Me käytetään pojalla myös pinkkejä vaatteita. Miten muilla?

• Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
Taaperon vaatteet ovat perus-vaatteita, mm. college-housuja ja kuvattomia yksivärisiä tai kuviollisia puseroita. Ei mitään röyhelöitä tai pitsejä. Mutta väreinä kaikkia lapsekkaita värejä: keltaista, vihreää, sinistä, punaista, violettia, pinkkiä, oranssia, turkoosia, lisäksi on vähän ruskeita, mustia ja harmaita vaatteita. Muutenkaan emme rajoita lapsen tekemisiä sukupuolen perusteella, leikeissä on "tyttöjen kategoriasta" mm. prinsessalinnaa, hiuspinniä ja kaulakoruja, nukkea, ponia ja kahviastiastoa.

Samoja vaatteita ja leluja tullaan käyttämään myös pikkusiskolla.

Vielä ei ole kukaan vieras kommentoinut pahasti pinkkejä ym. "tyttömäisiä" värejä, sen sijaan on tullut ihastelua värikkäistä vaatteista. Pojan pappapuoli on sensijaan puolivitsillä(?) valittanut pojan leluista: ei saisi olla kiinnostunut tyttöjen leluista.

Onko täällä muita jotka käyttävät ns. toiselle sukupuolelle tarkoitettuja vaatteita tai leluja lapsellaan? Minkälaista palautetta olet saanut asiasta?

Nyt ei ole pinkkiä kuin isomman pojan yhdessä T-paidassa. Tosin he kävi lauantaina ostamassa itselleen lohenpunaiset housut molemmat.
Kyllä meillä pojat ovat leikkineet kotia ja nukeillakin. Mutta he ovat molemmat ihan pikkuisesta lähtien rakastaneet autoja...mihin ne pojat raidoistaan pääsisi?

määä
No mä välttelin tytölläkin niitä pinkkejä, kun en väristä pidä. Harvassa olivat silloin lastenvaatteissa muut värit kuin punainen ja sininen. Ja leikkiä ovat saaneet mitä ovat halunneet, tietysti. Ehkä tytöillä on helpompaa, pyssyleikkiäkään ei kukaan ihmettele kuten pojan prinsessaleikkejä?

Pääsääntöisesti isosiskon pinkit ei pikkuveljelle periydy enkä myöskään ole ostanut pojalle mitään pinkkiä. Mutta tilapäisesti sillä on voinut olla isosiskon sukat tai hanskat lainassa, pinkkeinä tietysti.

Leluilla noi leikkii yhdessä eli siinä menee nukenrattaat (pinkit by the way) missä autotkin. Kahviastiastot ja ruoanlaittohan on just ihan pop tuon kundin mielestä. Oikeastikin on paljon innostuneempi ruoanlaitosta kuin siskonsa (tulee aina mun apukokiksi). En mä tuota edes osaa kyllä katsoa "tyttöjen" leikiksi. Onhan noita mieskokkeja paljon.

Jos poika itse kaupasta jotain vaaleanpunaista haluaisi, ostaisin kyllä.

Meillä
kahden pojan äitinä olen ihan tietoisesti etsinyt myös pinkkejä vaatteita käyttöön koska sinisen eri sävyt ja tummat tylsät värit rupes kyllästyttää. Jotain t-paitoja ja shortseja on poikienkin puolella myynnissä, ihan hyvä ettei pinkkiä rajoiteta enää tytöille. Eihän "poikienkaan värit" ole vain pojille vaan tytötkin niitä käyttää ilman ihmettelyjä.

En ymmärrä miksi leikit ja lelut pitäisi erotella, niin tuntuu kaikki tekevän. Poikamme valitsi lelu hyllyltä ponin mille laitetaan hiuskoristeita ja kammataan. sukulainen luuli automaattisesti että ostimme sen siskolle. ärsyttää tuollainen....

olen itsekin lapsena saanut autoja ym "poikien juttuja", se oli normaalia. Nyt poikien äitinä olen törmännyt ettei poikien elämässä olekaan yhtä suotavaa tehdä tyttöjen juttuja tai varsinkaan pukeutua tyttöjen väreihin

"Heivaan"
Sellaista tummanpinkkiä (magentaa) on meidän esikoispojalla paljonkin, mutta hentoa pinkkiä (roosaa) ei sentään. Kaikki vaatteet on hankittu sillä ajatuksella, että käyvät seuraavallekin lapselle sukupuolesta riippumatta. Turkoosia on paljon, samoin limeä, ruskeaa, farkkua, leijonankeltaista, punaista, valkoista...

Ja kehuja saa meidänkin lapsi värikkäistä vaatteistaan, mutta toki myös yleisestä söpöydestään.

"Heivaan"
Niin ja leluista: poika tykkää itse eniten kokkauksesta, askartelujutuista ja legoista. Kukaan ei ole asiaa kommentoinut, ja mielestäni ovatkin aika neutraaleja leikkejä.

"a p"
[QUOTE="Heivaan";28280954]Sellaista tummanpinkkiä (magentaa) on meidän esikoispojalla paljonkin, mutta hentoa pinkkiä (roosaa) ei sentään. Kaikki vaatteet on hankittu sillä ajatuksella, että käyvät seuraavallekin lapselle sukupuolesta riippumatta. Turkoosia on paljon, samoin limeä, ruskeaa, farkkua, leijonankeltaista, punaista, valkoista...

Ja kehuja saa meidänkin lapsi värikkäistä vaatteistaan, mutta toki myös yleisestä söpöydestään.[/QUOTE]

Joo sellaista räikeän pinkkiä meilläkin käytetään, ei hempeää vaaleanpunaista. Mutta sekin johtuu siitä että en juuri pidä hempeistä väreistä. No, tietyt vaaleanvihreät (omena) ja vaaleansiniset (taivaansiniset) menevät mutta muista hempeistä en pidä.

"marinka"
Mä oon käyttänyt pojalla tytön pinkkiä fleecehaalaria kun kasvoi omastaan ulos ja esikoiselta jäi pinkki haalari. Mutta muuten en ole esikoisen pinkkejä vaatteita käyttänyt, punaisia kyllä.

Esikoisellekaan en ois oikein pinkkiä halunnut mutta punaista kyllä (en ennen tykännyt punaisestakaan yhtään) mutta vaikea löytää punaista, kaikki tuntuu olevan enimmäkseen pinkkiä. Esikoisella oon käyttänyt sinistä kun se on oma lempiväri ja myös oranssia, keltaista, ruskeaa ja vihreää vaikken niistä niin pidä.

Poika saa leikkiä halutessaan tyttöjen leikkejä, niitähän se varmaan kasvaessaan leikkii siskon kanssa. Tyttö leikkii joskus autoilla ja ulkona huomaa isot autot ja raktorit ja on mielissään ja tykkää puuhapetestä :-D (tyttö 2v ja poika 6kk)

On meidän pojalle ainakin yhdet pinkit puolipotkarit mummi varannut. En ajattele värejä sukupuolittuneina. Olen lähinnä ollut hieman ahdistunut, koska poikien vaatteet ovat niin tummia ja synkkiä. Lankakaupassakin myyjä, kuultuaan että poikavauvaa odotan ja neulon hänelle, ei myynyt oranssia lankaa minulle.

"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;28280944:
kahden pojan äitinä olen ihan tietoisesti etsinyt myös pinkkejä vaatteita käyttöön koska sinisen eri sävyt ja tummat tylsät värit rupes kyllästyttää. Jotain t-paitoja ja shortseja on poikienkin puolella myynnissä, ihan hyvä ettei pinkkiä rajoiteta enää tytöille. Eihän "poikienkaan värit" ole vain pojille vaan tytötkin niitä käyttää ilman ihmettelyjä.

En ymmärrä miksi leikit ja lelut pitäisi erotella, niin tuntuu kaikki tekevän. Poikamme valitsi lelu hyllyltä ponin mille laitetaan hiuskoristeita ja kammataan. sukulainen luuli automaattisesti että ostimme sen siskolle. ärsyttää tuollainen....

olen itsekin lapsena saanut autoja ym "poikien juttuja", se oli normaalia. Nyt poikien äitinä olen törmännyt ettei poikien elämässä olekaan yhtä suotavaa tehdä tyttöjen juttuja tai varsinkaan pukeutua tyttöjen väreihin
Minäkin olen lapsena leikkinyt poikien leluilla paljon. Pääsyy miksi meillä on ns. tyttöjen vaatteita, on se että saa enemmän värikkyyttä vaatteisiin ja ns. tyttöjen leluja siksi, että poika saa leikkiä ihan sillä millä haluaa. Lisäplussaa on se, että saa rikkoa vanhoja pinttyneitä tapoja sukupuoliin liittyen.

piiukka
Ei tarvitse äitin pukea, poika pukee itse ja löytyy pinkkejä Lacosten paitoja eri sävyissä, pinkkejä vöitä, sukkia jne. Pojalla ikää 18 vee ja on tosi tummahiuksinen, joten värikkäät vaatteet pukee tosi hyvin, tyttöystäväkin ostaa aina pinkkejä lahjaksi :)

meillä
[QUOTE="a p";28281001]Minäkin olen lapsena leikkinyt poikien leluilla paljon. Pääsyy miksi meillä on ns. tyttöjen vaatteita, on se että saa enemmän värikkyyttä vaatteisiin ja ns. tyttöjen leluja siksi, että poika saa leikkiä ihan sillä millä haluaa. Lisäplussaa on se, että saa rikkoa vanhoja pinttyneitä tapoja sukupuoliin liittyen.[/QUOTE]

samaa mieltä!

"a p"
On meidän pojalle ainakin yhdet pinkit puolipotkarit mummi varannut. En ajattele värejä sukupuolittuneina. Olen lähinnä ollut hieman ahdistunut, koska poikien vaatteet ovat niin tummia ja synkkiä. Lankakaupassakin myyjä, kuultuaan että poikavauvaa odotan ja neulon hänelle, ei myynyt oranssia lankaa minulle.
Ai kieltäytyi myymästä? Oho! Mitä myyjä siis sanoi?

Minä ostan aina värikkäitä vaatteita kun näen niitä, ja ajan kanssa kun saa ostaa niin ei ole tarvinnut ostaa synkkiä vaatteita, ja silti rahaa ei ole mennyt paljoa kun alesta löytyy aina jotain kivaa halvalla. Minua vähän harmittaa perhekerhoissa sun muissa nähdä että pojilla käytetään synkkiä tai tylsiä vaatteita, ja tytöillä on 95% vaatteista punasävyisiä. Eihän se lapsia haittaa mutta kivoja/erilaisia vaatteita on aikuisen kivempi katsella, ja onpa meidän poika saanut lapsiltakin kehuja vaatteistaan :)

"Vieras"
Toisaalta eikö vanhempi ole jo tehnyt kategorisoinnin vahvasti itse jos pojalle ostetaan 'tyttöjen leluja' ;)

Meillä on ollut leluja lasten kiinnostuksen mukaan, en ole miettinyt mitä sukupuolta lelut edustavat tai miten niillä pitäisi pyrkiä johonkin roolien muuttamiseen.

[QUOTE="a p";28281041]Ai kieltäytyi myymästä? Oho! Mitä myyjä siis sanoi?

Minä ostan aina värikkäitä vaatteita kun näen niitä, ja ajan kanssa kun saa ostaa niin ei ole tarvinnut ostaa synkkiä vaatteita, ja silti rahaa ei ole mennyt paljoa kun alesta löytyy aina jotain kivaa halvalla. Minua vähän harmittaa perhekerhoissa sun muissa nähdä että pojilla käytetään synkkiä tai tylsiä vaatteita, ja tytöillä on 95% vaatteista punasävyisiä. Eihän se lapsia haittaa mutta kivoja/erilaisia vaatteita on aikuisen kivempi katsella, ja onpa meidän poika saanut lapsiltakin kehuja vaatteistaan :)[/QUOTE]

No kun otin sitä oranssia vauvalankaa hyllystä niin sanoi, että harmaa on paljon parempi ja kommentoi että liian ärjyä toi oranssi yms. Lähdin sitten kaupasta ruskean langan kanssa. :-/

Mieh
Pojalla pinkkiä päällä silloin kun sitä haluaa käyttää. en ymmärrä miksi värit pitäisi katekorioida sukupuolen mukaan. Käyttäähän tytötkin sinistä ja mustaa. miksei pojat voisi käyttää hempeitä värejä?

Meillä on 4-vuotiaalla pojalla ollut aina oranssia, punaista, keltaista, neonvihreää, vaaleansinistä.. pinkkiä ei ole, aikaisemmin niitä ei juuri pojille ollut ja nyt ei ole tullut ostettua. Mutta tiedän yhden pienen pojan jolle pinkki sopii ihan älyttömän hyvin, eikä vie mitenkään tyttömäiseen suuntaan.

En pidä sellaisista poikavaatteista yhtään, missä on levottomia kuvia tummalla pohjalla, tai likaisen tummaa sinistä ja harmaata. Kamalin yhdistelmä on minusta harmaa, musta ja punainen :x

meillä
ei ole oranssi tyttöjen väri...tätä olen ihmetellyt paljon viime vuosina. Itsekin olen ahdistunut kun haluaisin pukea pojat värikkäästi ja iloisesti mutta värit vaan toistaa itseään. on nykyään jotain kirkastakin, kaikki tumman siniset ohitan heti kättelyssä.

Meillä pikku pojat ovat surkutelleet kun vain tytöille on koruja myynnissä, mut sanoin että kyllä on pojillekin. etsintä vaan on haasteellisempaa. huomioivat tyttöjen nätiksi laittautumisen ja röyhelöt meikit sun muut, haluaisivat laittaa itseäänkin mut eipä ole pojille muita kun kravaatteja,huiveja, rusetteja kaulaan...tylsää.onko vinkkejä?

"vieras"
[QUOTE="a p";28280853]Taaperon vaatteet ovat perus-vaatteita, mm. college-housuja ja kuvattomia yksivärisiä tai kuviollisia puseroita. Ei mitään röyhelöitä tai pitsejä. Mutta väreinä kaikkia lapsekkaita värejä: keltaista, vihreää, sinistä, punaista, violettia, pinkkiä, oranssia, turkoosia, lisäksi on vähän ruskeita, mustia ja harmaita vaatteita. Muutenkaan emme rajoita lapsen tekemisiä sukupuolen perusteella, leikeissä on "tyttöjen kategoriasta" mm. prinsessalinnaa, hiuspinniä ja kaulakoruja, nukkea, ponia ja kahviastiastoa.

Samoja vaatteita ja leluja tullaan käyttämään myös pikkusiskolla.

Vielä ei ole kukaan vieras kommentoinut pahasti pinkkejä ym. "tyttömäisiä" värejä, sen sijaan on tullut ihastelua värikkäistä vaatteista. Pojan pappapuoli on sensijaan puolivitsillä(?) valittanut pojan leluista: ei saisi olla kiinnostunut tyttöjen leluista.

Onko täällä muita jotka käyttävät ns. toiselle sukupuolelle tarkoitettuja vaatteita tai leluja lapsellaan? Minkälaista palautetta olet saanut asiasta?[/QUOTE]

Juuri ostin aivan ihanan bodyn pojalle ja se nyt on pääosin pinkki. Eli kyllä kokonaisuus ratkaisee meillä eikä se, että onko se pinkki vai sininen. Tykkään, että pojalla on värikkäitä vaatteita eikä pelkkää sinistä. Tuttipullosta taisi kerran tulla joltain kommenttia, että teidän poika käyttää tyttöjen tuttipulloa (Ainun normipullo, punaisella tuttirenkaalla). Sanoin vain että antaa käyttää. ;)

Yhteistyössä