Meillä aloitetaan clomifenit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Clomifen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Clomifen

Vieras
lapsettomuuden hoidossa apuna muutaman kuukauden päästä. Minulla pco.

Onko jollakin tietoa kuinka todennäköistä on saada esim. kaksoset? Toki ultrataan kun clomeja syön ettei kovin montaa munarakkulaa pääsisi kypsymään ja sitten hedelmöittymään mutta tuskin kaksosten kohdalla yhdyntä kieltoa tulee? Jos vain kaksi on kypsymässä ja hyvän kokoisia?

Eli meillä ei kummallakaan suvussa ole kaksosia. Mutta nostaako nuo clomit kuinka paljon riskiä? Entä sitten tuo pco? Onko pco:ta sairastavalla suurempi todennäköisyys saada clomeilla kaksoset kuin naisella joka saa avuksi clomit mutta ei sairasta pco:ta?

Vauva ollut haaveissa 19kk jo. Ennestään on lapsia. Ja syynä lapsettomuuten on tuo pco. Rakkuloita on paljon mutta mikään ei kierrossa ole "johtofollikkeli" eli en ovuloi.

Gyne sanoi kun tuota kaksosasiaa aikanaan pohdin, ettei clomit itsessään lisää "riskiä" saada kaksoset. Minulla taisi myös olla tuo pco (en kai saanut mitään hienoa diagnoosia mutta johonkin kypsymiseen se lapsettomuus liittyi :)). Kaksosten todennäköisyydestä ei puhuttu missään vaiheessa.

[QUOTE="vierailija";27872058]Gyne sanoi kun tuota kaksosasiaa aikanaan pohdin, ettei clomit itsessään lisää "riskiä" saada kaksoset. Minulla taisi myös olla tuo pco (en kai saanut mitään hienoa diagnoosia mutta johonkin kypsymiseen se lapsettomuus liittyi :)). Kaksosten todennäköisyydestä ei puhuttu missään vaiheessa.[/QUOTE]

Kuinka pian clomien aloittamisen jälkeen tulit raskaaksi? Meille lääkäri jo sanoi kun marraskuussa kävin että jatketaan puoli vuotta vielä teroluteilla ( tasaa epäsäännöllistä kiertoa ) ja puolen vuoden päästä sitten otetaan clomit käyttöön jos ei ennen sitä ole tärpännyt. Ja sanoi että mielellään se puoli vuotta vielä odotetaan kun monisikiöraskaus on kuitenkin aina riski ja clomeilla monisikiöisen raskauden mahdollisuus kasvaa. Mutta ei sitten tullut puheeksi että kuinka suuri riski on. Nyt vasta tuli mieleeni tuokin vaihtoehto.

9 kuukautta siihen taisi mennä jos en nyt ihan väärin laskenut. Joka toisella kierrolla 1 tabletti kiertopäivinä 5-9, paitsi sillä viimeisellä (jolloin vihdoin tärppäsi) 1,5 tablettia. Muistan lukeneeni jostain että riippuu myös, milloin ne tabletit on syöty, onko kasvanut kaksosriski?

Onhan siinä aina mahdollisuus useamman follin lähteä kypsymään, mutta tuskin kaksosriskin takia hoitoa keskeytetään. Jos useampi lähtee kypsymään, niin sitten ehkä. En usko, että pco itsessään lisää monisikiöraskauden riskiä, lähinnä tuo lääkkeillä stimuloiminen kai sen aiheuttaa. Tsemppiä yritykseen!

PS Jos kieli taipuu, suosittelen tutustumaan SoulCysters.com: Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS) Treatment & Resources Siellon paljon asiaa pco:sta ja pcos:sta.

Mulla myös pco. Yritystä oli takana vuosi kun sain clomit. Heti ensimmäisestä kierrosta tärppäsi.

Minulle puhuttiin myös "riskistä" saada usemapi lapsi kerralla. Mistään prosenteista ei kuitenkaan puhuttu.

Yhteistyössä