Matkaoppaissa nähtyä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mämämä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
oon miettiny monesti ilmotusta mutta kehtaako ku äiti kumminki pitää huolta yms.. vaikka kämppä onku pommin jäljiltä, ei minkäänlaista päivä rutiinia, millon viimeks lie ollu ulkona.. koko ajan kipee... oon yrittäny opastaa vaikkei itellä vielä lapsia ookkaa mutta usseemman kymmentä pistäny maailmalle ( äet pph) mutta ei kuuntele/halua kuunnella/halua "totella"...

mä oon lomalla ottanu aina rennosti syömisten suhteen niin varmaan tuokin perhe. tuskin kotona ranskiksia koko aikaa vetelee ja turkin kuumuudessa niin onko sillä väliä mitä juo kuhan juo. Jotainhan se lapsi on saatava juomaan.

Joo, kärsivällisiä ne ainakin on. :D Joskus viime kaudellakin oli se joku hassu, ei-niin-orientoitunut ruotsalainen joka vaan sekoili ja josta ne ei meinannut edes päästä eroon millään. :D Hirveitä asiakkaita, kamalaa hommaa, mä en kestäis. :D Mä en varmaan vois olla poliisi, matkaopas enkä taksikuskikaan. :D Ja nyt oli jossain mainospätkässä kun joku oli pissinyt bussiin sisälle. :O

Kyseistä sairautta sairastavan omaisena voin sanoa ettei muistisairaudessa ole mitään hauskaa tai hassua. Sekoilu on ihmisen yritystä toimia vaikkei muista ja selvitä tautinsa kanssa. Mun tuli ihan paha mieli sen Börjen puolesta, oppaat eivät olleet asiallisia oikein. Voisin pitää heille aikamoisen luennon muistisairaiden kohtaamisesta! Myös muistisairaalla on oikeus matkustaa, tietenkin ystävä tai sukulainen on syytä olla mukana.

Kiinnitin ihan samaan asiaan huomiota kuin muut täällä. Kiva tuhota pienen lapsen hampaat jollain kokiksella. Miksei anna juomaksi sitten vaikka hyvin laimeaa hedelmämehua, jos vesi tai maito ei muka kelpaa. Eipä ole tuokaan asia ollut muuten ongelma oman lapsen kanssa reissatessa että ei "mene muu kuin kokis". Eipä mene kokis vielä tänäkään päivänä, vaikka lapsella on ikää kohta 6 vuotta. Ekan limun taisi saada viime kesänä yli 5 v:nä. Eikä ole koskaan kuivunut reissuissa ;)
Tottakai reissuissa saa ja pitääkin relata herkuttelun suhteen, mutta ei nyt sentään idioottimaisuuksia tehdä. Järjen käyttö on sallittua.

Täällähän olikin aloitus aiheesta:)
Ekaksi kun se vauva sai kokista niin järkytyin ja kun tuli sisäkuvat jossa isompi tyttö söi ranskalaisia sanoin miehelleni mielestäni vitsini että kohta se vauvakin vetää noita. No niinpä se vaan veti niitäkin ja miehen kanssa haukottiin henkeä! Tuo limujen ja hamppareiden syönti ei heillä kyllä lopu lomareissuun vaan näytti maistuvan siihen tahtiin, että on tuttua ruokaa lapsille-valitettavasti. Paljonkohan lienee ollut ranskalaisissa suolaa. Meillä lapsi oli jotain 4-vuotias kun sai maistaa ekan kerran hampurilaisateriaa ja sekin sen vuoksi kun mäkkäriltä tuli synttäriksi ilmainen aterialahjakortti lapselle(näitä saa yli 3-vuotiaat). Tykkäsi kyllä ateriasta ja juomana oli mehu tai maito. Muutaman aterian on tuon jälkeen syönyt ja ihan lomilla/lomareissuilla. Limuihin ei olla totutettu, mutta on maistanut näitä nyt vähän aikaa sitten eli yli viisivuotiaana. Ei tykännyt kun oli niin kirpeää(hapokasta). Mielestäni limut sun muut vastaavat on täysin turhia. Niiden juominen on vain tottumiskysymys. Ekat karkkinsakin söi vasta yli kolmevuotiaana eli muumimaailmasta sai muumisuklaakolikon. Meillä ei ole karkkipäivää eli ei osteta karkkeja vaan ehkä juuri lomalla ostetaan jotain pientä. Nyt varmaan moni luulee meidän olevan itse näitä hoikkia nälkäkurkia, mutta olen varsinkin itse tosi isokokoinen. Painoni ei vaan johdu täysin syömisistäni vaan sairaudestani. Pidän lapseni terveyttä tärkeänä ja mielestäni ruoka on yksi tärkein asia. Olen vauvaiästä asti laskenut lapseni päivittäiset kalsiumin ja muut tarpeet ja yritän noudattaa niitä. En pillereillä vaan normaalilla terveellisellä ruoalla. Jostain voi olla hullua, mutta mielestäni lapselle ei riitä päivässä limut ja roskaruoka ruoaksi. Tiedän perheen jossa näin on eli lasten kaikki ruoka koostuu roskaruoasta ja limuista. Lapset ei ole lihavia vaan alipainoisia. Oikeaa ruokaa saa vain muualla kuin kotona eli päiväkodissa, mutta kun se päiväkotiruoka ei maistu kun kotona odottaa hamppariateria tms.
Oman lapseni herkkuja on, siis oikeasti, kirsikkatomaatit, monet eri marjat(mansikka, mustikka, viinimarjat, karviaiset, vadelmat, jne.) ja monet hedelmät. Kesää taas odotellaan, jotta saa tuoreita herneitä ja tuoreita pensasmustikoita ja muita marjoja. Näitä meillä on tarjolla herkkuina eli karkkien korvikkeina, vaikka korvikkeita ne ei ole, koska ovat paljon paremman makuisia kuin karkit. Valitettavasti vaan anoppi aikoo tuhota meidän rajoituksia tarjoamalla lapselle limua ja karkkeja salaa. Toistaiseksi on ollut hyvä kun lapsi on sanonut anopille vaan "hyi pahaa, en syö"-näistä limuista ja karkeista maistettuaan niitä. Törkeää tässä on se, että anoppi sanoo näitä salaisuuksiksi joista lapsi ei saa kertoa meille vanhemmille. On opetettu lapselle, että jos joku sanoo hänelle että älä vaan kerro jotain sille ja sille niin lapsi kertookin koko jutun juuri sille jolle sen kertominen on kielletty. Anoppi punanaama siinä on sitten monta kertaa änkyttänyt selitystä kun on jäänyt kiinni valehtelusta(ei ruoka-asioita vaan paljon muitakin).

Ymmärtääkseni se oikea ruoka ravintoloissa ei ole niin kallista että kannattais syödä roskaruokaa koko loman. Ja kuten mieskin tuossa sanoi kun juottivat colaa lapsille: vanhemmista se on kiinni mitä lapset juo.

Lomamestojen ravintoloissa on ruoka useimmiten sellaista paskaa, että ärsyttää maksaa siitä kun pikaruoalla saa vatsan täyteen tasalaatuisesti ja ihan samalla herkullisuusarvolla. Mikä on sääli, koska ruokailu kuitenkin on loman kohokohtia. Siksi olenkin lopettanut pakettimatkakohteissa reissaamisen, muualla saa loistavaa ravintolaruokaa ilman mitään hintapreemioita.

[QUOTE="vieras";23268269]Lomamestojen ravintoloissa on ruoka useimmiten sellaista paskaa, että ärsyttää maksaa siitä kun pikaruoalla saa vatsan täyteen tasalaatuisesti ja ihan samalla herkullisuusarvolla. Mikä on sääli, koska ruokailu kuitenkin on loman kohokohtia. Siksi olenkin lopettanut pakettimatkakohteissa reissaamisen, muualla saa loistavaa ravintolaruokaa ilman mitään hintapreemioita.[/QUOTE]

Joskus lykästää ja löytää pakettilomakohteesta hyvän ravintolan, kun ymmärtää mennä pois rantakadulta ja pysyä kaukana ketjuravintoloista. Joskus kun näin käy, siellä samassa paikassa voi sitten käydä useammankin kerran :)

[QUOTE="vieras";23268219]Täällähän olikin aloitus aiheesta:)
Ekaksi kun se vauva sai kokista niin järkytyin ja kun tuli sisäkuvat jossa isompi tyttö söi ranskalaisia sanoin miehelleni mielestäni vitsini että kohta se vauvakin vetää noita. No niinpä se vaan veti niitäkin ja miehen kanssa haukottiin henkeä! Tuo limujen ja hamppareiden syönti ei heillä kyllä lopu lomareissuun vaan näytti maistuvan siihen tahtiin, että on tuttua ruokaa lapsille-valitettavasti. Paljonkohan lienee ollut ranskalaisissa suolaa. Meillä lapsi oli jotain 4-vuotias kun sai maistaa ekan kerran hampurilaisateriaa ja sekin sen vuoksi kun mäkkäriltä tuli synttäriksi ilmainen aterialahjakortti lapselle(näitä saa yli 3-vuotiaat). Tykkäsi kyllä ateriasta ja juomana oli mehu tai maito. Muutaman aterian on tuon jälkeen syönyt ja ihan lomilla/lomareissuilla. Limuihin ei olla totutettu, mutta on maistanut näitä nyt vähän aikaa sitten eli yli viisivuotiaana. Ei tykännyt kun oli niin kirpeää(hapokasta). Mielestäni limut sun muut vastaavat on täysin turhia. Niiden juominen on vain tottumiskysymys. Ekat karkkinsakin söi vasta yli kolmevuotiaana eli muumimaailmasta sai muumisuklaakolikon. Meillä ei ole karkkipäivää eli ei osteta karkkeja vaan ehkä juuri lomalla ostetaan jotain pientä. Nyt varmaan moni luulee meidän olevan itse näitä hoikkia nälkäkurkia, mutta olen varsinkin itse tosi isokokoinen. Painoni ei vaan johdu täysin syömisistäni vaan sairaudestani. Pidän lapseni terveyttä tärkeänä ja mielestäni ruoka on yksi tärkein asia. Olen vauvaiästä asti laskenut lapseni päivittäiset kalsiumin ja muut tarpeet ja yritän noudattaa niitä. En pillereillä vaan normaalilla terveellisellä ruoalla. Jostain voi olla hullua, mutta mielestäni lapselle ei riitä päivässä limut ja roskaruoka ruoaksi. Tiedän perheen jossa näin on eli lasten kaikki ruoka koostuu roskaruoasta ja limuista. Lapset ei ole lihavia vaan alipainoisia. Oikeaa ruokaa saa vain muualla kuin kotona eli päiväkodissa, mutta kun se päiväkotiruoka ei maistu kun kotona odottaa hamppariateria tms.
Oman lapseni herkkuja on, siis oikeasti, kirsikkatomaatit, monet eri marjat(mansikka, mustikka, viinimarjat, karviaiset, vadelmat, jne.) ja monet hedelmät. Kesää taas odotellaan, jotta saa tuoreita herneitä ja tuoreita pensasmustikoita ja muita marjoja. Näitä meillä on tarjolla herkkuina eli karkkien korvikkeina, vaikka korvikkeita ne ei ole, koska ovat paljon paremman makuisia kuin karkit. Valitettavasti vaan anoppi aikoo tuhota meidän rajoituksia tarjoamalla lapselle limua ja karkkeja salaa. Toistaiseksi on ollut hyvä kun lapsi on sanonut anopille vaan "hyi pahaa, en syö"-näistä limuista ja karkeista maistettuaan niitä. Törkeää tässä on se, että anoppi sanoo näitä salaisuuksiksi joista lapsi ei saa kertoa meille vanhemmille. On opetettu lapselle, että jos joku sanoo hänelle että älä vaan kerro jotain sille ja sille niin lapsi kertookin koko jutun juuri sille jolle sen kertominen on kielletty. Anoppi punanaama siinä on sitten monta kertaa änkyttänyt selitystä kun on jäänyt kiinni valehtelusta(ei ruoka-asioita vaan paljon muitakin).[/QUOTE]

Kappalejako hyvä ihminen!!

[QUOTE="vieras";23268269]Lomamestojen ravintoloissa on ruoka useimmiten sellaista paskaa, että ärsyttää maksaa siitä kun pikaruoalla saa vatsan täyteen tasalaatuisesti ja ihan samalla herkullisuusarvolla. Mikä on sääli, koska ruokailu kuitenkin on loman kohokohtia. Siksi olenkin lopettanut pakettimatkakohteissa reissaamisen, muualla saa loistavaa ravintolaruokaa ilman mitään hintapreemioita.[/QUOTE]

Turkin kohteissa ei kyllä ole näin. On erinomaista ruokaa ja hintakin puolet tai jopa kolmasosa siitä mitä Mäkkärillä. Myös turistirysissä, toki niissä on sitten näitä "Mummon muussi ja suomalaiset lihapullat"- menujakin.

En itse jaksoa katsonut, mutta siis näytettiinkö siinä koko loman ajalta perheen syömiset? Kun ihmiset täällä puhuu että ne kävi vain mäkissä ja joi vaan kokista!?

No ei. Mutta selkeesti oli valittu otokset siten, että roskaruoka ja cokis kiinnittäisivät katsojien huomion.

Siinä näytettiin kun isä kantoi lapsille kahteen otteeseen cokista allasbaarista. Taapero ei suostunut kuulemma muuta juomaan kuin colaa. Ja vauvallekin sitä juottivat.

Sitten vanhemmat kertoi, että lapsille oli tullut nälkä eilen (?) kaupungilla ja piti hakea Mäkkäristä ranskiksia, ja matka voi jatkua. Hetken kuluttua näytettiin kun iskä haki lapsille taas Mäkkäristä raneja ja nugeja. Vauvakin söi niitä, tai ainakin viskoi pitkin lattiaa :)

Palstamammat kivittää ja tuomistee perheen, jonka elämästä on nähnyt kokonaista kolme minuuttia? Lomallakin siis pitää kuljettaa omat terveelliset sapuskat mukana? Ei herkkuja? Ottakaa nyt hei se luomuporkkana pois perseestänne!

Palstamammat kivittää ja tuomistee perheen, jonka elämästä on nähnyt kokonaista kolme minuuttia? Lomallakin siis pitää kuljettaa omat terveelliset sapuskat mukana? Ei herkkuja? Ottakaa nyt hei se luomuporkkana pois perseestänne!

Heh. Sinun mielestäsi siis on olemassa joko luomuporkkana-linja omine ruokineen lomalle mukaan tai sitten kokis-ranskalaiset ja nuggetit vauvalle. Voi herranjestas sentään.

Ainoa mikä mua siinä häiritsi, oli se että sille vauvallekin juotettiin cokista. Kun toiselle olisi maistunut maito ja vellikin todella hyvin.

Ja itse en olisi antanut taaperolle enempää colaa kuin sen ekan lasillisen. Jos vesi ei maistu niin mää antaisin Fantaa, mehua, jotain missä ei ole kofeiinia. Mutta ei ne 2 lasillista kyllä tehneet kuin 0,33 l, sellaisen pikkupullonhan baarimikko avasi ja kahteen lasiin kaatoi.

Minä taas ajattelin tuosta perheestä, että onpa ihana pariskunta. Lapset olivat "hallittavissa", eli ei sellaista järkyttävää kaaosta, mitä monesti näkee kun on pieniä lapsia.
Ja vaimo sanoi ihanasti, miehen ansaitsevan päivänsä siellä hammamissa.

Tottakai huomasin myös tuon syömisen ja juomisen. Itse olisin ehkä antanut jotain muuta juotavaa, mutta hei tämä perhe oli lomalla. Lomalla on yleensä lomafiilis ja asiat / ruokailutkin menevät erilailla kuin arjessa. Sehän tekee lomasta loman.
Mielestäni on törkeetä nostaa itseään ylemmäksi ja paremmaksi vanhemmaksi näillä ruoka-asioilla.
Onneksi minun ei tarvii enää kilpailla paras mamma tittelistä- lapset ovat jo niin isoja.

Yhteistyössä