Matkailuauto vai -vaunu ja miksi?

"vieras"
Riippuu tilanteesta. Tällä hetkellä meille olis vaunu järkevämpi. Samalla rahalla saa enemmän tilaa. Miehellä autoetu joten matkustaminenkin edullista. Jos taas oltais vain kahdestaan niin sitte asuntoauto.
 
piiukka
Auto, matkalla voi levätä ja kulkeminen tilojen välillä on helppoa, samoin paikan vaihto. Jos haluaa vaunun, sen pitää olla pitempään samassa paikassa, edestakaisin irrottaminen ja järjestelyt on hankalia. Auto on huoleton esim. nukkua IKEAN parkkipaikalla:)
 
ronsu24
Mieluiten vaunu, syitä:
-asuntoauton matkustusmukavuus ei yleensä hyvä, varsinkaan siellä "kopin" puolella istuville. Huojuu ja tärisee. Itselleni tulee aina pahoinvoiva olo asuntoautossa.
-asuntoauton materiaali ei suojaa kolaritilanteissa koska on käytännössä pahvia, auto vaunun kanssa turvallisempi.
-asuntoauto on oikea suursyömäri.
-asuntoauton vakuutusmaksut hurjat verrattuna vaunuun.
-asuntoauto on kömpelö varsinkin taajamassa liikuttaessa, auto-vaunu-yhdistelmässä lisäksi se etu, että voi jättää vaunun parkkiin ja lähteä autolla kruisailemaan jonnekin.
-asuntoauton hankintahinta on kova. 70 000-100 000 eurolla saa vasta uuden hyvän asuntoauton.
-asuntovaunussa on enempi tilaa sängyille yms. koska matkustamon puoli ei vie tilaa.

Siinäpä ne...
 
asunto
Mieluiten vaunu, syitä:
-asuntoauton matkustusmukavuus ei yleensä hyvä, varsinkaan siellä "kopin" puolella istuville. Huojuu ja tärisee. Itselleni tulee aina pahoinvoiva olo asuntoautossa.
-asuntoauton materiaali ei suojaa kolaritilanteissa koska on käytännössä pahvia, auto vaunun kanssa turvallisempi.
-asuntoauto on oikea suursyömäri.
-asuntoauton vakuutusmaksut hurjat verrattuna vaunuun.
-asuntoauto on kömpelö varsinkin taajamassa liikuttaessa, auto-vaunu-yhdistelmässä lisäksi se etu, että voi jättää vaunun parkkiin ja lähteä autolla kruisailemaan jonnekin.
-asuntoauton hankintahinta on kova. 70 000-100 000 eurolla saa vasta uuden hyvän asuntoauton.
-asuntovaunussa on enempi tilaa sängyille yms. koska matkustamon puoli ei vie tilaa.

Siinäpä ne...
Siinäpä tosiaan tärkeimmät erot!!
Oma mielipiteeni on, että auto sopii paremmin aikuisen pariskunnan käyttöön, jolloin auton taakse voi ottaa mukaan vaikka polkupyörät kauppareissuja varten. Autolla kun täytyy koko leiri purkaa, kun tulee kauppareissun aika. Ja esim 4-5 polkupyörää mahtuu hieman huonommin mikaan kuin 2. Vaunu taas on ihanteellinen lapsiperheelle, jolloin vaunun voi jättää leirintäalueelle ja lähteä pelkällä autolla käymään huvipuistoissa eläintarhoissa, kaupungilla shoppailemassa tai mihin kukakin haluaa.

Vaikka olisin sinkku, suurperheen äiti tai kahden hengen taloudessa asuva niin valintani olisi ehdottomasti asuntoVAUNU.
 
"vieras"
Minä valitsisin kahdelle hengelle retkeilyauton, kompaktin pienen ajoneuvon, jossa ei niinkään asuta, vaan liikutaan helposti paikasta toiseen, eikä lauttamaksun olisi yhtä kalliita, kuin isoissa autoissa ja auto-vaunuyhdistelmissä. Mutta jos tämä ei olisi vaihtoehto, niin sitten samat perustelut kuin yllä vastauksessa nro 5.
 
autolleplussa
Auto.

Vaunu vain jos viihtyy pidempiä aikoja paikallaan tai on yli yksi lapsi. Sittenkin itse ottaisin auton.

Mites muuten korttipuoli? Ainakin pienehköä asuntoautoa saa ajaa B-kortilla, mites vaunun veto?
 
"vieras"
Vaunu. Syyt:

-matkustusmukavuus on korvaamaton
-matkustusturvallisuus on hyvä ja lastenistuinten säilytysongelma poistuu
-helppo lähteä purkamatta koko leiriä, tiskaamatta tiskejä ja raivaamatta "asuntoa"
-edullinen hinta ja vakuutusmaksut
 
"vieras"
Auto.

Vaunu vain jos viihtyy pidempiä aikoja paikallaan tai on yli yksi lapsi. Sittenkin itse ottaisin auton.

Mites muuten korttipuoli? Ainakin pienehköä asuntoautoa saa ajaa B-kortilla, mites vaunun veto?
Yhdistelmäajokortti taskussa, ei huolta. Ja joo-o, olen ihan tavsismamma, joka osaa silti peruuttaa sujuvasti ja parkata isonkin vaunun ilman ongelmia. Itse asiassa meillä vaihtuu kuski, kun leirintäalue lähestyy. Minä ajan tiukassa paikassa, miehen pyynnöstä.
 
Täällä ei yksikään mamma tiedä että yhdistelmän kokonaismassa määrittää ajokorttiluokan.
Tietääpä. Meil on vaunu ja hyvä meille. Toimii samalla mökkinä, ei ole kahen auton kuluja, helppo jättää leiriin ja ottaa hlöauto alle lähtiessä kauppaan jne. Tilaa on paremmin kun ei ole auto-osaa. Auto ehkä lähinnä vanhemmalle pariskunnalle. Matkutus asuntoautossa ei oo herkkua. Voi vaunun kanssa yöpyä vaikka missä. Minne vaan mahtuu. Irroittakaan ei tarvi autosta kunhan takajalat laittaa alas. Aamulla nopea lähteä taas liikkeelle. Meil miehellä on vaadittu kortti yhdistelmälle, mulla ei mutta vedän sielä missä ei poliiseja juurikaan ole ja ei niitä edes kiinnosta ellei ole jotain epäilyttävää jonka takia pysäyttävät.Tuokin tulee muuttumaan joten en muutaman vuoden päästä tarvitse nykyistä merkintää saadakseni vetää tota vaunua.
 

Yhteistyössä