matkalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ilman vauvaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ilman vauvaa

Vieras
heippa!

Miehini kanssa ollaan suunniteltu häitä ensi kesälle. Meillä on esikoisen laskettu aika maaliskuun alussa, joten vauva olisi kesällä puolivuotias. Mieheni haluaisi lähteä heti häiden jälkeen häämatkalle - ja kaksistaan.

Ehdottelin, että otetaan appivanhemmat mukaan, niin sitten olisi vauvan kanssa helpompi lähteä, koska tuolloin jäisi kahden keskistä aikaakin, kun on hoitajat mukana. Eikä imetykseenkään tulisi taukoa.

Siippani ei tuosta ollut kovin innoissaan ja nyt kyselisinkin, että missä vaiheessa vauvan kannalta olisi mahdollista/järkevää/turvallista olla viikko / pitkä viikonloppu erossa vanhemmistaan???

Ja ylipäätään tarvisin mielipiteitä siitä, että onko häiden järkkäily ja hääpäivän viettäminen ylipäätään mahdollista kun on noin pieni nyytti olemassa.

Ei se puolivuotias nyt _niin_ pieni enää ole, ettei ilman sinua pärjäisi. Ennemminkin se kaipaus ja ahdinko tulee varmasti sulle, kun oot reissussa ilman pikkuista..

Itse olin kolme viikkoa vanha, kun isäni joutui ulkomailla sairaalaan ja äitini joutui lähtemään paikan päälle käväisemään ja jäin isoäidin hoteisiin viikonlopuksi. Ilman komplikaatioita olen kasvanut tuosta kolmen päivän erosta huolimatta 28-vuotiaaksi. Äitiäini taitaa tosin tunnontuskat vaivata vielä tänäkin päivänä :)

Tuli vaan vielä mieleen, että voihan se olla että miehesikin näkemys asiaan muuttuu, kun vauva on syntynyt ja vauvan olemassa olo hänellekin konkretisoituu.

Kyllä musta on ihan hyvä osata olla välillä erossakin. Isovanhempien ja lapsen suhteellekin on hyväksi se, että saavat olla päikseen. En mä ainakaan haluaisi lähteä häämatkalle appivanhempien kanssa, mutta kukin taaplaa tyylillään. Juhlamatkahan kannattaa suunnitella sellaiseksi, että siitä itsekin nauttii. Ja kyllä sen häämatkan tarvitsee olla myös miehen unelmien mukainen.

Teki niin tai näin, syyllisyyttä ei tarvitse tuntea.

No minun mielestäni puolivuotias on vielä kovin pieni, useimpia imetetäänkin vielä tuossa vaiheessa eli itse en olisi ikimaailmassa jättänyt tuon ikäistä hoitoon.

Ihmisiä on toki erilaisia enkä sano että minun mielipiteeni on sen oikeampi kuin jonkun toisenkaan, mutta varmaa on se että sinä et voi etukäteen tietää miltä sinusta tuossa vaiheessa tuntuu. Ennen kuin minä sain vauvani syliini, kuvittelin että kyllähän se yöhoitoon menee viimeistään pari-kolmekuisena jotta päästään miehen kanssa vähän juhlimaan. Sitten kun lapsi oli pari-kolmekuinen en takuulla olisi laittanut sitä hoitoon, vaan minun mielestäni vauva kuului minun syliini. Minusta appivanhempien+vauvan mukaan ottaminen kuulostaa oikein hyvältä idealta, todennäköisesti sinäkin nautit lomasta enemmän kun ei tarvitse miettiä miten se pieni pärjää.

oon jättänyt eka kerran lapsen hoitoon, kun hän oli 2,5 kk. lähettiin baariin. sit muutaman kerran sen jälkeen, nämä siis yön yli kestäviä. pisin hoito on ollu kaks päivää ja yks yö, käytiin laivalla. sillon uskalsin jättää, kun tiesin et vauva nukkuu ku tukki, ja mitään hätää ei oo.

nyt meillä jo ""iso"", 8kk:n ikäinen, ja tällä hetkellä en kyllä uskaltais lähtä esim. baariin tai muuallekkaan humputtelemaan yöllä, kun tiedän, ettei lapsi nuku öitään. meillä menossa sellanen kausi, että ei nukuta sit paljo yhtään....

minusta siis lapsen voi ihan hyvin jättää isovanhemmille (ne kyllä PÄRJÄÄ!), tarvii vanhemmatki omaa aikaa. leimatkaa vaan mut jokski hulttio äidiksi, mut en sitä todellakaan koe olevani, vaikka joskus otankin (tai otinkin...) omaa aikaa!

ja onhan se nyt vähän jos isovanhemmat mukan häämatkalla....

Nyt et osaa ollenkaan kuvitella miltä silloin kesällä tuntuu, ja miehenkin mieli voi vielä muuttua vaikka kuinka. Voin melkein luvata että viikko erossa puolivuotiaasta ihan vaan oman loman vuoksi tuntuu teistä sitten tositilanteessa ihan mahdottomalta. Ei sitä pientä vaan halua vielä niin pian jättää :)

Häiden järkkäilyä taas en pitäisi minään ongelmana! Se kahdenkeskinen usean päivän loma vaan ei ehkä sittenkään ole sitä mitä te sitten kaipaatte...

Imetyksenkin kannalta puolen vuoden ikä on aika ongelmallinen, lomamatkasta kun tulee äkkiä vieroitus eikä tauko.

Reissua en silti unohtaisi, noin pienen kanssa matkustaminen on suhteellisen helppoa. Riippuu sitten appivanhemmista onko parempi mennä kolmistaan vai ottaa ""hoitajat"" mukaan ;)

Häiden järkkäilyssä ei varmaan ole mitään ongelmaa, mutta matkaa kannattaa miettiä sitten kun näet miten vauvan kanssa sujuu. Jos silloin vielä imetät, saattaa muutaman päivän tauko lopettaa maidontulon, ja ainakin joudut matkalla pumppailemaan kipeitä tissejä. Jos vauva on mukana, ette kyllä saa kahdenkeskistä rauhaa, ja anoppi häämatkalla ei musta kuulosta kovin romanttiselta... ;-)

Vauva varmasti pärjää erossa vanhemmistaan jo pienenä, jos on tuttu hoitaja.

Entä jos ette lyö vielä lukkoon matkan ajankohtaa, vaan lähdette kahdestaan sitten kun et enää imetä ja voit rauhassa jättää vauvan isovanhemmille?

Edellinen ""aikaa miettiä"" oli ketjun paras kommentti, tuo imetys ratkaisee aika aljon, mutta paljon ratkaisee myös oma ""hormoonimyrskysi"" ja käytännön asiat. Loppujen lopuksi sitten itse tiedät, mikä paras, syyllistävät kommentit voit kyllä jättää omaan arvoonsa.