Me käytetään pojalla myös pinkkejä vaatteita. Miten muilla?

• Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
[QUOTE="Vieras";28281052]Toisaalta eikö vanhempi ole jo tehnyt kategorisoinnin vahvasti itse jos pojalle ostetaan 'tyttöjen leluja' ;)

Meillä on ollut leluja lasten kiinnostuksen mukaan, en ole miettinyt mitä sukupuolta lelut edustavat tai miten niillä pitäisi pyrkiä johonkin roolien muuttamiseen.[/QUOTE]

Käytin heittomerkkejä ja lyhennettä "ns" kun puhuin tyttöjen leluista ja vaatteista. Meillä on myös ns. poikien leluja yhtä lailla.

no tuota
No niin, mun ei siis tyttäretkään käyttäneet pinkkiä (eikä käytä oikein vieläkään). Siis joku kierrätetty body saattoi olla tietysti niillä pinkki, mutta muuten mä olen aina ollut itse raikkaiden perusvärien perään ja käytän niitä molemmilla sukupuolilla :D Joskus tosin tuntuu että vauvan kirkkaan punainen bodykin (pojalla) on liikaa jollekin pastelliväri-hörsölle :)

Juu nuo korut. Meillä poika on kysellyt koruja itselleen, mutta ei halua niitä mitä minä antaisin omistani vaan jotain erilaista. Olen sitten yrittänyt katsella että missä olisi pojille koruja mutta ei. Täällä päin pitäisi vielä olla yksi koruliike missä on vain miehille kaikkea krääsää, suuntaan kohta sinne.

"Heivaan"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;28281090:
Meillä pikku pojat ovat surkutelleet kun vain tytöille on koruja myynnissä, mut sanoin että kyllä on pojillekin. etsintä vaan on haasteellisempaa. huomioivat tyttöjen nätiksi laittautumisen ja röyhelöt meikit sun muut, haluaisivat laittaa itseäänkin mut eipä ole pojille muita kun kravaatteja,huiveja, rusetteja kaulaan...tylsää.onko vinkkejä?
Ei ole vinkkejä, mutta seuraavana muotitrendinä voisi minun mielestäni olla poikien pinnit.

Meillä on pojalla ollut aivan pienestä saakka todella paksu tukka, joka kasvaa erittäin nopeasti, ja jonka leikkaaminen on aina ollut lapselle vastenmielistä, varsinkin joskus yksivuotiaana, kun asiaa ei vielä pystynyt sanoin selittämään. Oli ihan kärsimystä, kun piti joko antaa lapsen juosta tukka silmillä tai sitten saksia potta-otsista lapsen nukkuessa.

"vieras"
Meidän pojan lempiväri on pinkki ja toisella pojalla oranssi. Jos löytyy sen väristä vaatetta, niin tottakai saavat niitä! En koe, että pinkki olisi vain "tyttöjen väri". Yhtä lailla pojat voi autojensa ohella leikkiä kotileikkejä ja hoitaa nukkeja.

Juu nuo korut. Meillä poika on kysellyt koruja itselleen, mutta ei halua niitä mitä minä antaisin omistani vaan jotain erilaista. Olen sitten yrittänyt katsella että missä olisi pojille koruja mutta ei. Täällä päin pitäisi vielä olla yksi koruliike missä on vain miehille kaikkea krääsää, suuntaan kohta sinne.
Meillä pojat käyttää koruja paljon. Millainen olisi hänestä sellainen erilainen?

"a p"
[QUOTE="vieras";28281186]Meidän pojan lempiväri on pinkki ja toisella pojalla oranssi. Jos löytyy sen väristä vaatetta, niin tottakai saavat niitä! En koe, että pinkki olisi vain "tyttöjen väri". Yhtä lailla pojat voi autojensa ohella leikkiä kotileikkejä ja hoitaa nukkeja.[/QUOTE]

Ei varmaan niitä käyttävät koekkaan niin. Fakta kuitenkin on että kaupassakin pinkit vaatteet ovat siellä tyttöjen osastolla suurimmaksi osaksi, ja barbit, nuket ja ponit tyttöjen leluosastolla jne.

Haluaisin kuulla lisää, onko muiden lasten vaatteita tai leluja kommentoitu negatiivisesti/positiivisesti jos ovat eri sukupuolelle "tarkoitettuja".

No kun otin sitä oranssia vauvalankaa hyllystä niin sanoi, että harmaa on paljon parempi ja kommentoi että liian ärjyä toi oranssi yms. Lähdin sitten kaupasta ruskean langan kanssa. :-/
Täytyy mennä sulla raskaushormonien piikkiin, et annoit noin tehdä.

Mä ostan sitä, mitä mä haluan ja ko. myyjä ois kyllä tuossa kohdassa kuullut pari valittua sanaa. =)

"Vieras"
Kyllä ne lapset sitten itse kertoo kun pinkin aika on ohi :D meillä ei kuopus suostuisi käyttämään mitään tyttömäistä, on jo varhain oppinut isoveljiltä mikä on in ja mikä out.

Alkuun poikien äitinä vähän pisti silmään synkeät kuosit,mutta ei se ole ajan myötä enää haitanut. Liikuttavaa kun pojat haluavat vetää ne spiderman- paitansa päälle ja olla niin isoja. Pistävät päälle sellaisia vaatteita kuin tykkäävät. Nyt on isommilakin pojilla selvästi värikäs muoti, on värikäitä housuja, huppareita ja tennareita.

Pojan lempivärit on pinkki ja violetti, tytön lempiväri on sininen. Eskari-ikäinen tyttö ei hoitoon laita täysin pojille tarkoitettuja vaateita eli sinisessä pitää olla jotakin "tyttömäistä". Joskus on sanonut poikien sanoneen jotakin vaatetta poikien väriseksi.

"vieras"
[QUOTE="a p";28281210]Ei varmaan niitä käyttävät koekkaan niin. Fakta kuitenkin on että kaupassakin pinkit vaatteet ovat siellä tyttöjen osastolla suurimmaksi osaksi, ja barbit, nuket ja ponit tyttöjen leluosastolla jne.

Haluaisin kuulla lisää, onko muiden lasten vaatteita tai leluja kommentoitu negatiivisesti/positiivisesti jos ovat eri sukupuolelle "tarkoitettuja".[/QUOTE]

Johtuiskohan siitä, että tytöt tykkää pääsääntöisesti noista nukeista, barbeista, jne. ja pojat sitten autoista? Ja johtuiskohan siitä, että pojat ei halua pinkkiä mekkoa päälleen ja tytöt haluaa?

En ymmärrä, että väkisin pitää kasvattaa lapset johonkin ihmemuottiin. Meillä poika on kiinnostunut autoista, vaikka ikänsä on leikkinyt serkkulikkansa kanssa ja tuo tyttö taas ei ole autojen perään ollenkaan. Eikä kukaan tiedä, mistä tuo johtuu. Villi veikkaus olis, että johtuisko siitä että poikia nyt vaan sattuu kiinnostamaan enemmän vauhdinhurma ja tyttöjä sitten hoivaleikit?

ok
Meillä on pinkkiäkin pojalla, eikä ole tullut mieleeni sitä mitenkään ihmetellä tai sillä kehua. Väri siinä missä muutkin. Vihre-sinipainotteista on kyllä pääosin vaatteensa, helpottaa pyykkäämistä sillä yleensä pesen nuo keskenään ja puna-keltaiset keskenään.

"a p"
[QUOTE="vieras";28281397]Johtuiskohan siitä, että tytöt tykkää pääsääntöisesti noista nukeista, barbeista, jne. ja pojat sitten autoista? Ja johtuiskohan siitä, että pojat ei halua pinkkiä mekkoa päälleen ja tytöt haluaa?

En ymmärrä, että väkisin pitää kasvattaa lapset johonkin ihmemuottiin. Meillä poika on kiinnostunut autoista, vaikka ikänsä on leikkinyt serkkulikkansa kanssa ja tuo tyttö taas ei ole autojen perään ollenkaan. Eikä kukaan tiedä, mistä tuo johtuu. Villi veikkaus olis, että johtuisko siitä että poikia nyt vaan sattuu kiinnostamaan enemmän vauhdinhurma ja tyttöjä sitten hoivaleikit?[/QUOTE]

Yksilöitähän kaikki ovat. Itse olen nainen ja leikin lapsena mieluiten leluilla jotka mielletään yleisesti poikien leluiksi. Lempivaatteetkin olivat poikien osastolta.

Meidän pojalla on leluja laidasta laitaan ja hän leikkii kaikilla riippumatta siitä onko lelut tehty tyttöjä vai poikia varten.

Mihin muottiin tarkoitat että kasvatamme lapsiamme? Mielestäni nimenomaan emme kasvata mihinkään muottiin. Lapsi valitsee itse millä leluilla leikkii. Vaatteita hän ei vielä osaa itse valita joten niistä päättää toistaiseksi vanhemmat mutta se ei kai lasta pilaa?

"..."
[QUOTE="Vieras";28281339]Kyllä ne lapset sitten itse kertoo kun pinkin aika on ohi :D meillä ei kuopus suostuisi käyttämään mitään tyttömäistä, on jo varhain oppinut isoveljiltä mikä on in ja mikä out. [/QUOTE]Niinpä niin, eli opittu asia. Se siitä sukupuolten erottelun "luonnollisuudesta".

Paljon paskaa syntyy maailmaan tällaisesta ajattelusta. Ois kiva jos ihmiset oppis ottamaan nämä asiat vähän rennommin ja kyseenalaistamaan.

Muistoja
Pojallani oli noin 5-vuotiaana siskoilta peritty pinkki college jossa oli poikamaisen vauhdikas kuva. Kukaan ei ainakaan ääneen ihmetellyt tyttömäistä väriä ja poika tykkäsi vaatteesta kovin.

"vieras"
Meillä on vasta puolitoistavuotias poika, joten hänellä itsellään ei vielä kovin voimakkaita mielipiteitä ole, mutta kyllä käytetään pinkkiä siinä kuin muitakin värejä. Laatikosta löytyy lähes kaikki sateenkaaren värit molemmilla lapsilla. Poika on perinyt isosiskoltaan ja serkkutytöltä vaatteita ja niiden mukana on tullut pinkkiäkin. On niitä myös ostettu jotain itsekin. Ärsyttää suunnattomasti kun lastenvaatteet on niin vahvasti jaettu tyttöjen ja poikien vaatteisiin, lapset kun alle kouluikäisinä ovat vielä ihan samanmallisia sukupuolesta riippumatta. Miksi niihin kirkkaanpunaisiin tai oransseihin paitoihin on laitettava aina puhvihihat tai pitsiä kaulukseen? Miksi kirkkaansinisissä on lähes poikkeuksetta autoja ja hämähäkkimiehiä? Pojalle olen ostanut esim. sinivalkoraidalliset leggingsit joissa on rusetit nilkoissa, tuskin niitä rusetteja kukaan edes huomaa. Olisin leikannut ne pois, mutta mies tuumi, että miksi turhaan. Toisaalta viisivuotias isosisko valitsee itse mieluummin vihreää ja turkoosia, kuin vaaleanpunaista. Sama juttu lelujen kanssa. Isompi leikkii ihan yhtälailla nukeilla kuin autoillakin ja toivoi syntymäpäivälahjaksi poliisivermeitä. Pienempi seuraa isosiskon tekemisiä, mutta mieluisimpia tuntuu olevan nuken työntely vaunuissa ja leikkikeittö.

Ainoa jolta on tullut negatiivista palautetta on appiukko. Hän muistaakin kantaa jokaisella tapaamiskerralla pojalle autoja ja oli nyt pääsiäisenä ihan kauhuissaan kun poika hoivaili nukkea ja tynteli sitä vaunuissa. Kun poika sitten isnnostui pihalla olevast atraktorista, tuumi pappa, että taitaa siitä onneksi tulla oikea mies.

sadan äiti
[QUOTE="vieras";28281526]Meillä on vasta puolitoistavuotias poika, joten hänellä itsellään ei vielä kovin voimakkaita mielipiteitä ole, mutta kyllä käytetään pinkkiä siinä kuin muitakin värejä. Laatikosta löytyy lähes kaikki sateenkaaren värit molemmilla lapsilla. Poika on perinyt isosiskoltaan ja serkkutytöltä vaatteita ja niiden mukana on tullut pinkkiäkin. On niitä myös ostettu jotain itsekin. Ärsyttää suunnattomasti kun lastenvaatteet on niin vahvasti jaettu tyttöjen ja poikien vaatteisiin, lapset kun alle kouluikäisinä ovat vielä ihan samanmallisia sukupuolesta riippumatta. Miksi niihin kirkkaanpunaisiin tai oransseihin paitoihin on laitettava aina puhvihihat tai pitsiä kaulukseen? Miksi kirkkaansinisissä on lähes poikkeuksetta autoja ja hämähäkkimiehiä? Pojalle olen ostanut esim. sinivalkoraidalliset leggingsit joissa on rusetit nilkoissa, tuskin niitä rusetteja kukaan edes huomaa. Olisin leikannut ne pois, mutta mies tuumi, että miksi turhaan. Toisaalta viisivuotias isosisko valitsee itse mieluummin vihreää ja turkoosia, kuin vaaleanpunaista. Sama juttu lelujen kanssa. Isompi leikkii ihan yhtälailla nukeilla kuin autoillakin ja toivoi syntymäpäivälahjaksi poliisivermeitä. Pienempi seuraa isosiskon tekemisiä, mutta mieluisimpia tuntuu olevan nuken työntely vaunuissa ja leikkikeittö.

Ainoa jolta on tullut negatiivista palautetta on appiukko. Hän muistaakin kantaa jokaisella tapaamiskerralla pojalle autoja ja oli nyt pääsiäisenä ihan kauhuissaan kun poika hoivaili nukkea ja tynteli sitä vaunuissa. Kun poika sitten isnnostui pihalla olevast atraktorista, tuumi pappa, että taitaa siitä onneksi tulla oikea mies.[/QUOTE]

tai ehkäpä ladyboy?

"Vieras"
[QUOTE="...";28281434]Niinpä niin, eli opittu asia. Se siitä sukupuolten erottelun "luonnollisuudesta".

Paljon paskaa syntyy maailmaan tällaisesta ajattelusta. Ois kiva jos ihmiset oppis ottamaan nämä asiat vähän rennommin ja kyseenalaistamaan.[/QUOTE]

Nimenomaan rennommin eli lapsi voi ite vaikuttaa eikä tartte toteuttaa mitään vanhempien sp-neutraalia ajattelukaava. Pistää päälle sitten pinkkiä tai batmania, kunhan tykkää. Usein törmää vaan siihen, että pojilta halutaan jotenkin kieltää ne synkeät kuosit ja supersankarit ja tuupata heitä pinkkiin suuntaan. Ei se ole neutraalia vaan vahvasti lasta ohjaava tapa toimia.

Viimeistään siellä koulumaailmassa kavereiden mielipiteet vaikuttaa vaikka olisi ainokainen. Niin se kuulkaa on ollut meilläkin :D

Yhteistyössä