Meidän vauva 6kk sai joululahjaksi vaatteita, ihan kiva sinänsä mutta minkä ihmeen takia niiden pitää olla kokoa 104cm?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pakko valittaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pakko valittaa

Vieras
Vauva käyttää tällä hetkellä vaatteissa kokoa 68cm ja sai joululahjaksi useammalta ihmiseltä vaatteita koossa 104cm... vauvan kummi osti pojalle villahaalarin (jota pyysin täksi talveksi) ja miehen äiti oli ostanut t-paidan (etelän reissulta) ja alushousuja, kaikki nämä koossa 104cm... lisäksi sai serkultani hänen lapsensa vanhoja kenkiä koossa 28... noh, nyt odotellaan vauvan kasvamista, ehkäpä nämä vaatteet menevät joskus...öööö....3 vuoden päästä. :D Sanoin vielä kun kummi ja mummi kysyivät lapsen nykyistä kokoa, että jos ostatte vaatteita, niin kannattaa ostaa kokoa 74cm tai korkeintaan 80cm.... mutta ei, minkäs teet. Mutta miksi ihmeessä pitää olla 3-4-vuotiaiden kokoa? Jos on kuitenkin kyse vauvasta? Eikö ihmiset tajua? Anteeksi valitukseni, mutta kyllä oli aikamoinen pettymys.

Sentään saatte ne joskus käyttöön: 60-senttiset olisi olleet ikävämpi yllätys.

Terveisin nimimerkki: "Joka vuosi liian pieniä vaatteita lahjaksi, mutta saahan mielensä taasen niiiiiiiiiiiiin hyväksi kun kippaa ne UFF:lle"

Noo se on yks hujaus kun huomaat käyttäväs niitä vaatteita? Mieluummin liian suuria kuin liian pieniä. Meille on useamman kerran ostettu liian pieniä vaatteita vauvaikäiselle.

Monet ketjut vaihtaa lahjat jos laput on kiinni, jotta näkee että on heidän tuotteensa, esim hm, kappahl, pop. Meilläki 1,5v sai viime jouluna 68cm vaatteita, onneks sain ne vaihdettua.

[QUOTE="Annika";25303164]Monet ketjut vaihtaa lahjat jos laput on kiinni, jotta näkee että on heidän tuotteensa, esim hm, kappahl, pop. Meilläki 1,5v sai viime jouluna 68cm vaatteita, onneks sain ne vaihdettua.[/QUOTE]

No joo, ehkä en vaihda vaan säilytän tulevaisuuteen... en kuitenkaan viitsis lähtee Kanarialle vaihtamaan t-paitaa ja aluspöksyjä, kun mummi ne sieltä toi. :D Enkä tiedä mistä liikkeestä saa Lenne merkkisiä villahaalareita... joten olkoot. Ostan itse uuden villahaalarin pojalle täksi talveksi... jos tästä edes talvea tulee.

Heh, mä sanoin, että meillä on 68 senttistä menossa (samanikäinen) ja 74-80 senttistä, ja ensi talveen jos haluatte jotain, niin 86 luulisi käyvän. Ehkä 92.

Tyttären kummitäti ihanasti soitti, että Seppälän alessa on aivan meidän tyylisiä ihanuuksia hurja määrä (n. 3e peruspaidat vaan) ja pienin koko 92/98. Saimme muutaman vaatteen sitä kokoa, kun sanoin, että kyllä ne käyttöön tulee.

Kappiksesta oli sukulainen hamstrannut, kun siellä oli se 3e/kpl, niin jo syksymmällä hurjan määrän, kokohaarukka 68-86, kolmenkympin edestä. Olin niistä enemmän kuin kiitollinen.

Yksi sukulainen osti Lindex Fix toppapuvun 74, vettä kestävän, yksi kirpulta ensi vuoteen Tiksun 80.
Nää oli minusta kyllä IHAN liikaa, kiitos siis suunnattomasti heille!

Sitten oli sellasia nättejä juttuja, ihan perusjutuista eli ei mitään supermerkkejä.
Tosin yksi melko laatutietoinen toi BBY mekon ja Mayoralin legginnsit + BBY paikkapaidan.
Nuo olivat kokoa 92.
Ne muut heitteli 98-116. No, olivat täydellisiä (mm. ihana velourmekko tai Pomp De Lux jumpsuit)
Mutta koot tosin meille ehkä vähän isoja. No, toivottavasti nuo 104 senttiset eivät sattuisi kesään. Jos lapsen kasvu menee tasaisesti niin ne sattuvat siihen 3-4 vuoden ikään, eli hyvällä säkällä syys-talvi akselille. Äläkasvaäläkasva tai kasvakasvakasvanopeastinopeasti.

[QUOTE="vieras";25303261]Niihin kokonumeroihin on turha liikaa tuijotella, etenkin jos ne ovat ulkomailta, ovat usein kaikkea muuta kuin sitä kokoa mitä niiden sanotaan olevan.[/QUOTE]

Totta tuokin, pojan t-paita oli tosiaan kokoa 104cm ja menisi meidän esikoiselle, joka käyttää koko 110cm ja on iältään 4,5-vuotias. :D Harmi vaan, että esikoinen on tyttö ja t-paita on "bob the builder"-aiheinen. :D

Meidän tyttö sai viime vuonna toiselta mummilta lahjaksi yöpuvun kokoa 104cm ja oli täksi jouluksi ostanu ulkoilupuvun kokoa 116cm. Onneksi juteltiin asiasta ennen joulua niin oli vaihtanut sopivaan eli 98cm. Tuo yöpuku ei ole vieläkään käytössä, mutta ehkä puolen vuoden sisään :) Ja tyttö on nyt 2v2kk.

[QUOTE="vieras";25303152]Jep, meidän 104-senttinen heppu sai pukilta vaatteita koko 122 cm :D Että on vähän kasvunvaraa...! Noh, ennemmin tai myöhemmin ne ovat sitten käytössä...[/QUOTE]
Suurin osa lastenvaatteista on reippaasti kokonumeroaan pienempiä, joten noihan on käytössä hyvälllä säkällä parin kuukauden päästä. Kun lapsi on 122cm, niin nehän ovat olleet pieniä jo kauan aikaa sitten.

mä luulen, että kun muksu oli 104cm, otettiin ekat 122cm vaatteet käyttöön. Nyt kun pituutta on 117cm, ekat on siirretty jo pieninä pois...

Ja mä kun kirosin kun mein 1v9kk, 80cm käyttävä, sai lahjaksi 110cm paidan :D tosin se oli hieno, ja anopin mukaan pienin koko mitä löytyi, mutta nyt mietin mihin moisen laitan, jotta varmasti tulee joskus käyttöön :D

Toi on kyllä ärsyttävää. Meillä lapsi sai koon 98 paidan synttärilahjaksi täyttäessään kaksi. Nyt puolitoistavuotta myöhemmin olen ottanut käyttöön, mutta hihoja saa kyllä yhä kääriä reilusti. Isomummo oli ostanut koon t-paidan joka on malliltaan sellainen, ettei sitä voi käyttää aluspaitana ja tietenkään se ei ollut kesäaikaan sopiva. Olen kyllä todella kiitollinen jokaisesta lahjasta itä saadaa, mutta ei ole kiva säilöä jotain vuosikausia ennen kuin sen saa käyttöön, jos saa koskaan. Ja kun nämäkin lahjanostajat olivat kysyneet etukäteen miä kokoa käytetään, niin miksi silti ostetaan jotain ihan muuta.

Mä itse olen kokoa 34/36 ja saan anopilta aina lahjaksi kokoa 38/40 ja jalan koko on 38 ja sukkia saan koossa 40-41.

Enkä ole ajatellut lihota tai muuten vaan kasvaa, enkä ainakaan kasvattaa jalan kokoa.

Suurin osa lastenvaatteista on reippaasti kokonumeroaan pienempiä, joten noihan on käytössä hyvälllä säkällä parin kuukauden päästä. Kun lapsi on 122cm, niin nehän ovat olleet pieniä jo kauan aikaa sitten.

mä luulen, että kun muksu oli 104cm, otettiin ekat 122cm vaatteet käyttöön. Nyt kun pituutta on 117cm, ekat on siirretty jo pieninä pois...

Mulla on kyllä ihan päinvastainen kokemus. 62 cm pitkä lapsi käyttää meillä kokoa 56 ja 94 cm pitkä lapsi kokoa 92 ja siis ei todellakaan ole edes mitään nafteja, vaan parhaimmillaan saa kääriä hihoja ja varsinkin hameissa pituutta on liiankin kanssa.

T-paidan voisi selittää sillä että on ajatellut sitä tarvittavan vasta kesällä (tosin on suuri silloinkin, mutta ehkä ei ole osannut arvoida) ja kalsarit sillä että niitä ei vaippaiässä juuri tarvita. Mutta villahaalariin ei mun mielikuvitus enää riitä. :D

Mulla on vähän sama ongelma päinvastoin, mummo tuo kivoja vaatteita lahjaksi mutta aina liian pieniä.

En kyllä millään ymmärrä, miksi ihmiset valittavat tästä asiasta. Minä en toivo koskaan juuri sopivia vaatteita, koska yllätys, yllätys, lapsellani on aina tarpeeksi tällä hetkellä mahtuvia vaatteita. Mahtavaa saada isompia, ne oikeasti säästävät omaa kukkaroa, kun ei tarvi ostaa sitten niitä sukkahousuja niin montaa siinä koossa.

Ja meille neljäs tulossa, ei todellakaan ole aikaa eikä kyllä haluakaan hifistellä jollain vaatteilla... Vaatteet siirtyy isompien kaapista soveltuvin osin pienemmille.

Ai, no kyllä meillä likka kulkenut "seuraavan" koon vaatteissa. Nyt 118cm käyttää 122cm vaatteita jne.

Niin, ja kun kakarasi ei olisi saanut yhtään lahjaa, niin siitäkin olisi täällä itketty. Voi vittu. Mikään ei kelpaa. Jos et vielä tiennyt, niin kyllä se kersasi kasvaa kokoon 104cm.

Ai, no kyllä meillä likka kulkenut "seuraavan" koon vaatteissa. Nyt 118cm käyttää 122cm vaatteita jne.
Tietysti se riippuu myös vartalon mittasuhteista (esim pitkäselkäinen on pakotettu käyttämään selvästi kokoa isompia) ja tosiaan merkistä mitä käyttää. Tästä syystä esim meillä menee 122cm paidat kohta pois vaikka esim leveydessä toki varaa olisi. Pakko sen paidan on housuissa pysyä kun talvella pyllistää...

Mutta itse pyrin käyttämään vaatteita pitkään, kun niistä joutuu pitkän pennin maksamaan. Silloin otan vaatteet käyttöön reiluina, eikä vasta "just sopivina". Reilu toki tarkoittaa sitä, että vaatteet eivät ole häiritsevän isoja. Esim resorilliset housut menevät todella pitkään ja monesti housun on tarkoitus hieman lököttää. Isommilla 6cm kokoero vaatteessa on monesti hiuksenhieno eli käytössä on kahta eri kokoa usein, riippuen toki merkistä. Joten isolta kuulostava koko oikeasti voidaan ottaa käyttöön aika piankin.

Mä itse olen kokoa 34/36 ja saan anopilta aina lahjaksi kokoa 38/40 ja jalan koko on 38 ja sukkia saan koossa 40-41.

Enkä ole ajatellut lihota tai muuten vaan kasvaa, enkä ainakaan kasvattaa jalan kokoa.

Minun anoppi on kanssa sellainen tosi hoikka hukkapätkä. Tyyliin 150cm ja 45kg. Itse olen myös hoikka, mutta pitkä(173cm). Vaatekokoni on paidoissa 36/S ja housuissa merkistä riippuen joko sama kuin paidoissa tai 38/M. Anoppi ostelee minulle vaatteita koossa 40/L-XL. En sitten tiedä näytänkö pikkiriikkisen anopin silmissä jättiläiseltä. Tulee vain aina "läski" olo, kun kouraan lyödään tuon kokoisia vaatteita :(

Yhteistyössä