Meilläkin päivärytmit hukassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Hukassa oli Meidän perhe-lehden tietyn perheen rytmi, mutta niin on meilläkin. Onko tässäkin nyt aihetta ls-ilmoitukseen?

Tässä koko päivän rytmi

05.00 mies herää ja lähtee töihin ja itse imetän vauvan yleensä 05-06
07.30 koululaiset heräävät ja lähtevät, itse tekevät aamutoimensa
08.00 parivuotias herää omasta sängystään, omasta huoneestaan, vaihdan vaipan ja lämmitän vellin, otan viereeni nukkumaan
08.15 yritän vielä nukkua
09.00 vauva herää
09.15 2v herää, oleillaan sängyssä
10.00 noustaan
10.30 syön aamupalan ja 2v syö ehkä vähän leivästään
teen kotitöitä yms
12.00 lähdemme pihalle ja vauva nukkuu 2-3h, ulkoillaan vain n.tunti
koululaiset kotiutuu, vahdin vauvan unia, lämmitän miehen tekemää ruokaa meille yms.
14.30 laitan 2v päiväunille, nukkuu n.3h
14.45 vauva herää, syötän jne
iltakuuteen asti olemme hiljakseen kotona ettei 2v herää.
16.00 mies tulee töistä ja tekee ruokaa ja harrastaa
19.30 katsomme salkkarit
20.00 koulaiset syö iltapalan ja tekee iltatoimet
21.00 koululaiset nukkumaan, teini saa valvoa 22.30 asti huoneessaan jossa on tv ja tietokone. pienemmät eivät saa valvoa
22.00 mies menee nukkumaan
jään valvomaan pienten kanssa
23.30 laitan 2v nukkumaan, siksi näin myöhään kun nukkuu aina 9h yössä vaikka päiväunia lyhentäisi
02.00 saan viimeinkin vauvan nukkumaan ja pääsen itse nukkumaan
03.00 vauva herää syömään
04.00 vauva herää syömään

No kauheen myöhäänhän teillä pienet menee nukkumaan, vastasyntynyt tai ihan pieni vauva toki nukkuu miten lystää, mutta kyllä mä ottaisin linjauksen että viimeistään klo 22 ois kaikki mukulat pedissä. Meidänkin lapsi nukkuu sen 9-10 tuntia, herää kuuden-seiskan aikaan. Päikkärit ja eka lämmin ateria on myös aika myöhään..... nukutte melko pitkään, minkä ymmärrän kyllä kun vauva valvottaa vielä öisin ja myöhään meette nukkumaan

No onhan tuo aika vaivalloiselta kuulostava homma. Eikö olisi Paljon helpompaa jos lapset olisi samassa rytmissä? Menis siis samaan aikaan nukkumaan, saisit itekki nukuttua jne. Mikä sun peruste on tollaseen rytmiin

Vauva on 3kk. Aluksi 2v meni nukkumaan n 21.30 ja heräsi 6-7. Piti hänen rytmiään muuttaa, koska en jaksa nousta niin aikaisin jos pääsen nukkumaan vasta kahdelta ja nukun 4-5h tunnin pätkissä. Tarvin unta enemmän. Enkä ole vielä saanut lapsia päiväunille samaan aikaan jotta voisin kans nukkua. Toisaalta, vauva nukkuu paremmin ulkona, joten se on hänelle parempi niin ja hän on virkeämpi ja iloisempi kuin sisällä nukuttujen unien jälkeen.
En vaan saa rytmejä sellaiseksi, että vauva nukahtaisi illalla aikaisemmin. Nukkuu rinnalla pieniä pätkiä ja ne pitää hereillä yömyöhään.
Ottaa päähän tämä ja tahtoisin rytmimme olevan toisenlainen, mutta en keksi keinoja sen muuttamiseen.
p.s Meillä nukutaan sängyissä ja sängyissä on puhtaat lakanat =)

[QUOTE="Vieras";28039510]No onhan tuo aika vaivalloiselta kuulostava homma. Eikö olisi Paljon helpompaa jos lapset olisi samassa rytmissä? Menis siis samaan aikaan nukkumaan, saisit itekki nukuttua jne. Mikä sun peruste on tollaseen rytmiin[/QUOTE]

Vauva vaan ei nukahda ennen kahta ja heräilee tunnin välein. Siksi laitan 2v noin myöhään nukkumaan ja myöhään päiväunille. Eli hänen rytminsä muutin, jotta jaksaisin itse tätä touhua.

Ehkä sun sitten kannattaa odottaa vielä pari kuukautta ja sitten koittaa ihan oikeesti tota vauvan ja 2-veen rytmiä muuttaa.. Tiedän vaan kokemuksesta ettei todellakaan ole kiva valvoa vauvan kanssa yömyöhään ( meijän esikoinen oli ehkä maailman surkein nukkuja ekan vuotensa), ja sillon tulee helposti nukuttua pitkään aamulla = illat venyy myöhäseen.

[QUOTE="vieras";28039551]Vauva on 3kk. Aluksi 2v meni nukkumaan n 21.30 ja heräsi 6-7. Piti hänen rytmiään muuttaa, koska en jaksa nousta niin aikaisin jos pääsen nukkumaan vasta kahdelta ja nukun 4-5h tunnin pätkissä. Tarvin unta enemmän. Enkä ole vielä saanut lapsia päiväunille samaan aikaan jotta voisin kans nukkua. Toisaalta, vauva nukkuu paremmin ulkona, joten se on hänelle parempi niin ja hän on virkeämpi ja iloisempi kuin sisällä nukuttujen unien jälkeen.
En vaan saa rytmejä sellaiseksi, että vauva nukahtaisi illalla aikaisemmin. Nukkuu rinnalla pieniä pätkiä ja ne pitää hereillä yömyöhään.
Ottaa päähän tämä ja tahtoisin rytmimme olevan toisenlainen, mutta en keksi keinoja sen muuttamiseen.
p.s Meillä nukutaan sängyissä ja sängyissä on puhtaat lakanat =)[/QUOTE]

Missä vauveli nukkuu? minkälaiset iltarutiinit on vauvalla? miten yrität nukuttaa? :) koittaisin pikkuhiljaa aloittaa luomaan vauvalle uutta rytmiä, iltaisin tutut rutiinit jotka toistat ja ainakin yöllä lopeta kaikenlainen seurustelu ja palvelut, vaikka oliskin hereillä (ellet jo tee näin).

No kai sitä vauvaa pitää valvottaa illalla jos tilanne on toi. Esim kylpy, tai nakupelleily lämpimässä huoneessa on hyviä keinoja. Ja kämppä pimeäksi kymmeneltä ja menet nukkumaan. Jos vauva herää, laitat tissin suuhun ja koitat jatkaa uniasi, toistat tätä niin monta kertaa kun tarvii, mutta älä nouse ylös tai laita valoja päälle.

2v ei välttis tarvi päikkäreitä ollenkaan, siteen varmaankin nukkuisi sen 11-12h.

Kaksi ulkoilua päivässä rytmittäisi vauvankin päivää niin että nukkuisi kahdet pitkät unet, sitten ehkä lyhyet tirsat 6-7aikaan ja seuraavaksi yöunille.

[QUOTE="vieras";28039583]Missä vauveli nukkuu? minkälaiset iltarutiinit on vauvalla? miten yrität nukuttaa? :) koittaisin pikkuhiljaa aloittaa luomaan vauvalle uutta rytmiä, iltaisin tutut rutiinit jotka toistat ja ainakin yöllä lopeta kaikenlainen seurustelu ja palvelut, vaikka oliskin hereillä (ellet jo tee näin).[/QUOTE]

Täh? Siis yösyötötkö jo pois? Iltaisin on aina samanlaista, hiljaista ja rauhallista, hämärää jne. Yöllä en koskaan juttele tms enkä vaihda vaippaa jos ei kakkaa. Imetän pimeässä, tuikin vain kännykällä valoa.
Yöllä en silittele tms ylimääräistä. Illalla olen koittanut nukuttaa syliin, sitteriin ja omaan sänkyyn itsekseen.Mikään ei toimi tai tuntuu siltä. Ei iltakylvetykset jne

[QUOTE="vieras";28039625]Täh? Siis yösyötötkö jo pois? Iltaisin on aina samanlaista, hiljaista ja rauhallista, hämärää jne. Yöllä en koskaan juttele tms enkä vaihda vaippaa jos ei kakkaa. Imetän pimeässä, tuikin vain kännykällä valoa.
Yöllä en silittele tms ylimääräistä. Illalla olen koittanut nukuttaa syliin, sitteriin ja omaan sänkyyn itsekseen.Mikään ei toimi tai tuntuu siltä. Ei iltakylvetykset jne[/QUOTE]

Ootko koittanu sitä että mene itse nukkumaan? Siis otat toki vauvan viereen..

Jos 2v herää kasin aikaan niin MIKSI annat sille vellin ja laitat takas nukkumaan?? Jos nousisit sillon 2v:n kanssa ylös,söisitte aamupalan (2v:kin söis kunnon aamupalan) ja sitten 10-11 aikaan pihalle -> sieltä tullessa lounas ja päikkäreille ainakin 2v. Jos vauvakin nukkuu niin saisit itsekin tilaisuuden nukkua päikkärit tai tehdä kotihommia,juoda päiväkahvit tms. Jos et päivän aikana saa muuten levähdettyä niin kun mies on tullut töistä ja kaikki nälkäiset ruokittu -> SILLON sulle omaa aikaa.
Itse siis todellakin pyrkisin siihen että 2v nukkumaan viimestään kympin aikaan illalla. Jos nukahtaa 22 ja nukkuu sen 9h,herää silti vasta 7 aikaan. Kun talo hiljenee illalla,oppii vauvakin aikanaan käymään yöunille aiemmin. Ja kun saat levähdettyä päivän aikana+sulla on loppuillasta hoidettavana enää vauva,jaksat nousta aamulla aiemmin vaikka yö olisikin katkonainen.

[QUOTE="vieras";28039625]Täh? Siis yösyötötkö jo pois? Iltaisin on aina samanlaista, hiljaista ja rauhallista, hämärää jne. Yöllä en koskaan juttele tms enkä vaihda vaippaa jos ei kakkaa. Imetän pimeässä, tuikin vain kännykällä valoa.
Yöllä en silittele tms ylimääräistä. Illalla olen koittanut nukuttaa syliin, sitteriin ja omaan sänkyyn itsekseen.Mikään ei toimi tai tuntuu siltä. Ei iltakylvetykset jne[/QUOTE]

Yösyöttöä EI SAA lopettaa tuon ikäisellä! Ehdottomasti kiellettyä. Myöskään unikouluttaa ei saa alle 6 kk. ikäistä, toki lempeästi rytmiä voi ohjata tuohon suuntaan keinoilla, jotka teillä onkin jo käytössä (illalla rauhallista, nukkumaanmenoajan lähestyessä hämärämpää, aina samat rutiinit jne.). En nyt muista mihin asti vauvaa pitää syöttää vauvan oman rytmin mukaisesti, mutta vähintään puolivuotiaaksi ja todennäköisesti on pidempäänkin.

Sinuna odottaisin pari kuukautta, ja sitten alkaisin pikkuhiljaa saada pienimmäisiä samaan rytmiin. Tsemppiä!

ps. Oletko huomannut, että Salatuissa elämissä on ikärajat?

[QUOTE="Vieras";28039635]Ootko koittanu sitä että mene itse nukkumaan? Siis otat toki vauvan viereen..[/QUOTE]
Olen koittanut saada vauvan nukahtamaan viereeni aikaisemmin. Ei auta. Omaan sänkyyn. Ei toimi.
Ei valvominen ole se suurin ongelma ehkä kuitenkaan vaan ne "lain" säätämät päivärytmit.
Näillä "paskarytmeillä" meillä nukkuu kaikki tarpeeksi.

Herää itse 2v:n kanssa kasilta, sitten aamupalat ja ulos, minkä jälkeen 2v nukkumaan mikäli päikkäreitä ylipäänsä tarvitsee. 2v sitten illalla kanssa viimeistään ysin aikaan nukkumaan, ja omat iltatoimet myös niin, että olet vauvan kanssa hämärässä, jolloin jossain vaiheessa hoksaa että on yö ja pitäisi nukkua. Voithan häntä silti öisin imettää, vaikka menisit itsekin aikaisemmin nukkumaan. Hullua tuo 2v:n rytmin myöhäistäminen, sotkee samalla myös vauvaa kun ei asunto hiljene.

Meilläkin vauva tykkäsi nukkua sylissä ja vasta 11kk-ikäisenä sain aikaiseksi totuttaa nukahtamaan omaan sänkyyn. Esikoisen pidin silti normaalirytmissä (nukkumaan n. klo 20), nukkuu aamuun kun päikkärit jäi pois jo pari vuotta sitten. Hän on nyt 3v.

[QUOTE="vieras";28039656]Jos 2v herää kasin aikaan niin MIKSI annat sille vellin ja laitat takas nukkumaan?? Jos nousisit sillon 2v:n kanssa ylös,söisitte aamupalan (2v:kin söis kunnon aamupalan) ja sitten 10-11 aikaan pihalle -> sieltä tullessa lounas ja päikkäreille ainakin 2v. Jos vauvakin nukkuu niin saisit itsekin tilaisuuden nukkua päikkärit tai tehdä kotihommia,juoda päiväkahvit tms. Jos et päivän aikana saa muuten levähdettyä niin kun mies on tullut töistä ja kaikki nälkäiset ruokittu -> SILLON sulle omaa aikaa.
Itse siis todellakin pyrkisin siihen että 2v nukkumaan viimestään kympin aikaan illalla. Jos nukahtaa 22 ja nukkuu sen 9h,herää silti vasta 7 aikaan. Kun talo hiljenee illalla,oppii vauvakin aikanaan käymään yöunille aiemmin. Ja kun saat levähdettyä päivän aikana+sulla on loppuillasta hoidettavana enää vauva,jaksat nousta aamulla aiemmin vaikka yö olisikin katkonainen.[/QUOTE]

Vauvan on parempi nukkua ulkona. Silloin en voi itse nukkua. Kai jotenkin vaan itse teen tästä vauvasta "vaikean ja vaativan" tapauksen. En tiedä. Isommat oli aivan toisenlaisia pienenä.
Niin, itse en jaksa nousta kasilta vielä ylös, kun olen saanut nukkua vain n.6h pätkissä. Yritän saada vielä unta lisää.

Hui, en ikinä jaksaisi valvoa noin myöhään itsekään. Ja aivan kamalaa, että 2v hereillä noin myöhään. Minä myöskään en ymmärrä, miksi 2v saa vielä aamulla velliä ja nukutetaan uudestaan. Ehdottomasti nämä pois ja herään lapsen kanssa. Päiväunille sitten aikaisemmin ja myös iltaunille. Vauva oppii tähän rytmiin itsekseen.

Yösyöttöä EI SAA lopettaa tuon ikäisellä! Ehdottomasti kiellettyä. Myöskään unikouluttaa ei saa alle 6 kk. ikäistä, toki lempeästi rytmiä voi ohjata tuohon suuntaan keinoilla, jotka teillä onkin jo käytössä (illalla rauhallista, nukkumaanmenoajan lähestyessä hämärämpää, aina samat rutiinit jne.). En nyt muista mihin asti vauvaa pitää syöttää vauvan oman rytmin mukaisesti, mutta vähintään puolivuotiaaksi ja todennäköisesti on pidempäänkin.

Sinuna odottaisin pari kuukautta, ja sitten alkaisin pikkuhiljaa saada pienimmäisiä samaan rytmiin. Tsemppiä!

ps. Oletko huomannut, että Salatuissa elämissä on ikärajat?

Olen huomannut ja niillä mennään. Tallennetaan jos ei ole s tai jos ei 2v tee jotain iskän kans.

[QUOTE="vieras";28039688]Olen koittanut saada vauvan nukahtamaan viereeni aikaisemmin. Ei auta. Omaan sänkyyn. Ei toimi.
Ei valvominen ole se suurin ongelma ehkä kuitenkaan vaan ne "lain" säätämät päivärytmit.
Näillä "paskarytmeillä" meillä nukkuu kaikki tarpeeksi.[/QUOTE]

Paitsi sinä.

Eikö lasten isä leiki ladten kaa iltaisin, voitko silloin nukkua?

[QUOTE="Minttu";28040458]Miksi sinä, joka olet koko päivän kotona, et tee ruokaa?[/QUOTE]
Eikö hän saa laittaa ruokaa? =) Repesin.
Nyt meni taas yksi yö paremmin ja noustiin aikaisemmin =)

[QUOTE="vieras";28039551]Vauva on 3kk. Aluksi 2v meni nukkumaan n 21.30 ja heräsi 6-7. Piti hänen rytmiään muuttaa, koska en jaksa nousta niin aikaisin jos pääsen nukkumaan vasta kahdelta ja nukun 4-5h tunnin pätkissä. Tarvin unta enemmän. Enkä ole vielä saanut lapsia päiväunille samaan aikaan jotta voisin kans nukkua. Toisaalta, vauva nukkuu paremmin ulkona, joten se on hänelle parempi niin ja hän on virkeämpi ja iloisempi kuin sisällä nukuttujen unien jälkeen.
p.s Meillä nukutaan sängyissä ja sängyissä on puhtaat lakanat =)[/QUOTE]

Mitä vauva tekee öisin ennenkun nukahtaa? itkee? Mulla oli ja on kukkuja joka valvoi jo pienenä öisinkin. Nukuttiin perhepedissä ja usein nukahdin itse vaikka toinen vaan killittää vieressä. Jossain kohtaa se sitte oli simahtanut. Harrastin myös vierusimetystä joten nukuin myös sillon monesti kun toinen söi. Mietin vaan tässä että onko sun pakko valvoa kunnes vauva nukahtaa?

Yhteistyössä