matkustaminen&raskaus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja N
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

N

Vieras
Moi Ellit!
Olen lähdössä Italiaan toukokuussa ja kyselisinkin teiltä,onko kokemuksia matkustamisesta ja etenkin lentämisestä raskausaikana? Ymmärrän hyvin sen,ettei enää loppuraskaudenaikana ole kenties suositeltavaa,mutta miten alkuraskauden aikana??
 
Ei mitään ongelmaa, etenkään alkuvaiheessa. Jos olet terve ja verenpaineetkin ok niin rohkeasti matkaan vaan. Alussa ei tietääkseni tarvitse ottaa huomioon mitään spesiaalia. Muistaa vaan juoda vettä ja oikoa jalkoja (kuten muutenkin) niin siinähän se. Itse olin 7 viikolla Italiassa ja nukuin kaiken mahdollisen ajan, minkä nähtävyyksiltä pystyin. Että sikäli vähän turha keikka tuli heitettyä.
Italiassa ruokakin on niin hyvää, että mieli ja massu nauttivat yllin kyllin. Hyvää matkaa siis!
 
Ciao!

Teimme viikon matkan Kanarialle tammikuussa, jolloin oli menossa viikko 27+. Tarvitsin silloin Finnairin sääntöjen mukaan lääkärin lausunnon siitä, että raskaus on sujunut normaalisti. Lääkäri allekirjoitti tutkimuksen jälkeen vain Finnairin sivuilta tulostettavan todistuksen ja kaikki oli ok.

Olen lähdössä lentämään vielä tällä viikolla, jos lääkäri katsoo tilanteen olevan ok keskiviikon neuvolakäynnillä... Se on tosin lyhyt Suomen sis. lento, joka kestää vähemmän kuin esim. ajomatka autolla mummolaan.

Mutta alkuraskauden aikana en usko lentämisestä olevan mitään haittaa! (Ilmailulääkärikin sanoi, ettei ilmanpaineet vaikuta lapseen mitenkään. ) Lentosukat kannattaa ostaa ja varata paikka käytävän vierestä, niin pääsee aina nopsaan vessaan :)
 
moikka,

Mä olin Thaimaan reissussa vko 10-11. Ei mitän onkelmia tullut eikä missään vielä raskaus silloin tuntunutkaan. Muutamana päivänä vain reissussa öklö oloa ja kova nälkä. eli normaali raskauden alkuoireita vain.

Hyviä reissuhetkiä!
 
Yksilöllinen juttu tääkin. Kannattaa lääkäriltä siis kysyä. Nyt rv 28 ja jo tammikuun eka viikolla lääkäri kielsi lentämisen(oli tarkoitus lähteä kanarialle). Syy lentokieltoon: suonikohjut ja tukoksen vaara.
 
Ciao! Olin viime vuoden toukokuussa Italiassa lomalla. Raskausviikkoja taisi olla kymmenkunta. Kaikki meni loistavasti. Muutama vinkki kuitenkin;
1. Jos kärsit minkäänasteisesta pahoinvoinnista, niin vältä voimakkaita makuja. Itse kärsin lievästä öklötyksestä (en oksennellut) ja tuloksena oli, etten vieläkään oikein siedä tuoretta basilikaa & parmesania. Aina ennen olen tykännyt ko. herkuista! Myös kallis tuliaisiksi ostamani tryffelisalami piti heittää kotona roskikseen, kun tuoksukin etoi. Eli ota iisisti makujen suhteen.
2.Jäätelö on Italiassa aivan omaa luokkaansa ja sitä sitten nautiskelinkin oikein olan takaa.
3. Vesipullo kannattaa pitää kaikkialla mukanaan ja täytyy pitää huolta, että lepää riittävästi. Riippuu tietenkin minne päin Italiaa olet menossa, että kuinka lämmintä on. Itse seikkailin Toscanassa ja toisinaan oli helteistäkin.
4. Vältä äyriäisiä ja huolehdi, että syömäsi ruoat ovat kunnolla kypsytettyjä.
5. Lennoilla juo vettä ja jaloittele. Vältä suolaisia naposteltavia.
6. Älä tee liian tiukkaa matkasuunnitelmaa. Minulla ainakin mielialat vaihtelivat siinä vaiheessa niin, että suunnitelmatkin menivät välillä uusiksi!
7. Tuoreet hedelmät ovat ihania välipaloja.
8. Vietä ihana loma!
 
mä puolestani olin rv 15 ranskassa ja englannissa. väsymys oli lamaannuttava, joten nukkuessa ja nuokkuessa meni multakin se loma. turha reissu siis sikäli. lennot sujui hyvin vaihtoineen päivineen raskauden kannalta. mukavampaa ois ollut jos ois jaksanut olla hereillä edes yhtenä iltana yli klo 22..

niin ja juo paljon lennoilla (laihaa mehua tai vettä). koneessa tulee raskaana helpommin huono olo.
 
Yhä vielä muistuttelen siitä parmesanista kun sitä kuitenkin tuodaan pastan kanssa aina pöytään! Itse jätin väliin Ranskan reissulla tammikuun lopulla sekä parmesanin että ilmakuivatun kinkun syönnin (rv 7).
 
Hei!

Olin reissussa Thaimaassa rv21-23. Ei ollut mitään ongelmia lentojen tms suhteen! Vettä join paljon ja normaali ""turistihygienia"" tarkkuus, niin kaikki sujui hyvin!

Nauti matkastasi!
 

Yhteistyössä