meidän 1v painaa 15,5kg ja joutuu laihikselle ja tutkimuksiin=(

  • Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
Nellu
Miten pitkä hän on?Sehän riippuu varmasti siitä ja vartalonmallista. Neuvolastako näin sanoivat ja etkö sitten ole itse kiinnittänyt huomioita lapsen kokoon?
Millanen ruokavalio lapsellasi on? Onko suvussanne muita isokokoisia lapsia?
Mun 1v 2kk mitat ovat: 9.6kg ja 75.5 cm.
Ja aikas hoihahko tyttönen on kyseessä. Mielestäni jopa liian hoikka.
 
vieras
Mä tiedän yhden ku paino reilu 16kg 1v neukussa.. ei ollut erikoisen pitkä, pullea vain. Tykkäs herra syödä. Nyt 2,5v ja paino on tasaantunut, eikä oo enää mikään ylipyöreä vaan hieman pyöreämpi lapsi... meidän lapsi painoi 2v 12kg ja oli 95cm pitkä.
 
vieras
Mitä tarkoittaa 1v? 1v1kk on ihan eri asia kuin 1v10kk. Ja kuinka pitkä on? Lähempänä 2-vuotispäiväänsä meidän silloinen 1-vuotias oli muistaakseni varsin lähellä 15 kiloa, eikä mitään ongelmia ole painon kanssa ollut.
 
Elli
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Paljonko on pituutta? Meidän 4-vuotias painaa 15,5 kg ja on 105 cm pitkä
tein muksu on hoikka tai sitten lasten painon nousu pysähtyy jossain vaiheessa? Mun 1 v on 10 kiloa ja kuvittelen, että kolmessa vuodessa paino nousee enemmäin kuin kilon vuodessa...?
 
no meillä on nyt 8,5kk joka oli 8kk neuvolassa 10,140kg ja pituus 77cm. ja olisi kuulemma saanut painoa olla enemmänkin.

kuinka pitkä tein 1v on?! :wave:

muoks.
olitkin jo ehtinyt vastaamaan :)

ilman näkemättä lasta voisin sanoa että kuulostaa paljolta paino pituuteen nähden, mutta tietämättä millainen ruumiinrakenne jne. lapsella on niin on vaikea sanoa onko liikaa...tuskin nyt ainakaan lihava on, tukeva tai pyöreähkö ehkä.
 
ap
neuvolassa otettiin asia puheeksi. samanlaista ruokaa syö nyt kuin me muutkin ja ollaan kyl miehen kanssa ihan normaalipainoisia tällä ruokavaliolla. epäilivät että nestettä kerääntyis johonkin tai jotain
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elli:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Paljonko on pituutta? Meidän 4-vuotias painaa 15,5 kg ja on 105 cm pitkä
tein muksu on hoikka tai sitten lasten painon nousu pysähtyy jossain vaiheessa? Mun 1 v on 10 kiloa ja kuvittelen, että kolmessa vuodessa paino nousee enemmäin kuin kilon vuodessa...?
Hoikka tyttö on, paino -10 % pituuteen nähden. 1-vuotisneuvolassa painoi 10150g ja on siis saanut sittemmin vähän yli kilon per vuosi. Painonnousu hidastuu ensimmäisen vuoden jälkeen useimmilla melko radikaalisti... Mä olin itse lapsena hoikka, ei painanut kahtakymmentä kiloa ekalle luokalle mennessäni mutta olin luokan pisin.
 
vierass
Esikoinen oli yli 15 kiloa vuoden iässä, kuopus yli 14. Molemmat vähän päälle 80 senttiä. Nyt toinen jo kouluikäinen ja toinen 3-vuotias. Ja ihan normaalikokoisia...

Onko paino noussut yhtäkkiä paljon? Sit ymmärrän huolen... Meillä molemmat ollut kuitenkin omalla käyrällään koko ajan ok.
 
viiraska
Älähän hätäänny. Ei tuon ikäinen pitäisi voida olla lihava. Sen sijaan selvitellään sitä, mikä voisi aiheuttaa liikakasvua. Lapsen parhaaksi toimitaan, vaikka odotatkin saavasi tsemppausta, kuinka normaali lapsesi on, ja kauhistelua, kuinka nipoja käyränviilaajia neuvolantädit ovatkaan.
 
*
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
neuvolassa otettiin asia puheeksi. samanlaista ruokaa syö nyt kuin me muutkin ja ollaan kyl miehen kanssa ihan normaalipainoisia tällä ruokavaliolla. epäilivät että nestettä kerääntyis johonkin tai jotain
Hyvähän se on että tutkiin, epäilen kyllä kovasti tuota laihdutuskuurille pistämistä, ehkä haluaa tarkistaa vaan ruokavaliota. Meillä reilu kaks vuotias on tällä hetkellä reilu 12 kiloa, pitkä ja hoikka on, mutta oikeesti ei se paino kamalasti nouse sitten kun alkaa kunnolla liikkumaan. Mutta hyvä että tsekkaa tuon nesteen kertymisen ja voit itsekin olla rauhallisin mielin =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
neuvolassa otettiin asia puheeksi. samanlaista ruokaa syö nyt kuin me muutkin ja ollaan kyl miehen kanssa ihan normaalipainoisia tällä ruokavaliolla. epäilivät että nestettä kerääntyis johonkin tai jotain
No sitten kannattaisi selvittää jos ja kun on nestettä tms..

Meillä vihjailtiin 3 kk, että tyttö liian lihava (oli + 2 käyrillä ) nyt 6kk neuvolassa oli taas "normaali"mitoissa eli nollakäyrällä kun oli pituus kasvanut.

V... että mä taistelin niiden kanssa, kun sanoin, että kyllä se siitä sopusuhtaistuu kun alkaa liikkua ja muutenkin syödä kiinteitä. Ei uskoneet. "tarkkaile maidon määrää yms... muuta"

 
mie
kerroin muutama viikko sitten veljen pojastani niin hyvä ettei silmille käyty..
se todellakin on pian 17 kg ja vuosi tuli täyteen ja miun eskarilainen on 18 kg..
miten että kuinka asiasta nätisti huomauttaa, kun lapsen äiti ei piittaa neuvolassa juuri käydä. kai se miettii mitä ne sanoo. tosin tuo oppi juuri konttaamaan jaloilleen sei nouse juurikaan.vauvasta asti hiljennetty pullolla ja myöhemmin ruuaalla. voi pientä
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
kerroin muutama viikko sitten veljen pojastani niin hyvä ettei silmille käyty..
se todellakin on pian 17 kg ja vuosi tuli täyteen ja miun eskarilainen on 18 kg..
miten että kuinka asiasta nätisti huomauttaa, kun lapsen äiti ei piittaa neuvolassa juuri käydä. kai se miettii mitä ne sanoo. tosin tuo oppi juuri konttaamaan jaloilleen sei nouse juurikaan.vauvasta asti hiljennetty pullolla ja myöhemmin ruuaalla. voi pientä
Voi hurja :eek: Käsittämätöntä. Mullakin eskarilaispoika painaa n. 18kg ja vaikea kuvitella että edes tuo 2-vuotias painaisi niin paljon.. ja hän on sentään n. 85cm pitkä, siis se 2-vuotias. Toivottavasti ei tule tulevaisuudessa ongelmia veljenpojallesi :( Milloin ovat viimeksi käyneet neuvolassa?
 

Yhteistyössä