Lainannut ystävältä rahaa - mitä seuraa siitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuutikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tuutikki"

Vieras
Hei, kysyn nyt tallaisen vähän erikoisemman kysymyksen...
Onko kenelläkään ollut sellaista tilannetta että olisitte ollut velkaa omalle läheiselle tutulle rahaa? Ja mitä siitä on seurannut mainittavaa? En nyt puhu mistään kahdenkympin egen summista vaan vähän suuremmista, vaikka parin tonnin luokkaa olevasta velasta.

Tiedän että niitä juttuja on jossa joku on lainannut ystävälleen ja siitä on sitten mahdollisesti seurannut yhtä sun toista jos asiat eivät ole sujuneetkaan niinkuin piti. Mutta oletteko te olleet se osapuoli joka on ollut velkaa?

No, mikä saa minut kysymään tätä asiaa on se että minulla on hyväsydäminen ystävä joka on eräässä vaikeassa tilanteessa lainannut minulle rahaa. Minulla on mm ollut vaikea avioero josta on kestänyt päästä jaloilleen niin taloudellisesti kuin muutenkin. Ilman tämän ystävän apua olisi asiat olleet paljon pahemmin. Ystäväni ei ole mikään kroisos mutta kohtuullisesti toimeentuleva kuitenkin.

No, en ole kyennyt lyhentämään velkaani kuin vain vähän, samalla ollen todella tiukilla yksinhuoltajana. Olen joutunut aloittamaan elämäni sekä yritystoimintani alusta ja hankkimaan lähes kaiken tarvittavan uudestaan koska ero on ollut hyvin hankala. Tuloistani kertonee sen että saan täyden asumistuen. Tarkoitukseni on ilman muuta maksaa velkani ystävälleni vaikken ole pystynyt lyhentämään velkaani alunperin suunnittelemassani tahdissa. Tapailemme myös ja pidämme yhteyttä säännöllisesti, että mistään velallisen "liukenemisesta" ei todellakaan ole kysymys.

Se mikä minua vaivaa on se että olen nyt kun olen hänelle velkaa, olen ajoittain saanut vähän niinkuin yllätyksenä arvostelua jostakin rahankäyttöön liittyvästä. Esimerkiksi jostakin muutamien kymppien hankinnasta lapsille joka taas ei ystäväni mielestä ole ilmeisesti muuta kuin tuhlausta. Täsmennyksenä sanon että en käy baareissa, en ostele tavaraa kuin suurella harkinnalla, ostan kaiken alennuksella muutenkin ja todella pärjäilen kaikenkaikkiaan pienellä rahalla. Siis nämä hankinnat ovat olleet minulle joka tapauksessa suuren ponnistelun tulosta ja olen vain niillä koittanut luoda säällistä elämää lapsille ja hiukan myös itselleni jotta jaksaisin.

Huomaan sen että jos on velkaa liian läheiselle niin siitä voi seurata yllättäviä asioita mitä esim kasvottoman pankin kanssa ei seuraa.

Ystäviä olemme edelleenkin mutta asia vaivaa minua ja näköpiirissä on että saisin onneksi velkani kerralla maksettua lähiaikana.

Onko teillä mitään vastaavaa kokemusta?

ei kokemusta...
mutta jos sulla luottotiedot ok, ja säännöllisiä tuloja, niin
vilkaise tuota fixura-sivustoa.

siel muistaakseni ihan kohtuukorolla saa lainoja, yksityisiltä.
niin voisit "vaihtaa" sen vippisi tuollaiseksi ja maksaisit kaverin lainan pois häiritsemästä ihmissuhteita...

On, lainaavana osapuolena. Minun onnekseni tämä tapahtui kohdallani jo varhain. Lainasin vielä lukiolaisena ollessani ystävälleni 1000mk, mikä oli silloin iso raha. Minä kun en käynyt töissä, ei ollut muitakaan säännöllisiä tuloja, oli vain säästössä. Kaveri maksoi kyllä aikanaan takaisin, mutta ihan konkreettisesti käteen tuli välillä pikkuhiluja, ihan kymmenpennisiäkin. Rahaahan senkin oli, mutta meni kaikki tavallaan hukkaan, sillä isomman summan olisin säästötilille laittanut takaisin, nyt ne menivät itselläni jokapäiväiseen käyttöön.

Tämän jälkeen on pari tuttavaa yrittänyt lainata, mutta olen periaatteesta kieltäytynyt. Jos olisin lähes 100 € varma, että rahat tulevat säällisesti takaisin, saattaisin lainata. Mutta eipä noin varmoilla kavereilla ole ollut tarvetta isompiin lainoihin tai ovat osanneet ne pankista hakea, kuten kuuluukin.

Pankkiin verrattuna ystävältä lainaamisessa on iso ero. Ystävältä lainatessa on ennen kaikkea kyse luottamuksesta, ja tuota luottamusta petät, jos et edes yritä lyhentää velkaasi. Pankki kyllä osaa vaatia omansa ajallaan takaisin, siinä on se merkittävä ero. Etpä voi pankille mennä valittelemaan jatkuvasti, ettei nyt juuri pysty lyhentämään. Toisekseen pankkin ottaa mukavan koron. Paljonko korkoa ajattelit ystävällesi maksaa??? Sinänsä koron ottaminen ei kuulu mielestäni tapoihin ystävällle lainatessa, tarjoaminen sen sijaan on hyvä ele!

Puhuisin avoimesti asiasta ystäväni kanssa, aivan kuten kirjoitit tänne palstallekin. Jos teillä on edelleen hyvät välit ystäväsi kanssa, en usko että tämä asia niitä särkee. Paitsi jos jäät murehtimaan ongelmaasi hiljaa itsekses, et kerro maksuvaikeuksistasi avoimesti jne. Silloinhan ystäväsi voi luulla, että koitat pimittää rahoja häneltä.

Voisitko saada esim vanhemmiltasi lainaksi tuon summan, jotta voisit maksaa ystävällesi sen pois.. tai kaikista paras jos saisit lainaa tuon verran ihan jostain firmalta/pankilta. Kavereilta ei kannata lainailla. Kiva kuitenkin, että ootte yhä väleissä ja sulla on tarkoitus maksaa tuo velka pois =)

Minun mielestä sinun kannattaa pitää ystäväsi hyvin ajan tasalla, kerro paljonko pystyt milloinkin maksamaan. Tuo että olet saanut arvostelua rahankäytöstäsi.. Minä lainasin kaverille rahaa, kesti pitkään kun maksoi takaisin (pieniä summia kuukausittain), kuitenkin samaan aikaan osteli kalliitakin juttuja. Siitä tuli sellainen olo että minua ei huomioida ollenkaan ja minut voi laittaa odottamaan rahojani, kun vaan itse saa kaiken nyt ja heti. Sinulla ei varmaan ihan tuosta kyse, mutta sinun ystävältä saattaa tuntua samalta. Kannattaa puhua avoimesti ystävän kanssa ja että sovitte yhdessä miten maksat lainan takaisin.

Hyviä vastauksia täällä, ajattelen samoin. Eli jos saat lainaa viralliselta taholta (esim. pankki) niin ota ihmeessä. Toiseksen vaikka tilanteesi olisi miten tiukka, pitäisi ykköstehtävänä lyhentää mahd.nopeasti tuota lainaa. On ärsyttävää jos lainaaja saa vinkua rahojensa perään.

Itse lainasin teininä (kun opiskelin ja tein keikkatöitä) toisella kaverille 200mk ja silloiselle poikakaverille 200 mk ja kumpikaan ei koskaan maksanut takaisin. Summat oli tollon (ja mulle!!) isoja ja olin jotenkin ihan ihmeissäni etteivät huolehtineet takaisinmaksuista, pari kertaa pyysin ja sitten muuttivat pois jne (kaverille tuli huumeongelmat ja poikakaverikin oli melkonen pummi...onneksi pääsin molemmista eroon...) Itse olin sillon niin sinisilmäinen...

Jos itsellä on joskus ollut tiukkaa niin ystäviltä en ole koskaan lainannut, vanhemmilta sitten ja aina maksanut takaisin (pyytämättä ja mahd.pian)

Minusta sinun pitäisi myös tehdä selvä suunnitelma, johon kuuluu myös vähän korkoja ja pysyä siinä. Ellet pysty alkuperäisin suunnitelmat mukaan lyhentämään, niin uudempi versio kehiin ja tosiaan muutama euro korkoihin joka kuukausi. Mielestäni sinun pitäisi maksaa raha tiettynä päivänä hänen tililleen, ei niin että saa tosiaan 5 senttisiä laskeskella...

Olen myös lainannut ystävälleni aikoinani vuokratakuuseen 1600e. Sovittiin, että hän lyhentää sitä 200e/kk. Maksaminen on ollut vähän sitä sun tätä. Välillä mietin, että luuleeko että mä olen jotenkin "unohtanut" velan tai antanut sen anteeksi. Olen yrittänyt köhiä, että rahaa on vähän itsellänikin, muttei toimi. Ja kyllä mä aina olen syynännyt, että mitä uutta mun kaveri on ostanut! Jos käydään kahvilla, niin se osataa kahvin JA PULLAN. Mä olen ottanut vaan kahvin. Ettäs kehtaa! Räyhäisin asiasta, kun ei puhe tunnu toimivan, mutta pelkään että en saa sitten mitään rahojani takaisin! En enää ikinä lainaa kellekkään!

Kaverillasi, jolta olet lainannut rahaa, on aivan oikeus syynätä ja arvostella rahankäyytöäsi niin kauan kuin olet hälle velkaa, etkä maksa SOVITUSTI takaisin.

Minullan alkaa hihat palaa yhden kaverin kanssa. Lainasi autonkorjaukseen 500€ ja lupasi maksaa seuraavassa kuussa....tästä on nyt 1 1/2 vuotta. ei ole näkynyt rahoja. Kaveri on nyt yli 1000€ auki ja aina minä menen siihen samaan halpaan. En tosin enää :kieh:

Ärsyttävintä tässä on täydellisen selityksen puute. Ei vastaa viesteihin tai sivuuttaa aiheen täysin puhelimessa. Joku selitys olisi edes kiva.

Ap:n tilanteessa yrittäisin selittää kaverille kurjaa tilannetta(ei tekosyitä) ja oikeasti käyttäisin jokaisen liikenevän pennosen velanmaksuun. Tuollainen syö kaverisuhdetta ja voi olla, että josain välissä olet yhtä kaveria köyhempi :(

Juuri muuten suivaantuneena lähetin taas kaverille viestin....

menetin tässä taannoin erään "pummikaverin", joka pyysi usein rahaa lainaan tai pyysi erinäisiä ilmaisia palveluksia minulta, muuten hän ei juurikaan pitänyt yhteyttä minuun kuin pelkästään näiden asioiden tiimoilta! minusta sellainen yksipuolinen ystävyys saikin jäädä... hermostuin, kun useista lupauksistaan huolimatta kyseinen sälli ei koskaan maksanut velkojaan ajallaan, niin laitoin vihdoinkin ulkopuolisen perijän asialle.. johan alkoi rahaa löytymään!! muutenkin täysin epäluotettava kaveri... kertoili asioitani eteenpäin surutta ja sain pitkin hampain takaisin vastapalveluksia...mutta silloinkin kauhean valitusvirren kera tai sitten teki hetkeä ennen oharit. suosittelen kaikkia pysymään erossa tällaisista verenimijöistä !!

Mulla on kokemusta lainaavana osapuolena..Olen lainaillut kavereille rahaa ja koskaan ei ole maksut sujunut,kuten on sovittu.
Mä olen huono kyselemään omieni perään,koska mua alkaa hävettää..Vaikka omistanihan on kyse.
Ja kyllä se laittaa vituttamaan jos kaveri joka on sinulle velkaa ostelee tavaraa tavaran perään ( jonka voisi myöhemminkin hankkia ) ,ravaa baarissa tms sen sijaa että maksaisi velkansa,eikä edes vaivaudu ottamaan lainaa itse puheeksi ja kertomaan koska pystyisi maksamaan takaisin.

Olen päättänyt olla lainaamatta kenellekään enää rahaa!:kieh:

Meillä on parhaan kaverin kanssa ollut jo vuosia systeemi, että kun jommalle kummalle tulee jokin isompi tuloerä, tsekataan toisiltamme onko toinen rahan tarpeessa ja jos on niin annetaan lainaksi.

Takaisinmaksuerät saa määritellä itse.
Samoin kuin aikataulun.
Eli miten milloinkin.

Ei ole ollut ongelmia.

Mä olen tehnyt sen virheen että olen lainannut sukulaisille ja ystäville rahaa-> ei tule tapahtumaan uudestaan.
Ystävälle lainasin rahaa useita satoja(piti ostaa vauvalle tarvikkeita ym.; hänen oma mies joi omat rahansa), he saivat myös multa lahjaksi paljon tarvittavia juttuja jne.
Ystävä vannotti käsi sydämellä että maksaa heti takaisin ja kuinka hän ei koskaan jättäisi velkojaan maksamatta. Noh, kohta tästä kulunut jo neljä vuotta, senttiäkään ei ole takaisin maksanut vaikka monesti tiesi että niille rahoille olisi ollut tarvetta.
Voin sanoa että v*tuttaa ja rankasti kun on kuitenkin rahaa ostaa parin sadan euron käsilaukkuja, uusi auto, ravata baareissa ja perintörahojakin sai sitten kaiken päälle.
Emme enää ole ystäviä. Mutta sukulaisia ikävä kyllä tätä nykyään olemme.

Joten ap:lle vinkkinä että maksa velkasi mahd. nopeasti ystävällesi takaisin ja seuraavan kerran lainaa rahat pankista.

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär;25728041:
Sovi ystävän kanssa, miten ja millä aikavälillä maksat lainan takaisin. Pankki ottaa aina lainasta korkoja, joten ystäväsi on aarre!

Mutta jos lainanmaksu ystävällekin viipyy ja viipyy eikä pysytä alunperin sovitussa aikataulussa, niin silloin minusta ystävällekin olisi kohteliasta maksaa joku pieni summa korkona.

On se ärsyttävää, kun odotat että kaveri maksaisi velkansa, ja tämä ostelee jotain mielestään pientä ja tarpeellista muttei "pysty" velkaansa maksamaan.

Niistä pikkuostoksista kertyy iso summa kun niitä tekee usein, ja mulle olisi kelvannut 20 euron lyhennys (on sekin oikeaan suuntaan) mutta ei, sillä 20 eurolla piti ostaa lapselle uusi lelu (ei oo joulu, ei synttärit, ja lapsella on jo leluja PALJON) ja sitten ei jäänytkään rahaa velan lyhentämiseen. Jos siitä uskalsi sanoa, sai vastauksen että ei lapsi saa kärsiä jos äidin rahat on vähissä, tai saa köyhäkin joskus vähän luksusta elämäänsä hankkia (kun oltiin käyty elokuvissa ja ravintolassa syömässä). Saa toki, mutta saisi myös ensisijaisesti maksaa velkansa.

[QUOTE="tuutikki";25727540]Huomaan sen että jos on velkaa liian läheiselle niin siitä voi seurata yllättäviä asioita mitä esim kasvottoman pankin kanssa ei seuraa.
[/QUOTE]

Kasvottomalle pankille et voi selittää, että "nyt on ollut niin tiukkaa, en pysty maksamaan", vaan jokainen lyhennys on hoidettava sovitusti. Pankki ei myöskään välitä siitä onko sinulla ja lapsillasi "säällistä elämää".

Toisin sanoen, ystävälläsi on täysi oikeus paheksua (joko suoraan tai välillisesti) sinun maksukäyttäytäymistäsi. Yllätyksen sijaan sinun kannattaisi enneminkin hävetä sitä, ettet ole ystävällesi ajallaan rahoja maksanut...

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Ehkä aloittajan olisi hyvä selventää tilannettaan ystävälleen. Hyvä jos voit maksaa kaiken pian pois!

Edelliselle ja muutamalle muulle sanoisin että kyllä pankin kanssa voi sopia lyhennyksistä ja saada lykkäystä monissa tapauksissa. Syyksi käy työttömyys tms elämäntilanne . Tietty korot on silloinkin maksettava kuukausittain.
Pankki tuskin on arvioimassa onko jokin hankinta turhuutta jos tietystä rahatilanteesta voi osoittaa faktaa. Samoin hiukan asiaan kääntäen, jos on toimeentulotukiasiakas niin eivät he siellä sossussa ota kantaa mihin ne pienet rahat käyttää. Jos kovasti pihistämällä pystyy jotakin "isompaa" hankkimaan niin ei siitä olla siellä kiinnostuneita. Ymmärrän sikäli aloittajan pointin. Jos saa täyden asumistuen kuten aloittaja mainitsi niin on selvä että ne tulot eivät voi olla kovin huimat tosiaankaan.
Ne säästetyt kympit olisi voineet sulaa johonkin päivittäiseen eikä kukaan siihen olisi kiinnittänyt mitään huomiota. Toisaalta, jokainen vanhempi varmaan haluaisi joskus tarjota jotain arjesta poikkeavaa omille lapsilleen. Näitä kaikkia asioita pohtiessa ymmärrän että ei velka liian läheiselle ole välttämättä helppo juttu sekään.

No nyt osui kiisa asian ytimeen, hyvin oivallettu ajatukseni!
En puolustele sitä että olen velkaa enkä pystynyt makselemaan siinä tahdissa kun alunpitäen sovin. Mutta kysymys ei ole ollut tahdosta vaan kertakaikkiaan mahdollisuuksista. Tässä nyt vaan tuli valotettua niitä asioita mitä voi tulla eteen kun lainaa ystävältä tai joltain läheiseltä.

Me lainasimme mieheni kanssa ystäväpariskunnallemme 1000 euroa tuossa joku vuosi sitten. Heidän piti maksaa se kolmessa erässä takaisin. Kuitenkin tuli esteitä etteivät pystyneet lainaa maksamaan takaisin sovitusti. Meiltä meni kuppi nurin siinä vaiheessa kun ko. pariskunnan nainen oli saanut rahaa, joilla oli tarkoitus velkaa lyhentää 500€ mutta pariskunnan mies otti ja pelasi ne rahat! Asiassa kävi niin että ko. pariskunnan nainen oli raivoissaan ja käski soittaa miehelle suoraan, mies ei vastannut tietenkään puhelimeen, mutta laitoin sitten viestiä että meilläkin on talolaina maksettavana ja lapset ruokittavana, että se ei käy että meille kuuluvat rahat pelataan. Tästä viestistä suivaantui sekä pariskunnan mies että yllätyksekseni nainenkin, olisin siis saanut asiasta soittaa mutta en laittaa viestiä?! Maksoivat sitten pitkin hampain rahat takaisin seuraavasta tilistään. Välit menivät jo tuolloin huonoon kuntoon, ja joka kerta sen jälkeen kun olemme esim. iltaa viettäneet yhdessä, on tämä pariskunnan mies alkanut vittuilla että minä kuulemma menin liian pitkälle kun puutuin heidän rahankäyttöönsä, vaikka käytännössä kyseessä oli meidän rahat kun ne meille oli luvattu maksaa. Nyt välimme ovat viilentyneet luultavasti lopullisesti.
Koskaan, koskaan en enää sotke rahaa ystävyyssuhteisiin, en lainaajana, enkä velallisena.

En yhtään ihmettele, miksi ystävyytenne viileni. Olen samoin lainannut ystävälle rahaa 2000e ja jo aikaisemmin pikkuvippeinä 700 e. Tästä 2000 sain muutaman kerran 100 lyhennyksen. Ja tämän 700e hän "unohti" täysin. Samaan aikaan hänelle annettu pankkilainan takaus kaatui maksettavaksi.
Jaen sitä kyllä ulosotyon kautta. Ja entisen ystävän työtilanteessa ei ole tapahtunut muutoksia, joten turhia selityksiä häneltä olen kuullut tarpeeksi. Jotkut vain eivät hallitse rahankäyttöä. Olen pistänyt ystävyyden katkolle, koska se ei ole todellista ystävyyttä, jos lainaa ja epärealistisesti kuvittelee maksavansa takaisin. Mahdotyon olla ystävä, jos toisella näkyy uutta mekkoa/kenkää, eikä toinen vaivaudu maksamaan rahoja takaisin.

Yhteistyössä