Matkaopas/lentoemäntä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"utelias"

Vieras
Mietin, että mitenköhän mahtaisi onnistua yksinhuoltajalle esim. lentoemännän tai matkaoppaan uravalinta?

Lentoemännässä arveluttaa eniten pitkät lennot, ihan mihin tahansa aikaan ja välillä joudutaan yöpymään kohteissa jonka jälkeen lennetään takaisin. Matkaoppan ammatissa mietityttää hieman tuo että esim. kesät/talvet vietetään ulkomailla, ellei sitten toki toteuta tuota suomen sisäisessä matkailussa. Kuitenkin eniten mua itseä kiinnostaisi työ täyspäiväisesti tai osan vuodesta ulkomailla, mut sit tilanne on kuitenkin se että olen YH eikä ole ketään joka lapsen kanssa sitten olisi silloin kun itse olen työssä. Lapsi on nyt 3v. Opinnot molempiin kestävät vähintään sen 2-3v jolloin lapsi olisi noin suunnilleen kouluikäinen.

Mitä mieltä olette? Mitenköhän tuon saisi onnistumaan vai saisiko mitenkään?

Opinnot matkaoppaksi...? Onko sellainenkin koulutus olemassa?
Ei matkaoppaan työ ja palkkaus elätä, eikä sovi yksinhuoltajalle. Iso osa matkanjärjestäjistä ei edes palkkaa perheellisiä. Jos työtä tekee Suomessa, niin tilanne voi tietty olla eri. Yleensä matkaopasvuodet on välietappi, ei varsinainen ura.

Matkailuala ylipäätään on aika epävarma työnantaja. Nimimerkillä Mulla on sen alan koulutus ja opiskelen uutta tutkintoa.

Lentoemännän työ on jo ihan varteenotettava vaihtoehto, lapsenhoitoasiat sun tietysti pitää saada jotenkin järjestymään.

Joo, tai lähinnä meinasin juurikin että opiskelisi matkailualaa ja sitten siitä lähtisi matkaopaskursseille yms. Totta tosiaan ihan ymmärrettävää ettei perheellisiä, mietinkin että voi olla vähän hankalaa järjestää asiat lapsen kannalta, kuitenkin hänen hyvinvointi yms. on tärkeämpiä kuin mun lempiammatit.

Mietin tuota lentoemännän työtäkin, että eikös suomessa ole ainakin jossain ns. kolmivuorotyöläisten päiväkoteja, muistaisin turussa ainakin olevan yhden päiväkodin jossa on "laivalapsia", joiden äiti/isä on laivakokkeja tms. jotka voivat olla viikonkin poissa, ja viikon kotona. Mietin että eikös semmoinen olisi mahdollisuus jos tulee niitä pidempiä reissuja, mietitään nyt lentoa vaikka esim. jenkkeihin. Tarvitaanko lentoemännälle matkailualan koulutus, vai riittääkö kun hakee esim. finnairin koulutukseen?

Matkaopasta en edes harkitsisi lapsen kanssa. Palkat ovat huonoja ja työ kausiluonteista, hyvin raskasta, pitkät päivät jne. Lentoemännäksi riittää periaatteessa lukiotodistus, mutta toki muista opinnoista on aina hyötyä, varsinkin matkailualalta ja sairaanhoitajan opinnoista jne. Mutta sinuna yrittäisin päästä suoraan ilman mitään koulutuksia. Lentoemännillehän järjestetään sitten omat kurssinsa valinnan jälkeen.

[QUOTE="aapee";23762996]Joo, tai lähinnä meinasin juurikin että opiskelisi matkailualaa ja sitten siitä lähtisi matkaopaskursseille yms. Totta tosiaan ihan ymmärrettävää ettei perheellisiä, mietinkin että voi olla vähän hankalaa järjestää asiat lapsen kannalta, kuitenkin hänen hyvinvointi yms. on tärkeämpiä kuin mun lempiammatit.

Mietin tuota lentoemännän työtäkin, että eikös suomessa ole ainakin jossain ns. kolmivuorotyöläisten päiväkoteja, muistaisin turussa ainakin olevan yhden päiväkodin jossa on "laivalapsia", joiden äiti/isä on laivakokkeja tms. jotka voivat olla viikonkin poissa, ja viikon kotona. Mietin että eikös semmoinen olisi mahdollisuus jos tulee niitä pidempiä reissuja, mietitään nyt lentoa vaikka esim. jenkkeihin. Tarvitaanko lentoemännälle matkailualan koulutus, vai riittääkö kun hakee esim. finnairin koulutukseen?[/QUOTE]

Ainakin alkuun esim. Finnairilla pääsee kotimaan ja Euroopan lennoille. Lomalennot ja kaukolennot on kysytympiä (paremmat palkat) ja niitä ei yleensä anneta heti uusille lentoemännille. Kotimaan ja Euroopan lennoilla tarvitsee harvemmin, jos koskaan olla yötä pois kotoa.

Ainakin alkuun esim. Finnairilla pääsee kotimaan ja Euroopan lennoille. Lomalennot ja kaukolennot on kysytympiä (paremmat palkat) ja niitä ei yleensä anneta heti uusille lentoemännille. Kotimaan ja Euroopan lennoilla tarvitsee harvemmin, jos koskaan olla yötä pois kotoa.
Kotimaan lennoissa juuri on niitä ns yöpyviä, eli tullaan illan viimeisellä koneella jonnekin maaseutukentälle, kone jää sinne aamuun saakka, mutta sama miehistö ei lähde aamun ensimmäisellä koneella, vaan siihen on jo edellisenä päivänä aiemmin saapunut miehistö.

[QUOTE="aapee";23762996]Joo, tai lähinnä meinasin juurikin että opiskelisi matkailualaa ja sitten siitä lähtisi matkaopaskursseille yms. Totta tosiaan ihan ymmärrettävää ettei perheellisiä, mietinkin että voi olla vähän hankalaa järjestää asiat lapsen kannalta, kuitenkin hänen hyvinvointi yms. on tärkeämpiä kuin mun lempiammatit.

Mietin tuota lentoemännän työtäkin, että eikös suomessa ole ainakin jossain ns. kolmivuorotyöläisten päiväkoteja, muistaisin turussa ainakin olevan yhden päiväkodin jossa on "laivalapsia", joiden äiti/isä on laivakokkeja tms. jotka voivat olla viikonkin poissa, ja viikon kotona. Mietin että eikös semmoinen olisi mahdollisuus jos tulee niitä pidempiä reissuja, mietitään nyt lentoa vaikka esim. jenkkeihin. Tarvitaanko lentoemännälle matkailualan koulutus, vai riittääkö kun hakee esim. finnairin koulutukseen?[/QUOTE]

=)

Yhteistyössä