Meilläkin päivärytmit hukassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nukkuisin jos vauva olisi hiljaa, mutta vauva itkee jos en pidä sylissä ja kävele. Heti, kun lopettaa itkemisen niin laitan omaan sänkyyn unentulon toivossa. Syötän tietysti ensin. Yritän aina saada nukkumaan ekan pätkän omassa sängyssään. Sen jälkeen saa nukkua vieressä niin imetyskin on helpompaa ja vie vain hetken.
Kuten kirjoitin niin viime yö meni vaihteeksi hieman paremmin.
Kaikkeni teen, jotta koululaiset ja mies saavat nukkua tarpeeksi ja pääsevät ajoissa nukkumaan. Parivuotiaskin nukkuu kyllä tarpeeksi ja on iloinen eikä riehu iltaisin, mutta kello vaan on silloin mitä on, kun hän nukkuu.
Ehkä pitää ajatella, että nyt eletään näin ja näillä rytmeillä ja myöhemmin toisin ja toisenlaisilla rytmeillä.

Meillä on ollut vauvoja vuosien mittaan, enempi tai vähempi yökukkujia. Silti olen pitänyt muilla lapsilla rytmin ja elänyt itsekin sen rytmin mukana, eli herään aamulla koululaisten kanssa jne, nukkui vauva tai ei. Onhan se tujua, mutta kyllä siinä paremmin pirtsakkana säilyy kun elää elämää edelleen, vaikka vauva onkin talossa. Pieni vauva saa pitää omat rytminsä ja elää niiden mukana, aika pian alkaa niillekin tulla joku rytminpoikanen siihen ja asiat alkaa lutviutuun.

Haastavaa aina löytää se rytmi pienen vauvan kanssa. Olet varmaan väsynyt kun vauva valvottaa. Mitäs jo mies nukuttaisi sen kaksivuotiaan ennenkuin menisi itse nukkumaan. Saisit itse rauhoittua vaan vauvan kanssa ja totutella häntä uuteen rytmiin. Nousisitte lasten siinä kahdeksan pintaan ja ehtisitte ennen lounasta ulos, 3 kuinen voisi siinä ottaa mieluusti jo ekat päikkärit. Puolenpäivän jälkeen voisitte mennä kaikki lepäilemään, itse imetät vauvaa ja lueskelet 2 vuotiaalle, johon hän toivottavasti nukahtaa.

Vauvan päiväunirytmit saattavat tuossa iässä monesti vielä muutenkin muuttua. Isä touhuilemaan ja ulkoilemaan iltaisin lasten kanssa, sinä voit sitten tehdä sitä ruokaa ;) Niin ja salkkarit pois ;)

[QUOTE="...";28042846]Haastavaa aina löytää se rytmi pienen vauvan kanssa. Olet varmaan väsynyt kun vauva valvottaa. Mitäs jo mies nukuttaisi sen kaksivuotiaan ennenkuin menisi itse nukkumaan. Saisit itse rauhoittua vaan vauvan kanssa ja totutella häntä uuteen rytmiin. Nousisitte lasten siinä kahdeksan pintaan ja ehtisitte ennen lounasta ulos, 3 kuinen voisi siinä ottaa mieluusti jo ekat päikkärit. Puolenpäivän jälkeen voisitte mennä kaikki lepäilemään, itse imetät vauvaa ja lueskelet 2 vuotiaalle, johon hän toivottavasti nukahtaa.

Vauvan päiväunirytmit saattavat tuossa iässä monesti vielä muutenkin muuttua. Isä touhuilemaan ja ulkoilemaan iltaisin lasten kanssa, sinä voit sitten tehdä sitä ruokaa ;) Niin ja salkkarit pois ;)[/QUOTE]

Hiljalleen yritän saada rytmin tuohon, että vauva nukkuu kahdet unet ulkona, 2v nukkuu päiväunet aikaisemmin, menemme kaikki nukkumaan aikaisemmin. Keväällä ja kesällä vietämme paljon aikaa ulkona. Näin talvella edes kerran päivässä, mutta tavoite on kaksi ulkoilua. Niin ja päiväunia en anna 2v nukkua mun vieressä vaan omassa huoneessa nukkuu, kun sinne vihdoinkin hänet saatiin. Hän on äärimmäisen herkkäuninen. Ei nuku jos vauvaa imettelisin vieressä.
Miksi en saa katsoa salkkareita? Nekö meidän rytmin sotkee?

Meillä vähän alle kaksivuotias käy nukkumaan noin klo 23. Nukkuu 11 tunnin yöunet ja parin tunnin päiväunet, on virkeä ja tyytyväinen lapsi. Ainoa keino lapsen rytmin siirtämiseksi olisi alkaa herättää tätä aiemmin ja kärsiä sitten känkkäränkät, mutta en keksi siihen yhtään hyvää syytä. Toinen lapsi on tulossa, ja ajattelimme kyllä antaa esikoisen mennä omassa rytmissään ainakin toistaiseksi.

Miksi näissä ketjuissa aina joku besserwisser tulee ilmoittamaan, että "kyllä kaksivuotiaan pitää olla nukkumassa klo 22" tms, tietämättä sen enempää perheen muista tavoista ja rytmeistä?

Salkkareita ei sentään katsota :)

[quote="vieras";28039466]hukassa oli meidän perhe-lehden tietyn perheen rytmi, mutta niin on meilläkin. Onko tässäkin nyt aihetta ls-ilmoitukseen?

Tässä koko päivän rytmi

05.00 mies herää ja lähtee töihin ja itse imetän vauvan yleensä 05-06
07.30 koululaiset heräävät ja lähtevät, itse tekevät aamutoimensa
08.00 parivuotias herää omasta sängystään, omasta huoneestaan, vaihdan vaipan ja lämmitän vellin, otan viereeni nukkumaan
08.15 yritän vielä nukkua

miksi ihmeessä???? Mikset nouse ylös???

09.00 vauva herää
09.15 2v herää, oleillaan sängyssä
10.00 noustaan
10.30 syön aamupalan ja 2v syö ehkä vähän leivästään

sä syöt aamupalan niihin aikoihin kun yleensä aloitellaan lounasta.

Teen kotitöitä yms
12.00 lähdemme pihalle ja vauva nukkuu 2-3h, ulkoillaan vain n.tunti
koululaiset kotiutuu, vahdin vauvan unia, lämmitän miehen tekemää ruokaa meille yms.

14.30 laitan 2v päiväunille, nukkuu n.3h

kolmen tunnin päikkärit tuohon aikaan venyttää automaattisesti iltaa!!! Eikä tuon ikäiselle enää kolmen tunnin unia muutenkaan!

14.45 vauva herää, syötän jne
iltakuuteen asti olemme hiljakseen kotona ettei 2v herää.
16.00 mies tulee töistä ja tekee ruokaa ja harrastaa
19.30 katsomme salkkarit
20.00 koulaiset syö iltapalan ja tekee iltatoimet
21.00 koululaiset nukkumaan, teini saa valvoa 22.30 asti huoneessaan jossa on tv ja tietokone. Pienemmät eivät saa valvoa
22.00 mies menee nukkumaan
jään valvomaan pienten kanssa

olette siis koko illan sisällä? Mikset mene 2-vuotiaan kanssa ulos???

23.30 laitan 2v nukkumaan, siksi näin myöhään kun nukkuu aina 9h yössä vaikka päiväunia lyhentäisi
02.00 saan viimeinkin vauvan nukkumaan ja pääsen itse nukkumaan
03.00 vauva herää syömään
04.00 vauva herää syömään[/quote]

kuulostaa siltä että lapsilla voisi olla ihan hyvä rytmi mutta sinä ryssit sen itse.

[QUOTE="Vieras";28039843]Paitsi sinä.

Eikö lasten isä leiki ladten kaa iltaisin, voitko silloin nukkua?[/QUOTE]

Leikkii leikkii, mutta jos nukun esim tunnin illalla niin virkistyn niin etten nuku yöllä kunnolla. Viikonloppuisin makselen velkojani ja mies on lasten kanssa. Ongelma meillä on se, että kello on eri ajassa kuin muissa perheissä kun teemme päivän juttumme. Kaikki saavat huomiota ja hellyyttä perheessämme, kaikki nukkuvat tuolla rytmillä hyvin ja riittävästi, kaikki tekevät kotitöitä ja meillä on aina aika siistiä ja erittäin puhdasta. Sekaisuus minua ei haittaa, likaisuus kylläkin.
Neuvolassa olen jutellut rytmistämme. Siellä on sanottu ettei kannata välittää miten muilla on. Teillä on nyt näin ja vuoden päästä toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Iltavirkun äiti;28042897:
Meillä vähän alle kaksivuotias käy nukkumaan noin klo 23. Nukkuu 11 tunnin yöunet ja parin tunnin päiväunet, on virkeä ja tyytyväinen lapsi. Ainoa keino lapsen rytmin siirtämiseksi olisi alkaa herättää tätä aiemmin ja kärsiä sitten känkkäränkät, mutta en keksi siihen yhtään hyvää syytä. Toinen lapsi on tulossa, ja ajattelimme kyllä antaa esikoisen mennä omassa rytmissään ainakin toistaiseksi.

Miksi näissä ketjuissa aina joku besserwisser tulee ilmoittamaan, että "kyllä kaksivuotiaan pitää olla nukkumassa klo 22" tms, tietämättä sen enempää perheen muista tavoista ja rytmeistä?

Näinpä. =)

Meillä on ollut vauvoja vuosien mittaan, enempi tai vähempi yökukkujia. Silti olen pitänyt muilla lapsilla rytmin ja elänyt itsekin sen rytmin mukana, eli herään aamulla koululaisten kanssa jne, nukkui vauva tai ei. Onhan se tujua, mutta kyllä siinä paremmin pirtsakkana säilyy kun elää elämää edelleen, vaikka vauva onkin talossa. Pieni vauva saa pitää omat rytminsä ja elää niiden mukana, aika pian alkaa niillekin tulla joku rytminpoikanen siihen ja asiat alkaa lutviutuun.

peesaan tätä täysin. 2v ja äiti ylös silloin kasilta ja kun illat rauhoittuu, niin pian vauvakin rytmittyy. Myös koululaisista on ihana, kun äiti on aamuisin hereillä. Muistan tän omilta kouluuajoilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Iltavirkun äiti;28042897:

Hmm, mä ainakin käsitin että perheen äiti haluaisi että lapset menisi aikaisemmin nukkumaan, ja siihen annettiin vinkkejä ;)

kuulostaa siltä että lapsilla voisi olla ihan hyvä rytmi mutta sinä ryssit sen itse.

Koululaisilla ja miehellä onkin hyvä rytmi. Vauvalla rytmi vielä hukassa ja minä tietenkin elän sen rytmin mukaan eiks niin. Parivuotiaan rytmin muutin ihan oikeesti kyllä oman jaksamisen takia.

Jos lapsi herää kuudelta päiväunilta ja sen jälkeen syödään päivällistä niin ulosko pitäisi mennä vielä seiskalta?
Ilta menee pitkälti siihen, että kuskataan isompia harrastuksiin jne, tarkistellaan läksyjä, jutellaan ja sitten koululaiset tekevät iltatoimiaan ja menevät nukkumaan.
Olen sitä mieltä, että kun oleillaan kotona niin asiat tehdään kutakuinkin samalla tavalla joka päivä eikä minuutilleen kellon mukaan kamalan kiireen kanssa vaan ollaan rauhallisesti. Lapset kyllä oppivat kouluiässä aikataulutetun elmänrytmin.

[QUOTE="Vieras";28042944]Mene kasilta nukkumaan ja mies voi laittaa pienet unille.[/QUOTE]
Mieskö sitten imettää?
Siitä en luovu vielä. Korvikkeita ei vielä anneta, vauva ei juo pullosta, enkä pysty lypsämään.

Alkuperäinen kirjoittaja määä;28042967:
peesaan tätä täysin. 2v ja äiti ylös silloin kasilta ja kun illat rauhoittuu, niin pian vauvakin rytmittyy. Myös koululaisista on ihana, kun äiti on aamuisin hereillä. Muistan tän omilta kouluuajoilta.

Kun rytmi muuttuu niin nousen aikaisemmin. Koululaiset ymmärtävät kyllä tilanteen. Eivätkä halua kiukkuista väsynyttä äitiä katsoa aamuisin ;) Olen kuitenkin kotona kun kotiutuvat.

Niin ja tarkennus, en kysynyt vinkkejä rytmin muuttamiseen =) Osaan sen tehdä itsekin kunhan vauvan rytmi muuttuu hiljalleen. Kysymys oli, että onko tässäkin nyt aihetta ls-ilmoitukseen, kun meillä nukutaan aivan ihmeaikoihin? Täällä palstalla kun on vain äitejä jotka osaavat hoitaa lapsensa täysin oikein ja kaikilla rytmit samat, leikkivät, lukevat, laittavat ruokaa, siivoilevat, ulkoilevat 2h joka päivä jne. =)

[QUOTE="vieras";28042982]Hmm, mä ainakin käsitin että perheen äiti haluaisi että lapset menisi aikaisemmin nukkumaan, ja siihen annettiin vinkkejä ;)[/QUOTE]

Minä taas käsitin, että tuo kaksivuotias on pienin ongelma asiassa, ja hänen rytmiään on viilattu itse ongelman eli äidin jaksamisen vuoksi.

Ja viittaan näin yleensäkin näihin keskusteluihin; aina on joku ilmoittamassa, että maailma suunnilleen kaatuu ja lastensuojelua tarvitaan jos taapero on ylhäällä kymmenen jälkeen.

Meillä on vanhemmilla vähän erilaiset työrytmit, ja näin meillä on eniten yhteistä aikaa.

[QUOTE="vieras";28043018]Mieskö sitten imettää?
Siitä en luovu vielä. Korvikkeita ei vielä anneta, vauva ei juo pullosta, enkä pysty lypsämään.[/QUOTE]

Mies voi nostaa vauvan rinnoille ja takaisin sänkyyn.

[QUOTE="vieras";28043074]Niin ja tarkennus, en kysynyt vinkkejä rytmin muuttamiseen =) Osaan sen tehdä itsekin kunhan vauvan rytmi muuttuu hiljalleen. Kysymys oli, että onko tässäkin nyt aihetta ls-ilmoitukseen, kun meillä nukutaan aivan ihmeaikoihin? Täällä palstalla kun on vain äitejä jotka osaavat hoitaa lapsensa täysin oikein ja kaikilla rytmit samat, leikkivät, lukevat, laittavat ruokaa, siivoilevat, ulkoilevat 2h joka päivä jne. =)[/QUOTE]

Oikeasti kysyt? Siis aikuinen äiti kyselee tälläisiä? "Pitäisikö meistä ilmoittaa lastensuojeluun?" Voi jeesus.

Minusta pikkuvauvaiheessa on hyväksyttyä hakea juuri sellainen rytmi, jossa parhaiten itse jaksaa. Jos vauva ei nukahda yöunille ennen kahta, niin äidin on kuitenkin huolehdittava myös omasta unentarpeestaan. Tässähän ei kukaan jää vajaille unille. Eivätkä pienet lapset ole hereillä ilman valvovaa aikuista. Minun mielestäni ihan ok. Uskon, että ap:n perheessä oikea rytmi löytyy ajallaan. Ihan toinen tilanne kuin lehden jutussa, jossa lapset pelailivat yötä myöten ja nukahtelivat minne sattuu. Ja herätettiin sitten väkisin hoitoon, eskariin ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Iltavirkun äiti;28043088:
Minä taas käsitin, että tuo kaksivuotias on pienin ongelma asiassa, ja hänen rytmiään on viilattu itse ongelman eli äidin jaksamisen vuoksi.

Ja viittaan näin yleensäkin näihin keskusteluihin; aina on joku ilmoittamassa, että maailma suunnilleen kaatuu ja lastensuojelua tarvitaan jos taapero on ylhäällä kymmenen jälkeen.

Meillä on vanhemmilla vähän erilaiset työrytmit, ja näin meillä on eniten yhteistä aikaa.

Ja mitäköhän h*lvetin väliä sillä on mitä "joku" aina on täällä ilmoittamassa? :) Mua ainakaan kiinnosta mitä "joku" täällä ilmoittelee. Ja moni varmasti käsitti että äiti on hakemassa vinkkejä tai apuja, ja vastauksetkin oli kyllä melko ystävällisiä. Mutta ilmeisesti tällä haettiin taas jotain tappelua.

Minä myös ihmettelen, miksi kotona olevien lapsien päivärytmi pitäisi olla kamalan aikainen. En ymmärrä, mitä haittaa on siitä, jos taapero menee myöhään nukkumaan, jos saa aamulla nukkua pitkään. Eiköhän tärkein asia pikkulapsiperheissä ole se, että kaikki saavat riittävästi unta ja vanhemmat jaksavat. Sitten on eri asia, kun puhutaan päiväkotilapsista tai koululaisista, jotka joutuvat heräämään aikaisin ja toimimaan päiväkodin ja koulun rytmin mukaan. Meillä ainakin naapurustossa kotona lapsiaan hoitavat elävät myöhäisemmässä rytmissä, kun työssä käyvät. Puolen päivän jälkeen täällä löytyy leikkiseuraa pihalta lapsille. Yksin sais olla, jos klo 10 jo posotettasi ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja Iltavirkun äiti;28043088:

Käsitit aivan oikein =)

[QUOTE="jeps";28043110]Oikeasti kysyt? Siis aikuinen äiti kyselee tälläisiä? "Pitäisikö meistä ilmoittaa lastensuojeluun?" Voi jeesus.[/QUOTE]

En oikeasti et ei tarvi jeesustella.

[QUOTE="jepulis";28043137]Minä myös ihmettelen, miksi kotona olevien lapsien päivärytmi pitäisi olla kamalan aikainen. En ymmärrä, mitä haittaa on siitä, jos taapero menee myöhään nukkumaan, jos saa aamulla nukkua pitkään. Eiköhän tärkein asia pikkulapsiperheissä ole se, että kaikki saavat riittävästi unta ja vanhemmat jaksavat. Sitten on eri asia, kun puhutaan päiväkotilapsista tai koululaisista, jotka joutuvat heräämään aikaisin ja toimimaan päiväkodin ja koulun rytmin mukaan. Meillä ainakin naapurustossa kotona lapsiaan hoitavat elävät myöhäisemmässä rytmissä, kun työssä käyvät. Puolen päivän jälkeen täällä löytyy leikkiseuraa pihalta lapsille. Yksin sais olla, jos klo 10 jo posotettasi ulkona.[/QUOTE]

Paitsi, jos asutaan kerrostalossa. Silloin valvova, leikkivä taapero saisi mielellään noudattaa kerrostalon järjestyssääntöjä.

Yhteistyössä