meidän akvaariossa on joku tauti..

..viikonloppuna kuoli yksi kala ja nyt on taas yx kuolemassa...
lääkettä on akvaariossa ja eristetty eri akvaarioon tupla lääke annoksessa jos vaikka selviäis..apaattinen se on tosin jo...

en tiiä...
meillä on nyt kolmen kuukauden aikana kuollut 3 puna-aavetetraa tosin vanhuuteen, ja sit en muista mut muistuttaa miekkapyrstö naarasta joku marmori..
ja viikonloppuna meni sit se toinen samanlainen..varmaan sit yksinäisyyteen..
 
Onko
Onko niissä kaloissa mitään ulkoisia vaurioita, esim pilkkuja tms?
Voi olla myös jos olet ottanut kalat samaan aikaan niin ne vaan ovat tulleet päiviensä päähän.
Toisaalta taas onhan veden ph kohdillaan?
Eikä se tupla lääkitys kyllä ainakaan auta asiaa, vaan pahentaa vaan.
 
lapinnoita
Kyllä niitä kaloja välillä kuolee; ei niitä oikein aina voi estää. Välillä itelläki tuntuu että kerralla menee useampia, sit taas menee aikoja ettei kuole yhtään. Lääkityski on välillä vähä arpapeliä; ainahan voi kokeilla ja joskus se auttaaki...

Vesiarvot ku pitää suht kohillaan eikä kovin "kokkaile" liikoja sitte muuten sen altaan kans nii se on hyvä perusasia millä ite ainaki saan akvan pysyyn kuosissa.
 
lapinnoita
Kyllä niitä kaloja välillä kuolee; ei niitä oikein aina voi estää. Välillä itelläki tuntuu että kerralla menee useampia, sit taas menee aikoja ettei kuole yhtään. Lääkityski on välillä vähä arpapeliä; ainahan voi kokeilla ja joskus se auttaaki...

Vesiarvot ku pitää suht kohillaan eikä kovin "kokkaile" liikoja sitte muuten sen altaan kans nii se on hyvä perusasia millä ite ainaki saan akvan pysyyn kuosissa.
 
lapinnoita
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
meillä jos kupsahtaa kala muuhun ku vanhuuteen ni heitän akvaan desin verran merisuolaa ja tadaa pelastuu muut sillit. tehoaa n.80 eri tautiin. ja akvan koko on siis 128l jos en väärin muista.
Täh? Ihanko oikeasti toimii?
Tarviiko vettä sitte vaihtaa mitenkään tehokkaammin tuon suolakuurin jälkeen?

 
Oletko mitannut vesiarvot milloin? Ph ei usein muutu niin radikaalisti, että kalat kuolisivat. Nitriitti eli NO2 on haitallista/kuolettavaa kaloille. Veden nitriittiarvoa nostaa esimerkiksi kuollut kala. Oletko etsinyt ettei missään ole kuollutta kalaa -> nostaa nitriittiä -> kaloille nitriittimyrkytys -> osa selviää, osa kuolee.
Paljoko sulla oli viimeksi NO3 eli nitraatti, kun mittasit? Sekin liian suurena voi aiheuttaa ongelmia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
en muista sitä arvoa...olikohan se vähän päälle 10...
Nitraatti siis? Se kuulosta hyvälle. Oliko nitriitti noussut yhtään?
Mulle tuli ihme nitriittipiikki altaaseen vaikka se oli toiminut jo puolisen vuotta. Sitten löysin yhden kasvin juurelta pöheiköstä kuolleen kuparitetran ja ongelma laukesi. Niinkin pieni sintti 160l akvaariossa horjautti nitriitit aika korkeaksi. Muita kaloja ei kuollut, mutta myrkytyksen ne siis saivat , mikä taas lyhentää niiden elin-ikää :(
 
niinhän se on..
mä oon kyllä ollu melko tarkka kaikkien arvojen kanssa...
toi meikkapyrstö joka on tossa toisessa altaassa on alle vuoden vanha..
se on jo kolmatta kertaa siinä altaassa elinaikanaan..aina siinä on joku vikana ja vetää jostain taudin itseensä ja kaikki muut on terveenä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
niinhän se on..
mä oon kyllä ollu melko tarkka kaikkien arvojen kanssa...
toi meikkapyrstö joka on tossa toisessa altaassa on alle vuoden vanha..
se on jo kolmatta kertaa siinä altaassa elinaikanaan..aina siinä on joku vikana ja vetää jostain taudin itseensä ja kaikki muut on terveenä
Voikohan olla tuberkuloosia?
Oletko käynyt aquawebin sivuilla? Sieltä saa tosi hyvää tietoa. Mä olen saanut sieltä paljon vinkkejä.
Suosittelen :flower:
 

Yhteistyössä