Meidän ratkaisu nukkumaanmeno-ongelmaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PlaaPlaaPlaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

PlaaPlaaPlaa

Jäsen
04.10.2005
989
0
16
Meillä 1-v poika alko tekeen sitä et ku piti mennä nukkumaan, niin hän vaan seiso ja konttaili sängyssään eikä mm. entiseen tapaan suostu jäämään yksin sänkyyn ootteleen unen tuloa. Minä aluks kävin vähän väliä kippaan pojan uudelleen makuulleen mut ei auttanu. Sit sen annettiin huutaa hetken aikaa ja sit mentiin laittaan uudelleen makuuasentoon. Koitin myös silitellä. laulaa ja hyssytellä. Nostin jopa meidän sänkyyn viereeni nukahtamaan, josta sit nostettiin poika omaan sänkyynsä unen tultua.
Nyt viimesin keksintö on alkanu tepsiä. Poika laitetaan sänkyyn ja minä asetun omalle paikalleni pötköttään selkä lapseen päin. Siinä olen ihan hiljaa vaikka pikku-ukko kuinka yrittäis pinnojen välistä repiä mua tai jos hän kitisee tms. Lapsi saa myös rauhassa möyriä ja nousta seisomaan, minä vaan makaan hiljaa kääntymättä katsomaan. Ja ihme ja kumma, nyt on jo useampana iltana selvitty normaalisti yli tunnin kestäneistä nukkumaan menoista alle puolen tunnin sessioilla. Ja nukahtaminen tapahtuu ilta illalta nopeammin. Joten pitäkäähän peukkuja et nyt alkaa sujua!!!

Meillä oli aika samanlainen juttu kun poika oli alle 1v. (Varmaan n. 8 kk, en voi muistaa tarkkaan.) Eli vaikka mitä oltiin kokeiltu, mutta mikään ei toiminut. Lopulta jäin samaan huoneeseen. Otin cd-soittimen ja kuulokkeet ja lukemista ja menin parisängylle (oli lähellä pinnasänkyä) lukemaan ja kuuntelemaan musiikkia. Pinnasänkyyn en katsonut kuin vaivihkaa vilkaisemalla pojan touhua. Ja muuten olin hiljaa, mutta jos poika alkoi tuhertaa itkua, rauhottelin lyhyesti.

Tuo toimi jo ekana iltana hienosti ja nukahtamisaika lyheni joka ilta. Pian sitten kokeilin miten poika nukahtaisi jos en jäisi sinne huoneeseen. Siitä asti sitten nukahtikin itsekseen. :)

Meillä oli pojan päiväunien kanssa aikanaan sama ongelma ja ratkaisin myös sen niin, että jäin omaan sänkyymme pötköttämään laitettuani pojan pinnikseensä. Siellä sitten aikansa mynkäsi, välillä parkuikin, mutta lopulta nukahti unillensa. Tätä kun oltiin tehty viikko-pari, aloin poistumaan huoneesta pojan unille laitettuani ja kuinka ollakaan, itkua ei enää tullutkaan ja poika tiesi, että on päiväunien aika ja jäi itsekseen möyrimään kunnes nukahti. Tästä on nyt pari kuukautta ja nykyään päiväunille käyminen onnistuu todella hyvin. Poika jää heti sänkyynsä makaamaan ja uni tulee aika pian.

Kyllä se teilläkin siis alkaa onnistumaan- kokeile vaikka tätä keinoani, että aikasi sängyssänne pötköttämällä, alat pikkuhiljaa poistumaan koko huoneesta. Kyllä se siitä!
Meilläkin tilanne näytti yhdessä vaiheessa toivottomalta ja ajattelin ettei poika ikinä opi nukahtamaan itsekseen- ensin oli tissillänukutusta, sitten sylissä heijaamista jne. Mutta niinpä vaan unille meneminen käy nykyään helposti.

TSEMPPIÄ!

Myös meillä on tuo sama konsti kokeiltu ja on auttanut :)
Itse tein niin päiväunille mentäessä. Kävin pojan huoneeseen lattialle pötköttämään ja olin nukkuvinani. Aikansa siellä sängyssä "riehuttuaan"nukahti sinne. Eikä siinä montaa päivää tarvittu kun jo nukahti ihan itse.

Yhteistyössä