meidän 1v painaa 15,5kg ja joutuu laihikselle ja tutkimuksiin=(

  • Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No hui! Meidän pian 5v painaa tuon verran. Kuopus oli just 2v neuvolassa 11,1kg ja 88cm.
Liian laiha. Ja ap:n muksu liian pulska.


Ap:lle sanoisin, että paljon liikuntaa ja kiinnitä huomiota rasvan ja sokerin määrään.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No hui! Meidän pian 5v painaa tuon verran. Kuopus oli just 2v neuvolassa 11,1kg ja 88cm.
Liian laiha. Ja ap:n muksu liian pulska.


Ap:lle sanoisin, että paljon liikuntaa ja kiinnitä huomiota rasvan ja sokerin määrään.
No ei 1-vuotiaasta voi sanoa, että liian pulska!!!!!

Miksei ap vastannut, että onko lapsi poikennut kasvukäyrältään?
 
viieras
mä tiedän monta 5-7 vuotiasta kun painaa alle 20kg, ja ovat ihan normaalin kokosia. Tuntuu ettei 2vuotiaalla ja 5 vuotiaalla ole paljon painossa eroa. Mun kaksivuotias on 94cm ja painaa vähän alle 12kg, kun taas hänen serkkunsa, 4v painaa 13kg. Jotenkin siis tyhmää verrata että minkä ikäinen painaa mitäkin... äsh ei kukaan tajua mun pointtia ku oon niin väsynyt selittämään. :D Mutta mielummin jos vertaa niin kattoo jos löytyy saman pituinen kuin ap:n lapsi.. vaikkakaan hän ei vsisiin vertailuja kaivannutkaa..
 
Ket
Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Meillä vihjailtiin 3 kk, että tyttö liian lihava (oli + 2 käyrillä ) nyt 6kk neuvolassa oli taas "normaali"mitoissa eli nollakäyrällä kun oli pituus kasvanut.

V... että mä taistelin niiden kanssa, kun sanoin, että kyllä se siitä sopusuhtaistuu kun alkaa liikkua ja muutenkin syödä kiinteitä. Ei uskoneet. "tarkkaile maidon määrää yms... muuta"
No voi hyvänen aika. Kyllä on tuolla neuvolantädillä mennyt käyrät jo päähän. Ei 3 kk ikäinen voi olla liian lihava, ei niin että maidon määrää pitäisi alkaa rajoittaa!!
Aloittajan tapaukseen en osaa sanoa mitään, toivottavasti selviää jos jotain ylimääräisiä nesteitä kertyy tms. Minuakin kiinnostaisi tietää, onko vauva kasvanut _omalla käyrällään_ suht tasaisesti, vai onko paino jotenkin yhtäkkiä pompannut rajusti ylöspäin.
 
ov
Ei noin pientä lasta kukaan normaalijärkinen laita laihdutuskuurille, 1-vuotiashan on vielä vauva ja sen ikäisillä kuuluukin olla lihaa luiden ympärillä eikä olla mitään alipainoisia kukkakeppejä.
 
vieras
kun mikään ei ole hyvin, joko on liian laiha, liian pitkä, liian lyhyt tai liian painava. Meillä kyllä aika hyvin lopetti paasaamisen painosta kun se ei vaan ollut nollissa, vaan aina reippaasti alhaalla ja lapsi niin terve ja tyytyväinen kun voi vaan olla ja sanoin ohimennen että sitte jos sillä ois enempi painoa niin sää alkaisit valittamaan ylipainosta, että koita nyt jo tajuta ettei kaikki voi olla samanlaisia. ärgh meni hermot.
 
mari
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
on kuulemma ihan liian lihava. onko kellään samoissa mitoissa ollutta 1v??
Mun poika paino 1vuotiaana 14,1kg ja pituutta oli 83cm. Käytiin myös sairaalassa kokeissa ton kasvun takia, mitään ei löytynyt. Paino tasottu kun lähti liikkeelle enemmän.
Iso on edelleen, tällä hetkellä ikää 3v5kk ja pituutta 108cm ja painoa 20kg.
 
meillä kanssa poika oli 15,5kg yksivuotiaana, mutta ei siihen puututtu muuten kuin että oli yksi kontrolli neuvola 1 v 3 kk.. Paino oli tullut ihan vaan rintamaidosta ja lähtikin saman tien laskuun kun lopetin imetyksen.. 1 v 6 kk paino oli enään 12.5 kg.. :heart:
 
Isoin 1v jonka tiedän oli 16kg, syntyikin melkein 5 kiloisena. Mutta herra oppi just ennen 1v juhlia kävelemään ja paino alkoi laskemaan ihan itsekseen kun liikkuminen lisääntyi. Toiset vaan on isompia. Mutta mutta, jos neuvola epäilee nesteen kertymistä ja muu esim liikunnallinen kehitys ei etene on minustakin syytä tutkia asia. :)

ps. mun 4-vuotias oli viime viikolla neuvolassa 16.5kg ja 104cm, eikä moitittu alipainoiseksi vaan on just hyvät mitat liikkuvalle pojankoltiaiselle. syö kuin hevonen, mutta kyllähän tuo ulkona juoksee aamusta iltaan niin että ei ihme ettei kiloja pääse kertymään.
 
hyvä
Hyvä että menette tutkimuksiin, jos kyse on oikeasti vaikkapa jostain aineenvaihduntasairaudesta.

Tarkistin just, oma poika oli 1v iässä 13,4kg ja 81,5cm. Ja nyt 2v10kk painaa himpun yli 18kg, pituus 102cm.
 
Kifa
Ei 1-vuotiasta tai vanhempaakaan lasta kyllä koskaan laihdutuskuurille laiteta, todennäköisesti vain kartoitetaan ruokailutottumukset (saako esimerkiksi vieläkin maitoa yöllä tai sokerimehua janojuomaksi) ja poissuljetaan mahdolliset aineenvaihduntasairaudet.
 
-
Hyvähän se on, että tutkivat ettei ole mitään esim. aineenvaihdunnan häiriötä. Mutta en silti vielä miettisi asiaa liikaa. Kunhan lapsi lähtee kävelemään, tilanne saattaa muuttua radikaalistikin. Meidän poitsu oli 9-kuisena (oli juuri vasta oppinut konttamaan) 11kg, 75cm. Kävelemään lähti 13-kuisena ja nyt 15-kuisena painaa 12kg ja on 86cm pitkä.
 
Meillä
Meillä on kans täällä isokokoinen lapsi.
Painoi 3kk iässä 9kg, 5kk iässä 10kg, 1-vuotiaana 12kg. On siis kyllä aina ollut pitkäkin. 1-vuotiaana esim. 81cm.
2v painoi 15,6kg ja nyt 5-vuotiaana 26kg ja on 120cm. Ja tyttö kyseessä!!!
 
Iitu
Alkuperäinen kirjoittaja Elli:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Paljonko on pituutta? Meidän 4-vuotias painaa 15,5 kg ja on 105 cm pitkä
tein muksu on hoikka tai sitten lasten painon nousu pysähtyy jossain vaiheessa? Mun 1 v on 10 kiloa ja kuvittelen, että kolmessa vuodessa paino nousee enemmäin kuin kilon vuodessa...?
Meidän 5 vuotias on 16 kg ja 104 cm. Tyttö.
2 vuotias on 10kg ja 80 cm muistaakseni. Tyttö hänkin.
 

Yhteistyössä