Meillä ei syödä!!!!

Moi!

Onko muilla vastaavaa tai ehdotuksia miten tilanteen voisi parantaa?

Meidän esikoinen 2vuotta 9kuukautta on ollu koko pienen ikänsä tosi huono syömään. Ollaan kokeiltu vaikka mitä ja välistä nuo ruokailutilanteet ovat menneet sellaiseksi sirkukseksi, että rauhallinen ruokailuhetki on vaan toive. Yleensä syötä häntä, muuten ei syö sitäkään vähää, vaan leikkii ruoalla. Tilanne ei muuten olisi niin hälyyttävä, mutta poika on niin pienikokoinen, ollu aina! Viimeksi kun punnittiin niin painoi juuri ja juuri 12kg. Ruokaan sekoitan öljyä, mutta sekään ei ole tuota painoa saanut nousuun. :ashamed:

Nyt itsellä on ideat loppu. Hänellä oli juuri aika railakas oksennustauti, jolloin muuttui lähes luurangoksi, eikä ole siitä vielä palautunut. Huoli on kova, miksi mies ei syö?

Meillä vähän samanlaista. Yleensä ruokaa menee tosi huonosti. Ja meillä myös tuo syöttäminen kuvioissa, häärää ja juttelee niin paljon että muuten ei söisi sitäkään. Aivan on kuin luuranko meidänkin poika

Mutta, älä ole huolissasi jos lapsi jaksaa leikkiä ja häärätä normaaliin tapaan. Hän syö juuri sen verran kuin tarvii. Pakottaa ei kannata syömään, siitä voi tulla entistä enemmän huolia. Jollei syö niin ei syö.

Ymmärrän huolesi! :hug: , meillä poika ollut aina erittäin hyvä syömään, mutta lähipiirissä muutama huonosyöntinen, joten tiedän mistä puhut. Oletko koskaan pitänyt ruokapäiväkirjaa poikasi syömisistä ja juomisista? Siten ainakin saisit selvää hänen todella syömistä ruuista... Onko neuvolassa oltu huolissaan hänen painostaan? Voisit neuvolassa sitten näyttää sitä ruokapäiväkirjaa ja jutella onko siinä kenties jotain muuttamista ( =enempi energiaa kehiin)

Toisaalta taas jos lapsesi on kova hikoilemaan/ aineenavaihdunta vilkas, voi sekin näkyä huonosyöntisellä lapsella helposti...

Kyllä itekin uskon siihen, että olipa lapsi laiha tai lihava, jos hän vain on iloinen ja leikkivä, terve lapsi, ni ainakaan suurta huolta ei ole.

Hei!

En ole pitänyt ruokapäiväkirjaa mutta ajattelin niin tehdä, neuvolasta neuvoivat kun sinne tänään soitin. Ja neuvolassa ollaan oltu koko ajan huolissaan hänen painostaan, mutta minkäs teet kun mies ei syö. Muistan kun vauva-aikana itkeä pillitin aina neuvolakäynnin jälkeen kun tuputtamalla änkesin miehelle ruokaa, jota hän ei huolinut. :'(

Onko kellään kokemusta siitä, jos ottaa ns. kovan linjan ja yksinkertaisesti pistää miehen itse syömään sen mitä syö ja sitten poistaa ruokapöydästä? Minun kun pitäisi syöttää kahta samanaikaisesti....

Hei kuusenkerkkä!
Meillä esikoinen on kans laiha, 12kg ja 91cm. On ollut myös aina huonon puoleinen syöjä. Syö vainnälkäänsä ja sitten lopettaa.
Vuoden ikäiseksi söi tosi pieniä määriä. kun meni hoitoon alkoi ruokakin maistua ja itse syöminen alkoi myös kiinnostaa.
Kotona syö mykyisin vaihtelevalla menestyksellä. On aika nirso. parhaiten oppii uusia ruokia juuri kylässä/hoidossa
Annan itse syödä, kysyn että onko syöny ja juonu tarpeeksi. jos on sitten viedään ruoka pois ja poika leikkimään.
Jos nälkä yllättää sanotaan että saa odottaa seuraavaan ruokaan asti.
Tämä on toiminu. pahalta tuntuu kun valittaa että on nälkä, mut sit kun saa ruoan eteensä niin on sitten syöny hyvin.
Poikamme on liikkuvainen vaikka syö nykyisin isoja määriä ei paino nouse kuin muutaman sata grammaa kuukausien aikana.

meillä pojan ruokailu helpottui kun itse lopetin stressaamisen. voitko ottaa pojan mukaan ruoan laittoon? meillä monesti siinä maistelee uusia raaka-aineita ja näkee mitä ruokaan tulee ja se innostaa syömään.

tsemppiä ruokailuihin :hug:

Meillä kanssa pieni kokonen tyttö 2v 5kk painoa 9670g ja pituutta 82,4cm jus tänään polilla mitattu. Kolmeen kertaan ollaan lähetty alaspäin painon kanssa, ilman mitään vatsatautia tai sellaista, ihan vaan syömättömyyden takia... meillä sairastetaan astamaa ja kroonista ummetusta. ennen kuin saatiin vatsa vetämään oli meidän syöminen tosi huonoa saatettiin elää parikin viikkoa pelkällä vellillä ku vatsa ei ottanut vastaan tavaraa... meillä kävi kesällä perhetyön tekijä niiden sömisien ja lääkkeiden antamisen takia ja voin sanoa että meilläkin syöminen oli yhtä sirkusta hän keksi pienetää ruoka aikoja (siis välejä) jos temppuiltiin ruoka pois mutta laitettiin päivä järjestykseen muutama ylimääräinen ateria, näin minä olin se joka ohjasi sitä milloin lapsi saa ruuan mutta itselläni kuitenkin pysyi sellainen tuntuma että lapsi saa riittävästi ruokaa... Aika taulu kirjoitettiin kellon sisälle jotta sitä olisi helpompi noudattaa... voimia sinne!

Vatsataudin syy selvisi! Suurella todennäköisyydellä norovirus, jouduttiin oleen sairaalassa nesteytyksessäkin. :/
Nyt kuitenkin tervehtynyt, onneksi! Ruokailusta "löysä pois" eli mies syö itse, jos pelleilee ruoalla niin seuraavaan ruokailuun saa odottaa! :snotty:

Yhteistyössä