Me ollaan ajauduttu pikavippi kierteeseen

• Viestiketjun aloittaja velka
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huokaus. Kiitos taas näistä vuodatuksista. Tulinpahan taas siihen tulokseen et onneksi tajuttiin aikanaan...kärsvistellä.
Meillä oli tosi tiukkaa välillä ja rahaa ei tod ollu mut laskuja kylläki. Mut miehen kans päätettiin et mitään vippejä ei oteta eikä luottoja. Se päätös piti. Vaikka tiukkaa oli ja vanhoissa rytkyissa kuljettiin...

Meillä mies oppi aikanaan, ennenkuin pikavippejä vielä sai, muutamasta korkeakorkoisesta luotosa. Mitä niitä nyt olikaan Aktiiviraha ja joku toinen. Muutaman sellaisen otti ja kirosi niitä korkoja. Yhteistuumin mies sitten katkoi ne kortit ja uusia tietty tuli postissa, mutta katkoin nekin heti alkuunsa. Hänelle olisi voinut tulla taas kiusaus korttia vinguttaa, jos sellainen lompakossa olisi ollut. Eli toiset tajuavat heti, mutta toiset oppivat kantapään kautta. Tärkeintä on, ettei aloita vain kierrettä eli toisella maketaan toiset pois.

mania
Alkuperäinen kirjoittaja Tyly Tuomio:
Ihme vuodatusta ja spekulointia jostain pikavipeistä. Ei tu mieleen ensimmäistäkään syytä miks pikavipit pitäs kieltää lailla. Jos ihminen on niin tyhmä että ottaa sellasen vaikka kukaan ei pakota, niin onneks olkoon vaan. /quote]

On kyllä tylyä ja kylmää tekstiä.

On mahdollista, että ihminen voi mielen järkkyessä yhtenä päivänä ottaa useasta firmasta useita tonneja pikavippejä. Pojalleni kävi näin, maanisessa psykoosissa kuvitteli tienaavansa lainaamansa rahat moninkertaisesti takaisin. Kaiken lisäksi jakoi pikavippeinä lainaamiansa rahoja kadulla ihmisille ajatuksenaan, että kun jakaa hyvää, saa itsekin hyvää takaisin.

Nyt sitten taistellaan pikavippifirmojen ja perintätoimistojen kanssa. Kesä on ollut raskas ja huoli pojan voinnista kova. Yhtään ei olisi kaivannut paineita pikavipeistä, mutta yritän auttaa sen minkä voin. En tiedä miten tässä käy, mutta kuluttajaneuvoja ja oikeusaputoimiston lakimies kehottivat vaatimaan lääkärintodistukseen vedoten vippejä mitätöitäviksi.
Vain yksi firma on tähän mennessä suostunut. Taistelu jatkuu.

Voitte arvata, että jos minulta kysytään, niin mielestäni pikavippifirmat tulisi kieltää lailla tai toimintaa rajoittaa huomattavasti. Ei ole oikein, että heikommassa asemassa olevien selkänahasta rahastetaan. Monen nuoren tilannetta ovat pikavipit kurjistaneet vakavasti. On uskomatonta, ettei tälle asialle muka voida tehdä mitään, kun pitäähän vapaata kilpailua tukea. Pikavippifirmat ja perintäfirmat käärivät lamasta huolimatta voittoa, mutta enimmäkseen likaista rahaa minun mielestäni käärivät.

Jaa
Mielestäni pikavippilaitoksia saa olla, mutta toimintaa pitää vaikeuttaa. Eli hyväksyvän päätöksen voisi saada ainoastaan kasvotusten lainanmyöntäjän kanssa tai maksun tulo tilille olisi summittainen, esim. 1-3pv, jos netistä hakisi. Tällöin pikavippi ei olisi niin luotettava ja monikaan ei ottaisi lainaa hetken mielijohteesta, kuten ryyppyreissulla, jolloin ihminen ei tiettävästi ole viisaimmillaan..

täinpelottelija
Miten edes kehtaatte höpistä jostain pikavipeistä ja rahahuolista jos olette hönsineet jonkun perheen itsellenne!!!! ei lapsi ole joku kiva lelu jota kohdellaan kaltoin! uusavuttomat nykynuoret ei osaa huolehtia edes itsestään saatikka perheestä ja huushollista!

VK
Hei, haluaisitko lähettää koko tarinasi osoitteeseen lukijantarina(at)gmail.com
Se julkaistaan anonyyminä http://vippikierre.blogspot.com blogilla. Siellä voit lukea myös muutaman muun vippikierteeseen joutuneen tarinan. Ihmiset haluavat vertaistukea internetistä, koska monella on liian iso kynnyt kertoa asioistaan läheisilleen. Eli muiden tarinoiden asiallinen kommentointi on suotavaa.

meru
kyllä mulla oli ainakin pakko rako ottaa ku työt loppu.7.pv.omavastuu.ja rahojen oottelu päälle yli 2kk.ois menny asunto ja muitakin välttämättömiä laskuja on.mielummin luottotiedot ku kadulle.ei ole vanhempia tai sukulaisia jotka ois auttanu.no kirkolta ruoka-apua hain.enkä häpeä seistä vieläkään ruokajonossa.päättäjillä olisi syytä hävetä että suomessa on hävettävän pieni sosiaaliturva.

vieras
Helppo se on sanoa jos elämä sujuu mukavvasti ja on pystynyt varautumaan pahan päivän varalle. Kaikilla ei ole näin. Yllättävät lomautukset voivat pistää talouden sekaisin, varsinkin jos sinulla on lainaa (itsellä opintolaina ja autolaina eli ei mitään kummempia turhuuksia). Kun tulot loppuu, vaikkakin väliaikaisesti, tyhjästä on huono maksaa edes niitä pakollisimpia juttuja, tai sopia mitään maksusuunnitelmiakaan kun ei ole tuloja eikä varmuutta millon niitä tulee. Meillä sattui samaan syssyyn muutto eli jostain piti repiä takuuvuokrat ja loppulaskuihin rahat vedestä ja sähköstä, muuttoauto jne. Pikavippiä oetttiin ja säästyttiin ulosotoilta. Onneks saatiin uudet työt ja ei jääty vippikierteeseen vaan saatu maksettua ihan normaalisti lyhennykset. Pankista ei saatu lainaa tuossa tilanteessa.

kyllä tästä noustaan :)
Alkuperäinen kirjoittaja Hienoa:
Onneksi olkoon, tyhmyydestä saa maksaa. Eikä tässä kohtaa sympatiaa kolahda itse olette itsenne kuseen ajanut.
Usko ihmiseen = tyhmyyttä? No niin se kai on. Sääli vain, että kehenkään ei voi enää luottaa. Silti en halua koskaan tuollaiseksi kyynikoksi - ennemmin lusin ja kärsin.

ööö...
Minä olen tässä miettinyt, että miksi ihmeessä töissä käyvät ihmiset eivät säästä pahan päivän varalle? Aina pitäisi olla ainakin parin kuukauden laskujen rahat tilillä säästössä. Sillä säästäisi monet unettomat yöt. Eihän sellaista summaa toki kuukaudessa koota.. mutta kuukausien ja vaikka vuosienkin saatossa. Minä olen työmarkkinatuestakin saanut säästettyä hyvän summan ja mies säästää palkastaan. Mistään ei tarvitse puutetta kärsiä. Miehen bruttopalkka on alle 2000?/kk eli ei hänkään mistään pomon palkoista säästä.

aply
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
meillä ollu tää asunto 1,5 vuotta.Kai tästä kierteestä joskus selviää..vaikkakin jos tulee yksikin takapakki niin ei tästä selviä.
Eli perinteinen -otettu liian iso asuntolaina- tapaus :( Kohta menee kämppä pakkolunastukseen jos nyt jo olette ongelmissa, kertoo siis että laina väärin mitoitettu. Vastauksena kämpän vaihto halvempaan, takkiin tulee vähän, mutta enemmän tulee jos vetkuttelee asiassa.

Päästä vippaa
mä otin 20e joskus, aikoinaan, vippiä, kun kaveri kertoi tästä..kohta otin 200e, sitten nykyään summat pyörii et useammasta on oettu 400e, 300e jopa 600e.
Arvatkaa, jääkö mulle palkasta mitään? Ja arvatkaa, kuinka kauan voin jatkaa näin? En kauan, nyt makselen vippejä vipeillä, jos saan jostain joskus ison lainan niin maksan nuo pois enkä VITTU ENÄÄ IKINÄ OTA YHTÄÄN VITUN VIPPIÄ!
ps. pikavippikierteeseen joutuvat ihmiset on kuulema muutenkin helposti addiktoituvia, sovin profiiliin, mikään ei pysy kohtuudessa.

onononon
Itse olin myös pikavippikierteessä, sen jälkeen perintäkierteessä ja nyt makselen ulosoton kautta niitä. Suurimman osan vipeistä otin miehelleni kun hän niin autuaan lupasi maksaa ne sitten, mutta toisin kävi. Omat vippini kyllä pysyin maksamaan.
Että tosi reilu mies mulla, vai mitä? Tiiän, omaa tyhmyyttä ottaa toiselle noita, mutta luulin voivani luottaa puolisooni...

"Netta"
Me olemme myös pikavippikierteessä, fimoja varmaan 20 minne velkaa, summat 200 ylösäpäin, kympppitonnia huitelee. Pankkilainaa ei saada...Oletteko saaneet kuinka pitkiä maksuaikoja perintäyhtiöiden kanssa ?

Humps
Itse olen jo kohta 2 vuotta paininut vippien kanssa. Yhden isomman satsin sain maksettua pois perinnän kautta ja sorruin uudelleen. Tosin tämä uusi sortuminen on pientä aikaisempaan verrattuna. Nyt olen tilanteessa, että päätin lopettaa lainalla elämisen. Eli nyt vielä makselen pikkueriä perintäfirmojen kanssa, mutta elokuussa alan tekemään normaalityöni lisäksi aamusiivouksia, viikonloppusiivouksia jne. Mulla on nyt vippejä muutaman tonnin edestä ja olen laskenut, että 3-4 kk kovalla työllä saan ne pois maksettua. Sen jälkeen mulle jää jokaisesta normaalipalkasta säästöön elämisen lisäksi.

Itse en halua enää tukeutua sukulaisiin ja pyytää takaajiksi lainoihin, joten siksi päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja ryhditäytyä. Syksy tulee olemaan rankka, mutta uskon sen jaksavani, kun edessä on helpompi ja velattomampi elämä. Kaikkia luottojani en saa maksettua tuolla muutaman kuukauden lisätyöllä, mutta niiden maksuun sitten riittää omasta palkastani. Tavoite on 2 vuoden päästä olla täysin valeton!

Eli mun ohje on ensin sopia perintätoimistojen kanssa maksusta, sitten työnteolla rahan tekeminen. Kun on itsensä ajanut tuohon tilanteeseen, ei siitä töitä tekemättä selviä.

Mutta siis tsemppiä kaikille saman tilanteen kanssa painiville, tiedän tunteen erinomaisesti!

"vieras"
Meillä oli sama tilanne joskus kun mies oli työttömänä, mutta päästiin siitä eroon kun mies sai töitä.
Meillä tosin oli max. 150e velkaa yhteensä kahdesta eri vippifirmasta, mutta samalla lailla kierteessä oltiin.

Yhteistyössä