Matkustaminen 2-3kk vauvan kanssa ulkomaille?Kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja eh
  • Ensimmäinen viesti
eh
Mitä pitää ottaa huomioon matkustaessa kreikkaan vauvan kanssa? Miten rokotuksien kanssa? Pitääkö vauvalle antaa tissimaidonlisäksi vettä? Ottaako vauvaa korvista lentokoneessa?

Keskilämpötila näyttäisi olevan sillon 33 astetta.

Kaipaisin kokemuksia onnistuneista ja epäonnistuneista ulkomaanmatkoista vauvan kanssa!!!
 
"Annika"
Parina ekana päivänä ja yönä se käy tiheämmin tissillä, mutta sen jälkeen rinnoista riittää maitoa janojuomaks saakka. Voit toki tarjota vettä rinnan jälkeen jos haluat.
Korvista voi ottaa, imetys auttaa siihenkin. Periaattessahsn vauva pitää olla kadvot menosuuntaan turvavöissä siltä varalta jos kone jarruttaa ettei pää retkahda taakse, mutta eihän se kone ilmassa jarruta, joten oon ottanu lapsen rinnalle heti ku ollaan ilmassa jos huutaa, vaikka turvavyövalo vielä palaa, samoin laskeutuessa oon laittanu oikein päin vasta kun maa lähestyy.

Rokotuksia et alle kolmikuiselle saa, joten täytyy vaan luottaa siihen että sun vasta-aineet suojaa. Eikö se vauva tietysti siellä koske muihin ihmisiin niin tartuntariski on pieni.

Tuo on hyvä ikä matkustaa kun ei tarvi miettiä syömisiä yms. Tietysti aina täytyy huolehtia että saa vaunut varjoon, auringossa tulee äkkiä liian kuuma. Ja kekipäivällä voi viettää siesaa ilmastoidussa hotellissa.
 
"Annika"
Nii ja meillä oli vauvan turvakaukalo mukana kun oli paljon bussissa ja taksissa istumista. Turvakaukalon sai adaptereilla rattaisiin kiinni, joten ei siinä niin hirveä raahaminen ollut. Jos vuokraa auton niin siihen saa vuokrattua myös istuimen.
 
"vieras"
Mulla ei ole kokemusta,mutta olen lukenut (tod näk jostain vauvalehdestä) ainakin seuraavia vinkkejä
- seuraa pissan määrää - jos pissaa tulee normaalia vähemmän,imetä tiheämmin. Ja muista huolehtia että itse juot riittävästi!
-nousun ja laskun aikana imetä,se vähentää paineentunnetta kuten esim purkan syönti
 
"vieras"
No öö, miksi just Kreikkaan? Siinä on maa, jonka terveydenhuoltoon en haluaisi turvautua. Joku muu Euroopan kohde vastaavalla melko lyhyellä lentoajalla olisi mun valintani. Lisäksi valitsisin sellaisen kohteen, jossa on kiva lämpötila (20-25 C, ei yli 30 C).

Esim. Espanjassa saa tarvittaessa hyvälaatuista terveydenhoitoa. Sielläkin taitaa kyllä olla nyt melko lämmin. :)
 
"jatta"
Ihan paras aika lentää vauvan kanssa, lentokoneen surina nukuttaa vauvan ihan tuokiossa!

Muista olla tosi tarkkana, ettet pue lapselle liikaa päälle! Suomen kesän kesävaatteet voi olla liian kuumia. Muista, että turvakaukalo on todella kuuma pienelle vauvalle, myös silloin kun vauvalla on vähän vaatteita. Eli about ilkosillaan saa olla, turvakaukalossa varsinkin. Vauvan ei tulisi olla lainkaan auringossa missään vaiheessa.

Lentokentällä portille saakka saat ottaa rattaat mukaan ja turvakaukalon saat myös ottaa mukaan koneeseen. Voit pyytää check-innissä erikseen, että jos koneessa on tyhjiä paikkoija, sijoittaisivat ne mahdollisuuksien mukaan teidän viereen (yleensä kyllä tekevät tämän automaattisesti). Silloin voitte laittaa turvakaukalon tälle tyhjälle istuimelle; istuimen turvavöillä kaukalon saa kiinni istuimeen. Tällöin lapsella on turvallinen paikka matkustaa ja omat kädetkin vapautuvat.

Ihan pientä vauvaa ei yleensä vielä paineenvaihtelu satu korviin, mutta imetin silti aina nousun ja laskun ajan, varmuuden vuoksi.
 
"Annika"
Oletko ottanut omat vaunut mukaan vai pystyykö niitä järjestämään esim hotellin kautta?
Kuinkahan riskialtista matkustaminen on ilman rokotteita?
Vaunut toki pitää ottaa mukaan, ne lentoyhtiö yleensä kuljettaa ilmaiseksi, jätetään matkatavaroiden kanssa tiskille. Ja lentokentällä sitten on ollut kantoreppu käytössä. Turvakaukalosta on pitäny maksaa ekstraa, jotkut lentoyhtiöt kuljettaa senkin ilmatteeks.

En olis tuosta rokottamattomuudesta huolissaan kun kreikka ei varsinaisesti oo mikään kehitysmaa ja sillä lapsella on ne sun vasta-aineet kun (toivottavasti) itse oot rokotteet saanu.
 
"Annika"
Ei kannata luottaa siihen että kaukalon saa koneeseen. Me on tosin lennetty vaan halpalentoyhtiöillä, mutta aina on pitäny ruumaan laittaa. Samoin tosiaan portile asti ei oo saatu viedä rattaita.
 
"jatta"
Oletko ottanut omat vaunut mukaan vai pystyykö niitä järjestämään esim hotellin kautta?
Kuinkahan riskialtista matkustaminen on ilman rokotteita?
Omat matkarattaat mukaan. Parhaat olisivat sellaiset, joihin turvakaukalon saa kiinni. Mun mielestä turvakaukalo on kyllä ehdoton vauvan kanssa matkustaessa, joten vähintään se mukaan.

Vauva saa ottaa koneeseen noin 10 kiloa painavat 'matkatavarat' vaikka hänellä ei olekaan omaa istuinta. Joten ei tarvitse olla huolissaan matkatavaroiden painosta.

Ole varovainen muuten ilmastoinnin aiheuttamasta viileydestä niin hotellissa kuin kaupoissakin. Sillä kuuman ulkoilman ja viileän sisäilman vaihtelulla saa helposti kuka vaan kurkun kipeäksi..

Ehkä miellyttävintä tosiaan olisi mennä vauvan kanssa johonkin, jossa ei olisi ihan noin kuuma. Pienen vauvan kanssa siitä kuumuudesta ei voi nauttia ihan samalla tavalla kuin itse nauttisi ilman lapsia reissatessa (esim. altaalla löhöillen ja aurinkoa ottaen :). En halua pelotella, mutta olen valitettavasti kerran ollut mukana reissussa, jossa eräs vähän vanhempi lapsi meidän porukasta sai lämpöhalvauksen ja joutui sairaalaan tiputukseen (juuri Kreikassa). Mutta tämän syynä oli liian vähäinen juominen ja liian pitkä oleilu kuumassa auringossa ja tämänhän sinä voit estää pitämällä vauvan koko ajan varjossa ja kuumimpana aikana sisätiloissa, imettämällä paljon ja vaikka tarjoamalla lisävettä, jos se helpottaa huolta..

Esimerkiksi oksentelu ja kuumeen nouseminen voivat olla merkkejä lämpöhalvauksesta, joten jos tällaisia oireita ilmenee lähde heti lääkäriin äläkä jää itse hoitamaan vauvaa!
 
"jatta"
[QUOTE="Annika";26556371]Ei kannata luottaa siihen että kaukalon saa koneeseen. Me on tosin lennetty vaan halpalentoyhtiöillä, mutta aina on pitäny ruumaan laittaa. Samoin tosiaan portile asti ei oo saatu viedä rattaita.[/QUOTE]

Ai jaa! Mulle uutta. Olen varmasti parikymmentä kertaa lentänyt vauvan kanssa ja aina olen saanut niin rattaat portille kuin kaukalon koneeseenkin. Mutta en kylläkään ole tainnut lentää halpaentoyhtiöillä. Ekstraakaan ei ole tarvinnut maksaa. Finnairilla, KLM:llä ja SAS:illa nyt ainakin on onnistunut, mikäli oikein muistan.
 
"vieras"
Mä olen imettänyt aina nousuissa ja laskuissa. Ei yleensä ole ottanut korviin. Noin lämpimässä extravesikin voi olla tarpeen, mutta seuraile miten pissaa ja anna, jos tarvis. Pitkähihaisia bodeja ja housuja mukaan. Kunnon suojaava hattu, ehkä jopa UV-suojattu. Mä ottaisin kantoliinan mukaan. Joskus oltiin vaunuilla matkassa ja se oli monessa paikassa hankalaa. Mutta riippuu toki siitäkin, miten tottunut olet kantamaan liinassa.
 
kokkikoo
Hei

Itse olin lapseni kanssa Espanjassa, kun hän oli 6kk. Saimme neuvolasta normaalit rokoitteet. Ennen matkaa lapsi sai myös MPR rokotteen, koska tuhkarokkoa on enemmän muualla euroopassa.

Suosittelen muuten kohteena espanjaa ja malagaa. Siellä saa pitää rattaat portille asti ja sitten ne toimitetaan koneeseen. Turvakaukalon jouduimme laittamaan ruumaan.

En ehkä noin pienen kanssa vielä itse lentäisi,vaan odottaisin vähän,että saisi jotain suojaa rokotteista. Mutta jos lennät,niin ota mukaan ihmeessä imetystyyny.Lapsi nukkui siinä hyvin nousut laskut.
 
Me oltiin Kreikassa kun poika oli 3,5kk.
Matka oli ihan onnistunut ja kaikki meni hyvin, joskin oltiin vasta syyskuussa, joten lämpötilat olivat jotain 25 asteen luokkaa.

Meillä juuri ennen matkaa poika vieroitti itsensä rinnasta kun ekat hampaat tulivat, eli vastikkeella mentiin reissu ja ei ollut sekään mikään ongelma. Osa vietiin mukana ja lisää ostettiin paikan päältä. Kannattaa muuten pullovauvojen kanssa muistaa, että koneessa ei ole mikroja, joten vastikkeen lämmittäminen on hankalaa ja hidasta...

Vaippa valikoima oli surkea ja sika hintainen perillä (pienessä kohteessa kun oltiin), eli kannattaa mukana viedä jos ihan lyhyestä lomamatkasta kysymys ettekä mihinkään isoon kaupunkiin ole menossa.

Helsingissä vaunut täytyi luovuttaa lähtöselvityksessä (sekä Finnairilla että SAS:lla ainakin), joten kannattaa varata rintareppu tai kantoliina mukaan. Takaisin tullessa vaunut saatiin pitää portille asti.
Turva kaukaloa meillä ei ollut mukana, koska lomalennoilla (jolla me lensimme) harvoin on tyhjiä paikkoja, joten pois olisi pitänyt antaa kuitenkin lennon ajaksi. Olime etukäteen varanneet koneesta eturivin paikan, johon sain vauvakopan. Sen avulla lento menikin hyvin, nukkui suuren osan matkasta.

Koneeseen kannattaa varata useampi vaihtovaatekerta, meillä ainakin sekä meno- että paluumatkalla sattui oikein kurakakat, jota oli sitten kaikissa vaatteissa :) Liekö sitten matka jännitys vai vaan huonoa tuuria...

Korviin ei ainakaan huomattavasti käynyt, joskin nyt ollaan sen jälkeen huomattu, että meidän poika ei näköjään reagoi korvillaan mitenkään koneessa (nyt siis jo 4 vuotias ja takana toistakymmentä lentomatkaa), ei vaikka joskus on ollut jopa korvatulehdus päällä lennon aikana. Mutta pullon minäkin annoin kyllä ekalla reissulla sekä nousun että laskun aikana.

Ehdottomasti kannattaa ottaa hyvät vaunut mukaan reissuun, kesäkuumalla suosittelen kovaa vaunukoppaa, joka on viileämpi vaihtoehto vauvalle. Ja tosi kevyesti vaatetta päälle ja hyvä harso tms. jolla suojata kunnolla auringolta vaunuissa köllötellessä.

Mun mielestä ylipäätänsä vauvan kanssa lomaileminen oli tosi helppoa, niin kauan kun ei vielä itse liikkunut. Ja vielä helpompaa jos olisi ollut vielä rintaruokinnassa, mutta ei se nyt mitenkään hankalaa ollut pullovauvankaan kanssa. Ja Kreikkalaiset ovat tosi ystävällisiä, ovat joka paikassa auttamassa vaunujen kanssa ja ihastelemassa vauvaa. Hotellissa toivat meille vauvan sängyn ja joka päivä puhtaita pyyhkeitä ison läjän ja hakivat roskikset pois monta kertaa päivässä. Ja hoitoonkin olisivat ottaneet, että me oltaisi itse päästy rannalle :) Ei sitten kuitenkaan lähdetty, tietty, mutta oli aika hellyyttävää tarjota...
 

Yhteistyössä