Meidän 5v poika ei osaa sanoa R-kirjainta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja got4
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

got4

Vieras
Täyttää maaliskuussa 6v. Pikkusisko oppi r-kirjaimen 3v eikä hänellä ollut mitään ongelmia sen suhteen. Hänellä tääs ei tule s-kirjainta puheessa. Pojalla taas tulee s-kirjain 8on tullut aina todella hienosti ) mutta R-kirjain ei tule vieläkään. 5v neuvolassa eivät olleet huolestuneita, vaan sanoivat, että jos 6v ei vielä tule niin harkitaan puheterapiaa. Päiväkodissa eivät olleet huolestuneita, vaan eskarissakin on kuulemma vielä lapsia joilla ei tule R-kirjainta puheessa. Mitään kiusaamista asian suhteen ei ole päikyssä esiintynyt, onneksi. Olen vaan hiukan huolestunut.

Meidän paikkakunnalla on edes turha haaveilla pääsevänsä puheterapiaan pelkkää kontrollikäyntiä lukuunottamatta R:n puuttumisen takia. Erityisopettaja opettaa sitten 10 min viikossa ja kotona pitäisi tehdä sitten harjoituksia päivittäin.

mun tyttö opetellut ja ollut puheterapiassa 4 vuotta, ei ole vieläkään tuulut r:ää .ei kai ikinä opi.maailmassa pahempiakin asioita.mun ex ei oppinu koskaan sanomaan r:ää ..

Meillä esikoinen oppi 8-vuotiaana. Kävi puheterapiassa vuoden kun täytti 6-vuotta. Keskimmäinen (6v) taas osaa hienosti r-kirjaimen mutta ei sano sitä ellei erikseen muistuta että sanopa "rotta" tmv. uudelleen ärrän kanssa. Nuorimmainen joka on 5v ei osaa r-kirjainta eikä d-kirjainta eli hänen kanssa pitää varmaan mennä puheterapiaan vuoden päästä jos d ei silloinkaan luonnistu että pystyisi r-kirjainta harjoittelemaan.

Meidän 5v sai neuvolasta kotiharjoitteluohjeet joilla saa treenata jos on intoa, meillä ei ole vielä ollut. Sanoi vaan että koska d tulee hienosti ja muuten puhe on selvää eikä muita kielellisiä ongelmia ole niin tod.näk. löytyy r:kin ajan kanssa itsestään. 6v neuvolassa katsotaan tilannetta uudestaan ja sitten mietitään tarviiko jotain apuja.

Yhteistyössä