Mehupaastoajia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pullukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pullukka"

Vieras
Satuin eilen katsomaan sen ylen paastodokkarin, ja vahvistui päätös siihen että joku viikko pitäisi tuota paastoamista kokeilla.
Siinä dokkarissa kumottiin ne myytit että paaston aikana kroppa käyttäis kaikki proteiinit ja lihakset surkastuis jne. Eläinkokeiden mukaan paaston aikana kropan energiankulutuksesta 4 % tulee proteiinista, loput rasvavarastoista.
Olen usein miettinytkin että mitä järkeä noissa rasvavarastoissa on jos kuiten kroppa syö vain (elintärkeitä) lihaksia ja jättää rasvat rauhaan, ihan nurinkurinnen ajatus :D Kai evoluutio sit ois muuttanut naisenkin sellaseks että sille kasvaa hurjat lihakset pahan päivän varalle? Mut ei, tulee vain tuo ihana rasvakerros reisiin ja takapuoleen.

Ja jos porukka maksaa itsensä kipeäksi päästäkseen niihin paastokeskuksiin vuodesta toiseen juomaan vettä, niin kai siinä joku juju on.

En ole koskaan paastoillut, tai no kerran kokeilin teininä. Mut silloin en tietenkään miettinyt mitään suolihuuhteluita sun muita vaan join vain vettä. Lopputulos oli että päivänä 2 oli ihan järkky olo ja oksentelin vettä ja vaahtoa, ei niin hyvä kokemus. :D
Mutta jospa se suolihuuhtelu auttais, ja tietysti niistä mehuista sais edes jonkin verran piristävää energiaa.

Onko muilla sellasia fiiliksiä että nyt keväällä pitäis vähän saada kroppaa hereille? Itsellä ainakin on vähän tukkoinen ja kökkö fiilis, ihan sellanen olo että paastosta voisi ehkä olla hyötyäkin :)

Etsin netistä vähän noita hintoja tuohon Vogelin paastopakettiin. Tietysti nuo hinnat voivat olla edullisempia kaupassa, mutta tällaista nyt pikaisesti löysin

1x Biotta Rypäletäysmehu 0,5 l 4,95
1x Biotta Ananastäysmehu 0,5 l 6,50
1x Biotta Porkkanatäysmehu 0,5 l 4,95
1x Biotta Tomaattitäysmehu 0,5 l 4,95
1x Biotta Vihannestäysmehu 0,5 l 4,95
1x Herbamare kasviliemikuutiot 8 x 9,5 g 3,95
1x Molkosanbheratiiviste 200 ml 7,50
1x Pure&Happy yrttitee (20 pss) 5,95
1x Cynara artisokkauute 50 ml 9,00
1x Suolihuuhtelupussi ???
1x paasto-ohjeet 0,00

Yhteensä 52,70 € + tuon suolihuuhtelupussin hinta.
Ja nyt on nettiterveysapteekissa alennuksessa tuo paketti 54,50 (+ posti 5,90), joten ehkä kuitenkin ostan tuon paketin enkä ala juoksemaan tarjousten perässä pitkin kaupunkia. Eikä tarvis mennä apteekkiin kyselemään suolihuuhtelupussia :D
Mut kallistahan tuo on! Tai toisaalta 5 päivän safkat on varmaan aika samoissa hinnoissa.

Miksi ostaa kalliita merkkejä, kun tavallisesta kaupasta saa tavallista tuoremehua parhaimmillaan alle eurolla litra?

Itse olen joskus noita mehuja etsiskellyt kapuan hyllyiltä, mutta jotenkin ei vain ole pistänyt silmään. Tietty jotain appelsiinimehua sun muuta löytyy kylmäkaapeista (vaikka niistäkin suurin osa taitaa olla jotain sokerilitkuja), mutta luomu-vihannesmehuja ei ehkä niin paljoa?

Aattelin nyt ekalla kertaa repästä ja ostaa noita kalliita litkuja, ehkä pysyy kuuri paremmin hanskassa kun muistelee kuinka hiton paljon rahaa siihen on palanut :D

:D Heh, ei näköjään oo muita kiinnostuneita, tai kokeneita.

Mut, saas nähdä milloin paketti tulee kotiin, toivottavasti tällä viikolla kuitenkin niin vois lauantaina aloittaa tuo kuuri.

Itse olen joskus noita mehuja etsiskellyt kapuan hyllyiltä, mutta jotenkin ei vain ole pistänyt silmään. Tietty jotain appelsiinimehua sun muuta löytyy kylmäkaapeista (vaikka niistäkin suurin osa taitaa olla jotain sokerilitkuja), mutta luomu-vihannesmehuja ei ehkä niin paljoa?

Aattelin nyt ekalla kertaa repästä ja ostaa noita kalliita litkuja, ehkä pysyy kuuri paremmin hanskassa kun muistelee kuinka hiton paljon rahaa siihen on palanut :D

Jos luomua pitää olla, niin siitä ehkä sitten saakin maksaa tuollaisia hintoja...

Kaupasta kylmäkaappitavaran lisäksi niiden sokerilitkujen vierestä lämminhyllystä löytyy eri tuoremehuja (ainakin omena, appelsiini ja ananas varmaan joka kaupasta).

Vihannesten osalta tomaattimehua löytyy aika monesta kaupasta noin hintaluokassa 1,50-2,00 euroa ja joistakin kaupoista sekahedelmätuoremehua jossa on myös pikkiriikkisen porkkanaa tms. noin 1,50-2,50 eurolla litra.

Olen paastonnut viikon useampaanki kertaan. Ekat pari päivää karmeeta, sitten loistava olo. Ostin ihan täysmehuja ja menin niillä. Lihalientä yritin, mutta en pystynyt. Suolihuuhtelu ja alun tyhjennys varmistavat onnistumisen. Muista myös pysyä erossa kofeiinista.

samaa mieltä että vesipaasto se ainoa oikea. ja uskoisin että siinä tietyssä dokumentissakin tarkoitettiin vesipaastoa. varmaan jotain laimeaa vihannesmehua saa ottaa jossain vaiheessa jos siltä tuntuu.

[QUOTE="vesi";29606764]samaa mieltä että vesipaasto se ainoa oikea. ja uskoisin että siinä tietyssä dokumentissakin tarkoitettiin vesipaastoa. varmaan jotain laimeaa vihannesmehua saa ottaa jossain vaiheessa jos siltä tuntuu.[/QUOTE]

Höpöhöpö. Vesipaastoa ei suositella kenellekään nykyaikana. Mehuja voi laimentaa tai juoda sitä mehua vähän vähemmän;)

Alkuperäinen kirjoittaja Rätti Väsynyt;29606698:
Ennemmin vesipaasto ku nuita pilipalimehujuttuja =)

Jos ei yhtään saa energiaa ulkopuolelta menee nopeasti sekä fyysisesti että psyykkisesti aika heikkoon kuntoon. Eli jaksaa lähinnä maata, harkintakyky menee, tulevaisuudenusko heikkenee jne. Lisäksi rasva ei pala kunnolla.

Sen sijaan jos saa energiaa esim. litrasta tuoremehua päivässä niin paastoa voi jatkaa vaikka viikkoja ilman, että toimintakyky menee liian huonoksi.

Kokeilin kerran paastoa...ostin kaupasta porkkanamehua ja voin kertoa, että se oli niin HELVETIN pahaa...jäi se paasto muuten kesken nopeammin, kuin mitä yksikään "ruokamuutokseni" koskaan :D

No, minun mielestäni ei ole mitään järkeä paastota. Noista mehuista paastoaja saa varmaan 500-1000 kcal/päivä. Itse mieluummin söisin ruokaa tuon kalorimäärän edestä, niin ei joutuisi kärsimään nälästä, ja paino putoaisi silti. Esim. tonnikalaa voi syödä kilon, niin saa 1000 kcal, eikä varmasti jää nälkä, ja saa proteiinia, mikä nyt on paljon tärkeämpää kun mehun sokerit.

Ei kuulosta tutulta, vesipaastosta on vaan kokemusta.

Jos ei yhtään saa energiaa ulkopuolelta menee nopeasti sekä fyysisesti että psyykkisesti aika heikkoon kuntoon. Eli jaksaa lähinnä maata, harkintakyky menee, tulevaisuudenusko heikkenee jne. Lisäksi rasva ei pala kunnolla.

Sen sijaan jos saa energiaa esim. litrasta tuoremehua päivässä niin paastoa voi jatkaa vaikka viikkoja ilman, että toimintakyky menee liian huonoksi.

Paastolla muistaakseni pitää jäähä alle 400 kalorin, muuttuu muuten nälkädietiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei järkeä;29607555:
No, minun mielestäni ei ole mitään järkeä paastota. Noista mehuista paastoaja saa varmaan 500-1000 kcal/päivä. Itse mieluummin söisin ruokaa tuon kalorimäärän edestä, niin ei joutuisi kärsimään nälästä, ja paino putoaisi silti. Esim. tonnikalaa voi syödä kilon, niin saa 1000 kcal, eikä varmasti jää nälkä, ja saa proteiinia, mikä nyt on paljon tärkeämpää kun mehun sokerit.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei järkeä;29607555:

Paaston tarkoitus ei ole laihtuminen, vaan elimistön puhdistaminen kuona-aineista. Mehuja juodaan niin vähän, että elimistö pysyy paastotilassa, pääasiallisesti juodaan vetta. Mutta laihdutuskeino paasto ei ole.

Edelliselle tiedoksi, että ketjussa ei käytetä samaa nikkiä kuin muilla.

=) Kiva että tänne on vastailtukin, kiitos!

Juu, uskon että kaupasta löytyy halvemmallakin ihan OK mehuja, mutta nyt kuitenkin ajattelin alkuun kokeilla ihan tällaista askel askeleelta tarkkaa paastoa.

En tiedä yhtään miltä nuo mehut maistuvat, netissä lukee että aika pahoja olisivat. Mutta toisaalta itse olen sellainen jätemylly että veikkaan niiden uppoavan minuun :D Uskon kuitenkin että tulee laimennettua niitä rutkasti veden kanssa. Ja kaloreitahan tästä mehupaastosta ei pitänyt tulla juuri yhtään jos pysyy ruodussa eikä kittaa mehuja liikaa.

Tarkoitus ei ole laihduttaa paastolla, mutta tahdon testata jos pieni levähdystauko tekis hyvää kropalle, ja jos esim. makeanhimo vähenis ja voisi yrittää totuttautua vähän terveellisimmille ruokatavoille. Ja tahdon tietää tuleeko siitä paastosta sitä euforista oloa mitä hirveästi hehkutetaan joka paikassa. Veikkaan että ei, mutta eihän sitä voi tietää ilman kokeilua :)

Katsotaan jos tuo tilaus lähtis eteenpäin ajoissa, niin pitää to ja pe vähän jo jarrutella, lopettaa kahvin juonti ja jättää lihat pois. Mutta jotenkin tuntuu että menee tuonne seuraavalle viikonlopulle koko testailu, edelleen väittää kone etten ois maksanut tilausta :/ Ja toimitus oli 4-7 arkipäivää.

Kuulemma aloittelijat tekevät usein sen mokan että paaston päätteeksi vetävät kunnon överimässyt, tätä pitänee jotenkin välttää.

Kyllähä se paastollakin rasva palaa ja siinä paastoaikana jos vielä miettii ruokavaliotaan kuntoon, niin väistämättä siinä laihtuu ja suhteellisen kivuttomasti =)
Paaston jälkeen mikä tahansa on herkkua, niin sitten on helppo jättää turhat herkut pois :p

[QUOTE="jooooo";29608355]Paaston tarkoitus ei ole laihtuminen, vaan elimistön puhdistaminen kuona-aineista. Mehuja juodaan niin vähän, että elimistö pysyy paastotilassa, pääasiallisesti juodaan vetta. Mutta laihdutuskeino paasto ei ole.

Edelliselle tiedoksi, että ketjussa ei käytetä samaa nikkiä kuin muilla.[/QUOTE]

Alkuperäinen kirjoittaja Rätti Väsynyt;29608403:
Kyllähä se paastollakin rasva palaa ja siinä paastoaikana jos vielä miettii ruokavaliotaan kuntoon, niin väistämättä siinä laihtuu ja suhteellisen kivuttomasti =)
Paaston jälkeen mikä tahansa on herkkua, niin sitten on helppo jättää turhat herkut pois :p

Toki sillä laihtuu väkisinkin, mutta viittasin tuohon kommenttiin, jossa verrattiin tonnikalan kalorimääriin. Parempiakin laihdutuskeinoja tosiaan on. Mutta tästä saa loistavan olon ja elimistö puhdistuu:) Pitäskin paastota, edellisestä on jo pari vuotta.

Kuinka usein kestää paastota?

[QUOTE="jooooo";29608422]Toki sillä laihtuu väkisinkin, mutta viittasin tuohon kommenttiin, jossa verrattiin tonnikalan kalorimääriin. Parempiakin laihdutuskeinoja tosiaan on. Mutta tästä saa loistavan olon ja elimistö puhdistuu:) Pitäskin paastota, edellisestä on jo pari vuotta.[/QUOTE]

Olen paastonnut useasti. Paastoon ei kuulu sokerit, eikä suola. Eli mehuissa ei saa olla sokeria ollenkaan. Samoin kuin lihaliemissä, tulee käyttää suolattomia. Kahvi ja tee pois. Minttu ja jasmin tee käy, samoin kuin muut yrttipohjaiset "teettömät" teet. Kalorimäärä pitää päivässä jäädä alle sen 400 kalorin, jotta aineenvaihdunta ei käynnisty. Näin elimistö siirtyy polttamaan ravinnokseen elimistöstä liikarasvaa yms. Eli polttoainetta tulee, mutta se tulee itsestä, ei suun kautta. Nälkä pysyy pois ja olo on todella hyvä. Ensimmäiset kaksi päivää on pahimmat. Mutta oikein toteutettuna paaston aikana voi urheilla ja tehdä kaikkea mitä normaalistikin. Kannattaa.kuitenkin jakaa tuo 400 kalorin määrä tasaisiksi annoksiksi pitkin päivää ja. Juoda paljon vettä. Näin ollen esim tuollainen "kallis" rypälemehu sisältää 0,5 litraa. Desissä n. 75 kaloria. Eli eipä sitä päivässä hirmuisia määriä menekään, kun lisänä suolatonta lihalientä ja esim. sokeritonta mehukeittoa jossa n. 10kaloria/desi.

http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/31708/title/Fasting-Heightens-Chemotherapy-Benefits/

48-60 tunnin vesipaasto ennen kemoterapiaa syöpäpotilaalla, suojelee hoidon vahingollisilta vaikutuksilta ja edesauttaa hoidon onnistumista.
Tästähän oli myös tietoa vasta nähdyssä dokumentissa.

Yhteistyössä