Matkakorvaukset verotuksessa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juuds
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Juuds

Vieras
Omaa lappuani siis vielä odottelen, mutta kokeneemmilta olisin halunnut kysyä, kun ensimmäistä kertaa koko viime vuoden olen kulkent vantaa-helsinki väliä työmatkaa bussilla/junalla ja olen siis tuon 90,30 e arvoisen seutulipun siis ostanut.

Kuinka matkakorvaukset haetaan? Tarvitseeko noista olla kuitit vai miten? Epäilen että mulla ei kyllä kaikkia ole tallella... ehkä saisin verkkopankista maksut vielä haettua, mutta mutta...

APUA siis! :)

Ei tartte kuitteja. Ilmoituksen voi tehdä verkossa verottajan sivuilla. Veroehdotuksen mukana tulee ohjeet, mutta täytät siis kohtaan, jossa työmatkakorvaukset ilmoitetaan niin kulkuvälineen (linja-auto), mistä-mihin (vantaa-helsinki) ja sitten kustannukse. Verottajan ohjeet on tosi selkeät!

http://www.vero.fi/?article=9909&domain=VERO_MAIN&path=5,40,90&language=FIN

Kuitteja ei tarvita.
Vähennykset tehdään verkossa veroehdotuksen mukana tulevan ohjeen mukaan.
Omavastuu on 600€, jota ei itse vähennetä vaan verottaja tekee sen.
Voit siis vähentää 11x90,30 eli 993,30€, josta saat siis 393,30€ vähennyksiä ansiotulosta. Hyöty on siis tuo 393,30xveroprosenttisi suurinpiirtein.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;23512817:
Mutta eikös nykyään pidä säilyttää itsellään kaikki kuitit 5 vuoden ajan?

Mitä ihmettä se verottaja tekee niillä kuiteilla, kun kyse on julkisen kulkuneuvon taksoista.
Minäkin kuljen työmatkat omalla autolla, mutta verottaja suostuu korvaamaan vain julkisen kulkuneuvon mukaan. Mistäs minä ne kuitit taion?

Alkuperäinen kirjoittaja täh;23512817:
Mutta eikös nykyään pidä säilyttää itsellään kaikki kuitit 5 vuoden ajan?

Joo mutta ei verottaja kuittien mukaan maksa vaan sen taksan mukaan... Sama se vaikka oisit omalla autolla ajanu niin saat julkisen mukaan ellet pysty perustelemaan miksi juuri SINUN täytyy saada ajaa omalla autolla ja saada siitä korvauksia.

Yhteistyössä