Matkalaukut auki vai lukossa

  • Viestiketjun aloittaja tottumaton matkailij
  • Ensimmäinen viesti
Lukitsematta. Turvatarkastajilla on oikeus rikkoa lukko, jos tarvitsee tarkistaa laukkua tarkemmin. On olemassa lukkoja, joita turvatarkastajien ei tarvisi rikkoa, mutta rikkovat niitäkin ainakin jossain kentille. Joten kunnon remmi laukun ympärille ja toivetta, että laittavat laukun kiinni edes jotenkin tarkistamisen jälkeen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 19:45 Chayenne kirjoitti:
Enpa ole koskaan jattanyt matkalaukkuja lukitsematta, enka koskaan kuullutkaan tallaisesta saannosta. Ja me matkustetaan lentokoneella PALJON ! :eek: Onko kyseessa vain jokin tietty kohde ?
En tiedä onko se mikään varsinainen sääntö, mutta ainakin USAan matkustaessa meille kerrottiin, että useat laukut avataan olivatpa ne lukossa tai eivät. Ja sen verran tiedän turvatarkastamisesta, että henkilökunnan velvollisuus on avata laukku, jos on aihetta, olipa se lukossa tai ei. Joten varmaan teillä on ollut sitten aina sen verran "epäkiinnostavat" matkatavarat, ettei ole ollut tarvetta avata =)
 
Juu, kyllä se niin on että niillä on oikeus avata laukku oli se lukossa tai ei! Mulla aina ollut lukossa, ei oo vielä auottu vaikka jonkun verran olen matkustellut... Mutta kerta se on ensimmäinenkin :xmas:
 
Jos kerran turvatarkastajilla on oikeus ja velvollisuus avata epäilyttävän esineen sisältävä laukku, niin se avataan sitten. En tiedä onko toinen vaihtoehto jättää laukku raa'asti lähtöpisteeseen.
En myöskään tiedä kuulutellaanko kentillä turvatarkastuksiin aukomaan itse laukkuaan jos se onkin lukossa, mutta jos niin tehdään niin sehän myöhästyttää lentoja enkä ainakaan itse halua sitä.
Omat laukkuni on pari kertaa tarkastettu, kerran USAssa ja kerran kotimaassa ja molemmat tässä kolmen viime vuoden aikana. Lappu vaan oli ilmestynyt laukkuun että on tarkastettu.
Minusta siis on järkevintä jättää laukku lukitsematta ja sitoa kunnon matkalaukkuvyöllä vielä.
Vaikka itse tietääkin satavarmasti ettei ole kiellettyjä aineita ja esineitä, niin niinhän yrittää vakuutella myös se joka laukussaan jonkun räjähdysmekanismin kantaa ja aikoo koneen jossakin räjäyttää. Ja kun ei ole päältäpäin takuuvarmaa keinoa nähdä se, on kurkistettava laukun sisälle.
vaikka olen uusien tiukempien turvamääräysten jälkeen karsinut käsimatkatavaraani eikä se ole sisältänyt omasta mielestäni kiellettyä niin onpahan parin viime vuoden kuluessa kolmesti minun satunnaistettu käsitavaratarkastukseenkin ja kaikki nämä vieläpä Suomessa.

 
työskentlen itse turvatakastajana yhdellä suome kentistä.

käsi ja matkalaukut voidaan avata myös sen takia, että kuvassa jokin asia näyttää siltä että siinä on kiellettyä ainetta johtuen siitä että laukuissa on paljon tavaraa vierekkäin ja päälekkäin.

Matkalaukut saadaan auki vaikka ne olisivat lukossa meidän kentällä ei laiteta lappua jos se on avattu mutta mitään ei ole poistettu ja laukut laitetaan takaisin lukkoon matkustaja ei aine edes tiedä että heidän laukku on aukaistu. Lappu laitetaan ainoastaan siinä tapauksessa että laukusta on poistettu jotain.
 
matkaaja minäkin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 09:24 vieras kirjoitti:
työskentlen itse turvatakastajana yhdellä suome kentistä.

käsi ja matkalaukut voidaan avata myös sen takia, että kuvassa jokin asia näyttää siltä että siinä on kiellettyä ainetta johtuen siitä että laukuissa on paljon tavaraa vierekkäin ja päälekkäin.

Matkalaukut saadaan auki vaikka ne olisivat lukossa meidän kentällä ei laiteta lappua jos se on avattu mutta mitään ei ole poistettu ja laukut laitetaan takaisin lukkoon matkustaja ei aine edes tiedä että heidän laukku on aukaistu. Lappu laitetaan ainoastaan siinä tapauksessa että laukusta on poistettu jotain.

Kyllä minulta on löytynyt lappu laukusta vaikka ei ole poistettu muitään sieltä. tai ei ainakaan ollut lappua että jotakin olisi poistettu.
Miten aukaisette laukut ilman avainta? onko varma että lukko ei mene rikki. Ja jos ei kerrota että on avattu ja lukkoa peukaloitu niin kenes on vastuu ja miten korvausta hakea
 
siksi ei laiteta lappua että laukku on aukaistu ettei matkustaja pääse hakemaan korvausta jostain tavarasta jota ei ole edes laukussa ollut väittäen sitä esim. varastetuksi.


Laukkujen aukaisu niksi on ammattasalaisuus jota ei kerrota .
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 17:53 vieras kirjoitti:
siksi ei laiteta lappua että laukku on aukaistu ettei matkustaja pääse hakemaan korvausta jostain tavarasta jota ei ole edes laukussa ollut väittäen sitä esim. varastetuksi.


Laukkujen aukaisu niksi on ammattasalaisuus jota ei kerrota .
lisään tuohon laukkujena ukaisuun vielä sen verran että laitetaan pöytäkirjaan nimi ylös kenen laukku on aukaistu. Rikotusta lukosta voi tehdä valituksen mutta harvemmin siitä mitään korvausta saa koska on oma vika jos laukku on lukossa ja se joudutaan avaamaan.
 
turvatarkastajalle
Sinä vieras "turvatarkastaja". Miten kirjataan ne laukusta poistetut tavarat sitten? säilytetäänkö ne ja onko ne mahdollista saada takaisin kun palaa sinne kotikentälle taas? Eihän ne varastettuja ole vaan yleisen turvallisuuden nimissä poistettuja ja sen laukunomistajan omaisuutta kuitenkin jos vaikka hyttysprayta ei saakaan matkalaúkkuun pakata.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 07:53 turvatarkastajalle kirjoitti:
Sinä vieras "turvatarkastaja". Miten kirjataan ne laukusta poistetut tavarat sitten? säilytetäänkö ne ja onko ne mahdollista saada takaisin kun palaa sinne kotikentälle taas? Eihän ne varastettuja ole vaan yleisen turvallisuuden nimissä poistettuja ja sen laukunomistajan omaisuutta kuitenkin jos vaikka hyttysprayta ei saakaan matkalaúkkuun pakata.
poistetut tavarat kirjataan pöytäkirjaan ylös ne voi hakea kuukauden sisällä poistamisesta sitten ne menevät roskiin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 07:55 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 07:53 turvatarkastajalle kirjoitti:
Sinä vieras "turvatarkastaja". Miten kirjataan ne laukusta poistetut tavarat sitten? säilytetäänkö ne ja onko ne mahdollista saada takaisin kun palaa sinne kotikentälle taas? Eihän ne varastettuja ole vaan yleisen turvallisuuden nimissä poistettuja ja sen laukunomistajan omaisuutta kuitenkin jos vaikka hyttysprayta ei saakaan matkalaúkkuun pakata.
poistetut tavarat kirjataan pöytäkirjaan ylös ne voi hakea kuukauden sisällä poistamisesta sitten ne menevät roskiin.
Mutta miten niitä osaa perätä takaisin jos ei ole edes merkintää laukun sisällä että on tarkastettu ja viety?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 08:22 utelias kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 07:55 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 07:53 turvatarkastajalle kirjoitti:
Sinä vieras "turvatarkastaja". Miten kirjataan ne laukusta poistetut tavarat sitten? säilytetäänkö ne ja onko ne mahdollista saada takaisin kun palaa sinne kotikentälle taas? Eihän ne varastettuja ole vaan yleisen turvallisuuden nimissä poistettuja ja sen laukunomistajan omaisuutta kuitenkin jos vaikka hyttysprayta ei saakaan matkalaúkkuun pakata.
poistetut tavarat kirjataan pöytäkirjaan ylös ne voi hakea kuukauden sisällä poistamisesta sitten ne menevät roskiin.
Mutta miten niitä osaa perätä takaisin jos ei ole edes merkintää laukun sisällä että on tarkastettu ja viety?
silloin kun poistetaan laitetaan lappu ja kerrotaan mitä on poistettu.

Silloin kun laukkuun tehdään sattumatarkastus eikä mitään poisteta lappua ei laiteta.
 
tarkastettu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 18:53 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 08:22 utelias kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 07:55 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 07:53 turvatarkastajalle kirjoitti:
Sinä vieras "turvatarkastaja". Miten kirjataan ne laukusta poistetut tavarat sitten? säilytetäänkö ne ja onko ne mahdollista saada takaisin kun palaa sinne kotikentälle taas? Eihän ne varastettuja ole vaan yleisen turvallisuuden nimissä poistettuja ja sen laukunomistajan omaisuutta kuitenkin jos vaikka hyttysprayta ei saakaan matkalaúkkuun pakata.
poistetut tavarat kirjataan pöytäkirjaan ylös ne voi hakea kuukauden sisällä poistamisesta sitten ne menevät roskiin.
Mutta miten niitä osaa perätä takaisin jos ei ole edes merkintää laukun sisällä että on tarkastettu ja viety?
silloin kun poistetaan laitetaan lappu ja kerrotaan mitä on poistettu.

Silloin kun laukkuun tehdään sattumatarkastus eikä mitään poisteta lappua ei laiteta.
mites selität kun minulle kotimaan lennolla oli ilmestynyt lappu tarkastuksesta mutta mitään ei oltu poistettu?
 
toisissa suomen kentillä käytetään sitä, että lappu laitetaan vaikka mitään ei ole poistettu. Meidän kentällä ei laiteta lapuua, nämä ovat kenttäkohtaisia sääntöjä.

Me ei laiteta sillä lappua että laukku on aukaistu kun on sellaisiakin matkustajia jotka alkavat vaatimaan korvauksia että heiltä olisi jotain viety vaikka laukussa ei kyseistä esinettä ole edes ollut. Näin vältytään ylimääräiseltä paperisodalta asiakkaan ja kentän välillä. Saanko kysyä, että millä kentällä lappu oli ilmestynyt laukkuun vaikka mitään ei oltu poistettu?
 
matkaaja minäkin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:28 vieras kirjoitti:
toisissa suomen kentillä käytetään sitä, että lappu laitetaan vaikka mitään ei ole poistettu. Meidän kentällä ei laiteta lapuua, nämä ovat kenttäkohtaisia sääntöjä.

Me ei laiteta sillä lappua että laukku on aukaistu kun on sellaisiakin matkustajia jotka alkavat vaatimaan korvauksia että heiltä olisi jotain viety vaikka laukussa ei kyseistä esinettä ole edes ollut. Näin vältytään ylimääräiseltä paperisodalta asiakkaan ja kentän välillä. Saanko kysyä, että millä kentällä lappu oli ilmestynyt laukkuun vaikka mitään ei oltu poistettu?
Meillä tuli tuollainen lappu Hki-vantaalta.
Ihmettelen tuota miksi minä esim alkaisin vaatia jotakin "varastettua" tavaraa korvaamaan jos tietäisin laukkuni avatun. Kyllä minä ainakin kuvittelen turvatarkastajien olevan rehellistä väkeä ja niin ajattelee varmaan moni muukin ja kun yleinen käsitys on tämä, niin tuo selityksesi on vähän ontuva.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 16:37 matkaaja minäkin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 12:28 vieras kirjoitti:
toisissa suomen kentillä käytetään sitä, että lappu laitetaan vaikka mitään ei ole poistettu. Meidän kentällä ei laiteta lapuua, nämä ovat kenttäkohtaisia sääntöjä.

Me ei laiteta sillä lappua että laukku on aukaistu kun on sellaisiakin matkustajia jotka alkavat vaatimaan korvauksia että heiltä olisi jotain viety vaikka laukussa ei kyseistä esinettä ole edes ollut. Näin vältytään ylimääräiseltä paperisodalta asiakkaan ja kentän välillä. Saanko kysyä, että millä kentällä lappu oli ilmestynyt laukkuun vaikka mitään ei oltu poistettu?
me ollaan ihan rehellistä väkeä eikä varmasti viedä asiakkaan tavaroista mitään.

Kerran oli sellainen tapaus että asiakas väitti että hänen laukustaan oli varastattu arvokas tavara ja alkoi vaatia korvauksia. kun asiaa tutkittiin tarkemmin niin lopulta asiaks tunnusti ettei laukussa ollut sitä tavaraa. Halusi vain korvauksta keksitystä varkaudesta.

Tuleppa itse työskentelemään tähän työhön niin ei se aina ole niin helppoa kuitenkin meitä ihmisiä on niin monenlaisia

Meillä tuli tuollainen lappu Hki-vantaalta.
Ihmettelen tuota miksi minä esim alkaisin vaatia jotakin "varastettua" tavaraa korvaamaan jos tietäisin laukkuni avatun. Kyllä minä ainakin kuvittelen turvatarkastajien olevan rehellistä väkeä ja niin ajattelee varmaan moni muukin ja kun yleinen käsitys on tämä, niin tuo selityksesi on vähän ontuva.
 
Ulkopuolisena tähän keskusteluun esittäisin turvatarkastajalle yhden kysymyksen. Mitä niistä matkalaukuista yleensä poistetaan kun jotain poistetaan? Kuumemittarit, sytkärit, tulitikut ja isot hiuslakkapullot? Mitä muuta? =)

Itselläni matkalaukun ympärillä vyö, mutta lukkoa ei ole. Pehmeät kassit ihan sellaisenaan.

Jollain kentillä laukut voi pakata niin tiiviiksi paketeiksi tuorekelmun sisään, että olen joskus ihmetellyt miten niiden tarkastaminen sujuu. JOutuuko niitä elmukelmuja joskus poistelemaan?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:08 Footballers Wife kirjoitti:
Ulkopuolisena tähän keskusteluun esittäisin turvatarkastajalle yhden kysymyksen. Mitä niistä matkalaukuista yleensä poistetaan kun jotain poistetaan? Kuumemittarit, sytkärit, tulitikut ja isot hiuslakkapullot? Mitä muuta? =)

Itselläni matkalaukun ympärillä vyö, mutta lukkoa ei ole. Pehmeät kassit ihan sellaisenaan.

Jollain kentillä laukut voi pakata niin tiiviiksi paketeiksi tuorekelmun sisään, että olen joskus ihmetellyt miten niiden tarkastaminen sujuu. JOutuuko niitä elmukelmuja joskus poistelemaan?
Minä tiedän sen verran turvatarkastamisesta, että uskallan sanoa, että ne tiiviistipakatut laukut ovat jo tarkastettuja. Joten niissä ei ole mitään kiellettyä. Ja se mitä laukuista on poistettua, on juuri sitä, mitä ei saa kuljettaa lennoilla Ruumassa saa kuljettaa erijuttuja kuin matkustamossa ja niista saa kyllä aika mukavasti tietoa yhtiöitten sivuilta. On tässä oppimista kyllä, kun on itse alkanut reissata siihen aikaan, kun koneissa sai polttaa ja tavaroita ei tarkastettu ollenkaan. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:29 Candide kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 21:08 Footballers Wife kirjoitti:
Ulkopuolisena tähän keskusteluun esittäisin turvatarkastajalle yhden kysymyksen. Mitä niistä matkalaukuista yleensä poistetaan kun jotain poistetaan? Kuumemittarit, sytkärit, tulitikut ja isot hiuslakkapullot? Mitä muuta? =)

Itselläni matkalaukun ympärillä vyö, mutta lukkoa ei ole. Pehmeät kassit ihan sellaisenaan.

Jollain kentillä laukut voi pakata niin tiiviiksi paketeiksi tuorekelmun sisään, että olen joskus ihmetellyt miten niiden tarkastaminen sujuu. JOutuuko niitä elmukelmuja joskus poistelemaan?
Minä tiedän sen verran turvatarkastamisesta, että uskallan sanoa, että ne tiiviistipakatut laukut ovat jo tarkastettuja. Joten niissä ei ole mitään kiellettyä. Ja se mitä laukuista on poistettua, on juuri sitä, mitä ei saa kuljettaa lennoilla Ruumassa saa kuljettaa erijuttuja kuin matkustamossa ja niista saa kyllä aika mukavasti tietoa yhtiöitten sivuilta. On tässä oppimista kyllä, kun on itse alkanut reissata siihen aikaan, kun koneissa sai polttaa ja tavaroita ei tarkastettu ollenkaan. =)




Okei eli ne elmukelmut vedetään päälle vasta turvatarkastuksen jälkeen? Mitenhän sellainen on hoidettu lähtöselvityshallissa, kun ei ole koskaan sen tarkemmin ajatellut? Onko se vekotin lähtöselvitystiskillä, jossa joku ensin läpivalaisee/aukaisee laukun vai miten se tarkastaminen hoituu? Mitä olen noita kelmulaitteita maailmalla nähnyt, kelmuttajalle annetaan maksu, jonka jälkeen laukku kelmutetaan. Eikä siinä sen kummempia.

Juu sen kyllä tajuan, että laukuista poistetaan kielletyt tavarat ja että käsimatkatavaroista/ruumaan menevistä löytyy listat, olen itsekin työskennellyt lähtöselvitysvirkailijana. Mutta mua kiinnostaakin, että mitä sieltä käytännössä poistetaan. Siis turvatarkastajan oman kokemuksen mukainen otanta. Ja lisäänpä vielä, että nyt siis nimenomaan kiinnostaa ruumaan menevä matkatavara ei käsimatkatavara, mikä on aika selvää pässinlihaa varmaan jo kaikille lentokoneella matkustaville.<br><br>
 
tässä tietopaketti joka sisältää mitä saa viedä matkustamoon ja mitä ruumaan.

Aerosolit Käsimatkatavaroissa voi kuljettaa aerosoleja, jos ne luokitelllaan lääkinnällisiksi tai kosmeettisiksi. Nesteiden kuljetusta matkustamossa koskevat määräykset pakkausten koosta koskevat myös aerosoleja. Ruumaan menevissä matkatavaroissa saa kuljettaa lisäksi urheilu- ja kotikäyttöön tarkoitettuja aerosoleja, jos ne ovat palamattomia, myrkyttömiä ja syövyttämättömiä. Aerosolien venttiilit on peitettävä suojakuvulla tai suojattava muulla sopivalla tavalla sisällön tahattoman purkautumisen estämiseksi. Yksittäisen tarvikkeen sisältämä ainemäärä saa olla enintään 0,5 kg tai 0,5 litraa, ja aineiden yhteismäärä enintään 2 kg tai 2 litraa.

Alkoholijuomat Vähittäismyyntipakkauksessa olevia, yli 24- mutta enintään 70-tilavuusprosenttisia alkoholijuomia saa kuljettaa joko käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä matkatavaroissa enintään 5 litraa. Huomioi tullimääräykset.

Aseet Sotatarvikkeita ei saa kuljettaa. Urheilu- ja metsästysaseita saa kuljettaa vain ruumaan menevissä matkatavaroissa lentoyhtiön luvalla. Aseen on oltava lataamaton ja suljetussa aselaukussa, kotelossa tms.

Deodorantit Katso kohdasta "aerosolit".

Diagnostiset näytteet Kielletty (voivat sisältää tartuntavaarallisia aineita).

Happi- tai ilmapullot Pienet happi- tai ilmapullot sallitaan vain lääkinnälliseen käyttöön ja vain lentoyhtiön luvalla. Kuljetus joko käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä matkatavaroissa. Esimerkiksi sukeltamisvälineinä käytettävien tyhjentämättömien pullojen kuljetus on kielletty.

Hiuslakka Katso kohdasta "aerosolit".

Hyönteiskarkotteet (iholle levitettävät) Iholle levitettäviä hyönteiskarkotteita saa kuljettaa joko käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä matkatavaroissa samoin edellytyksin kuin alussa mainittuja lääkintä- ja kosmeettisiin tarkoituksiin tarvittavia tarvikkeita.
Hyönteismyrkyt Hyönteisten tappamiseen tarkoitettuihin aerosoleihin sovelletaan samoja rajoituksia kuin alussa mainittuihin urheilu- ja kotikäyttöön tarkoitettuihin aerosoleihin. Esimerkiksi Raid, Baition, Baygon ja Cooper-hyönteismyrkkyaerosolit ovat kiellettyjä.

Ilotulitteet Kielletty (räjähteet).

Insuliinineulat Suomesta lähdettäessä lentomatkustajalta ei turvatarkastuksessa poisteta hänen sairautensa hoitoon matkan aikana tarvitsemiaan lääkkeitä ja lääkintävälineitä kuten esimerkiksi insuliinipumppua. Matkatoimistolta voi tarvittaessa pyytää apua selvitettäessä kohdemaan käytäntöä.

Kalastusvälineet Kalastusvälineet (vavat ja koukkuja sisältävät uistinpakit) tulee kuljettaa ruumaan menevissä matkatavaroissa. Sellaisia uistimia, joiden koukkujen pituus on alle kuusi (6) senttimetriä, voi kuljettaa myös matkustamossa.

Kannettava tietokone Suositeltavaa kuljettaa käsimatkatavaroissa. Kannettava tietokone on otettava pois kantolaukusta turvatarkastuksessa ja annettava läpivalaistavaksi erikseen.

Lentoyhtiöt rajoittavat yleensä matkustajien elektronisten laitteiden käyttöä lentokoneessa, joten laitteen käytöstä koneessa on syytä kysyä lentoyhtiön matkustamohenkilöstöltä tai jo etukäteen lentoyhtiöltä. Jos kannettavassa tietokoneessa on litiumakkuja tai muita vaarallisia aineita, koskevat niitä omat rajoitukset (katso kohdasta "paristot ja akut").

Kaasuaseet Kielletty (kaasut).

Kaasusäiliöt Kielletty (kaasut).

Keittiövälineet (paistinpannut ym.) Saa kuljettaa ruumaan menevissä matkatavaroissa.

Kiharrin Verkkovirralla toimivat ovat sallittuja kuljettaa joko käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä matkatavaroissa. Yksi butaanipatruunalla toimiva katalyyttikiharrin sallitaan, mutta suojakotelon on oltava lämpöelementin päällä. Varapatruunaa ei kuitenkaan saa kuljettaa. Butaanipatruunalla toimivan kihartimen saa kuljettaa sekä ruumaan menevässä matkatavarassa että matkustamoon vietävässä käsimatkatavarassa.

Kirves Saa kuljettaa ruumaan menevissä matkatavaroissa.

Kynsisakset Saa kuljettaa ruumaan menevissä matkatavaroissa.

Kävelysauvat Saa kuljettaa ruumaan menevissä matkatavaroissa.

Leikkipyssyt Saa kuljettaa ruumaan menevissä matkatavaroissa.

Liuottimet ja liimatKielletty, jos sisältävät vaarallisia aineita (esim. palava neste).

LuistimetSaa kuljettaa ruumaan menevissä matkatavaroissa.
Maalit Kielletty, jos sisältävät vaarallisia aineita (esim. palava neste tai
myrkky).

NesteakutKielletty (syövyttävä). Kiellettyjen aineiden, kuten akkuhappojen kuljettaminen on kiellettyä.

Neulepuikot Kaikista materiaaleista valmistettuja neulepuikkoja saa kuljettaa ruumaan menevissä matkatavaroissa. Muovisia tai puisia sukkapuikkoja sekä virkkuukoukkuja saa viedä matkustamoon.

NäytteetKielletty, jos sisältävät tai saattavat sisältää vaarallisia aineita.

OmpelutarvikkeetSaa kuljettaa ruumaan menevissä
matkatavaroissa

Palovaroitin Saa kuljettaa joko käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä käsimatkatavaroissa.

Paristot ja akut (kulutuselektroniikkaa varten)Saa kuljettaa joko käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä matkatavaroissa. Kuitenkin litiumparistoja -akkuja saa kuljettaa vain kulutuselektroniikkalaitteeseen asennettuna tai jos kyseessä on varaparisto tai -akku, vain käsimatkatavaroissa oikosuluilta suojattuna.

Partavaahto Katso kohdasta "aerosolit".

Parranajovälineet Saa kuljettaa ruumaan menevissä matkatavaroissa. Sähköparranajovälineet ovat sallittuja matkustamossa ja ruumassa. Jos matkustat vain käsimatkatavaran kanssa, voit ottaa matkustamoon myös muovisen parranajovälineen, jossa metallinen partaterä on kiinteästi muovisessa varressa kiinni.

Pelastusliivit Kaasusäiliöllä varustettuja itsestään täyttyviä pelastusliivejä saa kuljettaa joko käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä matkatavaroissa kuljettavan lentoyhtiön luvalla. Pelastusliiviin saa olla kiinnitettynä enintään kaksi pientä kaasusäiliötä joiden sisältämän kaasun tulee olla palamatonta ja myrkytöntä, esim. hiilidioksidia tai ilmaa. Varasäiliöitä sallitaan enintään kaksi kappaletta.

Pyykinpesuaineet Pyykinpesujauhetta (pulveria) saa kuljettaa käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä matkatavaroissa huolellisesti pakattuna omaan käyttöön.

Raketit Kielletty (räjähteet).

Retkikeittimet Retkikeittimen polttoaineena käytettävät palavat nesteet ja kaasut ovat kiellettyjä. Polttoaineesta huolellisesti tyhjennetyn ja puhdistetun keittimen saa kuljettaa.

Rullaluistimet Saa kuljettaa ruumaan menevissä matkatavaroissa.

Sakset Saa kuljettaa ruumaan menevässä matkatavarassa.

Sateenvarjo Saa kuljettaa joko käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä matkatavaroissa.

Silitysrauta Saa kuljettaa ruumaan menevässä matkatavarassa.

Skeittilauta Saa kuljettaa ruumaan menevissä matkatavaroissa.

Sukellusvälineet Saattavat sisältää paineistettua kaasua sisältäviä säiliöitä, joita ei sellaisenaan sallita matkatavarassa. Tyhjät säiliöt (painemittari näyttää nollaa) ovat sallittuja. Saattavat sisältää myös suuritehoisia sukelluslamppuja, jotka ilmassa toimiessaan voivat kehittää äärimmäisen korkeita lämpötiloja. Jotta lamppu voitaisiin kuljettaa turvallisesti, polttimo tai akku on irrotettava.

Suksivoiteet ja poistoaineet Kiinteät suksivoiteet ja liisterivoiteet ovat sallittuja käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä matkatavaroissa. Jotkut voiteet saattavat kuitenkin sisältää kiellettyjä ainesosia. Jos voidepakkauksessa on teksti "syttyvää", on kuljetus lentokoneessa kiellettyä. Aerosolien osalta katso kohdasta "aerosolit". Useimmat voiteen poistoaineet ovat palavia nesteitä ja siksi kiellettyjä.

Sytytinneste Kielletty (palava neste).

Sytyttimet Ainoastaan yksi tupakansytytin omaan käyttöön sallitaan matkustajan yllä, esimerkiksi taskussa. Kielletty käsimatkatavaroissa ja ruumaan menevissä matkatavaroissa. Imeyttämätöntä nestemäistä polttoainetta (muuta kuin nestekaasua) sisältävät sytyttimet, sytyttimen polttoaine ja sytyttimen varasäiliöt ovat kuitenkin kiellettyjä. Jos on kyse muusta nesteestä, sen on oltava absorboituna eli imeytettynä johonkin muuhun aineeseen.

Sähly- tai salibandymaila Saa kuljettaa ruumaan menevissä matkatavaroissa.

Taiteilijan tarvikkeet Tuubeihin pakatut taiteilijavärit ovat yleensä vaarattomia ja siten sallittuja sekä käsimatkatavaroissa että ruumaan menevissä matkatavaroissa. Taiteilijavärien liuottimet saattavat olla vaarallisia, palavia nesteitä ja siten kiellettyjä kuljettaa lentokoneessa. On myös hyvä ottaa huomioon, että pellavaöljyyn kostutetut rievut voivat ilman hapen vaikutuksesta kuumeta ja syttyä itsestään. Tästä syystä pellavaöljy katsotaan vaaralliseksi, eikä sitä niitä saa kuljettaa lentokoneessa.

Tulitikut Ainoastaan yksi rasia omaan käyttöön sallitaan matkustajan yllä, esimerkiksi taskussa. Kielletty käsimatkatavaroissa ja ruumaan menevissä matkatavaroissa.Erittäin herkästi syttyvät "strike anywhere" -tulitikut ovat kiellettyjä.

Valkaisuaineet Kielletty (hapettava).

Valokuvausfilmit Saa kuljettaa sekä käsimatkatavaroissa että ruumaan menevissä matkatavaroissa. Suomessa käytettävät matkatavaran läpivalaisulaitteet eivät vahingoita valokuvausfilmiä valokuvausfilmiä eikä videotallenteita. Muissa maissa saattaa kuitenkin olla käytössä erilaisia laitteita, joten suositellaan kuljettamista käsimatkavaroissa.

Veitset Saa kuljettaa ruumaan menevissä matkatavaroissa.

Videotallenteet Katso kohdasta valokuvausfilmit.

Virkkuukoukut Metallisia virkkuukoukkuja saa kuljettaa ruumaan menevissä matkatavaroissa. Puusta tai muovista valmistettuja virkkuukoukkuja saa viedä myös matkustamoon.
 
Oliko "tietopaketilla" vastaaja turvatarkastaja? Tuo lista on tuttu eikä se mua kiinnosta, vaan se mitä niistä laukuista käytännössä poistetaan, mitä ihmiset erehdyksessä ja tietämättään pakkaavat ruumaan menevään matkatavaraan? Jos turvatarkastaja ehtisi jossain vaiheessa vastaamaan... =) Ja sen, että joudutaanko niitä elmukelmuja joskus repimään auki?<br><br>
 
suomessa ei käytteä kelmuja vaan laukut voidaan laittaa isoihin säkkeihin ja kyllä niitäkin avataan tsekkaustiskillä virkailijat eivät tarkasta mitä laukuissa on vaan laukut lähtevät siitä kohti kellaria jossa turvatarkastaja ovat ja laukut läpivalaistaan

Yleensä poistetaan liian isoja hiuslakkapulloja, sääskimyrkkyjä, retkikeittimiä, sytkäreitä, tulitikkuja, erilaisia liimoja ja liuottimia, suksivoiteita, liian väkeviä viinoja, spraymaaleja

Nämä ovat yleisimpiä mitä poistetaan ihmiset onneksi osaavat pakata laukkunsa oikein. enemmän tavaraa poisteaan käsimatkatavaroista mutta onneksi niistä suurimman osan voi laittaa menemään ruumaan.
 

Yhteistyössä