Meillä 70-luvun talo, ja lastulevyä tietenkin. Tuleeko siitä myrkkyjä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta miten se lastulevy päästää sen huoneeseen, jos kerran asbesti on vaarallista vain purkutilanteessa,eli kun/jos sitä rikotaan/pöllytetään purun/rempan yhteydessä? Eihän se yksinään voi sieltä höyrytä sisäilmaan lastulevyn läpi?
mä en halua pelotella ketään täällä,mä kerron vaan miten olen itsekin kuullut ja miten myyjä sanoi meille(miten oli ennen) ja varma perempi jos mä kerron niin kuin olin kuullut.Mä en osaa sanoa miten lastulevy päästä siitä mutta varma höyrytä,me mennään sinnekin tänään ja voin mä kysyä lisää
Ne käskee varmaan Rautiassa upottaa koko talon :D No joo...
oletko varma että teillä voi olla asbesti,muistakseni siitä käytettiin enemmän kerrostaloissa ja vain ok-taloissa ,saunoissa,mutta en ole varma :/
No meillä on ok-talo, kuten sanoinkin jo aiemmin, tutkin saunan jo, mutta en minä sitä asbestia osaa tunnistaa :(
 
Minun käsitykseni mukaan ei pääse kuin purkaessa, kuitumainen aine jota käytetty sideaineena?/palonestossa monissakin paikoissa, mikäli leviäisi haihtumalla kuten formaldehyde niin ei meillä olisi yhtään vanhempaa rakennusta asuinkäytössä enää.

Voi kylläkin löytyä melko yllättävävistäkin paikoista joten purkaessa rakenteita kannattaa olla tarkkana ja asbestikuidut niin pieniä että läpäisevät tavan pölysuotimen ja pääsevät siis helposti keuhkoihin, mutta terävinä tarttuvat rakkuloihin, eivätkä enää nouse takaisin ylös värekarvojen mukana kuten esim. tupakan terva.

Esim. tuolla hieman lisätietoa:

http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Aihesivut/Rakennusterveys/Turvapakki/Asbesti.htm

http://www.tyosuojelu.fi/fi/asbesti
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mies on vaihtanut tästä ulkolautoja, onko se vaarallista? Siis vaihtanut vain ne puiset laudat(osan, n. 1/6 osan koko talon vuorauksesta)
Ei tietenkään ole! Rauhoitu nyt hyvä ihminen, ei se asbesti sieltä seinästä kenenkään keuhkoihin hyökkää yhtäkkiä. Asbesti on vaarallista vain kun sitä puretaan ja joudutaan leikkomaan ja hajottamaan, jolloin se pölyää. Jos siihen ei kukaan koske, se ei ole vaarallista, eikä mitenkään itsekseen sieltä ilmesty.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ristiriita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mies on vaihtanut tästä ulkolautoja, onko se vaarallista? Siis vaihtanut vain ne puiset laudat(osan, n. 1/6 osan koko talon vuorauksesta)
Ei tietenkään ole! Rauhoitu nyt hyvä ihminen, ei se asbesti sieltä seinästä kenenkään keuhkoihin hyökkää yhtäkkiä. Asbesti on vaarallista vain kun sitä puretaan ja joudutaan leikkomaan ja hajottamaan, jolloin se pölyää. Jos siihen ei kukaan koske, se ei ole vaarallista, eikä mitenkään itsekseen sieltä ilmesty.
Kiitos sinulle kovasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Jos siellä seinässä on asbestia niin ei se sieltä mihinkään 10-20 vuodessa häviä. Se on siellä ja piste. Purku vaiheessa se pölisee ja on vaarallista.
ei se häviä tietenkin mutta joku pieni osaa pääse tai lastulevy päästä siis myrkyt jos takana on jotain
Lastulevy ei päästä asbestia läpi, asbesti on kuitumaista ja sekoitettuna johonkin muuhun massaan, eli se on sitoutuneena siihen kiinteään aineeseen, eikä se kuitu höyrysty mihinkään, eikä varsinkaan lastulevyn läpi. Voi jösses teidän kanssa. Luetteko näitä vastauksia ollenkaan?
 
ap,tee niin että rauhoitu ja jos sun mies on nyt töissä,niin odotta kunnes hän tulee ja menkää vaikka k-rautaan kysymään,sielä on asiantuntioita niin he osaavat vastata sulle.Muista vielä että vaikka mitä olisi sielä,kukaan ei edes todistanut että olisi terveydelle haita,kyllä se formaldehydi on jo haihtunut ja siitä toki enne oli,asbestista kysyy mielummin k-raudasta tai jostain jos menette jonnekin kysymään :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
tää pääsee kohta palstahistoria hauskimpii ketjuihin.
Voi olla juu :D

Tää on jo, Remontti-Reiskat kokoontuu...
Itse en pidä itseäni Remontti-Reiskana, kysyn neuvoa viisaammilta.

:LOL: :LOL: :LOL: Mä en tältä palstalta kysyis mitään oikeesti tärkeää asiaa.
 
Pölhö ap
Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
ap,tee niin että rauhoitu ja jos sun mies on nyt töissä,niin odotta kunnes hän tulee ja menkää vaikka k-rautaan kysymään,sielä on asiantuntioita niin he osaavat vastata sulle.Muista vielä että vaikka mitä olisi sielä,kukaan ei edes todistanut että olisi terveydelle haita,kyllä se formaldehydi on jo haihtunut ja siitä toki enne oli,asbestista kysyy mielummin k-raudasta tai jostain jos menette jonnekin kysymään :hug:
Ok, yritän rauhoittua, kiitos kaikille vastanneille
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mies on vaihtanut tästä ulkolautoja, onko se vaarallista? Siis vaihtanut vain ne puiset laudat(osan, n. 1/6 osan koko talon vuorauksesta)
Sitä asbestia käytettiin lähinnä putkieristyksissä, tulipesien vuorauksissa/eristyksissä ja kuumuuden kestoa vaativissa paikoissa kuten kiukaiden yläpuolella. Ei vaarallista ellei sahaa tai poraa tai muuten pöllytä. em. asbestipitoisia levyjä.

Ulkolautoja saatta olla asbetivuorattuina lähinnä bunkkereissa tai muissa tulenkestävyyttä vaativissa sotilasrakenteissa, mutta tuskin te mihinkään tykistökorsuun olette muuttamassa?.

(60/70-luvulla myytiin myös ulkovuoraukseen erilaisa asbestibetonisia laattoja, mutta olivan niin rumia, talo näytti lähinnä joltain pastellisävyiseltä legotalolta, että poistettiin kai kaikki jo 80 luvulla. eivät ole nekään vaarallaisia ellei niitä sahaa tai poraa.)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja jussi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mies on vaihtanut tästä ulkolautoja, onko se vaarallista? Siis vaihtanut vain ne puiset laudat(osan, n. 1/6 osan koko talon vuorauksesta)
Sitä asbestia käytettiin lähinnä putkieristyksissä, tulipesien vuorauksissa/eristyksissä ja kuumuuden kestoa vaativissa paikoissa kuten kiukaiden yläpuolella. Ei vaarallista ellei sahaa tai poraa tai muuten pöllytä. em. asbestipitoisia levyjä.

Ulkolautoja saatta olla asbetivuorattuina lähinnä bunkkereissa tai muissa tulenkestävyyttä vaativissa sotilasrakenteissa, mutta tuskin te mihinkään tykistökorsuun olette muuttamassa?.

(60/70-luvulla myytiin myös ulkovuoraukseen erilaisa asbestibetonisia laattoja, mutta olivan niin rumia, talo näytti lähinnä joltain pastellisävyiseltä legotalolta, että poistettiin kai kaikki jo 80 luvulla. eivät ole nekään vaarallaisia ellei niitä sahaa tai poraa.)
Voi kiitos Jussi sinulle. Pelastit päiväni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voi kiitos Jussi sinulle. Pelastit päiväni.
Tilatkaa asbestikartoitus jostain firmasta, ei maksa paljoa kun joku äijä käy katsomassa missä asbestia on ja missä ei.

Asbesti on vaarallista vain remontoitaessa, normaalin elämän kannalta siitä ei ole haittaa. Isomman remointin yhteydessä nuo asbestit kannattaa yleensä poistaa, mutta erikseen ei poistoa varten kannata remonttiin ryhtyä.

Omakotitalossa on yleensä vielä aika vähän asbestia, pannuhuoneessa voi olla joku putkieriste ja kiukaan päällä/takana asbestilevy, joten ei niiden hävittämisestäkään aiheudu suurempia kuluja.

 
ap
Uutta tietoa. Eli meillä saunassa ilmeisesti(varma en ole) asbestilevyjä. Ja mieheni on porannut vuosia sitten pienen reiän toiseen levyyn vuosia sitten. Keuhkopuhallus ollut kuitenkin vuosittain loistava(tekee sellaista työtä, että se otetaan). Sitä mietin, onko tuosta yhdestä pienestä altistuksesta haittaa ja onko vaarallista, kun olemme saunoneet vuosia lasten kanssa tuolla asbestisaunassa? :(((((((((((

Jos joku lohduttaisi/auttaisi. Mieli on maassa.
 
ap
Uutta tietoa. Eli meillä saunassa ilmeisesti(varma en ole) asbestilevyjä. Ja mieheni on porannut vuosia sitten pienen reiän toiseen levyyn vuosia sitten. Keuhkopuhallus ollut kuitenkin vuosittain loistava(tekee sellaista työtä, että se otetaan). Sitä mietin, onko tuosta yhdestä pienestä altistuksesta haittaa ja onko vaarallista, kun olemme saunoneet vuosia lasten kanssa tuolla asbestisaunassa? :(((((((((((

Jos joku lohduttaisi/auttaisi. Mieli on maassa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Uutta tietoa. Eli meillä saunassa ilmeisesti(varma en ole) asbestilevyjä. Ja mieheni on porannut vuosia sitten pienen reiän toiseen levyyn vuosia sitten. Keuhkopuhallus ollut kuitenkin vuosittain loistava(tekee sellaista työtä, että se otetaan). Sitä mietin, onko tuosta yhdestä pienestä altistuksesta haittaa ja onko vaarallista, kun olemme saunoneet vuosia lasten kanssa tuolla asbestisaunassa? :(((((((((((

Jos joku lohduttaisi/auttaisi. Mieli on maassa.
Niin, ja pölyääkö se levy nyt, kun siinä on reikä? (jos se levy on asbestia?)
 

Yhteistyössä