Me ollaan vakavasti mietitty Afrikkaan muuttoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
mieheni ja 2 lapsemme kanssa. About noin 6kk-12kk ajaksi olisi tarkoitus. Syy tähän on se että minä oppisin kielen ja lapset saisivat olla toisten sukulaistensa kanssa, ja tietenkin myös vahvistaa kielitaitojaan.

Mä vaan mietin että onko täysin epärealistin haave? Meillä ei ole siellä kummallakaan töitä ainakaan vielä. Jos sinne muutettaisi niin mä haluisin olla kotona lasten kanssa, ja samalla meillä kävis joka arkipäivä joku opettamassa mulle kieltä joitakin tunteja päivässä (mies sanoi että maksais noin 100€/kk). Mies tietenkin hakisi töitä, mutta se ei ole niinkään varmaa että löytää. Rahaa elämiseen meillä olisi noin 1000€/kk, joka on mielestäni aika hyvä raha länsi-afrikassa. Minusta olisi muutenkin ihana/pelottava kokemus saada asua jossain ihan muualla, saada vähän perspektiiviä elämään.

Mä olen ollut mieheni kotimaassa kerran, ja tunteeni maata kohtaan ovat hyvin sekavat monesta eri syystä. Suurimmaksi osaksi ehkä siksi että asuimme sukulaisten nurkissa ja meillä ei ollut omaa rauhaa. Myös hormoonit vaikuttivat varmasti, sillä olin raskaana.
Jos muuttaisimme sinne niin asuisimme tietenkin omassa asunnossa.

Mitä kaikkea teidän mielestänne mun pitäisi ottaa huomioon? Lapsemme ovat vielä pieniä, mutta olemme ennenkin matkustaneet heidän kanssaan ja maahan minne olemme menossa on todella hyvä yksityinen terveydenhuolto, joten tälläiset asiat ei minua huoleta.

En lähtisi jos tilanne siis se että miehesi on afrikkalainen ja sinne sukuloimaan menette.
Liikaa lukenut juttuja kuinka mies otti lapset ja nainen palaa yksin kotiin.

Jos maa on turvallinen, niin siitä vaan. Miksipä ei :)

Mielummin kyllä vuodeksi tai kahdeksi, kuin 6 kk ajaksi, jos mahdollista. Tai niin mä ainakin toivoisin tekeväni jos mieheni kotimaahan (ei Afrikassa kylläkään) joskus taas muutamme.

Jos maa on turvallinen, niin siitä vaan. Miksipä ei :)

Mielummin kyllä vuodeksi tai kahdeksi, kuin 6 kk ajaksi, jos mahdollista. Tai niin mä ainakin toivoisin tekeväni jos mieheni kotimaahan (ei Afrikassa kylläkään) joskus taas muutamme.

Niin, mä mietin vaan kaikkea käytännön juttuja. Ja tuo kieli on suht helppo (kuulemma) oppia, ja tiedän aika monta jotka on oppinu sen lyhyessä ajassa. Mä en tiedä haluisinko muuttaa sinne kuitenkaan pysyvästi/enemmän kuin vuodeksi.

Toinen juttu on se että meidän pitäis vuokrata tää asunto eteenpäin kalusteineen kaikkineen, joten sekin on vaikeaa jos on pidempi aika.

Olemme asuneet Afrikassa kun lapset olivat pieniä ja asuisimme vieläkin jos tosiaan olisi rahaa elää siellä! Eli minun mielestä teillä on aivan loistava mahdollisuus mennä sinne asumaan kunhan rahaa riitää elämiseen. Tarvitsetko välttämättä jonkun opettamaan kieltä niin että maksat noin paljon? Itse aikoinaan opin ihan paikallisten ja sukulaisten kanssa.

[QUOTE="aloittaja";25923555]Niin, mä mietin vaan kaikkea käytännön juttuja. Ja tuo kieli on suht helppo (kuulemma) oppia, ja tiedän aika monta jotka on oppinu sen lyhyessä ajassa. Mä en tiedä haluisinko muuttaa sinne kuitenkaan pysyvästi/enemmän kuin vuodeksi.

Toinen juttu on se että meidän pitäis vuokrata tää asunto eteenpäin kalusteineen kaikkineen, joten sekin on vaikeaa jos on pidempi aika.[/QUOTE]

Meillä oli silloin vuokra-asunto ja se oli silloin 2v. välivuokralla.

Vuosi on se aika mitä suurin piirtein menee, että pääsee kulttuurishokista ohi ja alkaa sopeutumaan uuteen maahan. Siksi kyllä olisi parasta jos asuisi yli vuoden.

[QUOTE="vieras";25923643]Vuosi on se aika mitä suurin piirtein menee, että pääsee kulttuurishokista ohi ja alkaa sopeutumaan uuteen maahan. Siksi kyllä olisi parasta jos asuisi yli vuoden.[/QUOTE]

Totta, 6kk menee hetkessä, se on kuin hieman pidempi loma.

Olemme asuneet Afrikassa kun lapset olivat pieniä ja asuisimme vieläkin jos tosiaan olisi rahaa elää siellä! Eli minun mielestä teillä on aivan loistava mahdollisuus mennä sinne asumaan kunhan rahaa riitää elämiseen. Tarvitsetko välttämättä jonkun opettamaan kieltä niin että maksat noin paljon? Itse aikoinaan opin ihan paikallisten ja sukulaisten kanssa.

Eikö sossu kustanna Afrikassa asumista?

En lähtisi jos tilanne siis se että miehesi on afrikkalainen ja sinne sukuloimaan menette.
Liikaa lukenut juttuja kuinka mies otti lapset ja nainen palaa yksin kotiin.

mä olen lukenut pari kirjaa,tosin nekään ei olleet suomalaisten kirjoittamia..ihan samalla tavalla nuo suomalaiset äiditkin näemmä osaa kaapata lapsensa ja kadota niiden kanssa..ja itse lähtisin ainakin mieheni kotimaahan ja nimenomaan matkan tarkoitus on se sukulaisten tapaaminen ;)

Totta, 6kk menee hetkessä, se on kuin hieman pidempi loma.

Joo, mä mietin kans että onko 6kk liian lyhyt aika? Mutta suurin pelko on että mitä jos mä onhoan sitä? Mitä jos mä oon niin kyllästyny ja surullinen ja haluan vaan pois sieltä?

Ai että mua pelottaa tälläiset asiat... mutta samalla se olisi kyllä sen arvoista, jäisi loppuelämäksi muistot..

Ja vaikka mä en ollut 100% tyytyväinen meidän ensimmäiseen lomaan niin nyt pari vuotta myöhemmin mä olen todella ruvennut ikävöimään mieheni sukulaisia. Jutellaan usein puhelimessa hänen siskojensa kanssa ja ne ovat niin ihania ihmisiä

arghhh mä en tiedä mitä tehdä...

mä olen lukenut pari kirjaa,tosin nekään ei olleet suomalaisten kirjoittamia..ihan samalla tavalla nuo suomalaiset äiditkin näemmä osaa kaapata lapsensa ja kadota niiden kanssa..ja itse lähtisin ainakin mieheni kotimaahan ja nimenomaan matkan tarkoitus on se sukulaisten tapaaminen ;)

mä olen kans lukenut aika paljon tästä aiheesta joitakin vuosia sitten, ja täytynee sanoa että en ole afrikkalaisesta kaappaajasta vielä lukenut. Mutta mitä vaan voi tapahtua kenelle vaan, jopa teidän suomalaiset Tepot ja Sepot saattavat yhtäkkiä ottaa lapset ja läksiä ruotsiin, mistä sitä tietää.

Me ollaan oltu yhdessä mieheni kanssa jo aika kauan. Meillä on 2 lasta ja tämä Afrikkaan muuttaminen on minun ideani, mieheni epäröi (hän ei halua mielellään enää asua omassa kotimaassaan koska viihtyy niin hyvin euroopassa).

[QUOTE="aloittaja";25923716]Joo, mä mietin kans että onko 6kk liian lyhyt aika? Mutta suurin pelko on että mitä jos mä onhoan sitä? Mitä jos mä oon niin kyllästyny ja surullinen ja haluan vaan pois sieltä?

Ai että mua pelottaa tälläiset asiat... mutta samalla se olisi kyllä sen arvoista, jäisi loppuelämäksi muistot..

Ja vaikka mä en ollut 100% tyytyväinen meidän ensimmäiseen lomaan niin nyt pari vuotta myöhemmin mä olen todella ruvennut ikävöimään mieheni sukulaisia. Jutellaan usein puhelimessa hänen siskojensa kanssa ja ne ovat niin ihania ihmisiä

arghhh mä en tiedä mitä tehdä...[/QUOTE]

Vaikea neuvoa koska itse lähtisin vaikka tältä istumalta enkä tulisi vähän aikaa takaisin! ;) Onko siellä jotain, mitä epäröit, että saatat inhota? Ympäristö, ilma, liika sosiaalisuus, asioiden toimivuus, turvallisuus tms.? Itse INHOAN Suomen talvea, kylmyyttä ja pimeyttä, inhoan yksinäisyyttä ja "liian helppoa" elämää, joten viihdyn Afrikassa oikein hyvin, vaikka joskus sielläkin hermot menee ja kunnolla. :)

[QUOTE="vieras";25923755]Kuuleman mukaan sossu maksaa somalien lomailun Somaliassa, mutta se on näköjään eri juttu kun puhutaan mamujen sossurahoista.[/QUOTE]

No voithan sinä käydä kysymässä, josko pääsisit Kelan kustantamana Somaliaan. Varmaan ihana lomakohde.

• Tykkää
Reactions: Bonaire
[QUOTE="vieras";25923755]Kuuleman mukaan sossu maksaa somalien lomailun Somaliassa, mutta se on näköjään eri juttu kun puhutaan mamujen sossurahoista.[/QUOTE]

Onko aloittaja puhunut tässä lomailusta Somaliassa somalialaisten kanssa?

Vaikea neuvoa koska itse lähtisin vaikka tältä istumalta enkä tulisi vähän aikaa takaisin! ;) Onko siellä jotain, mitä epäröit, että saatat inhota? Ympäristö, ilma, liika sosiaalisuus, asioiden toimivuus, turvallisuus tms.? Itse INHOAN Suomen talvea, kylmyyttä ja pimeyttä, inhoan yksinäisyyttä ja "liian helppoa" elämää, joten viihdyn Afrikassa oikein hyvin, vaikka joskus sielläkin hermot menee ja kunnolla. :)

asiat joita mietin on:
En ymmärrä kieltä ja viimeeksi tuli ulkopuolinen olo kun ymmärsin 10 sanasta ehkä 1. No sehän tämän matkan tarkoitus on että oppisin kielen! Eli asia korjattu!
Rakastan lämpöä, inhoan talvea! Mieheni taas toisinpäin, rakastaa talvea ja inhoaa lämpöä :)
Tykkään sosiaalisesta ympäristöstä, mutta kaipaan myös omaa tilaani. Siksi sanoin miehelleni että ehdottomasti asumme omassa kämpässä, ei sukulaisten nurkissa. Se olisi liikaa vaadittu minulta.

Yhteistyössä