Me emme osta lapsillemme kuin kaksi lahjaa per nuppi, koska...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
joulu menee näinkin
en ole kolmeenkymmeneen vuoteen ostanut ainoatakaan joululahjaa ja tuskin tämäkään joulu tekee asiaa mitään poikkeusta. hyvin on joulut tullut silti vietettyä.
 
-
En oo ostanut kun pari lahjaa/naama mutta noi saa taas varmaan monta kymmentö pakettia jokainen kun sukulaiset, kummit yms. lahjovat.
Ja meillä on roinaa jo muutenkin ihan tarpeeksi, v*tun joulu :D
No täähän siinä on just se vaara, että kun lasten lahjat on pääosin näiden muiden sukulaisten jne varassa, sieltä voi tulla mitä vaan turhaa ja ei-toivottuakin. Paljon mieluummin ostan itse lapsille useamman taatusti mieluisan ja hyvän lahjan... vaikka eipä niitä kummeja ja mummeja oikein voi kieltääkään... niillä kun ei kellään ole edes tapana kysellä toiveitakaan.

Miksi se tuntuu niin monista olevan kovinkin pahaa ja tuomittavaa, jos lapselle joulussa ne lahjat ovat pääasia? Eihän se nyt ole mitään materian palvomista, jos kerran vuodessa nauttii kun saa paljon lahjoja. Ei meillä ainakaan meidän lapsilta jouluna mitään hartautta odotetakaan, itsekin pxxxat välitetään jostain joulun uskonnollisesta sanomasta. Nautitaan yhdessäolosta, herkuista ja lahjoista :)
 
-
Joo ja lisään vielä, että vaikka meidän lapset ovat joka jouluna saaneet valtavan lahjavuoren eteensä, kumpikin ilmoitti että eniten odottavat aattopäivän muita perinteitä: toinen kuusen koristelua ja toinen piparkakkutalon rakentamista.
 
"vieras"
Meidän lapsi on vasta 1-vuotias ja yksi lahja on hankittu. Jos saan valmiiksi, tulee lisäksi pari itse tehtyä lahjaa, mutta jos en ehdi niin saa ne sitten muuten vain kun valmistuvat (lorupussi on kesken tällä hetkellä :) ) Sukulaisilta tulee varmaan pari lahjaa, todennäköisesti vaatetta tai muuta hyödyllistä.

Meillä ei nykyisessä asunnossa ole tilaa isolle leluvuorelle kun ei ole lastenhuonetta ja koko kämpässä ei juurikaan ole muuta tilaa kuin vaatekaapit ja keittiön kaapit (niitäkin liian vähän), joten tuskin tullaan jatkossakaan hukuttamaan lasta leluvuoren alle. Sinänsä musta ei ole paha asia, vaikka niitä lahjoja tulisi paljon, mutta niin kauan kuin tuo on vielä niin pieni ettei osaa toivoa sitä ja tätä ja tuota eikä ole kiinnostunut mistään muotileluista, pyritään varmaan hankkimaan vain muutama lelu joka kestäisi ja kiinnostaisi pitkään :)
 
"Mutsi"
Meidän lapset saavat yhden lahjan, tänä jouluna jokainen toivoo ipod touchia ja ne tulevat saamaan. Lisäksi mummit ja kummit tuovat oman muistamisensa ja nämä riittävät.
 
"vieras"
Sain aina lapsena paljon paketteja (tosin ne ei olleet kalliita), mutta kyllä mulle merkkas joulussa enemmän kaikki muu. Tottakai oli kiva saada paketteja, mut ei ne menny kuusen hakemisen, koristelun, jouluruuan ja kaiken sen ihanan tunnelman edelle.
 
"vieras"
Minä uskaltaisin esittää sellaisen väittämän että ne jotka ostaa lapsilleen tuhottomasti lahjoja yrittävät paikata jotain vaikkapa menetettyä aikaa tai muuta pahaa tietoisesti tai ei tietoisesti vaikka eivät sitä itse välttämättä myönnäkään.
Sellaiset lapset jotka saavat paljon lahjoja eivät osaa arvostaa ihan oikeasti niitä saamiaan lahjoja vaan ne on hetken sen wau ja sit seuraavan kimppuun. Nillä ei ole sitä jotain merkitystä.
 
"vieras"
mä taas mietin että jättäisinkö hankkimatta lahjan meidän lapselle (2v).. saa kuitenkin monta lahjaa sukulaisilta eikä itse vielä oikein osaa toivoa mitään. Saa nähdä, kai sitä jotain sitten kuitenkin tulee laitettua pakettiin niinkun viime vuonnakin kun ihan samaa pohdiskelin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25154042]mä taas mietin että jättäisinkö hankkimatta lahjan meidän lapselle (2v).. saa kuitenkin monta lahjaa sukulaisilta eikä itse vielä oikein osaa toivoa mitään. Saa nähdä, kai sitä jotain sitten kuitenkin tulee laitettua pakettiin niinkun viime vuonnakin kun ihan samaa pohdiskelin.[/QUOTE]

Mä ostin vasta 3v ekaa kertaa.
 
Mä ostanut useampia joululahjoja lapsille.
En odota enkä laske sen varaan, että muut ostavat. Se ei ole muiden tehtävä, vaan
saavat ostaa.
Totta yhtenäkään jouluna ei ole käynyt niin etteikö muut olisi ostaneet.
 
"jep"
Vain pari lahjaa tulee vanhemmilta per korvapari. Tähän kun lisää isovanhemmilta ja mahdollisesti vanhempien sisaruksilta saamat lahjat, siinä on jo aika monta pakettia, lapset alle 3 v ja alle 1 v. Eivät pienet edes jaksa pitkiä lahjaseremonioita, ja haluavat pysähtyä ihastelemaan lahjoja.

Viime vuonna tein niin, että kylmästi piilotin ennen pukin tuloa yhden tytölle varaamistani lahjoista, sai sen sitten maaliskuussa syntymäpäivänään. Yltäkylläiseltä tuntui silti. Hukutamme lapset sitten tarpeen vaatiessa lahjoihin myöhemmin. Mieluummin kuitenkin ostellaan pitkin vuotta tarpeen mukaan.
 
Pari lahjaa on ihan hyvä.. Yksi isompikin riittää jo. Tai jos varaa ei ole niin sitten pieniä paketteja enemmän (sukkia, suklaata tms.).. mutta jos vaikka joku ostaa sen halutuimman toivelahjan, (tai vaikka vanhemmat/sukulaiset yhdessä) ja pari pientä lahjaa siihen (suklaarasiat tms.).. niin on onni taattu! Kunhan joku ostaa sen ykkös-halutuimmman-lahjan.. ja jotain mitä keksii lisäksi.. tai jos ei mitään keksi niin lahjakortti tai rahaa.. vaikka 5e tai 10e.
 
"miuku"
mulla ei oo kauheesti rahaa mutta ostin veronpalautuksilla(100e) pojille (3ja5v) brion junaradan ja molemmille pikkupaketeissa vielä lisäks omat junat siihen. Veronpalautuksilla saadaan lisäks ostettua herkkuja =) Paras joululahja lapsille olis tietenkin jos isä ja hänen avovaimo piipahtaisi katsomassa poikia koska kovasti aina odottavat isää. Eivät kuitenkaan oo vielä varmoja ehtivätkö ja saattavat tuoda lahjan sitten jälkeenpäin. Oon kuitenkin rukoillut lasten takia että me mahduttais heidän aikatauluun.
 
"Tanjuska"
Mä rakastan ostaa lahjoja meidän pojalle, isänsä kyllä taas varmaan vähän kakistelee kun hälle paljastuu paljonko niitä lahjoja onkaan hankittu mut voi voi =D ja saahan tuo muru sukulaisiltakin aika paljon vielä lisäksi 8 ).
 
"vieras"
meiltäkin tyttö saa vaan kaksi lahjaa, molemmat toivottuja. varmasti hankittaisiin enemmän jos ei tiedettäis mitä kaikkea sukulaiset on jo hommannu. tyttö vasta kuitenkin kolme ja yli kymmenen sellasta "isompaa" lahjaa saa plus sitten vaate- ja pienemmät lahjat... on siinä sitten mahduttaminen kun kaapit tursuaa jo valmiiks leluja...
 
"mä"
[QUOTE="vieras";25153524].. he tulevat saamaan muiltakin lahjoja ja niitä tulee olemaan taas ihan tarpeeksi, jopa liikaakin. Emme halua, että lapsillimme tulee joulusta mieleen vain lahjat noin niinkun päällimmäisenä ajatuksena. Joulu on jotain ihan muuta.

Mites muilla? Ostaako muutkin vain lahjan pari per lapsi vai hukutatteko heidät lahjavuoreen?[/QUOTE]

En ole ikinä ymmärtänyt tätä logiikkaa. Lapsi, joka saa vanhemmiltaan 10 lahjaa eikä muilta yhtään, hukkuu lahjavuoreen, mutta lapsi, joka saa vanhemmiltaan kaksi lahjaa ja suvulta 14, saa ihan kohtuullisesti...
 
  • Tykkää
Reactions: poikia3
"poikia3"
[QUOTE="vieras";25154025]Minä uskaltaisin esittää sellaisen väittämän että ne jotka ostaa lapsilleen tuhottomasti lahjoja yrittävät paikata jotain vaikkapa menetettyä aikaa tai muuta pahaa tietoisesti tai ei tietoisesti vaikka eivät sitä itse välttämättä myönnäkään.
Sellaiset lapset jotka saavat paljon lahjoja eivät osaa arvostaa ihan oikeasti niitä saamiaan lahjoja vaan ne on hetken sen wau ja sit seuraavan kimppuun. Nillä ei ole sitä jotain merkitystä.[/QUOTE]

Tää oli kyllä tosi mauton veto. Ihan samanlainen, kuin että rikkaissa perheissä ei ole lapsille aikaa, eivätkä perhe voi olla onnellinen.

Meillä lapsille paketteja eivät osta ketkään muut, kuin oma perhe. Meillä lapset saavat tyypillisesti yhden ison lego paketin, yhden pienemmän lego-paketin, lautapelin, playkkari-pelin, kirjoja ja tuon lisäksi vielä pari kolme jotain toivelelua esim. viime vuonna sellainen oli leluhamsteri. Ja voin väittää, että takuulla eivät lahjat unohdu hetkessä. Niitä isoja legopaketteja rakennetaankin useampi päivä. Ja apuun tarvitaan joko vanhempia tai isoa veljeä. Lautapelejä meillä pelataan jouluna ja muulloinkin (ja kas taas viettää perhe yhdessä aikaa).

Aikaa muutenkin vietämme runsaasti yhdessä, juuri palasin uimasta lasten kanssa. Ensin oli kuopuksen uimakoulu, ja sen jälkeen vielä tunnin verran polskimme yhdessä, leikittiin hippaa, sukellettiin avaimia, surfattiin lautoja päällä. Ja oli tosi kivaa :D.
Enkä tiedä mitä muuta pahaa lahjoilla voisimme paikata.
 
[QUOTE="vieras";25154025]Minä uskaltaisin esittää sellaisen väittämän että ne jotka ostaa lapsilleen tuhottomasti lahjoja yrittävät paikata jotain vaikkapa menetettyä aikaa tai muuta pahaa tietoisesti tai ei tietoisesti vaikka eivät sitä itse välttämättä myönnäkään.
Sellaiset lapset jotka saavat paljon lahjoja eivät osaa arvostaa ihan oikeasti niitä saamiaan lahjoja vaan ne on hetken sen wau ja sit seuraavan kimppuun. Nillä ei ole sitä jotain merkitystä.[/QUOTE]

Sun väittämäsi vaan ei ole tosi.

Ensinnäkin, oletko sä nyt ihan varma siitä, ettei kukaan voi ihan vaan ilon ja halun vuoksi ostella lapsille paljon lahjoja? Mä nautin siitä, kun näen lasten repivän paketteja auki silmät kiiluen. Teenhän niin itsekin :D

Jos kerran vuodessa ostaa lapselleen ison kasan lahjoja, se tuskin riittäisi paikkaamaan yhtikäs mitään puutetta...joten eiköhän se olisi melkoisen turhaa. Ainakin jos uskoo vielä tuonon toiseen väittämääsi, eli siihen, ettei lapsi edes arvostaisi niitä lahjoja.

Mitä järkeä olisi lahjoa lasta ja hyvittää hänelle jotakin menetystä sellaisella asialla, jota lapsi ei edes arvosta?

Se on kyllä iahn totta, että kun lykkään kaikki lahjat lasten naaman eteen (nyt niitä on paketoituina noin 80 kpl ja lisää tulee) niin lahjat revitään paketeista ulos, todetan että wau ja sen jälkeen hyökätään uuden lahjan kimppuun. MUTTA kun kaikki lahjat on avattu, katsellaan leluja tarkemmin ja otetaan sieltä heti leikkiin muutama mieluisin.

Meillä on tapana laittaa lelut kasseihin (jokaisella lapsella omansa) ja kassit viedään lastenhuoneisiin. Koska lahjat avataan meillä vasta illalla, lapset leikkivät aattona vain niillä muutamalla, jotka ovat jättäneet alakertaan. Kassissa olevat lelut otetaan esiin joulupäivänä ja tapanina, miten nyt kukakin ehtii.

Näillä leluilla leikitään koko vuosi ja päällekin. Vanhimmat legot ovat vuodelta 2003 ja edelleen ne ovat päivittäin leikeissä mukana.

Eli se, että lapsi avaa paketit kiireesti, ei miellään muotoa tarkoita sitä etteikö lapsi ymmärtäisi, välittäisi ja arvostaisi...kunhan nyt vaan innoissaan saa ne kaikki ensin auki.
 
vittuuntunut akka
Meillä lapset saavat alle 10 lahjaa per nuppi. Enkä käsitä miksi heidän pitäisi saada enemmän.

Meillä tosin vaikuttaa myös se että synttärit ovat alle kk:n päässä joulusta.

Kyllä joulunakin voi opettaa lapsille kohtuutta lahjoissa. Vai mitä?
 

Yhteistyössä