Meillä oli erilainen aatto kuin koskaan ennen

19.08.2006
887
0
16
'aina ennen olemme aattona menneet jomman kumman vanhemman luo tai sitten meille on kutsuttu vanhemmat. Kauhea paine että pysytään aikataulussa. Hermot kireellä koko aatto aamupäivä vielä, rauhoittumaan ei ole päässyt vasta kun illan suussa.

Tänä vuonna olimme kotona aivan omalla porukalla. Oli ihana aamulla herätä ilman kellon soittoa, laittaaa aivan rauhassa puuro tulemaan. Kävin vielä aamulla kaupassa ostamassa unohtuneet luumut ja maitoa lisää ja kävin yhden kummin luona hakemassa vielä paketin. Puolen päivän aikaan mieli teki lähteä pulkkamäkeen joten lähdettiin laskettelurinteelle (joka oli tietty suljettu) laskemaan mäkeä. Hauskaa oli, meidän esikoinenkin (15-v) nautti kovasti samoin 10-v HipHop poitsukin heittäytyi täysillä mukaan. Oli ihana tehdä koko perheenä jotain näin hauskaa, ilman mitään kiirettä. kotiin tultiin aivan märkinä kuin uitetut koirat, lämmitettiin sauna ja saunottiin. viiden aikaan lähdettiin käymään ukin haudalla, ja jätimme uuniin lämpiämään laatikot, hautuumaa oli niin kaunis näky illalla, pimeässä. (Aikaisempina vuosina hautuumaa käynti aina ajoittunut aamupäivään, valoisaan aikaan). Kun kotiin tulimme olikin tontut käyneet jättämässä kuusen alle lahjapaketit. Niitä kun tutkailimme niin siinä samaan aikaan perunat kypsyivät ja pääsimmekin syömään. Syönnin jälkeen osa porukasta sammahti unille ja herättiin 23 aikaan torttu kahville ja pelaamaan lahjaksi saatua monopolia. Pelaaminen venähtikin klo kolmeen asti jonka jälkeen menimme suosiolla nukkumaan. Oli ihan viettää kerrankin kiireetön joulu aivan omalla porukalla ja nauttia omasta perheestään täydellä teholla ja tehdä asioita omalla painoillaan. :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Ap, meillä on aina noin rauhallista ja leppoisaa jouluna. Ja nautimme täysillä koko perhe. Ei kiirettä, ei hössötystä, ei pinnan kiristymisiä. Suosittelen lämpimästi kaikille niille, jotka tänä joulunakin tuskailivat menostressinsä kanssa. Kokeilkaa ens jouluna rauhallista tyyliä, ette tule pettymään!

Meilläkin ennen ravattiin aattona isovanhemmilla. Nyt olemme viettäneet jo pari aattoa ihan vaan oman perheen kesken. Voin sanoa, että kaikki nautimme paljon enemmän. Ihana rauha ja lapsetkaan eivät ole väsyneitä ravaamisesta. Itsekin rentoutuu kiireisestä joulunaluajasta.

Kivasta joulusta. Mä itse itkin koko eilispäivän, tai sen mitä olin siitä kotona. Itku jatkuu tänään ja ollaan jo ehditty miehen kans tapella tänäänkin. Säälittää lapset, mä en halunnut tämmöistä joulua. Tän piti olla meidän eka joulu perheen kesken, ihana ja rauhallinen. Ja mitä vielä, lapsi sairas ja oltiin lääkärissä päivä. Itketti kun joulu meni pilalle ja lapsi joutui päivän olemaan lääkärissä. Illalla ku tultiin kotiin, oli pieni jo nukkumassa ja sairas lapsi sai pikaisesti lahjansa (joita tietysti odotti koko päivän kun etukäteen oltiin puhuttu että pukki sitten käy) ja mentiin nukkumaan. Nyt pitäis myös tyhjentää koti kun muutetaan. Ja aamu sit mennyt tapellessa miehen kans. Mä olen niin paska äiti ku pilaan pienten ilon ja sit seki vaan itkettää.

Me ollaan aina oltu oman porukan kesken aattona. Mä en jaksais sellaista ravaamista paikasta toiseen. Eikä tartte stressata tarjoiluista yms. Yleensä tapaninpäivänä ollaan sit sukuloitu, tosin isovanhemmat asuvat melko kaukana joten jo sen takia ei tule rampattua paikasta toiseen.
Mun mielestä on kiva, kun voi viettää joulua omalla tavalla...

Alkuperäinen kirjoittaja Joulurauhaa:
Ap, meillä on aina noin rauhallista ja leppoisaa jouluna. Ja nautimme täysillä koko perhe. Ei kiirettä, ei hössötystä, ei pinnan kiristymisiä. Suosittelen lämpimästi kaikille niille, jotka tänä joulunakin tuskailivat menostressinsä kanssa. Kokeilkaa ens jouluna rauhallista tyyliä, ette tule pettymään!

Näin juuri! eikä tarvitse ruuan antimistakaan ottaa paineita jos jotain puuttuu niin nou panik, omalla joukollahan ollaan syömässä. Pieni moka meillä kävikin. Kinkun kuorutus jäi viimeiseksi ja mies sanoi että aloitetaan muilla syömään ja hän laittaa uuniin lisää tehoa ja kinkun uuniin. Kun oltiin melkeinpä syöty niin aloin ottamaan jotain lisää jaa näin sen kinkun siinä pöydällä orvon näköisenä kököttämässä alkoi kauheasti naurattamaan :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: kinkki siinä oli sinapit selässä ja korppujauhot päällä, mutta kuumaan uuniin asti ei ollut vielä päässyt. 10-v poika sanoi että ihmettelikin et miksi kukaan ei ota kinkkua, mut oli ajatellut että jos sitä ei vaan nyt oteta. No kinkki pääsi uuniin ja söimme sitä sit yöllä monopolin pelaamisen yhteydessä :D

En edes muista milloin minulla on ollut näin paska joulu ja jouluaatto kuin tänä vuonna.

Mies teki joulukuun pitkää päivää. Minä pyöritin yksin kotiarjen. Lapset oli kipeänä yms. En leiponut pipareita, ostin valmiina. Laatikot ostin myyjäisistä. Ainoa mitä tein oli jälkiruoka. >Tein ne aatonaattona valmiiksi. Mies pelasi oman lapsensa kanssa jotain peliä ja minä huusasin ratkeemispisteessä keittiössä. Samalla hoidin meidän yhteiset pienet. Tosi kivaa.

Aattoaamuna pillahdin itkuun. Olisi ollut kiva katsella muksun kanssa aamun ohjelmia, mutta kukas sen riisipuuron laittaisi? Mies makasi sängyssä. Joten minä aloitin hämmentämisen.Meillä ei ole mitään haudutuskattilaa ja uunissa en tee, en pidä uunipuurosta. Heti puuron valmistumisen jälkeen aloin tekemään kasvisgrattinia ja uunikalaa.
Mies sanoi, että tehdään ensi vuonna semmonen joulu että ostetaan vaan valmista,laatikot ja kinkku ja siinä se.
Minä repesin: minä en syö kinkkua!! juuri siksi teen kasvisgratiinin ja kalan, kun ne on minulle! Miehen pitäisi kyllä tämä tietää! Onko ensi joulu siis sellainen, että aattopöydässä muut syö ja minä vain katselen!? Maistan joka joulu viipaleen kinkkua ja kiitos, se on siinä, en halua enempää kun en pidä siitä halvatun siankoivesta! Joka joulu kokeilen, josko minustakin se alkukantainen lihansyöjä paljastuisi mutta kun ei niin ei !! :O

Mies lähti hakemaan kahta jouluvierasta, toinen on sukulainen ja toinen tuttava. Minä jäin yhden muksun kanssa kotiin,meillä oli kivaa: ruuat oli uunissa valmiina ja lämpiämässä (laatikot ja em. valmistetut) ja olimme ulkona pitkään. Sinä aikana lahjat ilmeistyi kuusen alle.
Oma täysi-ikäinen lapsi (?!) tuli kylään, glögille, ja mieskin tuli jouluvieraiden ja muiden lasten kanssa kotiin.

Illalla erinnäisistä syitä tuli riita. mies on ihan urvelo, ei osaa, ei kykene, ei halua pitää minkäälaista komentoa omalle lapselleen, ei pysty edes sanomaan, että nyt on aika mennä nukkumaan tai rauhoitu, lopeta tuo hölmö koheltaminen. Ei. Siinä se piti älämölöään ja minä päätin sietää, onhan jouluaatto ja vieraita talosa.

Tänä aamuna joulupäivän aamiainen oli miehen vastuulla. Jaa-aa. Sieltä se väki suunnilleen jääkaapista itse haki kaiken. Edes ruokapöydän ääressä ei syöty, ei sitten.

ENSI VUONNA minä EN VIETÄ JOULUA MIEHEN LAPSEN KANSSA . Ensi jouluna MEILLE EI TULE KETÄÄN PASSATTAVAKSI, minä en tee joulua muille vaan JOKU MUU TEKEE KERRANKIN JOULUN MINULLE.
Jos mies ei lähde minun ja meidän lasten kanssa minnekään, minä menen omieni kanssa. Menen joko maatilalomalle tai sitten kylpyläjoulun viettoon riippuen siitä saanko toisen aikuisen mukaan vai en.
Mies viettäkööt joulun lapsensa kanssa. Miehen lapsi voisi viettää joulun äitinsä luona.

kursosi hyppii ja kokonaiset lauseet menee minne sattuu, sanat sekoaa kun kursori on misä milloinkin.. tuo viimeinen lause, että miehen lapsi viettäkööt joulun äitinsä luona, liittyy siihen, että jos mies tulee meidän: minun ja meidän yhteisten lasten kanssa viettämään joulua jonnekin pois kotoa, niin minnekäs tuo lapsi, se menkööt oman äitinsä luo sitten.

Ja jos se ei käy, n iin sitten mies voi jäädä kotiin ja viettää sen kaupan valmislaatikot ja joulukinkku -jouluaaton omansa kanssa, on heilläkin leppoisaa ja saavat koko illan ja koko yön olla kahdestaan. Ei ole mitkään ylimääräiset ihmiset pilaamassa heidän suhdettaan ja oloaan.

Voi taata odottamalla riittävän paljon muilta ja tekemällä liikaa itse. Lisäksi voi kärsimyksen määrää lisätä tekemällä valmiit suunnitelmat ja jättää ne kertomatta muille. Marttyyri naiset saavat kärsiä ikuisesti. Kukaan ei viitsi alkaa tappelemaan oikeudestaan osallistua joulun järjestämiseen toisen alaisuudessa.

ENSI VUONNA minä EN VIETÄ JOULUA MIEHEN LAPSEN KANSSA ""

Oletpas inhottava äitipuoli mutta eikös miehen lapsi olekin vain jokatoinen Joulu teillä. Kauhistus kuinka jotkut voi olla inhottavia toisen lapsille, hänhän on miehesi kuten yhteisetkin lapsenne.
Kunhan te eroatte toivon lapsiesi saasvan yhtä inhottavan äitipuolen.

Kun olin lapsi olimme aina jossain muualla kuin kotona jouluna. Silloin päätin, että itse en koskaan aikuisena tule viettämään joulua muualla kuin kotona oman porukan kansssa.

Näin menikin vaikka elämä heitteli ja olin yh:nakin tovin. Kurjin joulu oli silloin eka joulu eron jälkeen jolloin lapset olivat isän luona..

Nykyään on uusi mies ja uudet kujeet. Jouluna olemme edelleen kotona. Nyt on mukana myös miehen aikuiset lapset ja myös omat lapseni mikäli ehtivät omilta kiireiltään tulemaan. Eilen oli mieheni tytär mihineen ja lapsineen meillä syömässä. Lahjatkin jaettiin silloin kun he olivat meillä. Siitä huolimatta kaipaan joulua vain sen oman perheeni kanssa joka asuu täällä meillä. Kotona on vielä kaksi lasta, molemmat poikia. Vanhastaan kuitenkin tiedän, että jos mieheni aikuiset lapset eivät meille jouluna ole on mies kuin takamuksille ammuttu karhu. Hän ei puhu mitään, syökin jouluruuat yksin omissa oloissaan. Mielestäni hänen pitäisi ymmärtää että aikuisilla lapsilla on omat perheensä jne. mutta ei hän varmaan koskaan sitä ymmärrä. Hänen lapset ja lapsenlapset menevät kaiken muun edelle.

Ap, todella ihana jouluaatto ollut teillä :) Meilläkin oli ihan perheen kesken kotosalla -joulu, kiireetöntä ja mukavaa. Ruuatkin oli valmiina jo aatonaattona, niin ei muuta kuin lämmitettiin ne sitten ja syötiin ja nautittiin :) Eikä oikeastaan muuta ruokaa tehty kuin riisipuuro (uunissa se tulee kuin itsestään), sekametelisoppa, paisti, kalaa savustettuna ja jälkiruokakakku. Muut ostettiin valmiina.

Miksi niin moni väkisin vääntää kaiken itse alusta loppuun ja narisee sitten kun on niin kova homma eikä mieskään auta ja blaa blaa blaa? Ottakaa rennommin, tehkää vain sen verran kuin tuntuu mukavalta! Tuolla marttyyrikitinällä pilaatte koko perheenne joulun! Älkää ladatko mitään ylisuuria odotuksia jouluun, sellaisia joita on mahdoton saavuttaa. Nauttikaa ihan niistä pienistä kivoista asioista, ruuasta, vapaasta, yhdessäolosta. Mitä ihmeellisyyksiä joulun pitäisi edes sisältää, miksi siltä odotetaan liikaa?

Voi miten ihanaa ja juuri tuota oikeaa joulutunnelmaa!
Meillä on nyt kolmas joulu ilman hosaamista sukulaisissa, kauheaa rumbaa oli toisten nurkissa vielä yöpyä ja jatkuva 'mitä voisin tehdä' -tunne kun anoppi huokaili vihjailevasti keittiössä jonninjoutavia piiperryksiään väkertäen =(

Suosittelen kaikille OMAA joulua =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap: jutustasi sain sellaisen käsityksen että te söitte puuron ja seuraavan kerran vasta illalla joskus 18.00??? Ihanko oikeasti????

Kyllä ihan oikeasti :D Lapset ottivat ennen mäkeen lähtöä leipää (olis ollut tarjolla puuroa tai ruokaakin vaan eivät jhalunneet/malttaneet), itse en syönyt mitään ja hyvin pärjäsin. Kukaan ei kuollut nälkään, ei edes pökertynyt eikä kukaan edes valittanut nälkäänsä.

Toivottavasti teillä on tuollaista vain nyt, kun olette väsyneitä. Hirvittää ajatus, että muulloinkin olisi samanlaista!
Olet varmaan jo aikuinen ihminen, joten voinette sopia miehesi kanssa kotinne yhteisistä säännöistä; hänen ja yhteisten lasten suhteen. Nukkumaanmenoajan kuten muutkin jutut määräävät vanhemmat; eivät lapset. Jos teillä on toisin, siitä voi syyttää vain perheen aikuisia! Jos toinen on tossukka /anteeksi ilmaus), sinun täytyy ottaa reippaasti komento. Niin se on monessa muussakin perheessä!
Kokemuksesta voin sanoa, että teidän pitäisi nyt viimeistään puhua asiat halki. On epäreilua aiheuttaa ahdistusta lapsille leikkimällä marttyyriä ja/tai pitämällä "kylmää sotaa".
Lapsethan eivät asialle mitään mahda. Kodin tunnelma on teidän aikuisten vastuulla.

Seuraavaa joulua ajatellen. Te itse, sinä ja miehesi, päätätte sen, millaisen joulun haluatte rakentaa. Ison (monimuotoisen) perheen äitinä voin sanoa, että joulu tulee, vaikka kaikki ostaisi/tilaisi myyjäisistä/kaupasta. Kaikkea löytyy, jos ajoissa tilaa. Niin kinkkua, kalaa kuin kasviksiakin. Jokainen syö, mitä haluaa, eikä siitä kannata stressiä ottaa.

Nyt vain päätät rauhoittua ja nauti perheestäsi. Vieraat tuskin kuolevat nälkään, vaikket nyt jaksaisikaan heitä passata.

Toivon sydämestäni sinulle ja perheellesi mukavaa joulua!

Alkuperäinen kirjoittaja paska joulu:
En edes muista milloin minulla on ollut näin paska joulu ja jouluaatto kuin tänä vuonna.

Mies teki joulukuun pitkää päivää. Minä pyöritin yksin kotiarjen. Lapset oli kipeänä yms. En leiponut pipareita, ostin valmiina. Laatikot ostin myyjäisistä. Ainoa mitä tein oli jälkiruoka. >Tein ne aatonaattona valmiiksi. Mies pelasi oman lapsensa kanssa jotain peliä ja minä huusasin ratkeemispisteessä keittiössä. Samalla hoidin meidän yhteiset pienet. Tosi kivaa.

Aattoaamuna pillahdin itkuun. Olisi ollut kiva katsella muksun kanssa aamun ohjelmia, mutta kukas sen riisipuuron laittaisi? Mies makasi sängyssä. Joten minä aloitin hämmentämisen.Meillä ei ole mitään haudutuskattilaa ja uunissa en tee, en pidä uunipuurosta. Heti puuron valmistumisen jälkeen aloin tekemään kasvisgrattinia ja uunikalaa.
Mies sanoi, että tehdään ensi vuonna semmonen joulu että ostetaan vaan valmista,laatikot ja kinkku ja siinä se.
Minä repesin: minä en syö kinkkua!! juuri siksi teen kasvisgratiinin ja kalan, kun ne on minulle! Miehen pitäisi kyllä tämä tietää! Onko ensi joulu siis sellainen, että aattopöydässä muut syö ja minä vain katselen!? Maistan joka joulu viipaleen kinkkua ja kiitos, se on siinä, en halua enempää kun en pidä siitä halvatun siankoivesta! Joka joulu kokeilen, josko minustakin se alkukantainen lihansyöjä paljastuisi mutta kun ei niin ei !! :O

Mies lähti hakemaan kahta jouluvierasta, toinen on sukulainen ja toinen tuttava. Minä jäin yhden muksun kanssa kotiin,meillä oli kivaa: ruuat oli uunissa valmiina ja lämpiämässä (laatikot ja em. valmistetut) ja olimme ulkona pitkään. Sinä aikana lahjat ilmeistyi kuusen alle.
Oma täysi-ikäinen lapsi (?!) tuli kylään, glögille, ja mieskin tuli jouluvieraiden ja muiden lasten kanssa kotiin.

Illalla erinnäisistä syitä tuli riita. mies on ihan urvelo, ei osaa, ei kykene, ei halua pitää minkäälaista komentoa omalle lapselleen, ei pysty edes sanomaan, että nyt on aika mennä nukkumaan tai rauhoitu, lopeta tuo hölmö koheltaminen. Ei. Siinä se piti älämölöään ja minä päätin sietää, onhan jouluaatto ja vieraita talosa.

Tänä aamuna joulupäivän aamiainen oli miehen vastuulla. Jaa-aa. Sieltä se väki suunnilleen jääkaapista itse haki kaiken. Edes ruokapöydän ääressä ei syöty, ei sitten.

ENSI VUONNA minä EN VIETÄ JOULUA MIEHEN LAPSEN KANSSA . Ensi jouluna MEILLE EI TULE KETÄÄN PASSATTAVAKSI, minä en tee joulua muille vaan JOKU MUU TEKEE KERRANKIN JOULUN MINULLE.
Jos mies ei lähde minun ja meidän lasten kanssa minnekään, minä menen omieni kanssa. Menen joko maatilalomalle tai sitten kylpyläjoulun viettoon riippuen siitä saanko toisen aikuisen mukaan vai en.
Mies viettäkööt joulun lapsensa kanssa. Miehen lapsi voisi viettää joulun äitinsä luona.

hyvin sekavaa ja ja järkky valitus....................

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap: jutustasi sain sellaisen käsityksen että te söitte puuron ja seuraavan kerran vasta illalla joskus 18.00??? Ihanko oikeasti????

Ainut mitä sait koko jutusta irti oli tuo....uskomatonta.....ja apllä aika isot lapset joten varmaan jaksoivat kyllä.....kaikki kun eivät syö kahden tunnin välein.

Mullakin on ollut ikimuistoinen joulunaika! Halusin monen vuoden jälkeen viettää "rauhallisen maalaisjoulun", mutta aika työlästä tämä on ollut... Auto on umpijäässä ja lämmityssysteemi ilmeisesti jotenkin rikki, ja kylälle tietysti matkaa useampi kilometri. Likakaivo täyttyi toisen illan jälkeen, ja tyhjennyspumppu on jäässä sekin. Joulukuusenjalan ruuvit oli ruostuneet kiinni joten kuusi oli "vähän" vinossa enneku sain sen pönkättyä suoraan. Sähköhellan uunin luukku on rikki, joten ruuat piti tehdä puu-uuneissa. Se on kyllä kivaa, mutta vähän hidasta.
No, idyllistä täällä maalla on kyllä ollut!

Alkuperäinen kirjoittaja Hallatar:
Mullakin on ollut ikimuistoinen joulunaika! Halusin monen vuoden jälkeen viettää "rauhallisen maalaisjoulun", mutta aika työlästä tämä on ollut... Auto on umpijäässä ja lämmityssysteemi ilmeisesti jotenkin rikki, ja kylälle tietysti matkaa useampi kilometri. Likakaivo täyttyi toisen illan jälkeen, ja tyhjennyspumppu on jäässä sekin. Joulukuusenjalan ruuvit oli ruostuneet kiinni joten kuusi oli "vähän" vinossa enneku sain sen pönkättyä suoraan. Sähköhellan uunin luukku on rikki, joten ruuat piti tehdä puu-uuneissa. Se on kyllä kivaa, mutta vähän hidasta.

Työläältä kuulostaa, mutta tiedätkö kuitenkin aika ihanalta. Vaikka ei varmaan ole ihana niitä siinä hetkessä korjata/sulatella, mutta jälkeenpäin varmaan jo naurattaa miten voikin noin moni asia mennä juntturaan. Minustao lis ihana viettää maalaisjoulu jossain huitsin korvessa vain ja ainoastaan omalla porukalla.

Tälläisiä jouluja varmaan kaipaa kun tekee asiakaspalvelutyötä hälinässä ja muutenkin arki niin kiireistä. koskaan muulloin ei ole mahdollisuutta rentoutua kunnolla kuin jouluna

Alkuperäinen kirjoittaja paska joulu:

Jos olisin sun mies, mä viettäisin ilomielin jouluni lasteni kanssa ja jättäisin tollasen MINÄ MINÄ MINÄ -kitisijän viettämään sitä omaa jouluaan iloisesti valittaen. Tosin en olisi tuollaisen kanssa edes lapsia tehnyt :(.

Alkuperäinen kirjoittaja vatipiä:
Alkuperäinen kirjoittaja Hallatar:

Työläältä kuulostaa, mutta tiedätkö kuitenkin aika ihanalta. Vaikka ei varmaan ole ihana niitä siinä hetkessä korjata/sulatella, mutta jälkeenpäin varmaan jo naurattaa miten voikin noin moni asia mennä juntturaan. Minustao lis ihana viettää maalaisjoulu jossain huitsin korvessa vain ja ainoastaan omalla porukalla.

Tälläisiä jouluja varmaan kaipaa kun tekee asiakaspalvelutyötä hälinässä ja muutenkin arki niin kiireistä. koskaan muulloin ei ole mahdollisuutta rentoutua kunnolla kuin jouluna

Ei nämä joulut taida ikinä mennä niinkuin ite kuvittelee ja toivoo. Nytkin ärsytti kamalasti kun sisko halusi syödä välttämättä pizzaa jouluruokana, se kun ei tykkää perinteisistä laatikoista ja kinkusta. Mutta mikäpä minä oon kenenkään jouluherkkuja päättämään ja määräämään; jos sisko tykkää kaupan pakastepizzasta niin syököön sitä sitten. Veli puolestaan istui koko aaton lippalakki päässä ja katsoi telkkarista jotain amerikkalaista huttua, mikä myös ärsytti aivan suunnattomasti! Ite haaveilin idyllisestä maalaisjoulusta, lapsista ja sisaruksista istumassa pirtissä kynttilänvalossa, laulamassa joululauluja jne. No, pakko oli muuttaa omia odotuksia ja ajatella, että oltiin sentään suht´sovussa kaikki, ja vielä samassa huoneessa!

Yhteistyössä