Me saatas sossusta toimeentulotukea mut mies ei halua että haetaan sitä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onhko kukaan lukenut sitä laskelmaa että jos kaupungeissa/kunnissa ei mene tiettyä määrää sosavustuksta sen tuki pienenee,siis mitä saavat valtiolta vai mistä se raha tuleekaan ja soskut joutuvat kiristämään sitten taas pois harkinnan varaisista eli siis ne jotka saisivat sitä eivät hae näin sen rahan tarvpeen määrä lasketaan erilailla..
selitin hassusti mutta kuitenkin..

Alkuperäinen kirjoittaja köyhän ei kannata olla ylpeä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin meille ainakin kävi vaikka minä hoidan lasta kotona ei mieheni.

Laittoiko mies varmasti ruksin siihen kohtaan hakemusta, jossa kysyttiin, kumpi hoitaa lasta?

Ap:en tilanteessa se vähennetään jokatapauksessa olis se rasti missä hyvänsä. Sitä ei vähennettäisi siinätapauksessa jos ap olisi töistä hoitovapaalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä laittoi oikeaan kohtaan rastin ja meillä hän on lomautettuna vain 4kk ja tuossa luki että 180 päivää pitää olla.

Miten niin pitää olla? mun mies oli lomautettuna 3kk ja sai kyllä kelan persuosa+ liiton rahat. Ja meillä sitä mun kht ei vähennetty koska olis töistä hoitovapaalla.

Hatunnosto miehellesi. Toivon myös, että sinä kunnioittaisit miehesi näkemystä. Meillä oli vuosi pari sitten myös tiukkaa taloudellisesti ja olisimme tukea saaneet. Mies kuitenkin vastusti sen ottamista ja minä kunnioitin hänen tunteitaan. Nyt on todella tyytyväinen olo siihen, että omillamme pärjättiin. :)

Mulla on opinnot tauolla ollu äitiyslomasta lähtien ja jäin sit hoitovapaalle... Mies lomautettiin, mut ei siltä liiton rahoista ole mun kotihoidontukea vähennetty. Ei toi musta nyt ihan oikein mene. En tiiä sitte onko eri liitoilla erilaisia käytäntöjä.

Seuraava teksti on kopioitu kelan sivuilta. Mikä siinä on vaikea ymmärtää?

Peruspäivärahasta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki. Puolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa. Jos molemmat puolisot ovat työttömiä, vähennys tehdään sen puolison peruspäivärahasta, joka saa lasten kotihoidon tukea.

Yhteistyössä