti oo ylimääräistä, mutta minä olen se tuhlari ja mies säästäjä-persoona :) ei oo kyl sillain et joutuis hirmusesti mistään "pakollisesta" tinkimään.. Oma asunto on sen tähde4n et smaan verran sais maksaa vuokraa ellei enemmänkin kuin nyt.. mutta kyllä nyppii kun päivähoidosta tulee kerralla sellasia 750?laskuja "takautuvia" hoitomaksuja.. :S

Näennäisesti saatetaan olla joskus tiukilla, mutta todellisuudessa ei. Meillä on siis pahanpäiväntili, jossa on aina vähintään muutama tonttu rahaa. Ei vaan millään malteta ottaa sieltä rahaa, eli jos joskus onkin tiukkaa, niin sitten vaan venytetään penniä.

On mulla ollut aikoja jolloin ihan oikeesti oli tiukkaa. Kuitenkin viimeiset n. 8 vuotta ollaan pidetty säästötiliä ja säästettiinpä me tätä asuntoa varten kohtuusumma rahaa pienistä tuloista. Mä olin eka huonopalkkaisessa työssä ja sitten äitiyslomalla+ kotihoidontuella. Ja mies huonopalkkaisessa työssä. Kuitenkin saatiin välillä jopa 1000 ? kuussa säästöön.

Maailman viisain sanonta: ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot pitää ihan oikeesti paikkansa.

no mikä on tiukilla elämistä? ei meillä rahassa ryvetä mut säästöön saan yleensä aina vähän ja katto on pään päällä ja ruokaa joka päivä.... tilit ei ole nollilla mut ei siellä miljooniakaan makaa....

silloin kun on paljon ylimääräisiä isoja menoja on toki tiukempaa ja joutuu miettiin mitä ostaa. ja minä olen siis perheeseen kuuluu minä ja 2 lasta.

meillä samaa on usein.tässä kuussa jäänyt vähän enemmän käteen että voitiin ostaa jotain uudia vaatteita ja pojalle sänky huutiksestä. mutta siinäpä se onkin sitten ne ostokset. ruokaan menee loput ja ihan pikkasen on niihin hätähätätapauksiin.meilläkin mun opintolainaa maksetaan ja oli tarjoituksena joskus et säästetään pojallee lapsilisät ,mut ei oo onnistunut..
ehkä vielä jokupäivä voi mennä kauppaan ja ostaa mitä haluaa syödä eikä sitä mihin on varaa..

Ihan normaalia on. Joskus oikein tiukan tilante tullessa lainataan lapsiltakin rahaa ja maksetanheille korkoineen takaisin.
Lapsile olen sanonut etä vanhemmille PITÄÄ ruokaa tai bensaa varten lainata, mutta jos o kyse vaikka tupakasta ei tarvitse, viakka hyvän koron saisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kinderi:
Nyt kaikki mammat pidetään syyskuu säästökuukautena ja yritetään pihistää kaikesta ja jättää vähän jemmaan (vaikka niitä joululahjoja varten) !! :wave:
:wave:

minä ostan veronpalautuksilla joululahjat. Mieluummi maksan vaikka vähän enemmän vuokraa, että sitten ku jädään taas työttömiksi on vuokrat ainkin hoidettu, vaikka rahaa oisiki vähemmin.

Kyllä se meilläkin normaalia toi tiukkuus on ja mulla ei ole edes kauheesti velkaa, voi sanoa että jotain muutaman satasen verran, sen mitä on tilannut anttilasta ja hennesiltä, ei muuta. Meillä ei onneksi vuokra noussut tänä vuonna ollenkaan, kiitos ihanan vuokraisännän. Mutta sähkö, ruoka ja muut on kallistuneet tosi paljon. Nytkin odottelen tiistaita että tulis lapsilisät äkkiä niin pääsisin taas ostaa kuivakaappiin ja pakkaseen ruokaa tai tarvikkeita. Mutta onneksi on pakkasessa vielä ruokaa mistä tehä kun olen niitä vapaakirkon ruokakasseista olevia ruokajuttuja laittanut pakkaseen niin nyt sitten hyödynnän niitä nää loppupäivät. Maidot ja perunat kävin hakemassa kaupasta, tosin mies antoi niihin rahat.
Me ei tänä kesänä päästy ees tapaamaan mun sukulaisia eikä kavereita, ei vaan ollut rahaa matkustaa. Mansikoita ostin pakkaseen. Ja olen tietysti tytölle ja itelle hommannut vaatteita ettei ihan resusilla vaatteilla tartte liikkua. Nytkin pitäisi tytölle ja itelle ostaa jonkinlaiset sisäkengät kun kumpikin alottaa jumpan ens kuussa, neiti keuruun naisvoimistelijoissa ja minä ite kansalaisopistossa. Ja sitten on noi maksutkin vielä hoidettava.

Alkuperäinen kirjoittaja Kinderi:
Nyt kaikki mammat pidetään syyskuu säästökuukautena ja yritetään pihistää kaikesta ja jättää vähän jemmaan (vaikka niitä joululahjoja varten) !! :wave:
:wave:
Hyvä idea! Meilläkin on aika tiukkaa mut on sitä tullu ostettua turhia juttuja mitä ei välttämättä tarvis. Ite huutelen silloin tällöin huutiksesta lapsille vaatteita vaikkei niitäkään välttämättä tarvis. Ja ruuassa kyllä vois ihan hyvin säästää esim. leipoa sämpylät ite, olen monta kertaa kironnu itteäni kun olen niin laiska etten saa aikaseksi edes sämpylöitä leipoa. Ruuat kyllä teen ite ja harvoin mitään valmisruokia tai eineksiä ostetaan. Ja meillä ois paljon semmosta mitä vois huutiksessa myydä-kunhan vaan saisin aikaseksi. Esim. lasten vaatteita oon jonkun verran laittanu sivuun mitä voisin myydä pois, sitte paremmat säästän vielä.

Yhteistyössä