Meillä on molemmat lapset menneet heti äitiysloman jälkeen päivähoitoon. Kysyttävää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mitä tuossa on ihmeellistä? eikös se ole nykyään onneksi jo ihan normaalia. ei siis kysyttävää

Jaa, no hyvä jos näin on =) Mulla on jostain syystä ollut se kuva, että "mammapalstalaiset" lähes hysteerisesti puolustaa kotihoitoa 3v asti ja pitävät erittäin paheksuttavana päivähoitoa ennen kypsää 3v ikää. Tietysti voin olla väärässäkin. En tosiaan ehdi täällä usein notkua.

• Tykkää
Reactions: mmam
Jaa, no hyvä jos näin on =) Mulla on jostain syystä ollut se kuva, että "mammapalstalaiset" lähes hysteerisesti puolustaa kotihoitoa 3v asti ja pitävät erittäin paheksuttavana päivähoitoa ennen kypsää 3v ikää. Tietysti voin olla väärässäkin. En tosiaan ehdi täällä usein notkua.
henk.koht. olen sitä mieltä että on täysin jokaisen oma-asiansa milloin lapsensa hoitoon vie. eikä sen pitäisi kuulua kenellekään.

Alkuperäinen kirjoittaja kysymyksiä;27175326:
miten lapsilla sujui hoidon aloittaminen? menivätkö pph vai päiväkotiin? onko jäänyt traumoja? miksi et jäänyt hoitovapaalle?

Esikoisella sujui tosi hyvin. Ei ongelmia. Kuopus itkeskeli aamuisin ekan kuukauden ja sen jälkeen vielä satunnaisesti. PPH:lle menivät alkuun molemmat. Esikoinen meni päiväkotiin vasta eskari-iässä ja kuopus 3v iässä esikoisen mennessä eskariin. Sama pph oli koko lasten ekat vuodet. Esikoinen oli välissä taas vajaan vuoden kotona ollessani kuopuksen kanssa äitiyslomalla.
Ei ole jäänyt traumoja (ainakaan lapset ei siltä vaikuva/niin ole puhuneet, tosin ovat vasta pieniä koululaisia nyt). Iloisia, sosiaalisia ja tasapainoisia lapsia ovat.

Syyt suoraan äitiysloman jälkeen töihin palaamiseen on kokonaisvaltaisemmat. Ei ole yhtä syytä. Pidän työstäni todella paljon (pidän toki myös lasteni kanssa olosta), meillä on asuntolainaa, mun ja miehen palkkatulot on samansuuruiset (ollaan molemmat AMK käyty, minä sosiaali- ja terveysalalla), joten kotihoitoaika olisi ollut tosi niukkaa. Meillä ei kunnassa ole kuntalisää tms. Luotan perhepäivähoidon tasoon ja siihen, että lapsistani pidetään siellä hyvää huolta. Pph (yksityinen), jolle paikkaa haimme ja myös saimme, on meille tuttu. Itse koen yhdistelmän työ+äitiys antoisammaksi kuin pelkän äitiyden. En vaan itse osaa nähdä päivähoitoa kamalana asiana oikein sovitettuna edes pienille lapsille. Se on normaalia elämää siinä missä äidin töissä käyminenkin.

Yhteistyössä