Meidän 4v ei osaa sanoa L eikä R kirjainta.

  • Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti
Älä huolestu :) Ystäväni lapsi sai 5v neuvolassa lähetteen puheterapeutille mutta sanoivat että kutsu tulee varmaan vasta koulu vuonna.
Meillä pojallakin oli d ensin vahnana rekka tuli drekka (ei varmaan noin kirjoiteta) ja sitten r löysi paikansa.
Tyttön puhe on jäljessä huomattavsti ja saa nähdä miten kehittyy mutta kun tiedän syyn miksi on jäljessä en stressaa ja onnex kuva kommunikointi on keksitty :)
 
no mutta
olette ihan selvästi laiminlyöneet lapsenne hoidon ja kehityksen ja huolenpidon. Lapselle tulee lorutella, laulella, lukea ja lallatella, tehdä erilaisia r- ja s- äänne-lorutteluja jo siitä alkaen kun lapsi kohdussa on alkion asteella.

ettekä ole huolehtineet siitä, miten puhuttu lapselle. Olette lässyttäneet, käyttäneet kaikenmaailman pipi ja poppa -sanoja ynnä muuta lässynläätä, mikä ei edes oikeaa kieltä ole. Kieliopillisesti siis täydellisen virheellistä kieltä lapselle ja tässä tulos!

edesvastuutonta!!

MINÄ olen puhunut lapselle kunnon suomea, kunnon kirjakieltä, argumentoinut selkeästi. Olen lorutellut, leikittänyt, laulanut, lukenut ja lallattanut ja MINUN lapseni osasi puhua pitkiä monitavuisia lauseita jo 6 kk ikäisenä ja nyt, 4 vuotiaana, hänellä ei ole ensimmäistäkään äännevirhettä vaan hän puhuu todella hyvää suomea, lisäksi sanavarasto on harvinaisen laaja ja monipuolinen. Olemme käyneet jo keskusteluja ilmastonmuutoksesta ja siihen vaikuttamisesta, koska tänä talvena ei juuri lunta ole ollut..
 
HEKO
Alkuperäinen kirjoittaja no mutta:
olette ihan selvästi laiminlyöneet lapsenne hoidon ja kehityksen ja huolenpidon. Lapselle tulee lorutella, laulella, lukea ja lallatella, tehdä erilaisia r- ja s- äänne-lorutteluja jo siitä alkaen kun lapsi kohdussa on alkion asteella.

ettekä ole huolehtineet siitä, miten puhuttu lapselle. Olette lässyttäneet, käyttäneet kaikenmaailman pipi ja poppa -sanoja ynnä muuta lässynläätä, mikä ei edes oikeaa kieltä ole. Kieliopillisesti siis täydellisen virheellistä kieltä lapselle ja tässä tulos!

edesvastuutonta!!

MINÄ olen puhunut lapselle kunnon suomea, kunnon kirjakieltä, argumentoinut selkeästi. Olen lorutellut, leikittänyt, laulanut, lukenut ja lallattanut ja MINUN lapseni osasi puhua pitkiä monitavuisia lauseita jo 6 kk ikäisenä ja nyt, 4 vuotiaana, hänellä ei ole ensimmäistäkään äännevirhettä vaan hän puhuu todella hyvää suomea, lisäksi sanavarasto on harvinaisen laaja ja monipuolinen. Olemme käyneet jo keskusteluja ilmastonmuutoksesta ja siihen vaikuttamisesta, koska tänä talvena ei juuri lunta ole ollut..
Loruttelehan ihan rauhasa vaikka aamuunasti.
 
vieras
eskarissa aloitti r-opetusta kerran viikossa, samoin jatkuu nyt koulussa. Pikku hiljaa alkaa täryt olla kohdallaan. Toinen on kohta 5v, eikä hälläkään r tule, vaan sen tilalla on l.
 
vieras
Täällä ihan kohta 4v ei sano r,d ja l kirjaimia.Ehkä kanssa saadaan lähete puheterapeutille 4v neuvolassa.Alkoi puhumaan "sujuvasti" pikkasen sen jälkeen kun täytti 3v.
 
5veenä vasta opin sanomaan ärrän, muistan sen päivän itsekin. Ala-asteella piti käydä jonkun puheopen luona hokemassa dhh dhh äännettä ässän takia ja mulle on jäänyt siitä trauma, että mulla on ässävika vaikka nykyään ei kukaan ole asiasta huomauttanut eikä tunnustanut kun olen oikein kysellytkin.

Tosin kirjainten lausunta ongelmista huolimatta osasin jo lukea 4-vuotiaana enkä kovin puhevikainen taida olla tänä päivänä, että mitäpä noista huolestumaan =)
 
Äitee
No nyt on ihan kaksi eri asiaa selvät puheenviivästymät, tai jopa häiriöt, kuin yksittäiset kirjainviat. Miellä kumpaakin, dysfaattinen tyttö, ja muilla lapsilla vaikeuksia R ja S kanssa. Ja nuo kirjainviat ei ole sen suurempia huolenaiheita, lapsi oppii ne kyllä sanomaan kun opettelee asiantuntijan tai ihan kotijoukkojen kanssa.
Sen on yleensä vaan kielen ja suun laiskuutta, ei viitsi opetella liikuttamaan niitä oikealla tavalla. Joskus harvoin kyseessä on esim. tiukka kielijänne, mutta se kyllä huomataan tutkimuksissa.
 

Yhteistyössä